Sklep Ipart
części samochodowe
Tarcze, hamulce
Sklep Bestdrive
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl


felgi - sklep internetowy ucando.pl

[All] Przegrzana para wodna do silnika /FOTO/

Wszystko co związane z naprawami i modydikacjamy a nie pasujące do w/w
Awatar użytkownika
krisss
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 304
Rejestracja: 17 cze 2009, 20:13
Lokalizacja: Świdnica DSW

[All] Przegrzana para wodna do silnika /FOTO/

Post autor: krisss » 12 wrz 2012, 19:02

Witam kolegów,

ostatnio zainspirowany autem a nawet dwoma autami znajomego, postanowiłem sam spróbować sił i stworzyć coś na wzór instalacji przegrzanej pary wodnej dodawanej do silnika tuż pod przepustnicę.

Coś niecoś w temacie wie napewno niejaki Pan dr Jan Gulak, o którym głośno się zrobiło przed paroma laty. W skrócie to jest tak, że ze zbiorniczka z wodą wędruje ona rurkami w okolice kolektora wydechowego, tam jest ogrzewana do temperatury około 150 stopni (?) i dalej jest doprowadzona do kolektora ssącego. W Efekcie podczas suwu pracy spalające się paliwo dodatkowo ogrzewa tą przegrzaną parę wodną a ona wielokrotnie zwiększa swoją objętość, potęgując siłę działającą na tłok...a co za tym idzie możemy uzyskać większy momento obrotowy/ moc/ niższe spalanie itd.

Co wiem napewno?

1. Nie jest to żadna instalacja HHO/auta na wodór i tlen/ ani instalacja rozkłądająca wodę na te dwa pierwiastki. Mamy do czynienia wyłącznie z parą wodną. (Bardzo proszę nie mieszać w tym temacie o wyzej wymienionych instalacjach wodorowych)
2. To napewno działa - w mniejszym lub większym stopniu, ale działa :) Wg mnie Pan Gulak przesadza w swoich opowieściach, ale kto wie?
3. Nie mam diesla. Nie mam nawet audi. Mam aktualnie VW polo 1.0 z 1992 roku benzyna+LPG.
4. Stać mnie na gaz oraz na benzynę. Pomysł żeby spróbować wykonać taką instalację wziął się stąd, że potwornie lubię "psuć" coś w samochodach. Sprawi mi ogromną radość gdy będę kiedyś mógł opowiedzieć komuś, że moje polo pali litr gazu mniej po zastosowaniu pary wodnej (aktualnie pali niecałe 6 litrów gazu w trasie <ok> )

Czego nie wiem?

1. Jaką rurką owinąć kolektor wydechowy (średnica i długość), aby było dobrze? Dziś przyznam się zrobiłem "coś" na próbę jednak wymaga to na 100% strojenia. Użyłem około 1,5 metra rurki miedzianej od instalacji gazowej fi6 i owinąłem nią kolektor wydechowy (w polo jest on z przodu i dodatkowo ma osłonkę - wszystko szczelnie jest upakowane). Na rozgrzanym silniku gdy w jeden koniec rurki dmuchałem ustami, z drugiego wydobywało się powietrze o temperaturze około 200 stopni (zmierzone termoparą)

...ale... para którą będzie zasysał silnik może leci szybciej? albo wolniej...może ma więcej w sobie wody i moja pseudo wężownica nie będzie dawała rady? tego już zmierzyć nie dam rady, musiałbym wstawiać jakiś czujnik temp. za kolektorem.

2. Jak prawodłowo wykonać zbiorniczek z wodą? wstawiłem bańkę po płynie do spryskiwaczy w okolicach chłodnicy. wpuściłem pionowo od góry wężyk który sięga dna i nim do bańki, pod lustro wody dostaje się powietrze atmosferyczne i zwyczajnie bąbelkuje. U góry bańki jest drugi wężyk który zasysa powietrze z bańki ( z przestrzeni pomiędzy lustrem wody a jej górą). Nie może zostać zaciągnięta sama woda bo błyskawicznie dostanie się do silnika i istnieje możliwość nawet pogięcia korbowodów. Po włączeniu silnika ssanie jest tak silne że w bańce bardzo silnie bąbelkuje a nawet lekko ją zaciska..

3. Czy ta woda z bańki faktycznie bulgocząc zostaje zasysana do silnika i w miedzianej rurce ogrzewa się i odparowuje? Tego pewien nie jestem, a chciałbym być. Jednak z dostępnych w internecie zdjęć i filmików np ten:

nie da się tego jednoznacznie określić gdyż autorzy nie pokazują ani bańki w środku, ani wężownicy na kolektorze wydechowym...

Liczę na ciekawą dyskusję, wskazówki, opinie porady itd. i jeszcze raz błagam, nie mieszamy o wodorze i tlenie, podtlenkach innych dziwnych gazów.
Obiecuję dodać zdjęcia jak to wykonałem w swoim aucie jak tylko przestanie za oknem padać...
Ostatnio zmieniony 17 paź 2012, 17:54 przez krisss, łącznie zmieniany 3 razy.

Awatar użytkownika
karolas123
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 1616
Rejestracja: 26 mar 2007, 14:25
Lokalizacja: Białystok

Post autor: karolas123 » 12 wrz 2012, 19:22

Ciekawe co ile robi sie remont silnika z racji korozji.

Albus Dumbledor

Post autor: Albus Dumbledor » 12 wrz 2012, 20:05

Ja jeszcze zasugeruje żebyś gdzieś do dolotu tej pary zrobił odstojnik coś na wzór oil catch tank żeby wybijające się krople wody nie były zasysane.. wiadmo że para sie ochłodzi, a trafiać musi do silnika w formie przegrzanej.
Drugie potrzebne będzie jakieś sterowanie myśle że zwykły zawór regulujący przepływ będzie ok (coś na wzór śruby w instalacji LPG z mikserem) chcociaż podawanie pary przez mikser też wydaje się być dobrym pomysłem

Mało efektywnym pommysłem byłoby stworzenie zamkniętego układu w którym krążyłaby ciecz przez rurki na kolektorze i trafiałaby do zbiornika.. w końcu w zbiorniku zaczęłaby wytwarzać się para.. wtedy przez zawór odmykajacy się pod jakimś wyznaczonym ciśnieniem podążałaby jeszcze raz przez (rurki na kolektorze , już inne niż poprzednio żeby ją ostatecznie nagrzać) potem do oilcatch taka.. śruba regulacyjna i do miksera.

Minus taki że w zbiorniku będzie musiałabyć zagotowana cała woda.. ale może coś dołożysz i wyjdzie coś ciekawego. Ogólnie chwal się efektami i spoko że w końcu ktoś działa nad tym tematem :)

PS. przegrzana para wodna tj. temperatura 200-300*C w zalezności od ciśnienia jest "sucha" więc czaąsteczki wody są wtedy pomijalnie małe i raczej nic nie zardzewieje. Chociaż silnik skonstruwany na benzyne ugodzony przez gaz i wspierany przez wode lekko nie ma .. ale to jak każda hybryda <rotfl>

Awatar użytkownika
krisss
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 304
Rejestracja: 17 cze 2009, 20:13
Lokalizacja: Świdnica DSW

Post autor: krisss » 12 wrz 2012, 20:15

Albus Dumbledor pisze:Ciekawe co ile robi sie remont silnika z racji korozji.
podejrzewam że co tyle, co ile robią to np brytyjczycy z racji jazdy w wilgotnych warunkach, a na marginesie to przegrzana para wodna to inaczej sucha para wodna.
Albus Dumbledor pisze:PS. przegrzana para wodna tj. temperatura 200-300*C w zalezności od ciśnienia jest "sucha"
Wg wykresu wlasciwosci pary wodnej w układzie entalpia-entropia, przy ciśnieniu atmosferycznym przegrzana para wodna zaczyna się już od około 100 stopni...

[ Dodano: 2012-09-12, 20:18 ]
Albus Dumbledor pisze:Drugie potrzebne będzie jakieś sterowanie myśle że zwykły zawór regulujący przepływ będzie ok
ah zapomniałem dopisać - zaworek sterujący przepływem oczywiście zamontowałem, jest zaraz za bańką z wodą.

[ Dodano: 2012-09-13, 18:22 ]
zgodnie z obietnicą:

Obrazek

Obrazek

Układ jakoś tam działa...woda bąbelkuje ale bardzo bardzo intensywnie. Zaczynam mieć wątpliwości czy parę powinienem podawać pod przepustnice - jest tam tak duże podciśnienie, ze gdy zatkam palcem wlot powietrza do zbiorniczka z wodą to zaciska go. Inna sprawa to to, że jest to zwyczajnie lewe powietrze podawane do silnika - zaczyna głupieć, pływać na obrotach itp. Gdy zastosuję zaworek którym reguluję przepływ pary w rurkach to obroty jałowe w miarę się stabilizują, ale woda w zbiorniczku prawie przestaje bąbelkować... no i mam rebus.

spatz
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 15
Rejestracja: 20 lip 2012, 21:29

Post autor: spatz » 16 wrz 2012, 20:53

PL207344 B1 O udzieleniu patentu ogłoszono:
31.12.2010 WUP 12/10 PL207344 B1 GULAK JAN, Kielce, PL ;-)

Awatar użytkownika
krisss
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 304
Rejestracja: 17 cze 2009, 20:13
Lokalizacja: Świdnica DSW

Post autor: krisss » 17 wrz 2012, 13:31

znalazłem ten patent wczoraj. Zdobyłem też bardzo dokładne materiały na temat montażu tego ustrojstwa w silnikach diesla (długość, przekrój rurek, co należy dodawać do wody itp. itd.). W dieslu z całość daje podobno dużo lepsze rezultaty niż w silnikach o zapłonie iskrowym z uwagi na większy stopień sprężania. Dziś wyjeżdżam w bieszczady 600 km przede mną więc przetestuję układ na moim polo. Po powrocie montuję to w mercedesie w201 mojego brata. Wkrótce opiszę wyniki.

Awatar użytkownika
tomek83
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 303
Rejestracja: 04 lis 2011, 09:53
Lokalizacja: Toruń

Post autor: tomek83 » 17 wrz 2012, 15:01

Dla mnie to taka typowa sztuka dla sztuki - ale jeśli chcesz się pobawić to twoje auto - twoja sprawa.

Ja robię tak - jak mi się zachciewa bezsensownej dłubaniny w samochodzie: biorę szmatkę, wosk, auto na myjnię i po wyschnięciu porządne woskowanie całej karoserii - "dziwne" pomysły przechodzą od razu :-P

Ale to oczywiście moja prywatna opinia.

Awatar użytkownika
krisss
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 304
Rejestracja: 17 cze 2009, 20:13
Lokalizacja: Świdnica DSW

Post autor: krisss » 17 wrz 2012, 18:46

...musiałbym codziennie na myjnie jeździć :p

Awatar użytkownika
ziemor
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 1456
Rejestracja: 12 paź 2007, 00:19
Lokalizacja: Bielsko

Post autor: ziemor » 18 wrz 2012, 12:13

mnie się to podoba - właśnie takie eksperymenty pchają świat do przodu i przez właśnie takich eksperymentatorów którzy kiedyś w kuchniach a teraz w garażach coś modzą mamy wiele fajnych wynalazków

spatz
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 15
Rejestracja: 20 lip 2012, 21:29

Post autor: spatz » 18 wrz 2012, 16:51


Awatar użytkownika
tomek83
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 303
Rejestracja: 04 lis 2011, 09:53
Lokalizacja: Toruń

Post autor: tomek83 » 18 wrz 2012, 18:36

ziemor pisze:mnie się to podoba - właśnie takie eksperymenty pchają świat do przodu i przez właśnie takich eksperymentatorów którzy kiedyś w kuchniach a teraz w garażach coś modzą mamy wiele fajnych wynalazków
A widzieliście tego "wynalazcę" ? :-P


Awatar użytkownika
trepek
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 5446
Rejestracja: 23 wrz 2008, 21:16
Imię: Grzegorz
Model: Inny
Nadwozie: Sedan
Silnik: 2.6 ABC+lpg
Lokalizacja: Olkusz

Post autor: trepek » 19 wrz 2012, 19:16

Jak to się mówi, bardzo pomysłowy i mądry człowiek. Widać, że nie tylko ma wiedzę ale wszystko rozumie i bawi się otaczającym go światem, elektroniką, falami itp.

Awatar użytkownika
tomek83
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 303
Rejestracja: 04 lis 2011, 09:53
Lokalizacja: Toruń

Post autor: tomek83 » 19 wrz 2012, 19:26

Może i pomysłowy, ale jeśli coś ma wpływ na tak drastyczne obniżenie bezpieczeństwa w samochodzie (bo np. zablokowanie układu kierowniczego podczas łuku, gdy pękła opona to pewny wypadek) to nie powinno to wychodzić poza wyobraźnię. Pół biedy jak gość jeździ z tym w swoim maluchu przy prędkości 40 km/h, ale gorzej jak to zamontuje komuś kto sobie zasuwa 140 km/h na autostradzie, jest tak ? :-P

Przy okazji: ciekawe jak się ten wynalazek ma do sąsiedniego tematu unijnego o zakazie tuningowania ;-)

Awatar użytkownika
jaco80
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 709
Rejestracja: 01 kwie 2010, 22:11
Lokalizacja: Rybnik
Kontakt:

Post autor: jaco80 » 20 cze 2013, 12:02

krisss, i gdzie ta relacja? :mrgreen:

Awatar użytkownika
krisss
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 304
Rejestracja: 17 cze 2009, 20:13
Lokalizacja: Świdnica DSW

Post autor: krisss » 23 maja 2014, 13:22

Oto relacja:
Instalację założyłem i uruchomiłem w VW polo 86c, silnik 1.0 benzyna + gaz. trochę jeździłem, robiłem różne testy. Generalnie instalacja sprawuje się nieźle, ale ma niedociągnięcia, np zdarzyło mi się zalać silnik wodą bo nalałem za dużo do zbiornika i jakimś cudem woda zanim zamieniła się w parę trafiła jako ciecz do kolektora ssącego i dalej do silnika :p. Oczywiście nie jakimś ciągłym strumieniem tylko tak "buchając" jak z gejzera jakiegoś. Zużycie wody wynosiło między 1-1,5 litra na 100 km. Prędkość maksymalna wzrosła o niecałe 10 km/h w stosunku do prędkości maksymalnej na samym gazie/benzynie (zmierzone w odstępie kilku minut na tym samym odcinku drogi w identycznych warunkach).

Dalszej zabawy zaprzestałem z uwagi na brak zauważalnego zmniejszenia spalania. Całość pewnie wymagała doregulowania, dopracowania itd. jednak odpuściłem temat, auto sprzedałem i koniec. Jak ktoś chce jakieśinformacje to można pytać, mogę wytłumaczyć co i jak. Pozdro!

P.S. bardzo rzadko pojawiam się na tym forum, przesiadłem się na bmw E36...

ODPOWIEDZ

Wróć do „Inne.”


opony samochodowe opony samochodowe hamulce
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl części samochodowe ucando.pl
części samochodowe iparts.pl