Sklep Ipart
Tarcze, hamulce
Sklep Bestdrive

[80 B3 1.8 91r.] Przegrzewanie silnika

Wszystko co tyczy się silników rzędowych czterocylindrowych.
noise13
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 22
Rejestracja: 29 sie 2007, 21:00

[80 B3 1.8 91r.] Przegrzewanie silnika

Post autor: noise13 » 30 sie 2007, 15:11

Witam! Od dwóch tygodni jestem posiadaczem B3 1.8 1991r. [ http://img267.imageshack.us/img267/9560/dsc00080um8.jpg ] Na wstępie przyznam się, że moja wiedza o budowie jest zerowa.
Problem zaczął się wczoraj. Stałem w 2km korku, jadąc i zatrzymując sie co kilka metrów. Zaparkowałem, wszedłem do sklepu, zakupy itp...po godzinie uruchomiłem silnik i zapaliła mi się czerwona kontrolka z termometrem. Zadzwoniłem do znajomego, który podpowiedział mi, że może to być przyczyną brakiem płynu chłodzącego, faktycznie. Płyn w zbiorniczku znajdował 3-4 cm poniżej minimum. W związku z tym, że na zime planuję wymiane oleju, płynów itp. znajomy poradził abym wlał do zbiorniczka wody. Wlałem ją do zbiorniczka 1cm poniżej minimum do zbiorniczka , kótry na zdjęciu zaznaczyłem kolorem zielonym [ http://img267.imageshack.us/img267/2089/dsc00105mv4.jpg ] [ http://img267.imageshack.us/img267/4237/dsc00105vp4.jpg ]
Niestety, kontrolka nadal miga, silnik i przewody strasznie się grzeją. Przewody, kótre się bardzo grzeją zaznaczyłem na zdjęciu kolorem czerwonym. Chłodnica też jest gorąca. Wskażnik temperatury wskazuję temp 50st. i wskazówka zachowuje się jakby stała w miejscu. A silnik jest strasznie gorący :( Co może być tego przyczyną. Co wymienić. Samochód stoi na parkingu i boję się nim jeździć aby nie doprowadziło to do jakiejś poważnej usterki. POMOCY!!!

Magic_ol
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 11
Rejestracja: 26 lut 2007, 18:04
Lokalizacja: Olsztyn

Post autor: Magic_ol » 30 sie 2007, 18:11

Dolej wody powyżej minimum ( kontrolka powinna przestać migać ta najwyżej na tablicy ) wskażnik powinien pokazywać 90 st nawet w korku (no może troche powyżej)
przyczyny takiego stanu rzeczy mogą być różne sprawdziłbym czujnik temp (nie jest drogi więc najlepiej go wymienić odrazu) może być również walnięty termostat ( cały czas ootwarty na całość bedzie chłodził za mocno silnik. Pozatym zobacz czy nigdzie nie ucieka ci płyn np. z nagrzewnicy ( sprawdzisz w środku pod dywanikiem kierowcy bedzie mokro) lub uszczelniacz przewodu chłodzenia wychodzącego z silnika od strony środka ( patrz za akumulatorem tam najlepiej widać) ja tak miałem. Jak to nie pomoże to sie odezwij
pozdro

krisch
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 131
Rejestracja: 04 cze 2007, 23:00
Lokalizacja: Scięgny

Post autor: krisch » 30 sie 2007, 22:20

Wygląda na to że już ci coś poszło ale nie przesądzam . Ja stawiam na pompe wody. Jak ci się tak właśnie zagrzeje to włącz ogrzewanie w kabinie i zobacz czy leci ciepłe powietrze jeśli nie to silnik jest zapowietrzony . Przyczyna albo pompa albo uszczelka . Jeśli uszczelka to po odpaleniu silnika zimnego okręć korek płynu i zobacz czy nie ma pęcherzy powietrza. Napisz co jak sprawdzisz to pomyślimy co dalej.

silentfox
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 388
Rejestracja: 15 kwie 2007, 19:55
Lokalizacja: Grupa Dolnośląska

Post autor: silentfox » 31 sie 2007, 08:21

normalny zakres temperatury pracy silnika to jest (przynajmniej umnie) 90stopni.
czyli normalne ze przy takiej temperaturze wszystko bedzie gorace,
sprawdz czujnik omomierzem czy jest dobry, potem jezeli padl wymien go.

teraz zanim cokolwiek sie przegrzeje powinnien wl sie wentylator.

jezeli chodzi o kontrolke:


umnie mruga jak juz jest naprawdde malo plynu (ostatnio czesto mrugala :-(
wiec pare centymetrow niepowinno robic róznicy.
jezeli mruga bo jest zagoracy, znaczy ze nietylko czujnik ale i wentylator niedziala co jest malo mozliwe zeby wszystko naraz sie popsulo.

moja rada zacznij od czujnika
gorace weze i chlodnica oznaczja ze termost sie otwiera.

Awatar użytkownika
kilerek 23
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 121
Rejestracja: 19 mar 2007, 16:44
Lokalizacja: konin

Post autor: kilerek 23 » 31 sie 2007, 10:26

a ja u siebie wymieniłem czunik temp na nowy i zadowolony że będzie ok a tu lipa zalany płyn oczywiście zimny silnik odpalam , zdążyłem wysiąść zobaczyć czy nic nie cieknie czy płynu ok więc trwało to ze 3 minuty a tu temp powyżej 90st mruga kontrolka a silnik zimny można go spokojnie dotknąć i był w sumie letni dopiero drugi czujnik i teraz jest ok... więc na twoim miejscu też wymieniłbym czujnik... pozdrawiam!!!

Awatar użytkownika
djbeat
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 93
Rejestracja: 22 cze 2007, 16:37
Lokalizacja: Alwernia
Kontakt:

Post autor: djbeat » 01 wrz 2007, 08:38

mam taki sam motor jak Ty, miałem problemy z nieszczelną chłodnicą i wtedy miałem prawie pusto w zbiorniku i nigdy nie włączyła mi się kontrolka i nigdy nie miałem wtedy problemów z temperaturą - tzn wszystko zachowywało się tak jak należy.
Moim zdaniem powinieneś sprawdzić kilka rzeczy:
po pierwsze czy jak się nagrzeje silnik to po włączeniu ogrzewania w aucie leci ciepłe powietrze - jeśli tak to znaczy że nie masz zapowietrzonego układu chłodzenia.
po drugie sprawdź czy nigdzie nie masz jakiś drobnych wycieków - ja swoją chłodnicę naprawiłem płynem uszczelniającym kupionym na stacji benzynowej za 12 zł
po trzecie wymień czujnik temperatury
po czwarte sprawdź czy przy otwartym korku od wlewu płynu chłodniczego w cieczy chłodniczej nie pojawiają się bąble powietrza, a jeśli tak jest przygotuj się na wymianę uszczelki pod głowicą.
po piąte możesz jeszcze skontrolować termostat - czy otwiera się przy prawidłowych temperaturach, które podane są w książce, pozwolę sobie zacytować:

"Przy zimnym silniku płyn chłodzący cyrkuluje w "małym obiegu", prowadzącym przez silnik i wymiennik ciepła.
W silnikach gaźnikowych do małego obiegu chłodzącego dodatkowo podłączony jest kolektor ssący.
Przy temperaturze powyżej 85 - 87°C termostat otwiera "duży obieg chłodzenia", który obejmuje także chłodnicę.
Gdy temperatura wzrasta jeszcze bardziej tak, że w chłodnicy wynosi powyżej 92°C, wtedy włącza się wentylator
chłodnicy, pomagając przy chłodzeniu.
Nadciśnieniowy układ chłodzenia
W układzie chłodzenia panuje przy temperaturze roboczej nadciśnienie 1,2 - 1,5 bara, co zwiększa temperaturę
wrzenia znacznie powyżej 100°C. W ten sposób stworzona jest pewna rezerwa, dzięki której silnik może osiągać
temperatury robocze powyżej 100°C, nie ryzykując zagotowaniem się układu chłodzenia. Za utrzymanie właściwego
ciśnienia w układzie chłodzenia odpowiada zakrętka na zbiorniku wyrównawczym, zawierająca zawór nadciśnieniowy
(1,2-1,5 bara), a także zawór podciśnieniowy (0,06 - 0,1 bara). Zawór podciśnieniowy pozwala na dopływ
powietrza, gdy płyn chłodzący jest zimny i w związku z tym zajmuje mniej miejsca."

ja w swoim aucie mieszałem dużo z wymianą płynów chłodzących, miałem problem z nieszczelną chłodnicą i za każdym razem jak wymieniałem płyn chłodzący to miałem problemy z odpowietrzeniem
pozdrawiam :)

silentfox
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 388
Rejestracja: 15 kwie 2007, 19:55
Lokalizacja: Grupa Dolnośląska

Post autor: silentfox » 01 wrz 2007, 10:06

a tak propo temperatur jaka powinna byc normalna robocza temperatura silnika
zeby niebylo watpliwosci
silnik srednio obciazony, srednia temperatura otoczenia 20 stopni, wszystko sprawne

umnie ok 90 czy to niezaduzo?

Awatar użytkownika
Danek
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 3410
Rejestracja: 27 cze 2007, 13:17
Imię: Damian
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan
Silnik: 2.2 KK
Lokalizacja: Mazowsze
Kontakt:

Post autor: Danek » 01 wrz 2007, 10:10

Nie za dużo :-D , w sam raz. W zasadzie to nawet ciut ponad 90*C tak do ok. 95. Poza tym to co Ci pokazuje wskaźnik na pewno różni się nieco od tego co podaje czujnik do ECU. Zauważ, że termostaty są tak skonstruowane, że mają początek otwarcia przy ok. 87*C, pełne otwarcie osiągają przy ok. 95* - w zależności od producenta.

noise13
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 22
Rejestracja: 29 sie 2007, 21:00

Post autor: noise13 » 01 wrz 2007, 12:04

Witam! Podjechałem dziś do mechanika, niestety - sobota i godzina już późna, także nic dziś nie załatwiłem. Mechanik zerknął pod maskę i stwierdził, że przyczyną może być padnięta uszczelką pod głowicą...
- po włączeniu ogrzewanie leci ciepłe powietrze
- wskaźnik temperatury zatrzymał się w miejscu
Obrazek
- żadnych wycieków nie zauważyłem.
w Poniedziałek będę znał więcej szczegułów.
Jaki może być koszt naprawy, jesli to tylko wymiana uszczelki. Na jakie koszty muszę się przygotować ?
Pozdrawiam.

Awatar użytkownika
djbeat
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 93
Rejestracja: 22 cze 2007, 16:37
Lokalizacja: Alwernia
Kontakt:

Post autor: djbeat » 01 wrz 2007, 13:22

sprawdź czy lecą bąbelki powietrza w zbiorniku wyrównawczym bo wymiana uszczelki to jest trochę zachodu w porównaniu do np wymiany czujnika.
koszt wymiany uszczelki nie jest taki duży, ale ile to nie wiem;
jakbyś chciał to mój tata planuje głowice, ale chyba masz za daleko do mnie:)
takie planowanie głowicy jest obowiązkowe i kosztuje do 50 zł;
Nie próbowałeś wymieniać czujnika temperatury? bo mnie to wygląda na takie uszkodzenie

z temperaturami bywa różnie, ja np w moim silniku NE mam koło 87 stopni przy normalnej jeździe

wstrzymaj się z tym mechanikiem, bo może Cię niepotrzebnie skasować, postaram się napisać co o tym sądzi mój kuzyn który o 1,8 wie więcej i raz chyba miał taki problem

noise13
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 22
Rejestracja: 29 sie 2007, 21:00

Post autor: noise13 » 01 wrz 2007, 14:35

w poniedziałek mechanik powie mi "co w trawie piszczy" i określi koszty. odezwe się w poniedziałek.

Awatar użytkownika
djbeat
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 93
Rejestracja: 22 cze 2007, 16:37
Lokalizacja: Alwernia
Kontakt:

Post autor: djbeat » 02 wrz 2007, 13:47

Mój kuzyn stwierdził że nieruchoma wskazówka od temperatury i czerwone światło to znak że uszkodzony jest czujnik temperatury - proponuje wymień go najpierw zanim zdecydujesz się na poważniejsze naprawy

Awatar użytkownika
Veter
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 70
Rejestracja: 26 kwie 2007, 12:42
Lokalizacja: Jastrzebie Zdrój

Post autor: Veter » 03 wrz 2007, 22:19

Kolego na bank to czujnik temperatury szary na 3 bolce przyjnamiej w moim 1,8 pm tak jest czujnik wskazuje 110 st a w rzeczywistosci po zmierzeniu temperatury termometrem jest 90 a przy 94 chodzi wentylator wtedy mi mruga ta kontrolka dodam ze kupilem czujni k za 20 zl bo oryginal pokazywal tylko 60 st przy 90st silnika zmien mechanika proboje Cie naciagnac ;/ nie kupuj czujnika wloskiej firmy najlepiej oryginal, sam szukam moze ktos z klubowiczow ma na sprzedanie taki czujnik ?

noise13
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 22
Rejestracja: 29 sie 2007, 21:00

Post autor: noise13 » 05 wrz 2007, 22:53

Witam.
Veter, miałeś rację. Padł czujnik temperatury, za który zapłaciłem 44zł + 10zł wymiana u mechanika. Teraz temp. = 91st. Czeka mnie jeszcze wymiana paska, orientujecie się jaki będzie koszt?

Seba80
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 37
Rejestracja: 30 sie 2007, 17:18
Lokalizacja: Łomża

Post autor: Seba80 » 05 wrz 2007, 23:14

przede wszystkim NIE LEJE SIE WODY DO UKLADU CHLODZENIA. jesli masz wymieniac nie bawem kup 1 litr jakiegos plynu i lej pod prawie max. jesli kontrolka dalej sie pali i ciagle to wina czujnika od poziomu plynu nic innego. wykrec go i przeczysc- moze jest w oleju czy cos takiego jesli nie to wymien. next. jesli napewno samochod sie za bardzo grzeje- sprawdz naprezenie wszystkich paskow- przed wszystkim tego na pompie wody. nie ma prawa sie ugiac wiecej niz ok 0.5cm. sprawdz poziom oleju w silniku. musi byc ok. jesli ciagle nie ok to trzeba sprawdzic pompe cieczy. nie wiem jak niestety. tzn napewno sposob z dmuchawa jest dobry. na rozgrzanym silniku po wlaczeniu na cieplo ma leciec cieplo. ;) ale do konca tym sposobem nie sprawdzisz wydajnosci pompy a tylko czy wogole dziala. poza tym- mam nadzieje ze wentylatory na chlodnicy sie wlaczaja gdy samochod bardzo goracy. i co wskazuje czujnik temperatury. powinien max ok 100C. pozniej odpala sie wentylator i temp spada. jesli wszystko sprawdziles- pompa jest raczej ok to pewnie w chlodnicy niegdys bywala woda- a co za tym idzie w kanalach jest kamien i je skutecznie zatyka. potrzebna plukanka. inaczej zatarcie nie uchronne. jesli masz wskaznik temp i jest on ok, napewno ok to jezdzij po sprawdzeniu tego wszystkiego- tylko patrz zeby temp nie przekraczala ok 100C. jesli zyska max ze 130 to pierscienie zmienia swoja forme ;>

ODPOWIEDZ

Wróć do „Silniki czterocylindrowe”


opony samochodowe opony samochodowe hamulce
części samochodowe ucando.pl
części samochodowe iparts.pl