[b4 1.9tdi 1Z] skaczący poziom oleju
- hudy
- Forum Audi 80
- Posty: 4865
- Rejestracja: 28 lis 2006, 00:13
- Imię: Robert
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Avant
- Silnik: 2.0 ABT
- Lokalizacja: Alwernia
- Kontakt:
[b4 1.9tdi 1Z] skaczący poziom oleju
witam.na wstępie od razu zaznaczam że nie ubywa mi płynu chłodniczego <ok> problem polega na tym że zauważyłem już od dłuższego czasu że skacze mi poziom oleju.olej sprawdzam zawsze w tym samym miejscu w garażu i zawsze po przestanej nocy także nie ma możliwości by były jakieś przekłamania.no i jednego dnia olej kończy mi się na miarce przy górnej krawędzi wykreskowanego pola a za dwa dni jak sprawdzam to jest już bliżej górnego załamania.sprawdzam znów za jakiś czas i olej jest z powrotem przy zakreskowanym polu.już nie wiem co jest nie tak.nawet zastanawiałem się nad samą miarką ale wchodzi ona do oporu więc juz sam nie wiem...sam nie wiem od jak dawna to się dzieje bo zazwyczaj sprawdzałem olej raz na dwa tygodnie ale przez te jaja sprawdzam częściej...
- hudy
- Forum Audi 80
- Posty: 4865
- Rejestracja: 28 lis 2006, 00:13
- Imię: Robert
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Avant
- Silnik: 2.0 ABT
- Lokalizacja: Alwernia
- Kontakt:
ja nie panikuje, bez przesady koledzy <ok> po prostu się zastanawiam bo to jest bardzo dziwne.zauważyłem to w momencie kiedy miałem olej na zakreskowanej powierzchni i go trochę dolałem.na drugi dzień było dużo ponad max i musiałem odsysać...samochodem jeżdżę codziennie i mniej więcej w tych samych godzinach sprawdzam olej.nie chodzi o to że samochód stoi dwa dni tylko np co dwa dni sprawdzam olej.oleju nie ubywa ale raz jest przy zakreskowanej powierzchni a za jakiś czas przy górnym załamaniu i na odwrót.to nie jest tak mało bo mniej więcej ten poziom który się zmniejsza lub zwiększa to ok 300-400ml
- hudy
- Forum Audi 80
- Posty: 4865
- Rejestracja: 28 lis 2006, 00:13
- Imię: Robert
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Avant
- Silnik: 2.0 ABT
- Lokalizacja: Alwernia
- Kontakt:
przecież po długim postoju mamy większą pewność że cały olej spłynie do miski i wtedy powinno się sprawdzać poziom oleju.jak sprawdzimy olej po całej nocy to będzie to bardziej wiarygodny wynik niż jak byśmy to zrobili po godzinie czy dwóch od zakończonej jazdy bo więcej go spłynie...UKI_XX pisze:dlatego stanu oleju nie powinno się sprawdzać po długim postoju (np. całej nocy)
aha jeszcze jedno pytanko.na miarce max jest oznaczony tymi kreskami czy załamaniem bo już 5 lat jeżdżę i jakoś wcześniej się nie zastanawiałem nad tym??
- hudy
- Forum Audi 80
- Posty: 4865
- Rejestracja: 28 lis 2006, 00:13
- Imię: Robert
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Avant
- Silnik: 2.0 ABT
- Lokalizacja: Alwernia
- Kontakt:
no ja akurat mam całą miarkę płaską i w jednym miejscu jest na odcinku ok 1,5cm wygięta i na środku wygięcia jest zakreskowane pole ok 5mm.zastanawiam się czy min i max to tylko to zakreskowane pole czy całe wygięcie...kiedyś jak wymieniałem olej u takiego gościa to mówił że to wygięcie jest miarką a ostatnio słyszałem że tylko to zakreskowane pole.teraz sam nie wiem.u mnie miarka wygląda tak:Adi2121 pisze:Miarka to jest to spłaszczone miejsce z tymi kreskami.
Ilość oleju w misce olejowej silnika należy sprawdzać najlepiej w zimnym silniku, a jeśli w czasie jazdy, to po około 5 minutach od unieruchomienia silnika, jest to minimalny czas potrzebny na ścieknięcie oleju do miski olejowej.Poziom oleju powinien mieścić się między dolną (min.) i górną (max) kreską na tzw. bagnecie nie ponad i nigdy poniżej tych kresek...należy pamiętać też o rozszerzalności cieplnej oleju,w temp 80 stopni przy objętości 3l może być go ok 0.25 l więcej ,a więc jeżeli przy zimnym silniku uzupełnimy stan do wygięcia to przy rozgrzanym będzie dużo więcej ponad ...a nadmiar oleju jest prawie tak samo niekorzystny jak jego niedobór...
wszystko zależy ile będzie ponad max, 0.3L ponad max nie jest dla silnika w żaden sposób szkodliwe (sprawdzone doświadczalnie), ale jakby ktoś wlał np. 3L ponad max to już by było bardzo nieciekawie <ok>
w sumie rozszerzalność cieplna ma znaczenie jeśli chodzi o poziom, więc możliwe że i stąd te różnice
w sumie rozszerzalność cieplna ma znaczenie jeśli chodzi o poziom, więc możliwe że i stąd te różnice
witam ponownie...nadmiaru oleju mogą nie nadążyć zgarniać pierścienie tłokowe, w efekcie dochodzi do spalania nadmiaru oleju w kanale spalania i przedostawania się nie spalonych do końca cząstek oleju do katalizatora i niszczenie go jeżeli jeszcze jest oczywiście,drugim negatywnym efektem jest nadmierne i nieefektywne zużycie bo wszystko co ponad stan idzie w rurę. Staremu silnikowi pewnie to nie sprawi większej różnicy ale nowym autem z filtrem cząstek stałych daleko byśmy nie pojechali....
żeby poziom oleju w misce spotkał się z pierścieniami to musiałbyś wlać jego co najmniej 10L :mrgreen: poza tym podczas normalnej pracy silnika część oleju przeciska się przez panewki korbowe na wale i jest rozchlapywana we wszystkich kierunkach osiadając między innymi na gładzi cylindrów i dzięki temu pierścienie mają lepsze smarowanie, jeżeli pierścienie nie zgarniają oleju to należy je wymienić bo poziom oleju nic w tym przypadku nie zmienijanuszbin pisze:witam ponownie...nadmiaru oleju mogą nie nadążyć zgarniać pierścienie tłokowe
Z tego co wcześniej napisałeś wynika, że jak się minimalnie przekroczy poziom oleju to pierścienie przestaną go zgarniać (nie mam na myśli że całkowicie) i olej dostanie się do układu wydechowego. Jeśli chodzi o to co teraz dodałeś to jaki ma związek z poprzednią wypowiedzią :?:
Główną drogą dostawania się oleju do wydechu to są uszczelniacze zaworowe i niespalony olej z odmy/turbosprężarki, aby przez pierścienie się dostawał to muszą być już bardzo zużyte.
Pisałeś o silnikach z DPF, tam niestety automatyczne czyszczenie filtra DPF odbywa się przy użyciu paliwa, które nie jest spalane w cylindrach, a jest wpuszczane w fazie wydechu i część tego paliwa miesza się z olejem silnikowym powodując wzrost jego poziomu, pogorszenie jego właściwości smarujących i doprowadzając do zatarcia silnika. Tam jak wlejesz olej do pełnego stanu to potem możesz się zdziwić, że silnik uległ uszkodzeniu i na miarce jest ponad stan.
Także to czy silnik ulegnie uszkodzeniu z powodu przekroczenia stanu oleju zależy od tego o ile ten stan zostanie przekroczony, 200 czy 300ml oleju ponad stan nie jest w stanie wyrządzić żadnych szkód w silniku, jedynie po przejechaniu ok 5000km będziesz miał pełny stan. Ale jak ktoś będzie uparty i wleje dużo ponad stan to wtedy może być bardzo nieciekawie <ok>
A i ja wcale nie mam zamiaru nikogo ośmieszać, każdy czasem napisze coś co nie jest do końca prawdziwe i jak ktoś poprawi to nie ma co się obrażać i pokazywać swoją dumę
Główną drogą dostawania się oleju do wydechu to są uszczelniacze zaworowe i niespalony olej z odmy/turbosprężarki, aby przez pierścienie się dostawał to muszą być już bardzo zużyte.
Pisałeś o silnikach z DPF, tam niestety automatyczne czyszczenie filtra DPF odbywa się przy użyciu paliwa, które nie jest spalane w cylindrach, a jest wpuszczane w fazie wydechu i część tego paliwa miesza się z olejem silnikowym powodując wzrost jego poziomu, pogorszenie jego właściwości smarujących i doprowadzając do zatarcia silnika. Tam jak wlejesz olej do pełnego stanu to potem możesz się zdziwić, że silnik uległ uszkodzeniu i na miarce jest ponad stan.
Także to czy silnik ulegnie uszkodzeniu z powodu przekroczenia stanu oleju zależy od tego o ile ten stan zostanie przekroczony, 200 czy 300ml oleju ponad stan nie jest w stanie wyrządzić żadnych szkód w silniku, jedynie po przejechaniu ok 5000km będziesz miał pełny stan. Ale jak ktoś będzie uparty i wleje dużo ponad stan to wtedy może być bardzo nieciekawie <ok>
A i ja wcale nie mam zamiaru nikogo ośmieszać, każdy czasem napisze coś co nie jest do końca prawdziwe i jak ktoś poprawi to nie ma co się obrażać i pokazywać swoją dumę