Sklep Ipart
części samochodowe
Tarcze, hamulce
Sklep Bestdrive
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl


felgi - sklep internetowy ucando.pl

FAQ - Nie wiesz jaki silnik wybrać? zajrzyj tutaj!

Znalazłem ciekawą ofertę! Miejsce pytań, próśb o porady przed zakupem Audi 80/90/Coupe/Cabrio.
ODPOWIEDZ
rafalaudi1
Audi 80 Klub
Audi 80 Klub
Posty: 948
Rejestracja: 29 sie 2007, 19:41
Imię: Rafał
Model: Audi 80 B1
Nadwozie: Sedan
Silnik: 2.0 6A
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza

Post autor: rafalaudi1 » 10 wrz 2014, 14:27

Z braku czasu odpusciłem sobie przekładanie silnika 2.8 na miejsce ACE. Obejzałem filmik z pojedynku ACE vs. AAH i według mnie gra niewarta świeczki. Przynajmniej tak wywnioskowałem z filmu.
Może ktoś się wypowie czy pod względem przyspieszenia między tymi jednostkami jest na prawde taka niska różnica?
Jezeli 2.8 traci koniki to 19 letni silnik ile może ich stracić (pracował wyłacznie na benzynie)?

Awatar użytkownika
Kofper
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 573
Rejestracja: 15 cze 2011, 17:56
Lokalizacja: Konina

Post autor: Kofper » 05 lis 2015, 16:16

1Y - http://s1312.photobucket.com/user/Kofpe ... sort=3&o=0
SD - http://s1312.photobucket.com/user/Kofpe ... k.jpg.html
NG - http://s1312.photobucket.com/user/Kofpe ... sort=3&o=0
PP - http://s1312.photobucket.com/user/Kofpe ... sort=3&o=1
KV - http://s1312.photobucket.com/user/Kofpe ... sort=3&o=2
JN - http://s1312.photobucket.com/user/Kofpe ... sort=3&o=3
DZ - http://s1312.photobucket.com/user/Kofpe ... sort=3&o=4
KX - http://s1312.photobucket.com/user/Kofpe ... sort=3&o=5
ABY - http://s1312.photobucket.com/user/Kofpe ... sort=3&o=6
ADA - http://s1312.photobucket.com/user/Kofpe ... sort=3&o=7
ADR - http://s1312.photobucket.com/user/Kofpe ... sort=3&o=8
AHU - http://s1312.photobucket.com/user/Kofpe ... sort=3&o=9
ACE - http://s1312.photobucket.com/user/Kofpe ... ort=3&o=10
ADU - http://s1312.photobucket.com/user/Kofpe ... ort=3&o=11
ABT - http://s1312.photobucket.com/user/Kofpe ... ort=3&o=12
ABC - http://s1312.photobucket.com/user/Kofpe ... ort=3&o=13
AAZ - http://s1312.photobucket.com/user/Kofpe ... ort=3&o=14
ABK - http://s1312.photobucket.com/user/Kofpe ... ort=3&o=15
AAD - http://s1312.photobucket.com/user/Kofpe ... ort=3&o=16
AAH - http://s1312.photobucket.com/user/Kofpe ... ort=3&o=17
3B - http://s1312.photobucket.com/user/Kofpe ... ort=3&o=18
3A - http://s1312.photobucket.com/user/Kofpe ... ort=3&o=19
7A - http://s1312.photobucket.com/user/Kofpe ... ort=3&o=21
6A - http://s1312.photobucket.com/user/Kofpe ... ort=3&o=22
NE - http://s1312.photobucket.com/user/Kofpe ... ort=3&o=24
1Z - http://s1312.photobucket.com/user/Kofpe ... ort=3&o=25
PM - http://s1312.photobucket.com/user/Kofpe ... ort=3&o=26

[ Dodano: 2015-11-05, 16:16 ]
W przypadku gdyby nie udało ci się zrobić z tych zdjęć miniaturek to zgłoś się do mnie bo mam sposób na to. :-)

maciek889
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 4735
Rejestracja: 30 wrz 2009, 19:10
Imię: Maciej
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan
Silnik: 2.3 NG
Lokalizacja: Wchsut.

Post autor: maciek889 » 09 lis 2015, 12:19

Oto wstępna wersja opisu, jeszcze brakuje kilku zdjęć ale to są tak rzadko spotykane silniki że może być trudno.

-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

Opisy niektórych z silników zawierają link do ich zdjęć. Opis zawiera pojemność, kodowe oznaczenie silnika i moc.

Mechanicznie silniki 4 i 5 cylindrowe są niemal identyczne, więc nie ma potrzeby rozpisywania się o każdym z nich, podział ze względu na układ zasilania będzie w dalszej części. Warto pamiętać, że silniki o tej samej mocy i pojemności występowały w kilku wersjach np. 1.8 90KM były trzy wersje: z gaźnikiem, wtryskiem jednopunkowym i wielopunktowym wtryskiem mechanicznym. Oznaczenie kodowe silnika można sprawdzić na nalepce w bagażniku za kołem zapasowym.

[center]Mechanicznie: Silniki 4-cylindrowe benzynowe.[/center]
Silniki są solidne i nie niemal nie trapią ich żadne typowe usterki. Dostęp do części jest ogromny, są zamienniki różnej jakości czy części używane. Wymiana rozrządu jest tania i części kosztują w okolicach 100zł (w skład wchodzi pasek i rolka napinająca). Częstą usterką są zużyte uszczelniacze zaworowe, które powodują niewielkie spalanie oleju (ale przy odpowiedniej technice są tanie w naprawie ), większe ubytki oleju mogą już być spowodowane wyciekami, zużyciem silnika uszkodzeniem pierścieni spowodowane zaniedbaniami właściciela. Czasami w tych silnikach zdarzają się problemy z panewkami, więc przy zakupie należy dobrze osłuchać silnik i nie bagatelizować zapalającej się kontrolki ciśnienia oleju albo niskiego ciśnienia na dodatkowym wskaźniku. Choć jeśli silnik został zalany motodoktorem to tymczasowo ukryje te dolegliwości. Dobrze jest unikać samochodów z klepiącymi hydro popychaczami co może oznaczać problemy z cienieniem oleju, używaniem złego oleju albo zbyt rzadką jego wymianą. Samochody z silnikiem 1.8 90KM miału oznaczenie na klapie 1.8S, a te o mniejszej niż 90KM tylko 1.8 bez żadnej literki a 1.8E miał (bardzo rzadko występujący) silnik 1.8 DZ 112KM.

[center]Mechanicznie: Silniki 5-cylindrowe benzynowe.[/center]
Bardzo trwałe konstrukcje, które w przypadku odpowiedzialnego użytkowanie potrafią być mniej usterkowe i bardziej żywotne niż odpowiedzialnie użytkowane silniki 4 cylindrowe. Jedynym problemem tych silników jest mechaniczny wtrysk (nie dotyczy wersji 20V), którego usterkowość może znaczącą wzrosnąć po zamontowaniu instalacji LPG (o tym niżej). Rozrząd jest nieznacznie droższy niż w przypadku silnika 4 cylindrowego, bo dobrą praktyką jest wymieniana pompy wody, która w tych silnikach jest napędzana paskiem rozrządu. Czasami w tych silnikach potrafi stukać popychacz vacuum pompy a także zużyte koło zębate napędu aparatu zapłonowego też potrafi powodować hałas. Części które występują tylko w silnikach 20V zazwyczaj są niedostępne jako zamienniki a z dostępem do sprawnych używanych jest mocno ograniczony.

:idea: gaźnikowe 4 cylindrowe:

1.6 PP 70KM

Posiada gaźnik Pierburg 2EE, problemem jest znalezieniem fachowca, który by podjął się naprawy tego gaźnika, bo dla speców od gaźników starej daty posiada za dużo elektroniki a speców "nowej daty" od gaźników już się nie uświadczy. Słynie z problemów z obrotami, które zazwyczaj powoduje nieszczelny nastawnik przepustnicy (pęknięta membrana, nieszczelna metalowa pokrywka albo uszkodzone węże podciśnieniowe). Występują też problemy z szarpaniem przy jeździe na benzynie. Czasami ma problemy z odpalaniem na które często pomaga wymiana czujnika temperatury. Gaźnik ten posiada komputer sterujący dawką paliwa co spowodowała znaczne uproszczenie gaźnika. Większość rzeczy za które odpowiedzialna była przesłona ssania oraz "pompka zrywu" przejęła przesłona wstępna. Obroty biegu jałowego też są aktywnie stabilizowane przez komputer. Obecność tego gaźnika pod maską można rozpoznać po zbiorniku pochłaniacza oporów benzyny obok zbiorniczka płynu chłodniczego.
Jako że silnik posiada sondę lambda to nie każdy zakład zechce zamontować tani gaz bez "komputerka" korygującego dawkę gazu na podstawie sygnałów z sondy. Częstą rzeczą jest zastępowanie tego gaźnika po przeróbkach innymi prostszymi modelami Pierburga, Keihina czy nawet gaźnikami od poloneza.
Zamontowanie gazu też załatwia część problemów z jego pracą (szarpanie podczas jazdy czy przyspieszania). Choć trzeba pamiętać że przełączanie z benzyny na gaz w silniku gaźnikowym jest trochę wkurzające.

1.6 RN 75KM,
1.8 RU 75KM,
1.8 SF 88KM,
1.8 NE/JV 90KM

Silniki te posiadają japoński gaźnik Keihin I albo Keihin II (w zależności do silnika), Keihin I ma automatyczne ssanie Keihin I ręczne. Gaźniki te wykazują większą niezawodność niż Pierburg 2EE, że nawet ciężko znaleźć coś w internecie o ich usterkach. Zaletą jest jest to że potrafią go naprawić specjaliści od gaźników. Na portalach aukcyjnych ciężko o taki gaźnik a jak już się pojawi to ceny oscylują w okolicach 300zł. Zaletą jest też to że są firmy oferujące montaż gazu za 1100zł i nie ma nawet co obawiać się że instalacja będzie źle działała, bo montaż do gaźnik trudno spieszyć a jakość tanich-popularnych podzespołów LPG do tego typu silników nie ustępuje prawie wcale tym z wyższej półki.

:idea: Wtrysk jednopunktowy, silniki 4 cylindrowe:

1.8 PM 90 KM

Silnik ten posiada elektroniczny jednopunkowy wtrysk paliwa. Chyba najlepszy wybór pod względem niezawodności i kosztów napraw z silników benzynowych montowanych w B3. Sporadycznym problemem są problemu z obrotami biegu jałowego spowodowanymi usterkami nastawnika przepustnicy lub nieszczelnościami "podstawy gaźnika". Części do wyeliminowania tej usterki są dostępne jako nowe tanie zamiennik. Z instalacjami LPG ten układ wtryskowy też współpracuje bardzo dobrze, choć czasami zdarzają się problemu z jazdą na benzynie spowodowanymi złą lub brakiem emulacji sygnału sondy lambda na gazie (monter się nie postarał). Częstym problemem przy LPG jest też zatarta pompa paliwa przy jeździe bez benzyny (w elektronicznym wtrysku odcina się tylko wtryskiwacz a pompa paliwa dalej pracuje przy jeździe na gazie).

:idea: Mechaniczny wtrysk wielopunktowy silniki 4 i 5 cylindrowe.

1.8 JN 90KM,
1.8 DZ 112KM,
2.0 3A 113KM,
2.0 AAD 115KM,
2.0 16V 6A 137KM,

:idea: Mechaniczny wtrysk wielopunktowy silniki 5 cylindrowe.

2.0 PS 115KM,
2.2 KV 133KM,
2.3 KX 120KM,
2.3 NG 136KM,


Można rozróżnić dwie wersje mechanicznego wtrysku: K-Jetronic w który działa niemal czysto mechanicznie np. za “ssanie” odpowiada regulator rozgrzewania, wtryskiwacz rozruchowy jest uruchamiany bezpośrednio przez czujnik z bimetalem, który odgina się rozłączając obwód pod wpływem temperatury silnika, wyprzedzenie zapłonu jest regulowane mechanicznie. Układ ten posiadają silniki: DZ, PS, KV reszta silników posiada unowocześnioną wersje KE-Jetronic. Dostęp do części do tych wersji wtrysku może być trudniejszy bo samochody w nie wyposażone występowały rzadziej.
O usterkach mechanicznego wtrysku można by napisać książkę, pobieżne podejście do naprawy i regulacji oraz precyzja "słonia w składzie porcelany" spowoduje większe problemy niż zyski. Układ podawania paliwa bardzo wrażliwy na "lewe powietrze" czyli wszelkie dzióry w przewodach gumowych i połączeniach układu dolotowego. Często ich nie widać gołym okiem bez jednoczesnego ściakani i zginania przewodów. W silnikach 5 cylindrowych przewód stablizatora obrotów biegu jałowego idzie w takim miejscu, że bez ściągania połówki kolektora prawie go nie widać. Problem nasila instalacja LPG I lub II generacji, czyli instalacje które można zamontować w tych silnikach za przystępne pieniądze. Ponieważ instalacja I lub II generacji działa na zasadzie gaźnika i podaje paliwo na wejściu do przepustnicy. Więc cały kolektor jest wypełniony mieszanką palno-wybuchową w najlepszych proporcjach do spowodowania największego wybuchu, czego konstruktorzy silnika nie uwzględnili, bo normalnie benzyna jest podawana przy samej głowicy co skutkuje zmniejszeniem do minimum skutków "cofnięcia płomienia" do kolektora. To złowieszcze cofnięcie płomienia najczęściej jest powodowane złym stanem układu zapłonowego, czy zaburzeniem właściwego składu mieszanki przez "lewe powietrze" albo błędne użytkowanie samochodu z instalacją I lub II genereacji. Najczęstszymi błędami w użytkowaniu są:
- odpalanie zimnego silnika na gazie (czasem odpalenie ciepłego silnika na gazie też może powodować problemy)
- jedzenie z nierozgrzanym silnikiem na gazie
- bardzo agresywne dodawanie gazu na nierozgrzanym silniku (nawet na rozgrzanym też może to spowodować problemy)
- próba wypalenia całego gazu z butli gdy samochód nie chce już jechać z powodu braku LPG w butli

Rozwiązaniem byłby montaż III albo IV generacji gazu ale ich koszt i dostęp do osób, które mogły by wykonać taką usługę główną przeszkodą. Dla wyjaśnienia do mechanicznego wtrysku można zamontować sekwencję montując tuningowy sterownik wtrysku, którego wystrojenie bez wiedzy i sprzętu nie jest łatwe.

Zazwyczaj wystrzał jeszcze pogłębia problem i powoduje problemy z jazdą na benzynie. W skrajnych przypadkach może dojść do uszkodzenia uszczelnień wtryskiwaczy i samych plastikowych gniazd wtryskiwaczy, koszt części do naprawy tego to ponad 100zł.

Jeśli widzisz pod maską masę taśmy izolacyjnej na wężach i gumowych elementach dolotu. Silnik ma problemy z pracą benzynie albo gazie. Ma podkręconą śrubkę od regulacji przepustnicy. Ma nieodpowiednie obroty biegu jałowego na benzynie/gazie i masz zamiar zlecać komuś naprawę tych usterek albo wydaje Ci się że sobie z nimi poradzisz to lepiej odpuść, szkoda nerwów i pieniędzy (chyba że będziesz dalej drutował samochód a te usterki nie będą ci przeszkadzać).

:idea: Elektroniczny wtrysk silniki 5 cylindrowe 20V

2.0 (5 cyl) 20V NM 160KM,
2.3 (5 cyl) 20V 7A 170KM

Jednostki mogą być nawet bardziej gotówkożerne niż te z mechanicznym wtryskiem. Dostęp do części jest ograniczony, dostęp do sprawnych części jest bardzo ograniczony oraz "dostęp" do ludzi którzy będę potrafili to naprawić też jest ograniczony. Także zakup egzemplarzy, które nie zostały poddane tanim i byle jakim naprawom jest bardzo ograniczony. Podobnie jest z częściami mechanicznymi silnika. Zakup sprawnej głowicy oscyluje w okolicach 1000zł.

Podsumowanie
Bardziej niż poradnikiem radzę bardziej kierować się stanem technicznym bo może się okazać, że mniej zmęczony samochód z mechanicznym wtryskiem + gazem posłuży bezawayjnie dłużej niż zmęczony z gaźnikiem lub wtryskiem jednopunktowym.

Awatar użytkownika
_Dave
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 502
Rejestracja: 13 lut 2011, 21:36
Lokalizacja: Zabrze

Post autor: _Dave » 04 mar 2016, 23:27

tak abstrachujac, bardzo fajnie wsjo - 7 stron o benzynie - czuje sie dyskryminowany z moim merytem TDi,

wiem, wiem, wiem, najlepiej wytykac nie robiac przy tym nic, otóż robie za prozumieniem z panem PieterB'em :P

Astronis96

Post autor: Astronis96 » 23 lut 2017, 10:44

Porządny post, warty zapisania :)

ODPOWIEDZ

Wróć do „Kupujemy Audi 80/90, Coupe, Cabrio”


opony samochodowe opony samochodowe hamulce
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl części samochodowe ucando.pl
części samochodowe iparts.pl