[B4/B3] Wymiana oleju w skrzyni biegów
trepek pisze:Skrzynie biegów w audi 80 są smarowane tylko olejami w pełni syntetycznymi i tylko takie oleje powinny być zalewane. To nie silnik, że można przechodzić na inny typ olelub dla odważnych 75w90 gl-5 full sintetic
olej leje się taki żeby było dobrze poprostu mineral do skrzyni pasuje tak jak mineral do silniki (oczywiście różnią się w zależności od przeznaczenia) czyli jak pięść do nosa i nalezy poprostu ich unikać ale to zaraz milion teori będzie
po zakupie skrzyni nastawiłem się na gl-5 i wlałem taki mobila z zamiarem wylania go po 1000km i zalania nowego .Satar pisze:Z tego, co poczytałem to gl5 nie będzie zbyt dobry dla synchroniztorów.
ale nie czytając nigdzie tego o synchronizatorach, czułem że nie mają lekko z tym olejem, więc nalałem valvoline gl-4 i jest dużo lepiej <ok>
- trepek
- Forum Audi 80
- Posty: 5446
- Rejestracja: 23 wrz 2008, 21:16
- Imię: Grzegorz
- Model: Inny
- Nadwozie: Sedan
- Silnik: 2.6 ABC+lpg
- Lokalizacja: Olkusz
Należy stosować tylko oleje syntetyczne 75w-90 GL4.Rychu82 pisze:olej leje się taki żeby było dobrze poprostu mineral do skrzyni pasuje tak jak mineral do silniki
Allegro i pierwsza (dosłownie na samej górze) aukcja: http://moto.allegro.pl/castrol-syntrans ... 81859.html
Krótki cytat z poradnika
"Stosowanie oleju klasy API GL-5 w skrzyniach, w
których producent zaleca tylko GL-4 może powodować korozje chemiczna stopów metali kolorowych, np.
brązowych synchronizatorów. Wyjątek stanowią oleje spełniające jednocześnie wymagania GL-4 i GL-5."
I opis klas API:
GL-1
Olej bez dodatków uszlachetniających
Przekładnie ręczne i mosty napędowe w starszych konstrukcjach samochodów w lekkich warunkach pracy
- może zwykle być zastępowany olejem silnikowym
GL-2
Olej z dodatkami przeciwutleniającymi i przeciwkorozyjnymi
J.w. przy nieco cięższych warunkach pracy
GL-3
Olej z dodatkami jak w GL-2 z pewna ilością dodatków EP
Przekładnie walcowe i stożkowe w umiarkowanych warunkach obciążeń i prędkości
GL-4
Olej z większą ilością dodatków smarnych niż GL-3
Przekładnie średnio obciążone, w tym hipoidalne, pracujące przy dużym momencie obrotowym i małej
prędkości lub odwrotnie; typowe zastosowanie - ręczne skrzynie przekładniowe
GL-5
Oleje o około dwukrotnie większej ilości dodatków smarnych w porównaniu z GL-4
Przekładnie średnio i wysoko obciążone - duży moment obrotowy i wysoka prędkość, skokowe zmiany
obciążeń, szczególnie hipoidalne przekładnie główne mostów napędowych.
"Stosowanie oleju klasy API GL-5 w skrzyniach, w
których producent zaleca tylko GL-4 może powodować korozje chemiczna stopów metali kolorowych, np.
brązowych synchronizatorów. Wyjątek stanowią oleje spełniające jednocześnie wymagania GL-4 i GL-5."
I opis klas API:
GL-1
Olej bez dodatków uszlachetniających
Przekładnie ręczne i mosty napędowe w starszych konstrukcjach samochodów w lekkich warunkach pracy
- może zwykle być zastępowany olejem silnikowym
GL-2
Olej z dodatkami przeciwutleniającymi i przeciwkorozyjnymi
J.w. przy nieco cięższych warunkach pracy
GL-3
Olej z dodatkami jak w GL-2 z pewna ilością dodatków EP
Przekładnie walcowe i stożkowe w umiarkowanych warunkach obciążeń i prędkości
GL-4
Olej z większą ilością dodatków smarnych niż GL-3
Przekładnie średnio obciążone, w tym hipoidalne, pracujące przy dużym momencie obrotowym i małej
prędkości lub odwrotnie; typowe zastosowanie - ręczne skrzynie przekładniowe
GL-5
Oleje o około dwukrotnie większej ilości dodatków smarnych w porównaniu z GL-4
Przekładnie średnio i wysoko obciążone - duży moment obrotowy i wysoka prędkość, skokowe zmiany
obciążeń, szczególnie hipoidalne przekładnie główne mostów napędowych.