trepek pisze:Moje T15 dmuchało pod 1.4 bara w piku. 133KM i 300NM było w a4 b5.
Takie wyniki osiąga się przy 1,15-1,2 bara
Dlatego właśnie widać że do silnika 1.9 jest to za duże ciśnienie, przy 1.6 można spokojnie 1,4bar dmuchać.
Jeszcze ewentualnie przy modach takich jak przelot, lub bardziej udrożniony wydech od seryjnego, czyli przynajmniej 1 tłumik OUT, FMIC, kolektor osłonięty termicznie i wydajna pompa - można pokusić się o nieznaczne zwiększenie ciśnienia. T15 ma bardzo mały kompresor i przy dużym ciśnieniu i obr. powyżej 3,4 tys. zaczyna gotować powietrze i na maxa traci wydajność - co też wynika z mapy kompresora t15, w praktyce też widać że większość wykresów 120-140KM max moc jest uzyskiwana przy 3.500-3.700obr. kiedy przy większych turbosprężarkach 4.000-4.200obr.
[ Dodano: 2015-01-28, 16:30 ]
Francis1982 pisze:Przy takim setupie warto pomyśleć nad T2, które ponoć starcza do 170 KM
Ori T2 niestety nie ma dużo większej wydajności od T15 i realnie- z t2 - 150KM to max.
W t2 jest nie duży kompresor. Jest większy Exducer kompresora (niż w t15) dlatego lepiej pracuje przy wyższych ciśnieniach, ale Inducer kompresora jest mniejszy niż w t15 a to odpowiada za przepływ powietrza - czyli w skrócie mówiąc wydajność kompresora.
Właśnie efektem działania kompresora w turbosprężarce nie jest tylko ciśnienie (jak większość ludzi uważa) ale równie ważnym efektem jest przepływ. Dla przykładu z t15 możemy dmuchnąć 1.5bar i z gt1749VB (ARL) dmuchając tyle samo będziemy mieli 20-30% więcej mocy. A ciśnienie takie same. Ogólnie t15 ma mały kompresor i dmuchanie powyżej 1.25bar nie przynosi praktycznie żadnego efektu, bo kompresor owszem wytworzy większe ciśnienie ale nie ma odpowiedniego przepływu powietrza.
[ Dodano: 2015-01-28, 16:49 ]
Linia ssania (choke line)
Linia ta znajduje się po prawej stronie wykresów kompresora i pokazuje graniczny przepływ. Przy właściwym doborze turbo należy zapobiegać pracy kompresora poza tą linią. Kiedy kompresor pracuje przy głębokim ssaniu prędkość obrotowa turbo dynamicznie roście podczas gdy efektywność kompresora gwałtownie spada co skutkuje bardzo wysoką temperaturą wylotową. Dodatkowo, przez wysokie obciążenia zostanie zmniejszona trwałość turbosprężarki.
Dla t15 linia choke przy ciśnieniu 1.15bar w silniku 1.9 to ok. 3300obr/min a przy wyższym ciśnieniu doładowania jeszcze szybciej.