Sklep Ipart
części samochodowe
Tarcze, hamulce
Sklep Bestdrive
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl


felgi - sklep internetowy ucando.pl

[B4 ABT '92 sedan 90 KM] Stacyjka - problem

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Cocobongo
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 30
Rejestracja: 17 kwie 2013, 09:30
Lokalizacja: Warszawa

[B4 ABT '92 sedan 90 KM] Stacyjka - problem

Post autor: Cocobongo » 26 sie 2013, 19:42

Witam. Przejrzałem odpowiednie tematy i zamiast rozjaśnić, wszystko się pogmatwało.
[center]Opis problemu[/center]
Prolog
1. Wsiadam do auta, przekręcam kluczyk, zapalają się kontrolki. Z pozycji zapłon przekręcam dalej do pozycji rozruch, ale nie czuję charakterystycznego sprężystego oporu i... nic nie gada - nie kręci rozrusznik. Kluczyk nie cofa się do pozycji zapłon. Przekręcam go sam do pozycji początkowej i wyciągam ze stacyjki. Kontrolki NIE gasną, mimo wyjętego kluczyka.
2. Zdejmuję półkę pod kierownicą, żeby obejrzeć problem.
3. Widzę po kolei:
a) bębenek z płaskim otworem od strony deski, w który fizycznie wkłada się kluczyk. ;-)
b) wkładka z ośmioma płaskimi konektorami.
c) kostkę z kablami i otworami na konektory wkładki (b), wraz z bolcami ustalającymi: dwoma o przekroju okrągłym i jednym o przekroju kwadratowym.
3. Zakupuję (może przedwcześnie :mrgreen: ) wkładkę (b) za 41,33 zł firmy Era (na fakturze było: wkład stacyjki Skoda Octavia)
4. Zakupiona wkładka (b) pasuje jak ulał do kostki (c), ale...
Odpinam akumulator, zamykam auto mechanicznie i idę do komputera.
Epilog
- nie mam pojęcia jak wyjąć starą wkładkę, ale chyba są tam dwie śrubki (dopisuję to po kolejnym przejrzeniu forum, ps. Czemu ludzie piszą śrubki przez "ó" :mrgreen: ) i jakimś małym płaskim wkrętakiem dam radę je wykręcić. Te śrubki są w takich, nazwijmy je widełkach korpusu, zespolonego z bębenkiem (a).
- obawiam sie jednak, że to nie rozwiąże problemu, bo do zakupionej wkładki nijak nie wchodzi kluczyk od auta (może jego czubek naciska biały trzpień od blokady kierownicy, ale sam klucz poza czubeczkiem (chyba?) w tę wkładkę nie wchodzi.
- wygląda to na uszkodzony bębenek (a).
Pytania
1. Czy wymiana wkładki (b) przy podanych objawach załatwi sprawę? Moim zdaniem nie, ale może się mylę.
2. Moim zdaniem to uszkodzony bębenek (a). Proszę poprawić jeśli się mylę. Gdzie taki kupić i ile kosztuje? Może ktoś ma i nie potrzebuje?
3. Czy aby go wymienić, potrzebna mi wiertarka z głowicą kątową (lub jakaś inna malutka)?
4. Po cholerę te otwory? (Ważne, jeśli odpowiedź na poprzednie pytanie jest TAK).

Przepraszam za taką łopatologię, ale (Adminie i Forumowicze - wybaczcie!) niektórzy autorzy tak formułują swoje problemy, przy tym ignorują znaki przestankowe, że ich wpisy wymagają niekiedy mocnego główkowania, by rozgryźć, co autor miał na myśli...
Pozdrawiam wszystkich czytających i... będę bardzo wdzięczny za rzeczowe rady.
Ostatnio zmieniony 26 sie 2013, 23:28 przez Cocobongo, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Jarewa
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 8403
Rejestracja: 01 kwie 2010, 21:24
Imię: Jarek
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan
Silnik: 2.0 ABT
Lokalizacja: Głogów

Post autor: Jarewa » 26 sie 2013, 20:52

1-NIe
2-NIE
3-TAK
4- nie trzeba jeśli masz specjalistyczny sprzęt i wyczucie

Wiec po kolej, tobie pękł języczek czyli element łączący wkładka stacyjki-kostka stacyjki. Do jej wymiany trzeba zdjąć wkładkę stacyjki a żeby ją zdjąć to jest problem albo wiercisz dziurkę albo masz specjalne narzędzie. Po to by odbezpieczyć zabezpieczenie jednokierunkowe.

Akurat miesiąc temu to u siebie przechodziłem :-P

Odnośnie 2 kupujesz jakiś ze szrotu nawet bez klucza aby tylko miał sprawny jezyczek i przekładasz do swojego bębenka.

Audi 80 Polska
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 7334
Rejestracja: 25 sty 2007, 08:37
Imię: Andrzej Cz
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan quattro
Silnik: 2.8 AAH
Lokalizacja: Kraków

Post autor: Audi 80 Polska » 26 sie 2013, 21:02

Jarewa pisze:Wiec po kolej, tobie pękł języczek czyli element łączący wkładka stacyjki-kostka stacyjki. Do jej wymiany trzeba zdjąć wkładkę stacyjki
Idzie gdzieś dostać ten języczek pasujący do oryginalnej wkładki? Kiedyś próbowałem przerzucić go z nowego zamiennika do starej wkładki ale nie pasował za bardzo, nawet już chciałem go piłować aby dopasować.

EDIT

Jak rozumiem kupiłeś ze szrotu orginał ze dobrym języczkiem i przełożyłeś.

Awatar użytkownika
Jarewa
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 8403
Rejestracja: 01 kwie 2010, 21:24
Imię: Jarek
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan
Silnik: 2.0 ABT
Lokalizacja: Głogów

Post autor: Jarewa » 26 sie 2013, 21:14

Tak bez problemu przełożysz ale tylko orginał-orginał.

Awatar użytkownika
Cocobongo
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 30
Rejestracja: 17 kwie 2013, 09:30
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Cocobongo » 26 sie 2013, 22:18

Wielkie dzięki.
Co mam rozumieć przez specjalne narzędzie? Mam kumpla z warsztatem - on mi wyświadcza przysługi naprawcze, ja jemu internetowo-komputerowe. Warsztat mechaniki ogólnej plus drobne naprawy blacharsko-lakiernicze. Czy w standardowym wyposażeniu takiego warsztatu znajdzie się specjalne narzędzie, czy też muszę szukać specjalnego fachowca ze specjalnym oprzyrządowaniem? Jakim?

Awatar użytkownika
Jarewa
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 8403
Rejestracja: 01 kwie 2010, 21:24
Imię: Jarek
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan
Silnik: 2.0 ABT
Lokalizacja: Głogów

Post autor: Jarewa » 26 sie 2013, 22:27

Po zdjęciu kapturka plastikowego w górnej cześć jest szpara na 1mmX4mm i w tą szparkę trzeba włożyć właśnie specjalne "nie wiem co" próbowałem szczelinomierzem i nie poszło bynajmniej serwis to przewidział.
W innych autach np. Jest w specjalnej pozycji dziurka, a u nas ta szparka.

Audi 80 Polska
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 7334
Rejestracja: 25 sty 2007, 08:37
Imię: Andrzej Cz
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan quattro
Silnik: 2.8 AAH
Lokalizacja: Kraków

Post autor: Audi 80 Polska » 26 sie 2013, 22:53

Jeszcze można wywiercić otwór w wcisnąć sprężynkę (blaszkę) trzymającą wkład.
http://imageshack.us/photo/my-images/51 ... rzona.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/85 ... e1tx1.jpg/

Jesteś pewien że ułamał się ta część która przekręca element c?

Awatar użytkownika
Cocobongo
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 30
Rejestracja: 17 kwie 2013, 09:30
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Cocobongo » 26 sie 2013, 23:00

Jarewa pisze:...pękł języczek czyli element łączący wkładka stacyjki-kostka stacyjki.
Na skutek różnic w nazywaniu tych samych elementów, można często i gęsto gadać godzinami o tym samym i się... nie dogadać. Czy (z cytatowanego tekstu) elementy: wkładka stacyjki - kostka stacyjki dotyczą dokładnie tego, co opisałem w pierwszym poście, jako b) i c)? Przypominam opis: a) bębenek, b) wkładka, c) kostka. Jeśli tak, to w nabytej wkładce języczek jest cały - z plastiku, czarny, w kształcie podobnym do strzałki z grotem i łączy wkładkę z kostką. Jeżeli się mylę, to prawdopodobnie chodzi o języczek łączący (wg opisu) bębenek z wkładką. Patrz fotka poniżej:
http://imageshack.us/photo/my-images/838/hbh8.jpg
Nie czepiam się :?:

Audi 80 Polska
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 7334
Rejestracja: 25 sty 2007, 08:37
Imię: Andrzej Cz
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan quattro
Silnik: 2.8 AAH
Lokalizacja: Kraków

Post autor: Audi 80 Polska » 27 sie 2013, 00:15

Tutaj jeszcze temat z dobrymi opisami: b3-18-pm-stacyjka-t13410.html

Tutaj na forum zazwyczaj kostką określa się część którą zaznaczyłeś jako 2. wkładka. A wkładka to inaczej bębenek.
Wg. twojego schematu to chodziło o element łączący wkładkę z bębenkiem.
Poniżej zaznaczyłem ten języczek który lubi się ułamać:
http://img191.imageshack.us/img191/6692/bs9c.png

Awatar użytkownika
Cocobongo
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 30
Rejestracja: 17 kwie 2013, 09:30
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Cocobongo » 27 sie 2013, 00:23

Ok, dzięki. Grunt to poprawna nomenklatura ;-)
Używając nomenklatury forum, gdzie mogę taką wkładkę dostać? Szukać na szrotach? Jaka jest cena nowej? Mam w pobliżu cztery hurtownie części, ale w żadnej nie było wkładki, tylko kostka (w moim opisie b) wkładka). Z tym wierceniem, żeby wkładkę wyjąć, jest trochę zachodu. Czy na szrotach mogą mieć to już wyjęte, czy raczej trzeba się do nich wybrać z wiertarką z uchwytem kątowym?

[ Dodano: 2013-08-27, 21:57 ]
Uff. Naprawione. :mrgreen: Bez uchwytu 90° do wiertarki musiałem się bawić i wyciągnąłem nie tylko zegary ale całą niemal kolumnę kierownicy. Wkładka zamka z dwoma kluczykami kosztowała mnie... 18 zł. Nowa! W sklepie z częściami! Przy tej cenie nie mógł to być oczywiście oryginał Audi i ciężko wyczuć kto i gdzie to zrobił, bo nie ma żadnych na niej znaków czy napisów. Próbowałem zamienić sam bębenek, by używać jednego (starego) kluczyka, ale nie dało rady. Część wkładki z zapadkami wygląda niemal identycznie jak ta sama część we wkładce oryginalnej. Niemal... Pewne elementy wkładki oryginalnej są - patrząc wzdłuż osi pionowej - przesunięte o ok. 30-40° w stosunku do tych samych elementów wkładki no name. Uniemożliwia to całkowicie jej przełożenie i tym samym zmusza do używania dwóch kluczyków.

Sorry! Nie robiłem fotek, więc post jest bez ilustracji.

Jeszcze jedna uwaga dla tych, co stali się właścicielami 80-tki i dosięgnie ich problem ze stacyjką. Zanim zakupicie uchwyt 90° do wiertarki lub zaczniecie się umawiać ze ślusarzem, sprawdźcie (paluszkiem, lusterkiem) czy w Waszym autku nie ma już tych otworków. U mnie były, i gdybym to sprawdził zawczasu, nie wyciągałbym całej kolumny... <ok>

Dziękuję wszystkim za porady i pozdrawiam. <piwo>

ODPOWIEDZ

Wróć do „Przełączniki zespolone, zegary, stacyjka.”


opony samochodowe opony samochodowe hamulce
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl części samochodowe ucando.pl
części samochodowe iparts.pl