[80 B4 Avant 1.9 TDI 1Z] Regeneracja układu hamulcowego
[80 B4 Avant 1.9 TDI 1Z] Regeneracja układu hamulcowego
Witam.
Po 4-letnim okresie posiadania mojej 80-tki oraz po kilku nieudanych wizytach u różnych mechaników postanowiłem samemu nauczyć się ją naprawiać/konserwować. Po zapoznaniu się z książką "Obsługa i naprawa AUDI 80", z programem ETKA, z w wieeloma pouczającymi postami/dyskusjami technicznymi na niniejszym forum oraz z opiniami doświadczonych "domowych" mechaników zaczynam wcielać plany w życie
Posiadam tarcze z przodu i z tyłu (tłoczek 38mm). Układ z ABS.
Na pierwszy rzut idzie układ hamulcowy - ponieważ biją mi tylne tarcze (które ledwo hamują) parcieją elastyczne przewody hamulcowe, mam połamany korektor hamowania (z którego cieknie), grubość litych tarcz z przodu wynosi 11,2 mm, a jak dotknąłem osłony przeciwpyłowej tylnego tłoczka to mi się posypała w pył.
W planach mam:
+ Wymianę korektora hamowania (zdecydowałem nie robić "obejścia" tylko chciałbym go jednak mieć)
+ Wymianę tarcz i klocków hamulcowych na obydwu osiach (po przestudoiowaniu kilometrów dyskusji i opinii oraz porównaniu cen wybór ograniczył się do tarcz i klocków ATE lub TEXTAR)
+ Wymianę elastycznych przewodów hamulcowych - dwa z przodu i cztery tylnie (jw. padło na TRW)
+ Zregenerowanie i pomalowanie zacisków (jw. padło na srebrny Hammerite)
+ Wymianę płynu hamulcowego
+ Przy okazji wymiana sworzni wahaczy (bo prawy ma luzy a i tak będę tam grzebał)
Jak to zwykle bywa - im więcej wiem tym bardziej się orientuję jak mało wiem więc zanim rozpocznę wybebeszanie niuni (i w trakcie pewnie również) to chciałbym się dopytać Was o parę rzeczy, których nie potrafiłem znaleźć nigdzie indziej (lub znalazłem ale opisane w sposób, który budzi moje wątpliwości).
1) Chciałbym kupić półotwarty klucz do odkręcania/przykręcania przewodów hamulcowych (sztywne do elastycznych oraz sztywne do korektora) - jaki rozmiar muszę nabyć? 11?
2) Zakładam, że do odkręcenia giętkich przewodów od sztywnych poza ww. kluczem półotwartym potrzebuję jeszcze drugiego klucza (aby trzymać śrubę po stronie giętkiego?) - czy najlepiej aby to były szczypce Morse'a? Czy może lepszy byłby inny klucz?
3) Nigdzie nie moge znaleźć do kupienia:
- śrub imbusowych jarzm zacisków do zwrotnic - chciałbym wymienić na nowe, bo stare wyglądają, że aż strach.
Znalazłem (mam nadzieję, bo wszystko przez telefon) - ASO AUDI Warszawa ul. Łukasza Drewny 24 lub na Połczyńskiej. Śruby przednie (do tarcz 280 mm - wymiar M12x1,5x35 mm) ok. 12 zł/szt. Śruby tylne (wymiar M10x1,25x20 mm) ok. 10 zł/szt. Pan powiedział, że nie mają na stanie bo wiekowe auto :mrgreen: i trzeba podjechać aby zamówić to na drugi dzień będą.
- zaworków odpowietrzających zaciski wraz z ich osłonami gumowymi.
- dźwigienki i sprężyny (i uszczelek?) mechanizmów hamulca awaryjnego w zaciskach (czy jest sens wymieniać - czy wystarczy tylko oczyścić)?
Może ktoś z Was wie gdzie mógłbym ww. dostać? Może są jakieś bezpieczne zamienniki?
4) Do zacisków planbuję kupić zestawy regeneracyjne (wszystkie uszczelki) - czy warto z góry założyć wymianę tłoczków (i kupić zestawy z nimi) czy raczej tłoczki dokupić dopiero jak się okaże po rozebraniu, ze są poważne wżery?
5) Czy powinno się wymienić prowadnice zacisków, czy wystarczy ich oczyszczenie i założenie nowych gumek?
6) Czy odpowietrzanie układu z ABS robi się na silniku zapalonym/zgaszonym/bez znaczenia?
7) Czy jeszcze jakieś nowe części, śrubki, osłony, itp. o których nie pomyślałem/napisałem powinienem nabyć w celu lepszej regeneracji zacisków/układu?
Na razie tyle mi przychodzi na myśl. Z góry dziękuję Wam za wszelkie rady/odpowiedzi.
Jak jeszcze pojawią mi się jakieś pytania to napiszę.
Po 4-letnim okresie posiadania mojej 80-tki oraz po kilku nieudanych wizytach u różnych mechaników postanowiłem samemu nauczyć się ją naprawiać/konserwować. Po zapoznaniu się z książką "Obsługa i naprawa AUDI 80", z programem ETKA, z w wieeloma pouczającymi postami/dyskusjami technicznymi na niniejszym forum oraz z opiniami doświadczonych "domowych" mechaników zaczynam wcielać plany w życie
Posiadam tarcze z przodu i z tyłu (tłoczek 38mm). Układ z ABS.
Na pierwszy rzut idzie układ hamulcowy - ponieważ biją mi tylne tarcze (które ledwo hamują) parcieją elastyczne przewody hamulcowe, mam połamany korektor hamowania (z którego cieknie), grubość litych tarcz z przodu wynosi 11,2 mm, a jak dotknąłem osłony przeciwpyłowej tylnego tłoczka to mi się posypała w pył.
W planach mam:
+ Wymianę korektora hamowania (zdecydowałem nie robić "obejścia" tylko chciałbym go jednak mieć)
+ Wymianę tarcz i klocków hamulcowych na obydwu osiach (po przestudoiowaniu kilometrów dyskusji i opinii oraz porównaniu cen wybór ograniczył się do tarcz i klocków ATE lub TEXTAR)
+ Wymianę elastycznych przewodów hamulcowych - dwa z przodu i cztery tylnie (jw. padło na TRW)
+ Zregenerowanie i pomalowanie zacisków (jw. padło na srebrny Hammerite)
+ Wymianę płynu hamulcowego
+ Przy okazji wymiana sworzni wahaczy (bo prawy ma luzy a i tak będę tam grzebał)
Jak to zwykle bywa - im więcej wiem tym bardziej się orientuję jak mało wiem więc zanim rozpocznę wybebeszanie niuni (i w trakcie pewnie również) to chciałbym się dopytać Was o parę rzeczy, których nie potrafiłem znaleźć nigdzie indziej (lub znalazłem ale opisane w sposób, który budzi moje wątpliwości).
1) Chciałbym kupić półotwarty klucz do odkręcania/przykręcania przewodów hamulcowych (sztywne do elastycznych oraz sztywne do korektora) - jaki rozmiar muszę nabyć? 11?
2) Zakładam, że do odkręcenia giętkich przewodów od sztywnych poza ww. kluczem półotwartym potrzebuję jeszcze drugiego klucza (aby trzymać śrubę po stronie giętkiego?) - czy najlepiej aby to były szczypce Morse'a? Czy może lepszy byłby inny klucz?
3) Nigdzie nie moge znaleźć do kupienia:
- śrub imbusowych jarzm zacisków do zwrotnic - chciałbym wymienić na nowe, bo stare wyglądają, że aż strach.
Znalazłem (mam nadzieję, bo wszystko przez telefon) - ASO AUDI Warszawa ul. Łukasza Drewny 24 lub na Połczyńskiej. Śruby przednie (do tarcz 280 mm - wymiar M12x1,5x35 mm) ok. 12 zł/szt. Śruby tylne (wymiar M10x1,25x20 mm) ok. 10 zł/szt. Pan powiedział, że nie mają na stanie bo wiekowe auto :mrgreen: i trzeba podjechać aby zamówić to na drugi dzień będą.
- zaworków odpowietrzających zaciski wraz z ich osłonami gumowymi.
- dźwigienki i sprężyny (i uszczelek?) mechanizmów hamulca awaryjnego w zaciskach (czy jest sens wymieniać - czy wystarczy tylko oczyścić)?
Może ktoś z Was wie gdzie mógłbym ww. dostać? Może są jakieś bezpieczne zamienniki?
4) Do zacisków planbuję kupić zestawy regeneracyjne (wszystkie uszczelki) - czy warto z góry założyć wymianę tłoczków (i kupić zestawy z nimi) czy raczej tłoczki dokupić dopiero jak się okaże po rozebraniu, ze są poważne wżery?
5) Czy powinno się wymienić prowadnice zacisków, czy wystarczy ich oczyszczenie i założenie nowych gumek?
6) Czy odpowietrzanie układu z ABS robi się na silniku zapalonym/zgaszonym/bez znaczenia?
7) Czy jeszcze jakieś nowe części, śrubki, osłony, itp. o których nie pomyślałem/napisałem powinienem nabyć w celu lepszej regeneracji zacisków/układu?
Na razie tyle mi przychodzi na myśl. Z góry dziękuję Wam za wszelkie rady/odpowiedzi.
Jak jeszcze pojawią mi się jakieś pytania to napiszę.
dzikx dzięki za odpowiedź. Wiem, że prawdopodobnie czeka mnie droga przez mękę z demontażem przewodów/zacisków. W ostateczności dorobię również przewody miedziane.
kamsta rozumiem i jak najbardziej się z Tobą zgadzam. Po złożeniu całości mam w planach bardzo ostrożną jazdę oraz pojechanie na rolki w celu sprawdzenia czy wszystko działa jak należy. Na początku będę równiez regularnie sprawdzał czy z jakiegokolwiek łączenia nie przecieka.
kamsta rozumiem i jak najbardziej się z Tobą zgadzam. Po złożeniu całości mam w planach bardzo ostrożną jazdę oraz pojechanie na rolki w celu sprawdzenia czy wszystko działa jak należy. Na początku będę równiez regularnie sprawdzał czy z jakiegokolwiek łączenia nie przecieka.
- dzikx
- Forum Audi 80
- Posty: 1050
- Rejestracja: 24 lis 2011, 21:49
- Imię: Jurek
- Model: Audi 90 B4
- Nadwozie: Sedan
- Silnik: 1.6 ADA+lpg
- Lokalizacja: pomorze
masz kanał ?? czy podnośnik ?? Na tył masz 4 przewody gumowe i tak samo na przód, U siebie używałem nawet małego palnika ( z tym że przewód gumowy już był spękany dlatego wymieniałem je ) I ja bym zrobił oględziny co jak wygląda a wymieniał co trzeba nie pchając się w koszta i długie dłubanie z nerwami, co do odpowietrzenia hamulców to nie wiem jak w audi ale w innych autach posiadających ABS z grupy VAG robi się to fajnie przy użyciu kompa. Odpowietrzniki można dostać w niektórych motoryzacyjnych lub z neta zamawiać, zestawy naprawcze zacisków tak samo, przednie to nie ma problemu ( tłoczek jak nie ma rys zostawił bym ) a tył mnie przeraził ( znaczy nie wykombinowałem jeszcze przyrządów żebym mógł sobie takie rozbierać ) ale w necie są zaciski regenerowane w miarę dobrej cenie do dostania ( w sklepach za ok 300- 400zł nawet ) korektor nowy przeszło 300, tarcze masakra też więc sporo pracy jak i kasy :roll: moje szczęście że mam zapas wszelakich części :mrgreen: pozdrawiam
dzikx Mam kanał (+ 4 kobyłki). Palnik też mam :mrgreen:. Wszystkie gumowe (które widziałem będąc w kanale) przewody mam spękane - dlatego wymieniam. Myślałem, że z przodu są jedynie dwa elastyczne (te przy zaciskach) a nie cztery. Przewody elastyczne przy zaciskach przednich z tego co zauważyłem w sklepach mają 185 mm długości, a te drugie przednie ile powinny mieć? Również 185 mm? (czy może to sa te co w ETCE mają 285 mm a w sklepach 310 mm?).
Pozdrawiam.
Pozdrawiam.
Prócz celnej uwagi udziele trochę info i pomocy.
Ad1
Kupując pół otwarty klucz do przewodów możesz kupić 10 i 11 w jednym kluczu. Ale z doświadczenie wiem że przyda ci się klucz do obrobionych śrub. Taki zaciskowy.
Ad2
Może i być klucz płaski jak i szczypce morsa.
Ad3
Co do śrub to dostaniesz w każdym sklepie że śrubami. Wystarczy tylko podać parametry i twardość najlepiej 10.9. !Co do odpowietrznikow to w każdym motoryzacyjnym sklepie kupisz. Zestaw naprawczy do tylnych zaciskow z reguły zawiera wszystkie uszczelki łącznie z uszczelka odpowietrznika i osłonami prowadnic zacisku. Gorzej się ma sprawa samych dźwigni ręcznego bo to tylko używka. Producent nie przewidział w tym zacisku sprężyn więc trzeba dopasować z innego auta. Ale jak wszystko sprawne to są zbyteczne.
Ad4
Przed zakupem możesz sprawdzić stan tloczkow. Jak będą spore wzery to wtedy zakup zestaw z tloczkiem. Wiadomo w zestawie taniej. Ale to nie jest problem. Gorzej jak masz duże wzery na tym trzpieniu od ręcznego. Nie da się w ten czas uszczelnic zacisku a trzpien jest nie dostępny. Wtedy ratuje cię tylko zakup regenorowanego zacisku.
Ad5
Wystarczy wyczyścić i posmarowac pasta miedzianą bądź ceramiczną.
Ad6
Co do odpowietrzenia to robi się to normalnie jak każdy inny układ hamulcowy. Pompa abs ci się przy tej operacji raczej nie zapowietrzy.
Ad7
To zależy co urwie się po drodze.
Pozdrawiam
Ad1
Kupując pół otwarty klucz do przewodów możesz kupić 10 i 11 w jednym kluczu. Ale z doświadczenie wiem że przyda ci się klucz do obrobionych śrub. Taki zaciskowy.
Ad2
Może i być klucz płaski jak i szczypce morsa.
Ad3
Co do śrub to dostaniesz w każdym sklepie że śrubami. Wystarczy tylko podać parametry i twardość najlepiej 10.9. !Co do odpowietrznikow to w każdym motoryzacyjnym sklepie kupisz. Zestaw naprawczy do tylnych zaciskow z reguły zawiera wszystkie uszczelki łącznie z uszczelka odpowietrznika i osłonami prowadnic zacisku. Gorzej się ma sprawa samych dźwigni ręcznego bo to tylko używka. Producent nie przewidział w tym zacisku sprężyn więc trzeba dopasować z innego auta. Ale jak wszystko sprawne to są zbyteczne.
Ad4
Przed zakupem możesz sprawdzić stan tloczkow. Jak będą spore wzery to wtedy zakup zestaw z tloczkiem. Wiadomo w zestawie taniej. Ale to nie jest problem. Gorzej jak masz duże wzery na tym trzpieniu od ręcznego. Nie da się w ten czas uszczelnic zacisku a trzpien jest nie dostępny. Wtedy ratuje cię tylko zakup regenorowanego zacisku.
Ad5
Wystarczy wyczyścić i posmarowac pasta miedzianą bądź ceramiczną.
Ad6
Co do odpowietrzenia to robi się to normalnie jak każdy inny układ hamulcowy. Pompa abs ci się przy tej operacji raczej nie zapowietrzy.
Ad7
To zależy co urwie się po drodze.
Pozdrawiam
Ciec nie cieknie ale także nie hamuje... więc muszę rozbebeszyć.
Ten temat kojarzysz?
https://audi80.pl/all-regeneracja-ty ... vt9988.htm
Może Ci pomoże?
Widzę, że masz mocno skorodowany cilinder zacisku.
Będziesz go szlifował?
[ Dodano: 2014-01-03, 23:16 ]
Dzięki kamsta za pomoc!
Ten temat kojarzysz?
https://audi80.pl/all-regeneracja-ty ... vt9988.htm
Może Ci pomoże?
Widzę, że masz mocno skorodowany cilinder zacisku.
Będziesz go szlifował?
[ Dodano: 2014-01-03, 23:16 ]
Dzięki kamsta za pomoc!
- misiekdzwon
- Forum Audi 80
- Posty: 599
- Rejestracja: 12 lis 2007, 19:59
- Imię: Piotr
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Avant
- Silnik: 1.9 1Z
- Lokalizacja: Złotoryja
Jeżeli chodzi o rozebranie tylnego zacisku w drobny mak, to trzeba by było zaopatrzyć się w szczypce segera, które mają długie palce. U siebie dodatkowo szlifowałem jedną stronę szczypiec, po to aby głębiej wchodziły, bo seger zabezpieczający wewnętrzny mechanizm ręcznego jest upchany na samym dole zacisku.
Do listy tarcz hamulcowych, to dorzuciłbym BREMBO. Cena niższa niż ATE, a jakość też na wysokim poziomie.
Najlepiej byłoby pokusić się o tarcze wentylowane, ale to niestety wiąże się ze zmianą zacisków.
Do listy tarcz hamulcowych, to dorzuciłbym BREMBO. Cena niższa niż ATE, a jakość też na wysokim poziomie.
Najlepiej byłoby pokusić się o tarcze wentylowane, ale to niestety wiąże się ze zmianą zacisków.
- dzikx
- Forum Audi 80
- Posty: 1050
- Rejestracja: 24 lis 2011, 21:49
- Imię: Jurek
- Model: Audi 90 B4
- Nadwozie: Sedan
- Silnik: 1.6 ADA+lpg
- Lokalizacja: pomorze
to jak rozłożyć wiem ( widać to ) tylko do takiej operacji akurat nie mam sprzętu ( długich szczypiec ) to powierzchowny nalot był i już go nie ma gorzej z tłoczkiem było ( miał rysę ale nie ciekł ) ogólnie to moje zapasowe zaciski działające, tłoczki i gumki mam nowe już założone więc sobie leżą i czekają aż będą potrzebne. Ogólnie to tłoczek jak i gumki są takie same jak w pasacie b3 czy audi b3 ( oczywiście mowa o tych co mają tarcze z tyłu ) z wyjątkiem tej gumki na trzpień bo tam jest trochę inaczej.