Sklep Ipart
części samochodowe
Tarcze, hamulce
Sklep Bestdrive
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl


felgi - sklep internetowy ucando.pl

[All] Co to jest zbieżność połówkowa koła tylnego?

Awatar użytkownika
Motostacja pl
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 6966
Rejestracja: 07 mar 2007, 19:03
Imię: Motostacja PL
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan quattro
Silnik: 2.8 AAH
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

[All] Co to jest zbieżność połówkowa koła tylnego?

Post autor: Motostacja pl » 21 gru 2011, 22:31

Otóż kumpela kupiła niedawno A4. Parę rzeczy było grzebanych tam w zawieszeniu więc pojechała na ustawienie zbieżności. Podczas tego mechanik powiedział że coś tam jest nie tak delikatnie z tylnym kołem "ale można jeździć". Jak to z kobietą, mechanik mówił do niej, ona słuchała ale nic nie słyszała :lol: więc ciężko mi coś dokładniej powiedzieć co jej mówił.

Na świstku który dostała po zabiegu z tego co patrzyłem wszystko mieści się w normie po za jednym tylnym kołem pod pozycją "zbieżność połówkowa koła tylnego". Wartości graniczne są tam chyba z tego co pamiętam od 0,05 do 0,15 (czy jakoś tak - piszę z pamięci). Jedno z kół miało 0,08 (czyli w normie) a drugie miało 0,38 (czyli niby po za normą). Sugeruje się więc że o to chodziło właśnie mechanikowi, ale niestety nie za bardzo wiem o co to biega i w czym może ewentualnie leżeć problem.

Wcześniej oglądałem dość dobrze to auto bo robiłem jej rozrząd i parę innych pierdołów. Nie rzuciło mi się w oczy żeby belka tylna była gdzieś skrzywiona ani nic po za tym. Ewentualnie czop może być skrzywiony no tego jej nie sprawdzałem ale najpierw chciałbym wiedzieć czego dotyczy w ogóle ta zbieżność połówkowa.

Pitras

Post autor: Pitras » 22 gru 2011, 07:36

Wydaje mi się, że chodzi o zbieżność na jednym kole. Ja mam na wydruku podane zbieżności na poszczególnych kołach i zbieżności sumaryczne na osiach.

Awatar użytkownika
Motostacja pl
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 6966
Rejestracja: 07 mar 2007, 19:03
Imię: Motostacja PL
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan quattro
Silnik: 2.8 AAH
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: Motostacja pl » 22 gru 2011, 09:20

Pitras pisze:Wydaje mi się, że chodzi o zbieżność na jednym kole. Ja mam na wydruku podane zbieżności na poszczególnych kołach i zbieżności sumaryczne na osiach.
Tak, masz rację. Niby banał a miałem zagwozdkę. Czyli zbieżność całkowita na pół. Wszystko już jasne.

Ok, wychodzi więc z tego że generalnie jedno tylne koło jest delikatnie krzywa. Pytanie co może za to odpowiadać? Tylne zawieszenie w A4 wygląda bardzo podobnie jak w B3 czyli nie ma za dużo rzeczy. Belkę oglądałem i wydaje się ok. Przed kupnem oglądałem też całe to auto. Było całe malowane ale nie zauważyłem żeby miało jakieś większe przygody. Przodek nie ruszony bo podczas wymiany rozrządu mogłem nieźle się przyjrzeć. Oberwał co prawda zderzak, wzmocnienie czołowe było wymieniane bo jest wstawione od TDi ale podłużnice nie ruszone. Podłogę w bagażniku też ma nie ruszoną. Tyle mogę powiedzieć dzisiaj, auto nie moje więc nie znam go na wylot - ale coś czuje że poznam je bardzo dobrze bo zostałem nadwornym serwisantem :mrgreen:

Wracając do tematu, na pewno do sprawdzenia belka choć wydaje mi się to mało prawdopodobne aby była krzywa. Po pierwsze dla tego że tylko jedno koło odbiega od normy, a po za ty belka tylna jest znacznie solidniejsza od tych w B3 które często lubiły się giąć. Potem do sprawdzenia czop piasty. Coś po za tym? Bo nic więcej nie przychodzi mi do głowy.

Aha, łożyska itp można odrzucić bo to też sprawdzałem podczas kupna i tył jest bardzo sztywny, nie wyczułem żadnych luzów, więc tuleje też ok.

Awatar użytkownika
Motostacja pl
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 6966
Rejestracja: 07 mar 2007, 19:03
Imię: Motostacja PL
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan quattro
Silnik: 2.8 AAH
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: Motostacja pl » 14 sty 2012, 11:02

Trochę nowych info. Jakiś czas temu rozebrałem tylną piastę żeby sprawdzić czop z tej lewej strony. Niestety nie za bardzo szło stwierdzić czy coś z nim nie tak.

Ostatnio jednak był jedne dzień ślizgawki i kumpela mówiła że na śliskim tył był bardzo niestabilny. Wczoraj spadło trochę śniegu u nas, więc w weekend skoczę może przejechać się tym autem. Ale tak czy siak podejrzewam że coś będzie trzeba z tym zrobić.

Awatar użytkownika
goldi j51
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 3625
Rejestracja: 01 kwie 2007, 19:01
Imię: Robert
Model: Audi A6
Nadwozie: Sedan
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Post autor: goldi j51 » 14 sty 2012, 11:22

A co było powodem że auto było całe malowane jak sie zachowuje na zakrętach tył ci nie ucieka z oponami z tyłu coś sie dzieje widać że nie równo sie zdzieraja

Awatar użytkownika
meir
Audi 80 Klub
Audi 80 Klub
Posty: 927
Rejestracja: 17 lis 2008, 22:48
Lokalizacja: Tychy

Post autor: meir » 14 sty 2012, 11:27

powodem mogą być nawet wywalone gumy na belce tylnej ( nie mówie że zerwane ale już zużyte ) niby trzymają ale nie tak jak powinny i już na zbieżności nie wyjdzie równo oczywiście na tylnych kołach bo przednie można wyregulować na igłe i niech nikt mi nie mówi że nie :)

Awatar użytkownika
Motostacja pl
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 6966
Rejestracja: 07 mar 2007, 19:03
Imię: Motostacja PL
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan quattro
Silnik: 2.8 AAH
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: Motostacja pl » 14 sty 2012, 11:52

A więc tak. Co było z autem to nie wiem, ale to co było możliwe do sprawdzenia podczas kupna było sprawdzone. Tył jest prosty, podłoga wszędzie seryjna, wiem że coś na pewno było z przodu ale podłużnice nie ruszone bo dokładnie je oglądałem podczas wymiany rozrządu. Na suchym i na mokrym auto prowadzi się dobrze. Tak jak pisałem, auto było na zbieżności i wyszedł ten kwiatek odnośnie tylnego lewego koła, dlatego później sprawdzałem cały tył. Nic nie wygląda na krzywe, nic nie ma luzów, tuleje belki sprawdzone. Generalnie sprawdziłem już wszystko co było możliwe sprawdzić w garażu.

Co do opon to wyglądają ok, bieżnik równy wszędzie. Kumpela zrobiła autem już jakieś 2 tyś km i z oponami nic się nie dzieje.

Chce zrobić jeszcze jeden my. Zamienić czopy z prawej na lewą i sprawdzić tył. Jeśli po zamianie czopów okaże się że zmieniła się zbieżność tyłu (wtedy lewa powinna być ok, a prawa powinna mieć rozbieżność) to sprawa będzie jasna. Problem tylko taki że mi się cholernie nie chce :mrgreen:

Awatar użytkownika
Kokolino
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 3371
Rejestracja: 17 lut 2007, 12:39
Imię: Radomir
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Avant
Silnik: 2.0 ABK
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: Kokolino » 14 sty 2012, 12:24

Rafał jeżeli z oponami nic się nie dzieje to to zstaw. Ważna jest zbieżność całkowita, sumaryczna może być tak że ktoś odkręcał podpory belki tylnej od nadwozia i belka nie jest ustawiona idealnie względem osi pojazdu, częsty efekt wymiany tulei tylnej belki a w tym przypadku jeżeli podałeś prawdziwe dane to rozbieżność nie jest aż tak wielka. Jak będziesz miał możliwość to wrzyć mi ten wydruk to go olookam <ok>

Awatar użytkownika
Motostacja pl
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 6966
Rejestracja: 07 mar 2007, 19:03
Imię: Motostacja PL
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan quattro
Silnik: 2.8 AAH
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: Motostacja pl » 14 sty 2012, 12:30

Kokolino pisze: Jak będziesz miał możliwość to wrzyć mi ten wydruk to go olookam <ok>
Ok. Jutro może wpadnę do kumpeli na kawę to cyknę fotkę tego wydruku.

Martwi mnie jedynie ten niestabilny tył o którym kumpela wspominała.

Awatar użytkownika
Motostacja pl
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 6966
Rejestracja: 07 mar 2007, 19:03
Imię: Motostacja PL
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan quattro
Silnik: 2.8 AAH
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: Motostacja pl » 15 sty 2012, 15:10

Tu jest fota wydruku z tego ustawiania:

Obrazek

Awatar użytkownika
Kokolino
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 3371
Rejestracja: 17 lut 2007, 12:39
Imię: Radomir
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Avant
Silnik: 2.0 ABK
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: Kokolino » 15 sty 2012, 15:48

Więc tak.
Zbieżność tył koło prawe jest idealnie. Natomiast koło lewe jest do bani. Różnica jest na tyle duża że zbieżność całkowita jest poza tolerancją i dlatego tył nie będzie stabilny.
Koła przednie zbieżność ok ale kąty dużo poza normą.
Ostatnio zmieniony 15 sty 2012, 15:56 przez Kokolino, łącznie zmieniany 2 razy.

Awatar użytkownika
Motostacja pl
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 6966
Rejestracja: 07 mar 2007, 19:03
Imię: Motostacja PL
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan quattro
Silnik: 2.8 AAH
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: Motostacja pl » 15 sty 2012, 15:52

Kokolino pisze:Natomiast koło lewe jest do bani.
Lewe czyli od kierowcy - pytam dla pewności?

Jeśli jedno koło z tyłu jest idealnie a drugie do bani to gdzie tu szukać przyczyny? Co jest bardziej prawdopodobne? Belka czy czop?

Awatar użytkownika
Kokolino
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 3371
Rejestracja: 17 lut 2007, 12:39
Imię: Radomir
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Avant
Silnik: 2.0 ABK
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: Kokolino » 15 sty 2012, 15:56

Tak lewe to strona kierowcy
Teraz jeśli chodzi o koła tylne to zacząlbym od zamiany miejscami piast bo może się okazać że lewa jest skrzywiona, jeśli to nie pomoże to do wymiany belka.
Z pochyleniem przodu to czy auto nie jest na jakimś sportowym awiasie ?
Wykluczam oczywiście błędy pomiarowe i dobrane parametry do pojazdu.
Tył ewidentnie nie będzie stabilny.

Awatar użytkownika
Motostacja pl
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 6966
Rejestracja: 07 mar 2007, 19:03
Imię: Motostacja PL
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan quattro
Silnik: 2.8 AAH
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: Motostacja pl » 15 sty 2012, 16:01

Kokolino pisze:Teraz jeśli chodzi o koła tylne to zacząlbym od zamiany miejscami piast bo może się okazać że lewa jest skrzywiona, jeśli to nie pomoże to do wymiany belka.
Też tak właśnie myślałem żeby tak zrobić. Wtedy po zamianie jeśli to wina piast to lewe powinno być ok, a prawe powinno mieć rozbierzność.

Co do zawiechy to nie wiem co tam dokładnie jest, ale wydaje mi się że jest niżej od serii bo pamiętam jak moja strasznie sterczała na seryjnym zawiasie a ta wydaje się siedzieć niżej, szczególnie tył nie sterczy tak wysoko jak to było u mnie. Więc może ktoś tam wrzucił jakieś inne sprężyny bo amory są chyba seryjne.

Awatar użytkownika
Kokolino
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 3371
Rejestracja: 17 lut 2007, 12:39
Imię: Radomir
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Avant
Silnik: 2.0 ABK
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: Kokolino » 15 sty 2012, 16:14

Z całą pewnością trzeba tył poprawić jest za zbieżny
to tak aby zobrazować to 1 stopień dla koła 15" = 7,5 mm a dla 17" = 8,3 mm
A dla zbieżności to już nie mało.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Zawieszenie tylne”


opony samochodowe opony samochodowe hamulce
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl części samochodowe ucando.pl
części samochodowe iparts.pl