[All] Moment obrotowy a przyśpieszenie - teoria
[All] Moment obrotowy a przyśpieszenie - teoria
Witam, wiem pewnie wielu z was to pytanie rozśmieszy ale muszę je zadać więc proszę o wyrozumiałość Co to jest ten moment obrotowy ? Bo czytałem na innych stronach ale dalej nic nie wiem.I jaki on ma wpływ na przyśpieszenie ? A no i jeszcze jedno pytanko,czy jak się ścigam ( Audi a6 c4 2.8 6v) to mam ciągnąć obroty do końca czy zmieniać np przy 5000 , 6000 obrotów?
Na przyszłość proszę stosować tagi w tytułach wątków.
Na przyszłość proszę stosować tagi w tytułach wątków.
Ostatnio zmieniony 17 paź 2012, 13:21 przez k615, łącznie zmieniany 2 razy.
- tokarka606
- Forum Audi 80
- Posty: 606
- Rejestracja: 07 mar 2009, 09:21
- Lokalizacja: ZKO
Dostępność momentu obrotowego ściśle jest związana z mocą.
I tak ,jeśli masz mało mocy to moment obrotowy w wyższych zakresach obrotów też będzie niezadowalający,
ale można mieć duży moment przy niskiej mocy,co skutkuje bardzo dobrym przyspieszeniem w mieście lub w czasie jazdy pod górkę,dotyczy szczególnie diesli doładowanych,
ale można mieć też dużą moc i mały moment co z kolei skutkuje dobrymi osiągami przy wyższych obrotach i większych prędkościach,dotyczy np.silników Honda,
Generalnie żeby mieć duży moment i dużą moc to trzeba mieć potwora pod maska np. 4.2L,
i wtedy "obsłuży cię" w pełnym zakresie obrotów.
Moc vs moment to temat rzeka,więc na pewno ktoś się tutaj jeszcze wypowie.
I tak ,jeśli masz mało mocy to moment obrotowy w wyższych zakresach obrotów też będzie niezadowalający,
ale można mieć duży moment przy niskiej mocy,co skutkuje bardzo dobrym przyspieszeniem w mieście lub w czasie jazdy pod górkę,dotyczy szczególnie diesli doładowanych,
ale można mieć też dużą moc i mały moment co z kolei skutkuje dobrymi osiągami przy wyższych obrotach i większych prędkościach,dotyczy np.silników Honda,
Generalnie żeby mieć duży moment i dużą moc to trzeba mieć potwora pod maska np. 4.2L,
i wtedy "obsłuży cię" w pełnym zakresie obrotów.
Silniki wolnossące V6 max. moc i moment maja u góry ,więc nic ci nie da zmienianie biegu przy 5000 czy 6000 obr. bo z dołu może trochę mulą ale u góry to już jest zazwyczaj "siła razy gwałt" więc porównanie raczej nijakie.k615 pisze:czy jak się ścigam ( Audi a6 c4 2.8 6v) to mam ciągnąć obroty do końca czy zmieniać np przy 5000 , 6000 obrotów?
Moc vs moment to temat rzeka,więc na pewno ktoś się tutaj jeszcze wypowie.
- karolas123
- Forum Audi 80
- Posty: 1616
- Rejestracja: 26 mar 2007, 14:25
- Lokalizacja: Białystok
- tokarka606
- Forum Audi 80
- Posty: 606
- Rejestracja: 07 mar 2009, 09:21
- Lokalizacja: ZKO
2.8 / 169in 3 / 3 pojemności 2771cmk615 pisze:Czyli generalnie cisnąć te 2.8 ile się da tak? A może mi ktoś odpowiedzieć kiedy moje auto ma najwyższy moment obrotowy? To co jest ważniejsze moment czy konie?
Maksymalna moc: 174bhp DIN (128kW) @ 5500rpm
Maksymalny moment obrotowy: 250 Nm (184ft. lbs.) @ 3000 obr / min
k615, Na przykład silnik w moim AAZ (1,9TD) pomimo niewielkiej mocy najwyższy moment obrotowy ma przy 2200 obr/min. Od tych obrotów najlepiej się zbiera. Jeżeli chodzi o silniki V6 to z racji pojemności, a nie mocy dysponują dużym momentem... dostępnym w dolnym zakresie obrotów (podobnie jak w dieslu). Jeszcze dodam, że wysilone silniki 16V Innych producentów dysponują niskim momentem obrotowym... aby zaczęły jechać trzeba korzystać z mocy (koni mechanicznych) dostępnych w górnej granicy obrotów silnika. A co się z tym wiąże... uzyskanie przyzwoitego przyśpieszenia wiąże się ze znacznym zwiększeniem zużycia paliwa.
- Leo
- Forum Audi 80
- Posty: 3822
- Rejestracja: 06 mar 2008, 01:05
- Imię: Adam
- Model: Inny
- Nadwozie: Coupe quattro
- Silnik: 2,2 3B
- Lokalizacja: Poznań
- Kontakt:
te rozważania są bez sensu bo sam silnik się nie ściga. Co dieslom z turbinami po dużym momencie, skoro przełożenia skrzyni zupełnie niwelują jego zaletę i jego wielkość?
Nie wolno rozpatrywać samych silników, trzeba rozpatrywać tylko i wyłącznie efektywny moment obrotowy na kołach, czyli już tam, gdzie jest potrzebny, po uwzględnieniu strat w napędzie oraz przełożeń skrzyni i mechanizmu różnicowego.
Wbrew pozorom diesel jest dużo mniej elastyczny od benzyn, a to ze względu na wąski przedział obrotów użytecznych, w dieslu to 1500 do 4000 czyli 2.500 obrotów, a w benzynach to od 2000 do 6000 obrotów, czyli 4000 obrotów użytecznych (oczywiście może to się różnić 500 w tą lub 500 w drugą stronę).
To, ze powiemy że to auto ma 200 Nm momentu a drugie 400 Nm , to nic zupełnie nam nie mówi o tym, które będzie szybsze. Porównując moce - już tak.
Kiedy w tym silniku zmieniać biegi? Dobry kierowca potrafi wyczuć kiedy po przekroczeniu obrotów przy przyspieszaniu zaczyna słabnąć auto, wtedy trzeba zmienić bieg. Zazwyczaj jest to zaraz po obrotach mocy maksymalnej. Wykres z hamowni poszukać i sprawdzić.
Nie wolno rozpatrywać samych silników, trzeba rozpatrywać tylko i wyłącznie efektywny moment obrotowy na kołach, czyli już tam, gdzie jest potrzebny, po uwzględnieniu strat w napędzie oraz przełożeń skrzyni i mechanizmu różnicowego.
Wbrew pozorom diesel jest dużo mniej elastyczny od benzyn, a to ze względu na wąski przedział obrotów użytecznych, w dieslu to 1500 do 4000 czyli 2.500 obrotów, a w benzynach to od 2000 do 6000 obrotów, czyli 4000 obrotów użytecznych (oczywiście może to się różnić 500 w tą lub 500 w drugą stronę).
To, ze powiemy że to auto ma 200 Nm momentu a drugie 400 Nm , to nic zupełnie nam nie mówi o tym, które będzie szybsze. Porównując moce - już tak.
Kiedy w tym silniku zmieniać biegi? Dobry kierowca potrafi wyczuć kiedy po przekroczeniu obrotów przy przyspieszaniu zaczyna słabnąć auto, wtedy trzeba zmienić bieg. Zazwyczaj jest to zaraz po obrotach mocy maksymalnej. Wykres z hamowni poszukać i sprawdzić.
- tokarka606
- Forum Audi 80
- Posty: 606
- Rejestracja: 07 mar 2009, 09:21
- Lokalizacja: ZKO
Jak masz do dyspozycji moment obrotowy przy wysokich obrotach,to przyspieszasz,.
Jak nie masz to tylko ci się wydaje ,że przyspieszasz.
Nie jest to takie proste.
Wszystkie silniki wolno ssące mają maksymalny moment i moc u góry,i tam najlepiej przyspieszają.
Z doładowanymi jest różnie,zależy od programu.
Jak masz potwora pod maska to jedzie i na dole i u góry i ma duży zapas.
[ Dodano: 2011-05-14, 20:18 ]
Dlatego napisałem ,że w mieście i podczas jazdy pod górkę.
Max. moment w dieslach jest bardzo ograniczony niestety.
Auto ,które jedzie dobrze na dole i góry to już musi być dobry grubas.Nie ma nic za darmo,ani zadnego złotego srodka nie ma.
Chyba że odchudzi się dobrze auto.
Jak nie masz to tylko ci się wydaje ,że przyspieszasz.
Nie jest to takie proste.
Wszystkie silniki wolno ssące mają maksymalny moment i moc u góry,i tam najlepiej przyspieszają.
Z doładowanymi jest różnie,zależy od programu.
Jak masz potwora pod maska to jedzie i na dole i u góry i ma duży zapas.
[ Dodano: 2011-05-14, 20:18 ]
Tak.Leo pisze:te rozważania są bez sensu bo sam silnik się nie ściga. Co dieslom z turbinami po dużym momencie, skoro przełożenia skrzyni zupełnie niwelują jego zaletę i jego wielkość?
Dlatego napisałem ,że w mieście i podczas jazdy pod górkę.
Max. moment w dieslach jest bardzo ograniczony niestety.
Auto ,które jedzie dobrze na dole i góry to już musi być dobry grubas.Nie ma nic za darmo,ani zadnego złotego srodka nie ma.
Chyba że odchudzi się dobrze auto.
Czyli wynika z tego że moje auto najmocniejsze jest właśnie gdy ma 3000 obrotów tak?kubik pisze:2.8 / 169in 3 / 3 pojemności 2771cmk615 pisze:Czyli generalnie cisnąć te 2.8 ile się da tak? A może mi ktoś odpowiedzieć kiedy moje auto ma najwyższy moment obrotowy? To co jest ważniejsze moment czy konie?
Maksymalna moc: 174bhp DIN (128kW) @ 5500rpm
Maksymalny moment obrotowy: 250 Nm (184ft. lbs.) @ 3000 obr / min
Jestem młodym kierowcą i nie koniecznie dobrym więc dlatego pytam kiedy zmieniać żeby się nie ośmieszać
Nie wiedziałem że to wszystko takie skomplikowane z tymi momentami itd.
- Leo
- Forum Audi 80
- Posty: 3822
- Rejestracja: 06 mar 2008, 01:05
- Imię: Adam
- Model: Inny
- Nadwozie: Coupe quattro
- Silnik: 2,2 3B
- Lokalizacja: Poznań
- Kontakt:
Audi B4 2.6 v6:
Audi B4 2.8 V6
jak widać nie mają maksymalnego momentu u góry.
Wcale nie uważam, że się mylisz, chodzi mi o to , że widać , że nie do końca rozumiesz co z czego wynika, a to dość istotne, zeby nie siać dezinformacji
[ Dodano: 2011-05-14, 20:34 ]
Audi B4 2.8 V6
jak widać nie mają maksymalnego momentu u góry.
Wcale nie uważam, że się mylisz, chodzi mi o to , że widać , że nie do końca rozumiesz co z czego wynika, a to dość istotne, zeby nie siać dezinformacji
[ Dodano: 2011-05-14, 20:34 ]
Nie kolego, pierwsze dwa biegi zmieniałbym nieco powyżej 6000 obrotów, trójkę nie dalej niż przy 5800 około, a 4 i wyżej nie ma absolutnie sensu kręcić wyżej jak 5500.k615 pisze:Czyli wynika z tego że moje auto najmocniejsze jest właśnie gdy ma 3000 obrotów tak?kubik pisze:2.8 / 169in 3 / 3 pojemności 2771cmk615 pisze:Czyli generalnie cisnąć te 2.8 ile się da tak? A może mi ktoś odpowiedzieć kiedy moje auto ma najwyższy moment obrotowy? To co jest ważniejsze moment czy konie?
Maksymalna moc: 174bhp DIN (128kW) @ 5500rpm
Maksymalny moment obrotowy: 250 Nm (184ft. lbs.) @ 3000 obr / min
Jestem młodym kierowcą i nie koniecznie dobrym więc dlatego pytam kiedy zmieniać żeby się nie ośmieszać
Nie wiedziałem że to wszystko takie skomplikowane z tymi momentami itd.
-
- Forum Audi 80
- Posty: 7334
- Rejestracja: 25 sty 2007, 08:37
- Imię: Andrzej Cz
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Sedan quattro
- Silnik: 2.8 AAH
- Lokalizacja: Kraków