Sklep Ipart
części samochodowe
Tarcze, hamulce
Sklep Bestdrive
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl


felgi - sklep internetowy ucando.pl

[B4 ABT] Wysoka temperatura, ciągle włączający się wiatrak

Wszystko co tyczy się silników rzędowych czterocylindrowych.
slawe1983
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 177
Rejestracja: 31 gru 2010, 16:45

Post autor: slawe1983 » 04 maja 2012, 08:11

Cris pisze:Dziwi mnie sprawa z korkiem .Co korek ma do temperatury ?
Dlaczego dziwi Cię sprawa z korkiem? Trochę fizyki. Jeżeli korek trzyma prawidłowo podwyższone ciśnienie w układzie( bodajże 1,5 lub 1,8 bara nie pamiętam teraz) to i temperatura wrzenia cieczy jest wyższa niż przy normalnym ciśnieniu atmosferycznym.

A tak poza tym w A80 nie spotkałem się z żadnym zaworem odcinającym nagrzewnicę, co najwyżej jest zawór odpowietrzający. Odcięciem ciepła z nagrzewnicy w A80 jest tylko klapa przy nagrzewnicy rozdzielająca komory gorącą od zimnej. A to po to żeby nie zmniejszać obiegu chłodzenia silnika.
morsik28 pisze:Chłodnicę wczoraj czyściłem kompresorem i trochę syfu tam było
Jarewa on chyba kompresorem czyścił żeberka z zewnętrznej strony z syfu, a przydałoby się ją zdemontować i chociażby płukankę zrobić. Ja jak kupiłem swoją audi też miałem cały układ zawalony, chociaż mam diesla to w te upały ciągałem ok. 1,5 tony za sobą i po mieście i w trasie i temperatura lekko sięgała za 90 na wskaźniku.

Cris
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 154
Rejestracja: 26 sty 2012, 18:47

Post autor: Cris » 04 maja 2012, 09:10

Z tym zaworkiem to macie rację.W poprzednim samochodzie był. Jesli natomiast jest wyzsze ciśnienie w układzie to ciecz wrze nie w 100 ale w 110 C ( przykładowo). Więc nie o to chodzi.
Ostatnio zmieniony 04 maja 2012, 21:40 przez Cris, łącznie zmieniany 1 raz.

slawe1983
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 177
Rejestracja: 31 gru 2010, 16:45

Post autor: slawe1983 » 04 maja 2012, 10:24

Kolego przy ciśnieniu 1,8 bar tem. wrzenia wody wynosi około 120*C więc i płynu chłodzącego podobnie, więc chyba jest różnica. Sam spróbuj weź stary korek jeżeli masz zrób w nim dziurę tak aby w układzie nie wytwarzało się nadciśnienie i pojeździj trochę obserwując jak szybko zagrzeje się motor. Następnie niech auto np. następnego dnia jeździ z założonym korkiem sprawnym trzymającym ciśnienie w układzie, uwierz mi że inaczej będzie się nagrzewać. Konstruktorzy nie po to wymyślili podniesione ciśnienie w układzie chłodzenia dla widzimisię. W ten sposób silnik jest chroniony przed nadmiernym przegrzewaniem. Gdyby nie było potrzeby wytworzenia ciśnienia to zamiast szczelnego korka z zaworkami miałbyś zatyczkę jak w zbiorniku spryskiwacza. Chyba dostatecznie wyjaśniłem zależność korka zbiorniczka wyrównawczego od temperatury cieczy chłodzącej.

[ Dodano: 2012-05-04, 10:31 ]
Cris jeszcze jedna rzecz, zaworek odpowietrzający jest zawsze na wylocie z nagrzewnicy, nigdy na wejściu. W odwrotnym wypadku nigdy byś nie odpowietrzył nagrzewnicy. Mała drobnostka ale zwracaj uwagę na szczegóły i innych w błąd nie wprowadzaj ponieważ są na forum osoby bardziej i mniej kumate w mechanice [nie obrażając nikogo].

Awatar użytkownika
Francis1982
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 1728
Rejestracja: 15 sty 2009, 16:57
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

Post autor: Francis1982 » 04 maja 2012, 21:05

Mam tylko pytanie skąd czytacie temperaturę? Z vaga czy wskaźnika. Bywa, że "szare trzypinowe" czujniki z wiekiem mogą fiksować. Z tego co na forum wyczytałem dobry oryginalny trzypinowy "ten szary" trochę kosztuje. I wymienia się go o wiele rzadziej. Co do nadmiernej temperatury to:
-mam to w swoim zetorze (fakt silnik trochę może zmęczony) w układzie miałem niesamowity syf (jakieś gówno ciemno szaro-niebiesko-zielone, spuszczone się pieni i wali jakbym se chciał zrobić koktajl z wszystkich płynów eksploatacyjnych), czeka mnie głowica to na razie płuczę wodą mineralną niegazowaną,
-jaki jest płyn, czy G12, borygo (praktycznie śmierć dla naszych układów po długotrwałym użytkowaniu), zwykła woda
-termostat (akurat termostat zauważyłem powoduje niedogrzanie silnika, zatnie się jak jest otwarty ale to łatwo ustalić po temperaturze węży (górny lub dolny do momentu otwarcia maja różne temperatury a po otwarciu oba są gorące),
-pompa wody... być może właśnie kiedyś autko chodziło na borygo i z czasem "zażarło" nieco łopatki i pompa nie wydala ale jakoś trochę to mało prawdopodobne,
-kiedyś miałem przypadek, że króciec z czujnikami przykręcany do głowicy mi się ułamał w miejscu łączenia. Możliwe, że ktoś kiedyś wymienił sam króciec i nie zwrócił uwago na "jakieś braki". Chodzi mi o to, że jakiś mały gniot plastikowy osiadł w jakimś zakręcie i blokuje przepływ.
-powiem szczerze nie miałem nigdy problemów z temperaturą (a mam zwyczaj, że patrzę na niego jak sroka w kość częściej niż na wskaźnik poziomu paliwa) i podwyższona temperatura też oznajmia o mocnym zużyciu silnika,
-co do wentylatorów dowiedziałem się, że za ich włączanie odpowiada taki dwupinowy czujnik dotykający blaszki metalowej, która jest zamocowana do kolektora dolotowego. Od przodu auta. Nie wiem od czego jest czujnik w chłodnicy na dole po stronie filtra powietrza.

Tak w ogóle nie wiem, czy coś wniosłem ale napisałem, co się dowiedziałem na podstawie sowich niuni.

Co do odpowietrzania nie używałem nigdy tego koreczka. Otwarta nagrzewnica, płynu ma maksa, trochę "pościskałem, pompowałem" górnym wężem i jak przestało ubywać płynu zakręciłem i w trasę. Poza tym konstrukcja korka jest taka, że zapewne i tak puszcza nadmiar ciśnienia powietrza.

Obstawiam niedrożność układu (są środki do płukania), pompa nie wydala, termostat zamknięty, wskaźnik (czujnik) fiksują lub silnik przeciążony.

slawe1983
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 177
Rejestracja: 31 gru 2010, 16:45

Post autor: slawe1983 » 05 maja 2012, 07:35

Francis1982 pisze:-co do wentylatorów dowiedziałem się, że za ich włączanie odpowiada taki dwupinowy czujnik dotykający blaszki metalowej, która jest zamocowana do kolektora dolotowego. Od przodu auta. Nie wiem od czego jest czujnik w chłodnicy na dole po stronie filtra powietrza.
No nie wiem kto Ci tak podpowiedział, za wentylatory na chłodnicy odpowiada czujnik w chłodnicy. Jaki byłby sens brać temperaturę dla wentylatora chłodnicy z kolektora dolotowego jak wentylator ma chłodzić ciecz w chłodnicy.

morsik28
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 71
Rejestracja: 10 lip 2011, 20:19
Lokalizacja: Bieruń

Post autor: morsik28 » 05 maja 2012, 08:26

Masakra Panowie,bo ja już nie wiem co mam o tym wszystkim myśleć :-(

Cris
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 154
Rejestracja: 26 sty 2012, 18:47

Post autor: Cris » 05 maja 2012, 09:50

Panowie mówimy o silniku ABT .W chłodnicy jest czujnik trzypinowy ,który jest odpowiedzialny za załączanie wentylatorów. W pierwszej kolejności chodzi pierwszy wiatrak ,a po przekroczeniu następnego progu załącza się drugi. Ztego co zaobserwowałem pierwszy załącza się zaraz po przekroczeniu 90 C. U mnie był problem bo wiatraki wcale nie chciały się załączać.wymieniłem ten czujnik i gra.

slawe1983
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 177
Rejestracja: 31 gru 2010, 16:45

Post autor: slawe1983 » 05 maja 2012, 13:45

Morsik spokojnie. Jak masz trochę czasu to wyjmij chłodnice i zrób jej płukankę. Najpierw możesz włożyć wąż ogrodowy do wylotu chłodnicy i puścić wodę na maxa. Zobaczysz co wypłynie z niej. Potem możesz zalać ciepłą wodą tak aby rozgrzała się chłodnica, obserwuj czy cała się nagrzewa równomiernie, jeżeli nie to są różne środki, pomaga nawet kuchenny odkamieniacz i kwasek cytrynowy. Czysta chłodnica daje dużo szczególnie podczas upałów. co do pompy wody to wiem że firmy krzak typu topran robią z plastikowymi wirnikami (sam się z tym spotkałem u siebie więc wolałem wrzucić ori używkę z golfa niż ten szajs miał tam siedzieć). Ale myślę że po czyszczeniu chłodnicy powinna być poprawa.

morsik28
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 71
Rejestracja: 10 lip 2011, 20:19
Lokalizacja: Bieruń

Post autor: morsik28 » 05 maja 2012, 14:40

Dzięki chłopaki,muszę tak zrobić bo do czerwca już niedaleko,a wybieram się z rodzinką na wakacje.

Awatar użytkownika
Jarewa
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 8403
Rejestracja: 01 kwie 2010, 21:24
Imię: Jarek
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan
Silnik: 2.0 ABT
Lokalizacja: Głogów

Post autor: Jarewa » 05 maja 2012, 15:26

Cris pisze:Panowie mówimy o silniku ABT .W chłodnicy jest czujnik trzypinowy ,który jest odpowiedzialny za załączanie wentylatorów. W pierwszej kolejności chodzi pierwszy wiatrak ,a po przekroczeniu następnego progu załącza się drugi.
Poprawka, jeżeli ABT to zależy od wersji i wyposażenia. Przeważnie standard jeden silnik jeden bieg i czujnik dwupinowy. Jeżeli wersja z kimą to jeden silnik dwubiegowy ( co i tak za biegi robi opornica) czujnik trzypinowy.

Nie jestem pewny tylko dwu wiatrakowy może bywały na gorące kraje.

morsik28
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 71
Rejestracja: 10 lip 2011, 20:19
Lokalizacja: Bieruń

Post autor: morsik28 » 05 maja 2012, 20:39

Ja mam dwa wiatraki przy chłodnicy i obydwa chodzą gdy wysoka temperatura jest,a także podczas włączenia klimy też dwa chodzą...

slawe1983
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 177
Rejestracja: 31 gru 2010, 16:45

Post autor: slawe1983 » 06 maja 2012, 10:06

Jarewa pisze:Przeważnie standard jeden silnik jeden bieg i czujnik dwupinowy.
Nie wiem jak to w praktyce ale zerknąłem do ETKI i w ABT przychodzą 2 wentylatory zawsze. Nie ma rozdzielone w zależności od wyposażenia. Potem jedynie są 2 czujniki dwupinowy i trzypinowy i to jest uzależnione od wyposażenia. Kolega ma klimę więc ma 3 piny (przynajmniej powinien mieć) i zakres chłodzenia wentylatorów to
1 st. - 95*C chłodzi do 84*C a 2 st. od 102*C do 91*C

morsik28
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 71
Rejestracja: 10 lip 2011, 20:19
Lokalizacja: Bieruń

Post autor: morsik28 » 06 maja 2012, 12:17

No to mi tak właśnie się włączają te wiatraki to chyba dobrze,bo 100 stopni mi jeszcze nigdy temperatura nie przekroczyła. To wychodzi na to,że wszystko mam ok i nic tylko lać i jeździć.

Awatar użytkownika
karolas123
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 1616
Rejestracja: 26 mar 2007, 14:25
Lokalizacja: Białystok

Post autor: karolas123 » 06 maja 2012, 12:29

slawe1983, Etka nie określa, abt przed 92 standart 1 wiatrak, z klimą 2 wiartaki elektryczne, z hakiem 2 wiatraki, 2 pędzony paskiem z 1. Po 92r 1 wiatrak standart z klimą 2 witraki elektryczne, z hakiem 2 wiatraki elektryczne.

slawe1983
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 177
Rejestracja: 31 gru 2010, 16:45

Post autor: slawe1983 » 06 maja 2012, 13:51

karolas123 człowiek uczy się całe życie :mrgreen: Sam osobiście nie miałem do czynienia z wieloma ABT. Te które widziałem miały 2 wiatraki na 2 silnikach, z tym że jeden miał klimę reszta nie. A i dziękuję Ci za szczegółowe wyjaśnienie kiedy występuje pojedynczy wiatrak, kiedy podwójny napędzany jednym silnikiem a kiedy dwoma. Czasem może się to przydać a wiedzy nigdy za wiele <ok>

[ Dodano: 2012-05-06, 13:53 ]
A propos ETKI to akurat wbiłem model morsika aby podać mu zakresy temperatur włączania wentylatorów a on ma '95

ODPOWIEDZ

Wróć do „Silniki czterocylindrowe”


opony samochodowe opony samochodowe hamulce
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl części samochodowe ucando.pl
części samochodowe iparts.pl