Sklep Ipart
części samochodowe
Tarcze, hamulce
Sklep Bestdrive
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl


felgi - sklep internetowy ucando.pl

[1,9 TDi 1Z] Błyskawiczne osiąganie wysokiej temperatury

bylek
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 17
Rejestracja: 02 lis 2010, 09:43

[1,9 TDi 1Z] Błyskawiczne osiąganie wysokiej temperatury

Post autor: bylek » 02 sie 2012, 13:10

Witam ponownie
Z góry zaznaczam, że problemu który opiszę nie ma nigdzie, ani tu na forum, ani u Wujka Google.
Problem w mojej maszynie jest taki, że przy delikatnej jeździe temperatura wody w układzie chłodzenia oscyluje w granicach 90 stopni C, czyli normalność. W momencie gdy zechcę wyprzedzić jakiś pojazd, czy poprostu chcę pojechać szybciej, temperatura wzrasta do około 95 stopni, czasami nawet do 100, ale tylko na moment, po czym spada spowrotem do 90. Widać to zarówno na wskazówce jak i na VAGu. Jeżeli chcę sobie pojeździć tak trochę radośniej - nie ma mowy, przez cały czas temperatura będzie w okolicy 95 stopni (a wtedy już wiadomo, spadek mocy bo standardowy IC nie nadąża chłodzić coraz gorętszego powietrza itp). I teraz zbiję z tropu osoby które chcą dać standardową poradę: uszczelka pod głowicą nóweczka, chłodnica - nóweczka, pompa wody - nóweczka, termostat - nóweczka ori z ASO, olej - świeży, wentylatory sprawne, czujnik włączający wentylatory sprawny, z resztą wentylatory też nie nadążają wywalać ogromu ciepła które silnik wytwarza w tych w/w momentach. Ogólnie cały układ chłodzenia wymieniony i nic. Zaznaczę, że wyjątkowo mocno ten mój problem występuje gdy włączona jest klima (i idą oba wentylatory), ale bez klimy również problem występuje. Pytanie pomocnicze: czy mogą to robić wtryski? założyłem wtryski o ciśnieniu otwarcia znacznie wyższym niż seryjne 190 bar (chyba 230 bar mają, o ile dobrze pamiętam). Czy ma którys z Szanownych Kolegów jakiś pomysł na mój samochód? Bo pomysły się skończyły :) Ogólnie efekt można przyrównać do zbyt wolnego otwierania się termostatu, ale kurczę to już trzeci termostat, tym razem oryginalny, i ciągle to samo...

januszbin
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 407
Rejestracja: 21 wrz 2009, 11:27
Lokalizacja: LWL

Post autor: januszbin » 02 sie 2012, 13:52

kąt wtrysku oczywiście dobrze ustawiony...?!

Awatar użytkownika
BorysTDI
Audi 80 Klub
Audi 80 Klub
Posty: 759
Rejestracja: 21 gru 2009, 13:51
Lokalizacja: Hrubieszów

Post autor: BorysTDI » 02 sie 2012, 22:10

A kanały wodne kolego sprawdzałeś, czy przypadkiem coś nie zwęziło światła przepływu? Czy chłodnica jest równomiernie nagrzana przy tych 100°C? I to że coś jest nowe nie oznacza koniecznie, że jest sprawne i poprawnie zmontowane <ok>

Awatar użytkownika
Francis1982
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 1728
Rejestracja: 15 sty 2009, 16:57
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

Post autor: Francis1982 » 03 sie 2012, 02:19

Mam podobny objaw.
Po pierwsze sprawdź kompresję. Zużycie pierścieni tak się właśnie objawia.
Ja również mam zrobione co ty.
Masz zetora po chipie? Coś kombinowane?

No i jak autko odpalało w zimie? Jak autko przyspiesza? Jak słychać buczenie przy mocnym obciążeniu silnika tak jak u mnie to pierścienie.

Zdejmij odmę. Wyjmij bagnet i zatkaj. I napisz co się dzieje podczas pracy silnika. Zwłaszcza jak dmucha.

A tu mały filmik instruktażowy:

https://audi80.pl/b4-19-tdi-1z-przed ... t69022.htm

Dodatkowo dla pewności próba olejowa do zrobienia.

A dlaczego pierścienie?

Bo nieszczelne pierścienie w momencie wybuchu przepuszczają spaliny pod tłok i podgrzewają go. Czego nie mogą zrekompensować dysze natryskowe od spodu. No i grzeją całą skrzynię korbową.

Tak na własnej skórze doświadczyłem to, że bardzo szybko olej się brudzi. Dolewam a on czarny. A silnik po płukaniu....

[ Dodano: 2012-08-03, 02:33 ]
P.S. Zbyt "mocne" wtryski bez chipsa i FMIC-a to mnóstwo czarnego dymu. Kolejna rzecz jakiej się nauczyłem.

Tak w ogóle to skąd aż 230? 216 to starczy dla turbo ze zmienną geometrią, komp 16 bit(oczywiście chips), FMIC.

Poza tym jak masz rzeczywiście 230 to zmień jak najszybciej na stare ori bo ci mogą nawet tłoki popękać. Ale o tym niech wypowiedzą się znawcy czy zbyt mocne wtryski równoważą się ze słabszymi lecz lejącymi wtryskami.

bylek
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 17
Rejestracja: 02 lis 2010, 09:43

Post autor: bylek » 03 sie 2012, 07:10

No kąt wtrysku w porządku, wszystkie parametry MUNIOR ustawił katalogowe oraz takie jak zalecał chiptuner ;), chłodnica się równomiernie rozgrzewa. Cały układ był odkamieniany jakimś środkiem przeznaczonym do tego. komputer... no właśnie. Miałem osprzęt BOSCHa, objaw przegrzewania był wtedy również widoczny. Zajechałem do MUNIORa na przekładkę na pierburga, z nadzieją że przestanie się przegrzewać, ale nic w tej kwestii sie nie zmieniło, tyle ze auto teraz się świetnie zbiera - MUNIOR zamontował kompa z mapami na 110 koni, turbo na gruszce podciągnięto do 1 bara. Ale grzeje się jak poprzednio. Co do przedmuchów, właśnie są na prawdę delikatne jak na diesla, po zdjęciu korka czy bagnetu dmuchanie jest tak delikatne, że nie można się przyczepić. Kompresji nie mierzyłem, ale uznałem że skoro przedmuchów nie ma, będzie dobra...

Awatar użytkownika
Francis1982
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 1728
Rejestracja: 15 sty 2009, 16:57
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

Post autor: Francis1982 » 03 sie 2012, 09:28

A katalizator pusty?

bylek
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 17
Rejestracja: 02 lis 2010, 09:43

Post autor: bylek » 03 sie 2012, 09:33

Szczerze, przeoczyłem to :) i szczerze mówiąc nie wiem czy jest kat, jak mam samochód dwa lata nigdy tego nie sprawdzałem :D
Zabieram się do roboty. I jeszcze pytanie: jezeli znajde tam katalizator, wypruć go? czy lepiej zostawić? Jeżeli jednak bym go musiał wypruć, to czy dawki będą do korekcji? Jakie parametry będzie trzeba jeszcze ustawiać?

Awatar użytkownika
Francis1982
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 1728
Rejestracja: 15 sty 2009, 16:57
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

Post autor: Francis1982 » 03 sie 2012, 09:56

Nie trzeba ustawiać dawki chociaż podpięcie pod vaga nie zaszkodzi. Po prostu spaliny będą swobodniej wychodziły. Poza tym nie musisz go całego wytłuc. Wystarczy go przewiercić grubym wiertłem widiowym.

Poza tym jak Munior ogarniał sprawę to osprzęt i ustawienie na bank grają.

A te wtryski to zakładałeś po kontaktach z Muniorem? Podejrzewam, że tak bo Munior na pewno odradziłby ci te wtryski. 216 potrzebują konkretnego FMIC-a bo seryjny na pewno nie wydoli.

bylek
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 17
Rejestracja: 02 lis 2010, 09:43

Post autor: bylek » 03 sie 2012, 10:02

Dzięki za odpowiedź.
Munior widział te wtryski, bo na nich do niego przyjechałem (działały lepiej niż moje lejące 190 bar) i faktycznie może nie odradzał, ale powiedział że sam takich by nie założył :)
Więc sprawdzam kat'a i zbieram na wtryski
Dzięki za pomoc, choć jak jeszcze jakieś pomysły się pojawią, chętnie wezmę je pod uwagę, bo urlop się zbliża i będziemy grzebać pod maską :D

Awatar użytkownika
Krzysiek 84
Junior Admin
Junior Admin
Posty: 5478
Rejestracja: 03 cze 2010, 23:36
Imię: Krzysiek
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan
Silnik: 1.9 1Z
Lokalizacja: Olecko

Post autor: Krzysiek 84 » 03 sie 2012, 10:56

Z tymi wtryskami powstaje lekkie zamieszanie. Bo w pierwszym poście było pisane że wtryski mają większe ciśnienie otwarcia niż 190 bar. Tu nie chodzi o średnicę otwórkow. Więc jak ma wtryski z większym ciśnieniem otwarcia to są zamontowane 220/300 bar :mrgreen:

bylek
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 17
Rejestracja: 02 lis 2010, 09:43

Post autor: bylek » 08 sie 2012, 06:47

No, więc katalizator wypruty, przyrost mocy odczuwalny szczególnie przy obrotach w zakresie 1400 - 2000 obr. niewielki spadek temperatury w układzie chłodzenia również jest wyczuwalny, ale to nadal nie jest to. Zostały więc wtryski :) Więc teraz pytanie: Francis1982 napisałeś że moga mi popękać tłoki od tych mocnych wtrysków, napisz proszę coś więcej na ten temat, bo jest to dosyć ciekawe zagadnienie i warto bym wiedział czego nie robić żeby 1z nie zarżnąć :D Może jest to spowodowane tym, że mocne wtryski dają szerszy rozprysk, a co za tym idzie szerszy płomień który bezpośrednio dotyka tulei cylindra i góry tłoka? Widziałem coś takiego na fotografiach wnętrza cylindra, w pracy dyplomowej jakiegoś studenta. Wtryski o niskim ciśnieniu rozpylały paliwo dokładnie w środku komory spalania (tworzyły taką jakby chmurę usytuowaną centralnie w środku komory), natomiast mocne rozpylały po całej komorze, również po ściankach. Czy dobrze kombinuję? Może to mieć wpływ na tak gwałtowny wzrost temperatury?

MUNIOR
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 6165
Rejestracja: 16 lip 2007, 23:38
Imię: Mariusz
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan
Silnik: 1.9 1Z
Lokalizacja: Lubelskie

Post autor: MUNIOR » 08 sie 2012, 11:50

bylek pisze: Wtryski o niskim ciśnieniu rozpylały paliwo dokładnie w środku komory spalania (tworzyły taką jakby chmurę usytuowaną centralnie w środku komory), natomiast mocne rozpylały po całej komorze, również po ściankach. Czy dobrze kombinuję? Może to mieć wpływ na tak gwałtowny wzrost temperatury?
Oj coś mocno wątpię żeby za ten wzrost temperatury odpowiadały te wtryski i ich większe ciśnienie otwarcia ,i choć jest to możliwe na tuningowym sofcie ,podczas mocnego deptania ,przy bardzo wydajnych lub lejących wtryskach ,to raczej wątpię żeby to było to w twoim przypadku .Też deptam ,też mam większe wtryski i nigdy mi się nic nie grzeje ponad to co powinno ,przy w miarę normalnej jeżdzie nie ma prawa nic się przegrzewać .Ja bym na sam początek wywalił termostat ,przyjrzał się pompie wody ,chłodnicy czy drożna ...wtryski zostawiłbym na sam koniec ,jako potencjalnych sprawców

bylek
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 17
Rejestracja: 02 lis 2010, 09:43

Post autor: bylek » 08 sie 2012, 12:25

Mariuszu już chyba nadszedł ten 'sam koniec' :) bo wymieniliśmy już cały układ chłodzenia, wypruliśmy katalizator, juz nie pamietam co jeszcze robiliśmy, ale już nic nie zostało tylko te nieszczęsne wtryski :) Mam na podmiane moje stare 190 bar, więz założę i pochwalę się co i jak.
A, i jeszcze raz dzięki za przekładkę, jest rakieta teraz :D

MUNIOR
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 6165
Rejestracja: 16 lip 2007, 23:38
Imię: Mariusz
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan
Silnik: 1.9 1Z
Lokalizacja: Lubelskie

Post autor: MUNIOR » 08 sie 2012, 13:23

bylek pisze:Mariuszu już chyba nadszedł ten 'sam koniec' :) bo wymieniliśmy już cały układ chłodzenia, wypruliśmy katalizator, juz nie pamietam co jeszcze robiliśmy,
Hmm...no to faktycznie zagadka ...ja bym jeszcze zupełnie wywalił termostat ,dla pewności ...nieważne nowy czy stary,no i raczej bym nie liczył na cud ,po zmianie wtrysków :-/
bylek pisze:A, i jeszcze raz dzięki za przekładkę, jest rakieta teraz :D
:mrgreen:

Awatar użytkownika
Francis1982
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 1728
Rejestracja: 15 sty 2009, 16:57
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

Post autor: Francis1982 » 08 sie 2012, 14:38

Co do popękanych tłoków to przeczytałem kiedyś post mojego przedmówcy MUNIORa. Szperałem coś o pierścieniach itp. i natknąłem się na taką właśnie wypowiedź.

Co do samego spalania rozprysk nie powinien być za duży ponieważ w tłoku masz otwór wielkości nakrętki po coli. Podejrzewam, że to tam właśnie ma za zadanie wtryskiwacz podać odpowiednią dawkę i tam powinna być ona zdetonowana. Przy mocnej kompresji jak znajdzie się tam za dużo paliwa może okazać się, że podczas wybuchu mogą na tłok działać zbyt duże siły "na boki". Z tegoż denka cała siła eksplozji powinna być skierowana do głowicy. Tymczasem zbyt duża ilość paliwa może spowodować, że to paliwo w denku może również zbyt mocno oddziaływać w poprzek tłoka próbując go rozerwać. Należy pamiętać, że tłoki są z ALU i też nie wytrzymają nie wiadomo co.

Jestem świeżo po wymianie pierścieni w swoim 1Z, dla odprężenia silnika (chips) dałem uszczelkę z 3-otwarkami i zaczęła się jazda. Póki co dymi mi na czarno koło 2800 rpm (póki co boję się o pierścienie, bo trzeba je dotrzeć) z czego jestem niezmiernie zadowolony. To chyba najlepszy kolor dymu w 1Z <ok>

Do korekcji zapewne dawka (lepsze ciśnienie spalin lepiej napędza turbinkę).

Sorki za małą dygresję.

Co do Twojego problemu zostaje do oblukania kolektor wydechowy. Skoro poczułeś poprawę po przebiciu kata to może nagromadziło ci się trochę nagaru w wydechu. Do sprawdzenia miejsce gdzie jest klapka sterowana gruszką. N75 widząc zbyt duże doładowanie jest tam taka mała klapeczka i ona upuszcza ciśnienie spalin (część spalin zaczyna mijać turbo bokiem) mniej je napędzając. Chodzi o to by nie było to zbyt zasyfione i chodziło swobodnie.

Jeszcze jedno co mi przychodzi do głowy to zbyt mały IC. Przy mocnym sofcie i wtryskach standardowy IC może nie nadążać chłodzić powietrza przez co powietrze w dolocie będzie zbyt gorące. Ale to już musiałbyś też napisać jak dymi.

Co do zbyt małego IC nie wiem czy nie ma jakiegoś bloku w Vagu, który zczytuje temperaturę z tego króćca plastikowego. Jest tam czujnik temperatury powietrza za IC (Kostrz coś wspominał, że jest to taki sam czujnik jak niebieski tylko, że jest czarny).

W sumie kompresja też by coś powiedziała. Najważniejsze by było wszędzie w miarę równo (chyba maksymalne odchyły to 5 atmosfer). Jak któryś będzie zbyt mały to znaczy, że gdzieś "bokiem" dmucha a co za tym idzie "podgrzewa" silnik.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Silniki TDi”


opony samochodowe opony samochodowe hamulce
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl części samochodowe ucando.pl
części samochodowe iparts.pl