[B4 1Z]Montaż większego kolektora dolotowego
[B4 1Z]Montaż większego kolektora dolotowego
Witam!
Chciałbym się podzielić krótką informacją na temat montażu większego kolektora dolotowego do naszych TDI.
Chyba każdy z nas zauważył, że z biegiem czasu kolektor zapełnia czarną mazią pochodzącą m.in. z EGR i odmy co utrudnia przepływ masy powietrza a w rezultacie spadek mocy silnika. Przy tuningu silnika mieć drożny kolektor to już konieczność.
Już wcześniej kolega skoti przedstawił dokładną instrukcję demontażu , czyszczenia i ponownego montazu seryjnego kolektora. link: https://audi80.pl/b4-1zczyszczenie-k ... t56131.htm
Dla mnie seryjny kolektor jest za mały więc postanowiłem założyć większy.
Cała operacja jest stosunkowo prosta i nie wymaga zbyt wielu przeróbek, ani specjalistycznych narzędzi. Jedynie trzeba będzie dorobić króciec wlotu u tokarza.
Po zabiegu nie będziemy już posiadali EGR.
A więc po kolei:
1. Kupujemy kolektor. Musi mieć wlot skierowany w tym samym kierunku co oryginalny. W tym wypadku pasują z silników 1.9 TDI 130-160KM (np. ASZ, ARL, BUK, BPX). W moim przypadku był to kolektor z Leona 2006r. 1.9TDI 160KM (BPX) za 70 zł.
2. Trzeba teraz wyczyścić nabytek. Benzyna, Dimer i szczoteczka do zębów w moim przypadku załatwiła sprawę.
3. Przygotowujemy narzędzia i dobrze oświetlone miejsce pracy. Potrzebne będą klucze płasko-oczkowe, nasadowe oraz imbusowe, a także wd-40, kombinerki, śrubokręty, szlifierka, nóż, itp.
4. Demontujemy to co potrzebne czyli filtr powietrza, węże, egr no i kolektor dolotowy. Najtrudniejsze to odkręcić 2 wewnętrzne śruby kolektora, do których dostęp zasłania turbina (turbiny oczywiście nie odkręcamy). Ale jak się troszkę pogimnastykujemy specjalnie zmodzonym kluczem (ostatnie foto) to wszystko się uda.
5. Przykręcamy nowy kolektor. Ale najpierw trzeba obciąć jeden uchwyt (1 foto) aby się zmieścił przed turbiną. Nie zaszkodzi zastosować nową blaszaną uszczelkę.
6. Dorabiamy króciec wlotu z kawałka rury fi 52 mm (po zewnątrz) o długości 60 mm oraz kawałka blachy gr. 5-8 mm o wymiarach minimum 110x110 mm. Spawamy dokładnie jedno z drugim. Następnie na tokarce wytoczyć. Wywiercić 3 otwory na przykręcenie do kolektora. Rolę uszczelnienia króćca z kolektorem spełnił o-ring grubości 4 mm i średnicy 63 mm, musimy jedynie wytoczyć pod niego rowek w króćcu o głębokości 2,5mm.
Całą operację dorobienia króćca najlepiej wykonać na samym początku. Ja miałem taką swobodę, że posiadam tokarkę w domu.
7. Skracamy gumowy wąż łączący intercooler z plastikową rurą o około 4 cm. Trochę ciasno będzie ją później nałożyć, w razie trudności odkręcić intercooler.
8. Dorabiamy zaślepkę otworu na EGR przy wydechu.
9. Przykręcamy zawór N75 w dogodnym miejscu ( w moim przypadku przy podłużnicy). N18 niech zostanie aby błędu nie było, wężyki usunąć lub zaślepić.
10. Składamy resztę do kupy.
11. Na koniec przydałoby się dorobić nową osłonę termiczną z blachy między turbo a kolektor dolotowy.
12. Cieszymy się nowo wykonaną modyfikacją. <ok>
ImageShack.us
Gdy kiedyś pójdziemy dalej i założymy FMIC wystarczy dorobić nowy króciec bo węże też już będą inne. Kolektor powinien nas zaspokoić powiedzmy do tych 200 KM :mrgreen:
Powodzenia!
Chciałbym się podzielić krótką informacją na temat montażu większego kolektora dolotowego do naszych TDI.
Chyba każdy z nas zauważył, że z biegiem czasu kolektor zapełnia czarną mazią pochodzącą m.in. z EGR i odmy co utrudnia przepływ masy powietrza a w rezultacie spadek mocy silnika. Przy tuningu silnika mieć drożny kolektor to już konieczność.
Już wcześniej kolega skoti przedstawił dokładną instrukcję demontażu , czyszczenia i ponownego montazu seryjnego kolektora. link: https://audi80.pl/b4-1zczyszczenie-k ... t56131.htm
Dla mnie seryjny kolektor jest za mały więc postanowiłem założyć większy.
Cała operacja jest stosunkowo prosta i nie wymaga zbyt wielu przeróbek, ani specjalistycznych narzędzi. Jedynie trzeba będzie dorobić króciec wlotu u tokarza.
Po zabiegu nie będziemy już posiadali EGR.
A więc po kolei:
1. Kupujemy kolektor. Musi mieć wlot skierowany w tym samym kierunku co oryginalny. W tym wypadku pasują z silników 1.9 TDI 130-160KM (np. ASZ, ARL, BUK, BPX). W moim przypadku był to kolektor z Leona 2006r. 1.9TDI 160KM (BPX) za 70 zł.
2. Trzeba teraz wyczyścić nabytek. Benzyna, Dimer i szczoteczka do zębów w moim przypadku załatwiła sprawę.
3. Przygotowujemy narzędzia i dobrze oświetlone miejsce pracy. Potrzebne będą klucze płasko-oczkowe, nasadowe oraz imbusowe, a także wd-40, kombinerki, śrubokręty, szlifierka, nóż, itp.
4. Demontujemy to co potrzebne czyli filtr powietrza, węże, egr no i kolektor dolotowy. Najtrudniejsze to odkręcić 2 wewnętrzne śruby kolektora, do których dostęp zasłania turbina (turbiny oczywiście nie odkręcamy). Ale jak się troszkę pogimnastykujemy specjalnie zmodzonym kluczem (ostatnie foto) to wszystko się uda.
5. Przykręcamy nowy kolektor. Ale najpierw trzeba obciąć jeden uchwyt (1 foto) aby się zmieścił przed turbiną. Nie zaszkodzi zastosować nową blaszaną uszczelkę.
6. Dorabiamy króciec wlotu z kawałka rury fi 52 mm (po zewnątrz) o długości 60 mm oraz kawałka blachy gr. 5-8 mm o wymiarach minimum 110x110 mm. Spawamy dokładnie jedno z drugim. Następnie na tokarce wytoczyć. Wywiercić 3 otwory na przykręcenie do kolektora. Rolę uszczelnienia króćca z kolektorem spełnił o-ring grubości 4 mm i średnicy 63 mm, musimy jedynie wytoczyć pod niego rowek w króćcu o głębokości 2,5mm.
Całą operację dorobienia króćca najlepiej wykonać na samym początku. Ja miałem taką swobodę, że posiadam tokarkę w domu.
7. Skracamy gumowy wąż łączący intercooler z plastikową rurą o około 4 cm. Trochę ciasno będzie ją później nałożyć, w razie trudności odkręcić intercooler.
8. Dorabiamy zaślepkę otworu na EGR przy wydechu.
9. Przykręcamy zawór N75 w dogodnym miejscu ( w moim przypadku przy podłużnicy). N18 niech zostanie aby błędu nie było, wężyki usunąć lub zaślepić.
10. Składamy resztę do kupy.
11. Na koniec przydałoby się dorobić nową osłonę termiczną z blachy między turbo a kolektor dolotowy.
12. Cieszymy się nowo wykonaną modyfikacją. <ok>
ImageShack.us
Gdy kiedyś pójdziemy dalej i założymy FMIC wystarczy dorobić nowy króciec bo węże też już będą inne. Kolektor powinien nas zaspokoić powiedzmy do tych 200 KM :mrgreen:
Powodzenia!
- damianek1234561
- Forum Audi 80
- Posty: 605
- Rejestracja: 27 maja 2009, 18:35
- Lokalizacja: Gdynia
Wiesz, nie mogę racjonalnie powiedzieć ile KM przybyło bo nie mam twardych dowodów w postaci np. wykresów z hamowni. Na pewno poprawiło się bo zauważalny jest spadek zadymienia przy pełnym bucie, w logach dynamicznych też widać, że jest lepej. Miałem już ponad 120 KM więc jak przybyło te 3-4 KM to prawie nieodczuwalna różnica.
Ale główny cel tej modyfikacji to przede wszystkim otwarta furtka ku dalszemu tuningowi.
Ale główny cel tej modyfikacji to przede wszystkim otwarta furtka ku dalszemu tuningowi.
-
- Forum Audi 80
- Posty: 406
- Rejestracja: 24 mar 2012, 08:07
- Imię: Mateusz
- Model: Audi A6
- Nadwozie: Sedan quattro
- Silnik:
- Lokalizacja: Ząbkowice Śląskie
- Kontakt:
Nie lepiej, szczególnie 1-szy cylinder, więc teraz tutaj mamy wąskie gardło.matek10912 pisze:Nie no ok mowisz syfem zalepiony byl ori kolektor. A jak tam wloty powietrza w glowicy sie maja?
Ostrożnie podłubałem troszkę tak aby nic głębiej nie wpadło i odkurzaczem wyssałem. Głowica niestety szykuje mi się do regeneracji więc wtedy to się zrobi na błysk.
Witajcie, czy oprócz w/w kodów silnika, czy z 1.9TDI o oznaczeniu BXE przypasuje ten kolektor do 1Zta w 80tce? I czy gdzieś można kupić gotowy króciec/flanszę?
Czy coś pasuje z tej oferty?
http://www.aditech.net.pl/index.php/wys ... xhbnN6YQ==
Czy coś pasuje z tej oferty?
http://www.aditech.net.pl/index.php/wys ... xhbnN6YQ==
- Krzysiek 84
- Junior Admin
- Posty: 5486
- Rejestracja: 03 cze 2010, 23:36
- Imię: Krzysiek
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Sedan
- Silnik: 1.9 1Z
- Lokalizacja: Olecko