Witam wszystkich miłośników 80tek z żyłką inżyniera. Większość na pewno się zgodzi, że 80tka w serii jest ładna, ale w wersji compi czy s2 po prostu śliczna. Większości też nie stać na zakup zderzaków z tych rzadki modeli, których ceny to kilka tysięcy za sztukę. Większość posiada też auta takie jak moje, czyli warte od 1000 do 4k pln. O ile przód można dopasować z coupe czy cabrio i wyrwać za 200-500pln do renowacji, o tyle tyłów nikt tanio nie odda. Dlatego trzeba wykonać to co. Opiszę proces w punktach dla ułatwienia.
1. Najłatwiejsze, znalezienie zderzaków (dwóch) od coupe. Nie ważne czy to b3 czy b4, bo są prawie identyczne (różnią się szerokością i głębokością rowków, ale pomijalnie mało). Mnie taka przyjemność kosztowała 250pln, bo oba były w słabym stanie( jeden z dziurą na gaz, drugi obity). Idealny stan nie powinien wynieść więcej niż 250pln za sztukę! WAŻNE: Dobierając zderzaki zwróćcie uwagę, aby jeden miał całe rogi (z dziurami mocującymi i niepogięte oraz bez gazu), a drugi cały prosty tył, bazę, i mocowania oryginalne (z niezapieczonymi śrubami). Najlepiej jeden idealny, drugi dawca.
2. Mamy zderzaki do rezania. Zdejmujemy zderzak i sprawdzamy jakie są różnice. Odpowiedź: wydech za bardzo przesunięty do środka w odniesieniu do sedana/avanturnika oraz za krótkie rogi, czyli tzw. "uszy", o jakieś 5cm. Nie mam linijki w oczach ani nie jestem jasnowidzem, więc każdy musi to zrobić sam dla swojego zderzaka. Aby zobaczyć rogi TRZEBA bezwzględnie wyciąć miejsce na wydech tak, aby zachodziła wchodziła nasza rura oraz dolny pasek plastiku prostopadły do naszej bazy (inaczej wnęka koła zapasowego bd uniemożliwiała dociśnięcie zderzaka).
wygląda fajnie i na upartego można tak jeździć na trytytkach, ale nie polecam takiego druciarstwa xdd
3. Mamy już pogląd sytuacji, zalecam teraz wyciąć tyle z rogów z bazowego zderzaka, ile uważamy za stosowne. U mnie było to ekstremalnie dużo, ponieważ miałem bazę z dziurą na gaz. Zderzak wyglądać bd mniej więcej tak:
4. Aby zobaczyć spas, należy w karoserii wyciąć dwa paski na rogach, jeśli chcemy, aby zderzak był ładny LUB wyciąć w zderzaku na kątach wewnętrznych tak duże kawałki, aby zniwelować wszelkie naprężenia, uniemożliwiające zamocowanie zderzaka.
5. Zderzak bez rogów można użyć jako wzór do mocowania głównego. Do tego celu wystarczy wszystko dokładnie ustawić. Wywiercić po dwie dziury na mocowanie (chyba 10tki, nie pamiętam) i przykręcić ori mocowanie coupe do tylnej belki. Prosta robota, ale wymaga precyzji. Liczy się, aby trzymać poziom między mocowaniami. Odległość od belki regulujemy podkładkami. To najprostszy sposób. Dzięki temu zderzak bd trzymał się na dwóch górnych śrubach na imbus.
6. Kolejnym etapem jest docięcie rogów. Mój patent: uciąć całe "uszy" z dawcy i na zamocowanym zderzaku bazie przyłożyć je tak, aby kończyły się idealnie na linii nadwozia. Gdy złapiemy punkt , w którym baza z nakładką idealnie pasują odrysowujemy linię na której koniec nakładki (uciętego "ucha") sięga w "uchu" bazy. To prosta i szybka metoda. Ważne, aby odrysować całą linię od góry do dołu.
7. Przy okazji wyznaczamy linię wydechu. Trzeba zwymiarować wyjście na wydech w zderzaku, potem oznaczyć to na naszej bazie, gdy ta jest przymocowana wstępnie na aucie. Szybka robota, wystarczy się przygotować z wymiarami i wyznaczenie będzie formalnością.
8. Punkt kulminacyjny, który trudno naprawić jak się zepsuje. Docinanie rogów. Przykładamy do wyznaczonych linii na bazie nasze uszy z dawcy i zaciskami mocujemy to na sztywno z dwóch stron ( z tej którą ucinamy i z której odcinamy, oczywiście dwa na stronę: góra i dół). Polecam ciąć oba naraz diaxem do plastiku(koszt tarczy 60pln). Zniweluje nam to wszelkie nierówności i oszczędzi godziny poprawek po oddzielnym cięciu. Nie narzucam, tylko polecam . Jeśli nic nie schrzanimy to powinniśmy otrzymać taki efekt z dwóch stron:
Tutaj widać linię zaznaczenia "ucha" dawcy
9. Gdy mamy o zrobione docinamy wydech. To prosta praca jak wszystko jest wymierzone. Każdy to ogarnie.
10. Trochę poprawek, wciskania, zabawy i można spawać. Prosta metoda, najpierw przypawamy rozgrzanym śrubokrętem np., potem poprawiamy spoiwem do plastików topionym np. opalarką. Zestaw spoiw kosztuje ok.60pln.
I poprawiamy z drugiej strony:
11. Teraz proces powtarzamy dla naszych pięknie wyciętych "uszu"
to wstępny efekt naszych starań.
12. Mamy już ślicznie posklejane/pospawane dzieło motoryzacyjnej sztuki. Warto je zabezpieczyć. Polecam włókno szklane na żywicy. U mnie po stwardnieniu trzyma idealnie. Koszt: około 50 pln za zestaw naprawczy- wystarczy na zderzak.
13. Przyszła czas na najgorsze, szpachlowanie. Najwięcej roboczogodzin na to idzie. Na tym etapie nie wybacza się błędów. Trzeba wyprowadzić idealną linię, bo inaczej można zapomnieć o zlotach . Nie ma żartów. Lepiej szlifować do skutku niż potem być niezadowolonym z efektu całej harówki. Konieczna jest specjalna szpachla do plastików(koszt 70pln około), papiery ścierne i wodne oraz zalecam używanie szlifierki oscylacyjnej (inaczej to potrwa wieki, a trwa i tak wiele godzin).
14. Kiedy efekt nas zadowoli finiszujemy projekcik. Zaczynamy od lakierowania dołu farbą do plastików- spraila kosztuje 55pln, można kupić tanie za 20pln, ale efekt i cena są tu powiązane:
15. Potem znowu zabezpieczenie i podkładzik(40pln za puszkę- zalecam dwie puszki). Czas zweryfikować efekt szlifu :
16. TYLKO DLA NIECIERPLIWYCH JAK JA: Sprawdzić jak siądzie na aucie. Moim zdaniem bomba. Tego chciałem:
17. Fajnie jest, ale to nie koniec. Ściągamy zderzak i malujemy w kolor. Ja użyłem akryl, bo nie lubię bezbarwnego (kupiłem auto z pokruszonym klarem i mam uraz, ledwo odratowałem). Dwie puszki się zejdą na to. Koszt w mieszalni 55pln za puszkę).
18. Polecam pomalować od razu listwy w kolor, bo i tak zostanie trochę lakieru, a z czarnymi takie zderzaki nie oddają
19. I mamy to. Piękny zderzaczek na pięknej 80tce. Warto było poświęcić tyle czasu? Moim zdaniem tak
20*. Listwy jeszcze nie przylepione, ale na błotnikach są na zaczepy i wyglądają kozak . Klamki czekają na malowanie w garażu.
Zderzak compi w sedanie b4- zrób to sam
- Maks2e
- Forum Audi 80
- Posty: 31
- Rejestracja: 31 lip 2021, 17:39
- Imię: Maksymilian
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Sedan
- Silnik: 2.0 AAD
Zderzak compi w sedanie b4- zrób to sam
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
-
- Forum Audi 80
- Posty: 225
- Rejestracja: 24 gru 2014, 08:43
- Imię: Daniel
- Model: Inny
- Nadwozie: Cabrio
- Silnik: 2.3 NG
- Lokalizacja: Lubin
Re: Zderzak compi w sedanie b4- zrób to sam
Fajnie wszystko wyszło..fachowa robota majster
- Maks2e
- Forum Audi 80
- Posty: 31
- Rejestracja: 31 lip 2021, 17:39
- Imię: Maksymilian
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Sedan
- Silnik: 2.0 AAD
Re: Zderzak compi w sedanie b4- zrób to sam
dl tych, którzy się wahają, efekt po miesiącu
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Re: Zderzak compi w sedanie b4- zrób to sam
troszke wisi, i na rogach dziwnie przylega, ale i tak elegancka robota, ja u siebie robilem zderzak na gladko i srednio wyszedł to i może z twojego poradnika kiedys skorzystam pozdro
-
- Forum Audi 80
- Posty: 1
- Rejestracja: 15 wrz 2022, 11:59
- Imię: Mateusz
- Model: Audi 90 B3
- Nadwozie: Sedan quattro
- Silnik: 1,8 AEB
Re: Zderzak compi w sedanie b4- zrób to sam
Legancko Panie Gratuluję też wyzwania w domowych warunkach