[b4 all] grzejący sie rezystor
- hudy
- Forum Audi 80
- Posty: 4865
- Rejestracja: 28 lis 2006, 00:13
- Imię: Robert
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Avant
- Silnik: 2.0 ABT
- Lokalizacja: Alwernia
- Kontakt:
[b4 all] grzejący sie rezystor
Witam.Panowie naprawialiśmy dziś u kumpla niedziałające podświetlanie w przełącznikach szyb.Niestety nie kupił diod na 12V tylko dokupił do nich rezystory.Pomyślałem niech mu będzie trochę więcej lutowania ale cóż zrobić.Po założeniu wszystkiego zauważyłem że strasznie grzeją się te rezystory.Po paru minutach nie można ich dotknąć tak są gorące.Nawet cały przełącznik się od niego nagrzewa.Może ktoś mi wyjaśnić dlaczego tak się dzieje??
- pawelrybak15
- Forum Audi 80
- Posty: 4321
- Rejestracja: 27 sty 2007, 21:15
- Lokalizacja: Miasto
- Kontakt:
- pawelrybak15
- Forum Audi 80
- Posty: 4321
- Rejestracja: 27 sty 2007, 21:15
- Lokalizacja: Miasto
- Kontakt:
I=U/R czyli Prąd = Napięcie/Rezystancja. Wynika zatem z tego, że 200 ohm rezystor ogranicza prąd diody do 72mA, a to jest O WIELE za dużo. Znamionowy prąd pracy dla diod LED o ile się nie mylę wynosi 20mA, więc ten rezystor ma po pierwsze za małą moc (moc chyba nie jest podawana kodem paskowym) a po drugie za małą rezystancję, diody szybko szlag trafi !
Przy napięciu 14,4V rezystor powinien mieć 720ohm, w praktyce można z powodzeniem zastosować 1k ohm co da prąd w zaokrągleniu 15mA a przy takim prądzie dioda świeci niewiele słabiej niż przy 20mA.
Wymień rezystory na 1k 1W i problem nagrzewania zniknie na 100% <ok>
Przy napięciu 14,4V rezystor powinien mieć 720ohm, w praktyce można z powodzeniem zastosować 1k ohm co da prąd w zaokrągleniu 15mA a przy takim prądzie dioda świeci niewiele słabiej niż przy 20mA.
Wymień rezystory na 1k 1W i problem nagrzewania zniknie na 100% <ok>
- pawelrybak15
- Forum Audi 80
- Posty: 4321
- Rejestracja: 27 sty 2007, 21:15
- Lokalizacja: Miasto
- Kontakt:
- pawelrybak15
- Forum Audi 80
- Posty: 4321
- Rejestracja: 27 sty 2007, 21:15
- Lokalizacja: Miasto
- Kontakt:
- Szara80tkaTdi
- Forum Audi 80
- Posty: 2662
- Rejestracja: 19 maja 2008, 18:07
- Imię: Przemek
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Avant
- Silnik: 1.9 1Z
- Lokalizacja: Timbuktu
zamiast sie bawic w dolutowywanie rezystorow, to sa juz dostepne w elektronicznych sklepach gotowe diody na 12V w cokole zarowki, nalezy wybrac sobie czerwony kolor, i ten plastik czerwony wydlubac od tylu przycisku, sam jedna taka obecnie testuje
bo faktycznie co jakis czas te zarowki padaja a przy okazji przyciski sa gorące
bo faktycznie co jakis czas te zarowki padaja a przy okazji przyciski sa gorące
- Jarewa
- Forum Audi 80
- Posty: 8403
- Rejestracja: 01 kwie 2010, 21:24
- Imię: Jarek
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Sedan
- Silnik: 2.0 ABT
- Lokalizacja: Głogów
To nie jest takie proste jak się tobie wydaje. Żeby obliczyć jaki rezystor trzeba znać napięcie i pobór odbiornika i napięcie źródła.panowie dodajcie ważną informacje dla jakiego napięcia diód te oporności
Ktoś tu pisał "Niech da 1k i nawet 1W, choć 0,5W stuknąć powinno." i tu jest błąd diody można spalić bo także ważny jest moc opornika.
Złe wyliczenie skutkuje uszkodzeniem diody albo spaleniem rezystora albo słabym świeceniem.
Na elektrodzie masz darmowy program do wyliczania "asystent elektronika"
- pawelrybak15
- Forum Audi 80
- Posty: 4321
- Rejestracja: 27 sty 2007, 21:15
- Lokalizacja: Miasto
- Kontakt:
W samochodowej instalacji jeśli nie zależy nam na wyciśnięciu maksymalnej ilości światła z diody można z powodzeniem dawać rezystor 1k o mocy 1W i nic się nie spali. W dwóch moich samochodach to sprawdzałem i wszystko jest OK. Najlepiej jednak dla pewności zrobić pomiar prądu pracy diody i porównać z danymi katalogowymi. Zaniżony prąd pracy nie szkodzi diodom, natomiast przekraczanie prądu znamionowego tak.