Sklep Ipart
części samochodowe
Tarcze, hamulce
Sklep Bestdrive
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl


felgi - sklep internetowy ucando.pl

[B4 All] Nabijanie Klimatyzacji czynnik R12 Freon

Awatar użytkownika
widmo
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 1267
Rejestracja: 18 sie 2007, 11:57
Lokalizacja: Kraków

Post autor: widmo » 18 lip 2013, 11:45

AB4 pisze:Tak sie zastanawiałem nad tą moją klimatyzacją,i zmiana czynnika na 134,czytałem że to sie tak nie da p&p bo jednemu uwaliło kompresor a innemu nie,i chyba znalazłem odpowiedz czemu tak jest,mianowicie mój brat dostał wydruk po napełnieniu( on ma młodszy model,czyli ori 134),i widniał tam taki magiczny napis"bez fazy wtrysku oleju",a z tego co sie tu czyta to własnie olej robi największe spustoszenie w o-ringach i gumach,więc tak sobie myślę że wypuszcze w powietrze te pozostałości R12,a pojade nabić tam bez wtrysku nowego oleju i może mi węży nie wyżre?
R134a + olej dla gazu R12 = zatarta sprężarka (w najlepszym przypadku)
odessanie oleju bez płukania i zmiana oleju na Pag68 nie pomoże na długo bo niewielka ilość starego oleju (w praktyce 2%) powoduje scięcię się ich i powstanie galaretki która albo zapcha cały układ albo wykończy tylko sprężarkę.


Przy zmianie z r12 na r134a olej musi być zmieniony czyli w praktyce cały układ do płukania a osuszacz do wymiany.
np PAG68 lub PAO ISO 46 na cały układ po płukaniu 250-300ml w zależności ile oleju odessała maszyna oraz która sprężaka Zexel lub Denso lub DiaVia. tak mi podaje literatura firmy Hella

Jak nie chcesz zmieniać oleju czyli w ramie programu Drop-in trzeba szukać kogoś od lodówek kto ma gaz R409a
obecnie jeszcze legalny i dostępny. chłodzi trochę słabiej niz R12 ale lepiej niż R134a.
Wkoncu ten gaz stosuje się w ladach chłodniczych i chłodniach samochodowych.

Musze poszukać na swoim przywarsztatowym złomowisku starej sprężarki od Volvo z klimatyzacją R12 do której był wrzucony R134a
podrzuce fotki jak ją tylko wygrzebię z pod sterty
Widok dziury jak moneta 5zł daje do myślenia :roll:

AB4
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 389
Rejestracja: 16 kwie 2010, 20:03
Lokalizacja: Tychy

Post autor: AB4 » 18 lip 2013, 13:46

Hm,powiem Ci że sam nie wiem jaki olej tam mam,bo ostatnio nie była nabijana z "automatu" tylko też przez gościa od lodówek,i pamiętam że olej był przeźroczysty,nie miał żadnego zabarwienia,z tą też nie mam pewności jaki tam był...,ale moge domniemać że to co się widzi na zdjęciach w necie,to efekt barwnika do sprawdzania szczelności....

Awatar użytkownika
widmo
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 1267
Rejestracja: 18 sie 2007, 11:57
Lokalizacja: Kraków

Post autor: widmo » 18 lip 2013, 15:08

AB4,
rodzaju oleju nie da się sprawdzić po kolorze.
jasno zielony kolor oleju to efekt dodania kontrastu UV pomagającego znaleźć ewentualną nieszczelność.

ci co nabijają lodówki mają własnie te dziwne maszyny tzn wagowo napełniają.
najlepiej udać sie do tych co mają normalny automat który odsysa stary olej (oczywiscie nie cały tylko około 50-150ml) i tyle samo pompują razem z czynnikiem.

a co do kwesti oleju cieżko powiedzieć co tam masz.

Awatar użytkownika
ziemor
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 1456
Rejestracja: 12 paź 2007, 00:19
Lokalizacja: Bielsko

Post autor: ziemor » 05 sie 2013, 12:29

Witam Wszystkich

Mam sprężarkę na R12 a parownik (to do środka auta) z roku 92 czyli chyba na nowy czynnik bo końcówki są na wkładanie a nie na gwint

Co dalej ???
- nabić to R409a czyli odpowiednik R12 ??? słyszałem że lepiej to chłodzi od nowych badziewi !!!
- czy zakują mi węże na miejscu z różnymi końcówkami ? i na co zwracać uwagę
- czy ten zawór rozprężny może zostać stary ???
- słyszałem też że R401a (MP39 ) jest zamiennikiem R12 - możesz skomentować

Pozdrawiam

Awatar użytkownika
widmo
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 1267
Rejestracja: 18 sie 2007, 11:57
Lokalizacja: Kraków

Post autor: widmo » 05 sie 2013, 16:50

ziemor pisze:Mam sprężarkę na R12 a parownik (to do środka auta) z roku 92 czyli chyba na nowy czynnik bo końcówki są na wkładanie a nie na gwint
końcówki z gwintem są do R134a
końcówki na zapadki (wciskane) R12
ziemor pisze:nabić to R409a czyli odpowiednik R12 ??? słyszałem że lepiej to chłodzi od nowych badziewi
Jeśli miałeś wcześniej r12 to mozna ładować r409 bez żadnych przeróbek
ziemor pisze:czy zakują mi węże na miejscu z różnymi końcówkami ? i na co zwracać uwagę
tego zabardzo nie rozumiem. napisz trochę jaśniej
ziemor pisze:czy ten zawór rozprężny może zostać stary
jeśli zastosujesz R409 to moze zostać stary bo ma podobne właściwości rozprężania co R12, zmiana
ziemor pisze:słyszałem też że R401a (MP39 ) jest zamiennikiem R12 - możesz skomentować
Mozna zastosować R401a/b do klimatyzacji opartej na R12 jednak ten gaz jest już bardzo słabo dostępny z racji tego ze zawiera nieco ponad 60% gazu r22 który został wycofany w 2010, jednak niekiedy jest jeszcze dostać ten gaz z odzysku (odessany ze złomowanych samochodów i chłodni) i mozna go legalnie uzywać do konca 2014r.
odnosnie własciwości na węże i uszczelnienia to nie niszczy żadnych węży czy uszczelnień. Jednak jego zastosowanie wymaga tego aby albo zmienić zawór rozprężny lub nabijać doświadczalnie nieco mniejszą ilość aby nie zatkać układu z racji nieco innych ciśnień oraz temperatury przy rozprężaniu.
w Przypadku R401a/b temperatura wrzenia wynosi -34,7oC wiec jest to gaz stosowany głównie w chłodniach samochodowych.
R12 ma bodajże -29oC
R134a -26oC
R409 -34,2oC

johnybravo
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 95
Rejestracja: 01 kwie 2012, 22:18
Lokalizacja: Staszów

Post autor: johnybravo » 05 sie 2013, 19:47

widmo pisze:końcówki z gwintem są do R134a
końcówki na zapadki (wciskane) R12
Panie, chyba na odwrót :-D

Awatar użytkownika
widmo
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 1267
Rejestracja: 18 sie 2007, 11:57
Lokalizacja: Kraków

Post autor: widmo » 05 sie 2013, 22:07

johnybravo pisze: widmo napisał/a:
końcówki z gwintem są do R134a
końcówki na zapadki (wciskane) R12


Panie, chyba na odwrót
Faktycznie pomyliło mi się, myślałem o jednym a a pisałem o drugim ! zwracam honor <piwo>

Awatar użytkownika
sylwester28ET
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 430
Rejestracja: 11 gru 2009, 00:32
Lokalizacja: Busko Zdrój

Post autor: sylwester28ET » 21 maja 2014, 22:51

Orientujecie się gdzie w okolicach Katowic, Krakowa można nabić klimę na R12.

Awatar użytkownika
widmo
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 1267
Rejestracja: 18 sie 2007, 11:57
Lokalizacja: Kraków

Post autor: widmo » 21 maja 2014, 23:10

sylwester28ET pisze:Orientujecie się gdzie w okolicach Katowic, Krakowa można nabić klimę na R12.
http://www.swiftautoklimatyzacja.pl/

zadzwoń zapytaj jak miałem A80 to tam robiłem klimę na R12

Awatar użytkownika
ziemor
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 1456
Rejestracja: 12 paź 2007, 00:19
Lokalizacja: Bielsko

Post autor: ziemor » 22 maja 2014, 23:36

sylwester28ET pisze:Orientujecie się gdzie w okolicach Katowic, Krakowa można nabić klimę na R12.
Właśnie kończę zakładać klimę w moim B3 i poczytałem wszystko na temat czynników - nabicie R12 jest raczej niemożliwe
Zamiennik R12 to R401a (SUVA MP39) lub R409a (FORANE FX56) W postach wcześniej to już jest dosadnie wyjaśnione
Jest jeszcze R413A ale tego to nie wiem czy można dać zamiast R12 - niby piszą że chodzi z mineralem ale zobaczcie na skład
Skład R413a
- R134a 88% ,
- R218 9 % ,
- R600a 3%

Napisz mi na PW jakim czynnikiem Ci nabili - może pofatyguję się w Kraków

Panowie co osuszaczem ??? mam wymienić na nowy ??? dodam że rok osuszacz stał otwarty
Jeśli nowy to dlaczego ??? przecież jak zrobią próżnie w układzie to cała wilgoć wyparuje i zastanie wyciągnięta pompą

Awatar użytkownika
widmo
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 1267
Rejestracja: 18 sie 2007, 11:57
Lokalizacja: Kraków

Post autor: widmo » 23 maja 2014, 11:24

ziemor pisze:
sylwester28ET pisze:Orientujecie się gdzie w okolicach Katowic, Krakowa można nabić klimę na R12.
Właśnie kończę zakładać klimę w moim B3 i poczytałem wszystko na temat czynników - nabicie R12 jest raczej niemożliwe
Zamiennik R12 to R401a (SUVA MP39) lub R409a (FORANE FX56) W postach wcześniej to już jest dosadnie wyjaśnione
Jest jeszcze R413A ale tego to nie wiem czy można dać zamiast R12 - niby piszą że chodzi z mineralem ale zobaczcie na skład
Skład R413a
- R134a 88% ,
- R218 9 % ,
- R600a 3%

Napisz mi na PW jakim czynnikiem Ci nabili - może pofatyguję się w Kraków

Panowie co osuszaczem ??? mam wymienić na nowy ??? dodam że rok osuszacz stał otwarty
Jeśli nowy to dlaczego ??? przecież jak zrobią próżnie w układzie to cała wilgoć wyparuje i zastanie wyciągnięta pompą
Mi nabijali R12 z "zapasów magazynowych" ponad 3 lata temu i koszt ponad 200 zł za sam czynnik.

r413a spełni swoje zadanie ale to droga zabawa chyba ze 3 razy droższy. Ponaddto jest też korozyjny tzn "może" rozszczelniać klimę jeśli są starsze przewody lub uszczelnienia.
Inną kwestią są jego cisnienia i temperatury.
Na pewno czujnik ciśnienia do zmiany (nie pamietam na jakie ciśnienie trzeba patrzyć na kartę charakterystyki) i dobicie klimy tak na około 70% zeby nie zapchać układu.

w kwestii osuszacza:
Filtr-osuszacz jest bardzo ważną częścią w całym systemie
klimatyzacji, podobnie jak filtr oleju w silniku. Filtr-osuszacz
ze względu na swoją budowę jest częścią podlegającą
zużyciu i musi być wymieniany, co dwa lata. Ponadto filtrosuszacz
musi być wymieniony, jeśli system został
uszkodzony podczas wypadku lub był otwarty podczas
naprawy dłużej niż 15 minut. Filtr-osuszacz musi być
wymieniony także przy wymianie innych elementów systemu
np. sprężarki czy skraplacza. Powodem wymiany jest
niedopuszczenie do niewłaściwej wydajności chłodzenia oraz
kosztownych uszkodzeń klimatyzacji. Może do tego dojść,
gdy materiał higroskopijny (warstwa krzemianowa) jest
nasycony i się rozpuszcza. Warstwa krzemianowa jest w
stanie przyjąć od 6 do 12 g wody. Jeśli potencjał ten ulegnie
wyczerpaniu, to reszta wody pozostanie w systemie
powodując tworzenie się lodu w zaworze rozprężnym i
parowniku. Oprócz tego warstwa krzemianowa jest
rozpuszczana przez nadmiar wilgoci i rozprowadzana po
całym układzie przez czynnik chłodniczy. Cząsteczki
zanieczyszczeń powodują zmniejszenie wydajności
chłodzenia lub usterki sprężarki czy innych elementów.
W niektórych najnowszych modelach pojazdów filtr-osuszacz
jest zintegrowany ze skraplaczem. Dla tych samochodów
dostępne są wymienne wkłady filtra, które można wymieniać
bez wymiany skraplacza.

krótki
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 289
Rejestracja: 08 sie 2013, 18:08

Post autor: krótki » 23 maja 2014, 20:14

Uruchamiałem nieczynną klimę po R12. Dorobiona chłodnica, wymienione uszczelniacze sprężarki, miał być nowy osuszacz, ale zamówiony miał inny skok gwintu
( badziewie z allegro ), nowy olej do sprężarki i napełniona zamiennikiem R409a.
Niestety daleko od Krakowa, bo Piaseczno koło W-wy.

Awatar użytkownika
sylwester28ET
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 430
Rejestracja: 11 gru 2009, 00:32
Lokalizacja: Busko Zdrój

Post autor: sylwester28ET » 23 maja 2014, 20:23

krótki pisze:nowy olej do sprężarki i napełniona zamiennikiem R409a.
Ile Cię to kosztowało?

krótki
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 289
Rejestracja: 08 sie 2013, 18:08

Post autor: krótki » 24 maja 2014, 06:27

napełnienie olejem - 100pln (sprężarka wymontowana )
280pln - sprawdzenie szczelności, osuszenie i napełnienie

Awatar użytkownika
ziemor
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 1456
Rejestracja: 12 paź 2007, 00:19
Lokalizacja: Bielsko

Post autor: ziemor » 30 maja 2014, 08:03

Dzięki za odpowiedzi

Jeszcze jedno pytanie
Rura aluminiowa powrotna z parownika do osuszacza (ta grubsza) - mam ją pękniętą - czy jak ją połączę odpowiednim giętkim wężem i skręcę czterema opaskami to będzie to szczelne na lata ???
Pozdrawiam

ODPOWIEDZ

Wróć do „Nawiew, klimatyzacja, ogrzewanie.”


opony samochodowe opony samochodowe hamulce
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl części samochodowe ucando.pl
części samochodowe iparts.pl