Sklep Ipart
Tarcze, hamulce
Sklep Bestdrive
Sklep samochodowy

[B4 2.3 NG] ciekawostka z czujnikiem temperatury

Wszystko co tyczy się silników rzędowych pięciocylindrowych.
ODPOWIEDZ
serg77
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 28
Rejestracja: 02 sie 2015, 03:38
Lokalizacja: Pyrlandia

[B4 2.3 NG] ciekawostka z czujnikiem temperatury

Post autor: serg77 » 08 paź 2015, 23:55

Taki luźny temacik, może komuś się przyda.
Ostatnio zaobserwowałem, że silnik jak nagrzał się do temperatury pracy to dziwnie zaczął falować na niskich obrotach (między ~750 - ~850obr/min), nie duże falowanie, ale bardzo wkurzające, a nasilało się jeszcze bardziej jak włączał się wentylator chłodnicy no i miałem wrażenie, że zaczął więcej palić paliwa. Silniczek krokowy niedawno czyszczony w ultradźwiękach, guma i "jej okolice" szczelne, zresztą bezpośrednio po czyszczeniu silniczka krokowego i grzebaniu przy gumie wszystko było ok, a tu nagle niespodzianka.... Nie wiem co mnie tknęło, ale pomyślałem, że sprawdzę czujnik temperatury, oczywiście ten u góry, podłączam miernik, a tu zonk, na nagrzanym silniku pokazuje między 800-820om, co odpowiada temperaturze płynu około 70-75*C. Mówię - pewnie poszedł czujnik, albo termostat i nie dogrzewa się silnik, ale wentylator chłodnicy włączał się więc temperatura płynu musiała być ok. Zdemontowałem więc czujnik (oczywiście bosch ;) ), schłodziłem w zamrażarce, do gara z wodą go, obok termometr rtęciowy, miernik do pinu i obudowy, książka z wykresem temp./opór i gotuje na kuchence zupę z czujnika :). Przejechałem przez cały zakres i wszystko ok, przy 90*C opór ~250om. Mam też drugi czujnik, też go sprawdziłem i wsjo ok. Zamontowałem więc na próbę ten drugi, miernik podłączony i grzeje pięciocylindrówe :). I znowu zonk - temperatura na max, a na mierniku 780-850om. Coś mnie tknęło i dotykam przewodem od miernika zamiast do masy od aku to do sześćiokąta gdzie zakłada się klucz do odkręcenia czujnika temperatury i eureka! opór 250om. Dotykam kolektora ssącego, minusa na aku, i jeszcze paru punktów masowych i 780-850om. Jedynie na sześciokącie czujnika i na króćcu w którym jest wkręcony było 250om, nawet na łbie górnej śrubki od króćca było już 800om. Czyli co? słaby minus. Jak wiecie pod króćcem czujników znajduje się podkładka która odcina minus, z drugiej strony jest gumowy wąż, a połączenie z minusem jest tylko przez śrubki którymi przykręcony jest króciec do głowicy. Jak odkręciłem górną śrubkę to połączenia dolną już w ogóle nie było między króćcem, a minusem. Więc czyszczenie powierzchni króćca, gwintów w głowicy, nowe śrubki nierdzewki, a dodatkowo jeszcze przewód z dwoma oczkami - pod dolną śrubkę króćca i do głowicy za pompą podciśnienia - jest wolne gwintowane (M6) miejsce. I zaraz wyniki na mierniku poprawiły się, silnik zaczął równomiernie pracować no i spalanie poszło w dół. Wkręciłem zatem boscha i też wszystko oki.
Dodam jeszcze, że z dwa tygodnie wcześniej odkręcałem cały ten króciec i wydawałoby się, że skoro śrubki były ruszane to powinno być oki, ale jednak nie:)
To taki temacik, jakby komuś coś się działo to warto takie pierdy też posprawdzać :)

krs
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 442
Rejestracja: 31 sie 2009, 10:14
Imię: Krzysztof
Model: Audi 90 B3
Nadwozie: Sedan quattro
Silnik: 2.3 7A
Lokalizacja: Bochnia

Post autor: krs » 09 paź 2015, 00:16

Jak najbardziej temat przydatny, można by dodać do FAQ takie moje zdanie :-D

serg77
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 28
Rejestracja: 02 sie 2015, 03:38
Lokalizacja: Pyrlandia

Post autor: serg77 » 09 paź 2015, 00:50

:)
Tak mnie tknęło z tym czujnikiem bo mam jeszcze a4 1,9tdi silnik awx i miałem podobną sytuację, tam jest czujnik 4 pinowy - 2 piny na zegary i 2 piny do sterownika (w czujniku są dwa termistory w jednej obudowie) i podobny przypadek na zegarach pokazywał 90*C, a na sterownik dawał 75*C przy pełnym nagrzaniu - efekt - spalanie o 1,5l/100km w górę. z tym, że pomiar łatwiejszy bo wszystko ładnie widać na vag-com. Ale to tak poza tematem, jaki może mieć wpływ zły odczyt temperatury przez sterownik na naszą kieszeń i nie tylko :)

elbula
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 621
Rejestracja: 12 lis 2012, 23:22
Lokalizacja: prochowice

Post autor: elbula » 09 paź 2015, 03:26

dorzuć foto dokładnie jaki czujnik chodzi ,bo jak tdika troszke mam obcykanego,tak moje cabrio dopiero oswieca mniem :->

serg77
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 28
Rejestracja: 02 sie 2015, 03:38
Lokalizacja: Pyrlandia

Post autor: serg77 » 13 paź 2015, 21:12

tutaj się mieści:
Obrazek


po odłączeniu wtyczki i pomiar do jego obudowy (pierwotnie prawidłowy), na widocznej śrubce już był zły pomiar i na każdym miejscu masy włącznie z minusem na aku też zły:


Obrazek

dodatkowy przewód do masy:



Obrazek


Pamiętamy oczywiście, że w NG mierzymy między pinem, a masą!!!, a nie między pinami :)

i wykresik:


Obrazek

elbula
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 621
Rejestracja: 12 lis 2012, 23:22
Lokalizacja: prochowice

Post autor: elbula » 13 paź 2015, 22:12

świetnie dzięki kolego

grzesiek1495
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 56
Rejestracja: 29 wrz 2014, 22:15
Lokalizacja: Białystok/Podlaskie

Post autor: grzesiek1495 » 10 lis 2015, 06:36

Koledzy mam dosyć dziwną sytuację, jechałem sobie ni to spokojnie ni to zbyt szybko, i nagle coś zaśmierdziało tak jak gdyby płyn chłodniczy kapnął na wydech. Po chwili zauważyłem że na liczniku temperatura z 90 spadła na 0 tak jak gdybym nie przekręcił wgl kluczyka, a przecież cały czas był odpalony silnik. Z tego co jeszcze zauważyłem to tylko górny przewód jest ciepły od chłodnicy cała reszta zimna. Wina termostatu?

ODPOWIEDZ

Wróć do „Silniki pięciocylindrowe.”


opony samochodowe opony samochodowe hamulce
części samochodowe ucando.pl
części samochodowe iparts.pl