Sklep Ipart
części samochodowe
Tarcze, hamulce
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl


felgi - sklep internetowy ucando.pl

[All] Moment obrotowy a przyśpieszenie - teoria

Wszystko co nie pasuje do w/w kategorii a powinno być w dziale "Techniczne"
k615
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 71
Rejestracja: 29 sty 2011, 15:49

[All] Moment obrotowy a przyśpieszenie - teoria

Post autor: k615 » 14 maja 2011, 17:43

Witam, wiem pewnie wielu z was to pytanie rozśmieszy ale muszę je zadać więc proszę o wyrozumiałość :-D Co to jest ten moment obrotowy ? :-P Bo czytałem na innych stronach ale dalej nic nie wiem.I jaki on ma wpływ na przyśpieszenie ? A no i jeszcze jedno pytanko,czy jak się ścigam ( Audi a6 c4 2.8 6v) to mam ciągnąć obroty do końca czy zmieniać np przy 5000 , 6000 obrotów?

Na przyszłość proszę stosować tagi w tytułach wątków.
Ostatnio zmieniony 17 paź 2012, 13:21 przez k615, łącznie zmieniany 2 razy.

Awatar użytkownika
tokarka606
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 606
Rejestracja: 07 mar 2009, 09:21
Lokalizacja: ZKO

Post autor: tokarka606 » 14 maja 2011, 19:18

Dostępność momentu obrotowego ściśle jest związana z mocą.
I tak ,jeśli masz mało mocy to moment obrotowy w wyższych zakresach obrotów też będzie niezadowalający,
ale można mieć duży moment przy niskiej mocy,co skutkuje bardzo dobrym przyspieszeniem w mieście lub w czasie jazdy pod górkę,dotyczy szczególnie diesli doładowanych,

ale można mieć też dużą moc i mały moment co z kolei skutkuje dobrymi osiągami przy wyższych obrotach i większych prędkościach,dotyczy np.silników Honda,

Generalnie żeby mieć duży moment i dużą moc to trzeba mieć potwora pod maska np. 4.2L,
i wtedy "obsłuży cię" w pełnym zakresie obrotów.
k615 pisze:czy jak się ścigam ( Audi a6 c4 2.8 6v) to mam ciągnąć obroty do końca czy zmieniać np przy 5000 , 6000 obrotów?
Silniki wolnossące V6 max. moc i moment maja u góry ,więc nic ci nie da zmienianie biegu przy 5000 czy 6000 obr. bo z dołu może trochę mulą ale u góry to już jest zazwyczaj "siła razy gwałt" więc porównanie raczej nijakie.

Moc vs moment to temat rzeka,więc na pewno ktoś się tutaj jeszcze wypowie.
"TVN -wstajesz i nic nie wiesz"

Aktualnie w stajni:
330d touring
powered by endriu210
Honda Accord VIII
Było Audi 80 TDI
Było Audi A4 1.8T

A4 1.8T <sprzedane>

Awatar użytkownika
karolas123
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 1616
Rejestracja: 26 mar 2007, 14:25
Lokalizacja: Białystok

Post autor: karolas123 » 14 maja 2011, 19:23

Moment obrotowy= siła* ramię <ok>
Prosciej wytłumaczyć sie tego juz nie da ;)

Awatar użytkownika
andi77
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 2114
Rejestracja: 03 lip 2010, 16:35
Lokalizacja: Lubelskie (LWL)

Post autor: andi77 » 14 maja 2011, 19:29

Dostępność momentu obrotowego ściśle jest związana z mocą
Niezupełnie tak... np. w dieslach moment obrotowy jest dość duży w porównaniu do mocy.
https://Audi80.pl jest i będzie! Bywam m.in. na: Forum Audi A6.

Awatar użytkownika
tokarka606
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 606
Rejestracja: 07 mar 2009, 09:21
Lokalizacja: ZKO

Post autor: tokarka606 » 14 maja 2011, 19:35

andi77 pisze:
Dostępność momentu obrotowego ściśle jest związana z mocą
Niezupełnie tak... np. w dieslach moment obrotowy jest dość duży w porównaniu do mocy.
ale tylko w przypadku silników doładowanych,to samo tyczy się silników benzynowych doładowanych.
"TVN -wstajesz i nic nie wiesz"

Aktualnie w stajni:
330d touring
powered by endriu210
Honda Accord VIII
Było Audi 80 TDI
Było Audi A4 1.8T

A4 1.8T <sprzedane>

Awatar użytkownika
andi77
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 2114
Rejestracja: 03 lip 2010, 16:35
Lokalizacja: Lubelskie (LWL)

Post autor: andi77 » 14 maja 2011, 19:39

tokarka606, Moment obrotowy nawet w dieslu wolnossącym, w porównaniu z silnikami benzynowymi o tej samej mocy... jest na korzyść diesla.
https://Audi80.pl jest i będzie! Bywam m.in. na: Forum Audi A6.

k615
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 71
Rejestracja: 29 sty 2011, 15:49

Post autor: k615 » 14 maja 2011, 19:52

Czyli generalnie cisnąć te 2.8 ile się da tak? A może mi ktoś odpowiedzieć kiedy moje auto ma najwyższy moment obrotowy? To co jest ważniejsze moment czy konie?

Awatar użytkownika
GerB3
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 3096
Rejestracja: 20 maja 2008, 22:11
Lokalizacja: KRK

Post autor: GerB3 » 14 maja 2011, 19:53

ale od mocy zależy prędkosć auta a momen to przyspieszenie i jest to powiązane ;-)

jak mówił Carol Shelby
momentem wygrywasz wyścigi, mocą sprzedajesz samochody.

Awatar użytkownika
Kubik
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 2399
Rejestracja: 04 cze 2007, 22:10
Lokalizacja: Sosnowiec

Post autor: Kubik » 14 maja 2011, 20:07

k615 pisze:Czyli generalnie cisnąć te 2.8 ile się da tak? A może mi ktoś odpowiedzieć kiedy moje auto ma najwyższy moment obrotowy? To co jest ważniejsze moment czy konie?
2.8 / 169in 3 / 3 pojemności 2771cm
Maksymalna moc: 174bhp DIN (128kW) @ 5500rpm
Maksymalny moment obrotowy: 250 Nm (184ft. lbs.) @ 3000 obr / min

Awatar użytkownika
andi77
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 2114
Rejestracja: 03 lip 2010, 16:35
Lokalizacja: Lubelskie (LWL)

Post autor: andi77 » 14 maja 2011, 20:07

k615, Na przykład silnik w moim AAZ (1,9TD) pomimo niewielkiej mocy najwyższy moment obrotowy ma przy 2200 obr/min. Od tych obrotów najlepiej się zbiera. Jeżeli chodzi o silniki V6 to z racji pojemności, a nie mocy dysponują dużym momentem... dostępnym w dolnym zakresie obrotów (podobnie jak w dieslu). Jeszcze dodam, że wysilone silniki 16V Innych producentów dysponują niskim momentem obrotowym... aby zaczęły jechać trzeba korzystać z mocy (koni mechanicznych) dostępnych w górnej granicy obrotów silnika. A co się z tym wiąże... uzyskanie przyzwoitego przyśpieszenia wiąże się ze znacznym zwiększeniem zużycia paliwa.
https://Audi80.pl jest i będzie! Bywam m.in. na: Forum Audi A6.

Awatar użytkownika
Leo
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 3792
Rejestracja: 06 mar 2008, 01:05
Imię: Adam
Model: Inny
Nadwozie: Coupe quattro
Silnik: 2,2 3B
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Post autor: Leo » 14 maja 2011, 20:08

te rozważania są bez sensu bo sam silnik się nie ściga. Co dieslom z turbinami po dużym momencie, skoro przełożenia skrzyni zupełnie niwelują jego zaletę i jego wielkość?
Nie wolno rozpatrywać samych silników, trzeba rozpatrywać tylko i wyłącznie efektywny moment obrotowy na kołach, czyli już tam, gdzie jest potrzebny, po uwzględnieniu strat w napędzie oraz przełożeń skrzyni i mechanizmu różnicowego.
Wbrew pozorom diesel jest dużo mniej elastyczny od benzyn, a to ze względu na wąski przedział obrotów użytecznych, w dieslu to 1500 do 4000 czyli 2.500 obrotów, a w benzynach to od 2000 do 6000 obrotów, czyli 4000 obrotów użytecznych (oczywiście może to się różnić 500 w tą lub 500 w drugą stronę).

To, ze powiemy że to auto ma 200 Nm momentu a drugie 400 Nm , to nic zupełnie nam nie mówi o tym, które będzie szybsze. Porównując moce - już tak.

Kiedy w tym silniku zmieniać biegi? Dobry kierowca potrafi wyczuć kiedy po przekroczeniu obrotów przy przyspieszaniu zaczyna słabnąć auto, wtedy trzeba zmienić bieg. Zazwyczaj jest to zaraz po obrotach mocy maksymalnej. Wykres z hamowni poszukać i sprawdzić.
Audi Coupe S2 - 400 KM , 440 Nm
Garrett 3071R @1.7 bar, injectors 525ccm, 7A exhaust cam, custom IC, radiator, Bosch 040 fuel pump...

Audi Way of Life!

iiii nowa zabawka Suzuki V-Strom DL1000 :P

Awatar użytkownika
tokarka606
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 606
Rejestracja: 07 mar 2009, 09:21
Lokalizacja: ZKO

Post autor: tokarka606 » 14 maja 2011, 20:10

Jak masz do dyspozycji moment obrotowy przy wysokich obrotach,to przyspieszasz,.
Jak nie masz to tylko ci się wydaje ,że przyspieszasz.

Nie jest to takie proste.

Wszystkie silniki wolno ssące mają maksymalny moment i moc u góry,i tam najlepiej przyspieszają.

Z doładowanymi jest różnie,zależy od programu.

Jak masz potwora pod maska to jedzie i na dole i u góry i ma duży zapas.

[ Dodano: 2011-05-14, 20:18 ]
Leo pisze:te rozważania są bez sensu bo sam silnik się nie ściga. Co dieslom z turbinami po dużym momencie, skoro przełożenia skrzyni zupełnie niwelują jego zaletę i jego wielkość?
Tak.
Dlatego napisałem ,że w mieście i podczas jazdy pod górkę.

Max. moment w dieslach jest bardzo ograniczony niestety.

Auto ,które jedzie dobrze na dole i góry to już musi być dobry grubas.Nie ma nic za darmo,ani zadnego złotego srodka nie ma.

Chyba że odchudzi się dobrze auto.
"TVN -wstajesz i nic nie wiesz"

Aktualnie w stajni:
330d touring
powered by endriu210
Honda Accord VIII
Było Audi 80 TDI
Było Audi A4 1.8T

A4 1.8T <sprzedane>

k615
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 71
Rejestracja: 29 sty 2011, 15:49

Post autor: k615 » 14 maja 2011, 20:26

kubik pisze:
k615 pisze:Czyli generalnie cisnąć te 2.8 ile się da tak? A może mi ktoś odpowiedzieć kiedy moje auto ma najwyższy moment obrotowy? To co jest ważniejsze moment czy konie?
2.8 / 169in 3 / 3 pojemności 2771cm
Maksymalna moc: 174bhp DIN (128kW) @ 5500rpm
Maksymalny moment obrotowy: 250 Nm (184ft. lbs.) @ 3000 obr / min
Czyli wynika z tego że moje auto najmocniejsze jest właśnie gdy ma 3000 obrotów tak?
Jestem młodym kierowcą i nie koniecznie dobrym więc dlatego pytam kiedy zmieniać żeby się nie ośmieszać ;-)

Nie wiedziałem że to wszystko takie skomplikowane z tymi momentami itd.

Awatar użytkownika
Leo
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 3792
Rejestracja: 06 mar 2008, 01:05
Imię: Adam
Model: Inny
Nadwozie: Coupe quattro
Silnik: 2,2 3B
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Post autor: Leo » 14 maja 2011, 20:32

Audi B4 2.6 v6:
Obrazek

Audi B4 2.8 V6
Obrazek

jak widać nie mają maksymalnego momentu u góry.

Wcale nie uważam, że się mylisz, chodzi mi o to , że widać , że nie do końca rozumiesz co z czego wynika, a to dość istotne, zeby nie siać dezinformacji ;)

[ Dodano: 2011-05-14, 20:34 ]
k615 pisze:
kubik pisze:
k615 pisze:Czyli generalnie cisnąć te 2.8 ile się da tak? A może mi ktoś odpowiedzieć kiedy moje auto ma najwyższy moment obrotowy? To co jest ważniejsze moment czy konie?
2.8 / 169in 3 / 3 pojemności 2771cm
Maksymalna moc: 174bhp DIN (128kW) @ 5500rpm
Maksymalny moment obrotowy: 250 Nm (184ft. lbs.) @ 3000 obr / min
Czyli wynika z tego że moje auto najmocniejsze jest właśnie gdy ma 3000 obrotów tak?
Jestem młodym kierowcą i nie koniecznie dobrym więc dlatego pytam kiedy zmieniać żeby się nie ośmieszać ;-)

Nie wiedziałem że to wszystko takie skomplikowane z tymi momentami itd.
Nie kolego, pierwsze dwa biegi zmieniałbym nieco powyżej 6000 obrotów, trójkę nie dalej niż przy 5800 około, a 4 i wyżej nie ma absolutnie sensu kręcić wyżej jak 5500.
Audi Coupe S2 - 400 KM , 440 Nm
Garrett 3071R @1.7 bar, injectors 525ccm, 7A exhaust cam, custom IC, radiator, Bosch 040 fuel pump...

Audi Way of Life!

iiii nowa zabawka Suzuki V-Strom DL1000 :P

Awatar użytkownika
Multifonika
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 7334
Rejestracja: 25 sty 2007, 08:37
Imię: Motostacja
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan quattro
Silnik: 2.8 AAH
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: Multifonika » 14 maja 2011, 20:36

Części samochodowe online - Motostacja

ODPOWIEDZ

Wróć do „Inne”


opony samochodowe hamulce
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl części samochodowe ucando.pl
części samochodowe iparts.pl
Prilo.com - Transport międzynarodowy samochodów
Tooles.pl - Sklep z elektronarzędziami
Pilarki akumulatorowe Stiga