Sklep Ipart
części samochodowe
Tarcze, hamulce
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl


felgi - sklep internetowy ucando.pl

[ALL]Spawanie TIGiem na poduszce gazowej, porady

Wszystko co nie pasuje do w/w kategorii a powinno być w dziale "Techniczne"
Awatar użytkownika
FranoF1
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 2983
Rejestracja: 10 sty 2007, 10:37
Lokalizacja: Schönbach
Kontakt:

[ALL]Spawanie TIGiem na poduszce gazowej, porady

Post autor: FranoF1 » 04 maja 2013, 15:45

Hey,

Czy ktoś z forumowiczów spawa na poduszce gazowej? Nie musi koniecznie Tigiem.

Jeśli ktoś by miał ochotę podzielić sie doświadczenie, to chętnie bym sie doszkolił ;-)

Zdrówko Chłopaki <piwo>
Ostatnio zmieniony 28 paź 2013, 09:05 przez FranoF1, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Słonik
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 6359
Rejestracja: 02 sie 2007, 12:58
Lokalizacja: Łowicz

Post autor: Słonik » 05 maja 2013, 12:06

Dolaczam bo dobry temat.

[ Dodano: 2013-05-06, 08:54 ]
I co i nikt nic nigdzie?
To moze troche teorrii w cytatch
1. zaślepiasz rurę i w jednym miejscu podajesz argon wężykiem ( powinieneś mieć reduktor z trójnikiem i zaworkami , osobno regulujesz przepływ dla rękojeści , osobno dla osłony grani ) w innym miejscu masz otworek żeby gaz się wydobywał , otworek zazwyczaj powinien być wielkości drutu którym spawasz , czyli poprostu zaślepione miejsce przebijasz drutem
2. reduktor powinien mieć rotametr , czyli przyrząd do pomiaru przepływu gazu , przepływ około 5 litrów na minutę , zanim zaczniesz spawać poczekaj aż gaz wypełni rurociąg żeby przyspieszyć możesz przed spawaniem zwiększyć przepływ na maksa , pamiętaj że argon jest cięższy od powietrza i je wypiera dlatego otworek zalecany jest w górnej części rurociągu , czekasz po to żeby pozbyć się powietrza z rury , tlen jest przyczyną tych " parchów "
3. jak się zastanowisz , pomyślisz o pojemności rurociągu i policzysz ile gazu już tam wpuściłeś i będziesz przekonany że w środku jest sam argon zaczynasz spawać , przetop będzie ładniejszy niż lico , wtedy zauważysz że problemem są szczepy i w tych miejscach jest dużo gorsza jakość , jest dużo sposobów na to ale najlepszy przy kwasówce to umiejętne wykonanie szczepów podczas montażu , nie przegrzać , nie zaporować , nie utlenić .... minie wiele dni zanim się tego nauczysz
4. bardzo ważne jest jak zaczynasz i jak kończysz , odpowiednio ustawione wygaszanie prądu i ostudzenie spoiny gazem z dyszy po wygaszeniu
5. odpowiednio przygotowana faza i szczelina , rury do 2 mm ścianka , można szczepiać bez fazy i szczeliny , wtedy bardzo ważne równe cięcie , najlepiej maszynowe i wprawa czyli wiedza czy jest przetop czy nie ma ( odpowiednio ustawiony amperaż do szybkości spawania ), podczas cięcia i fazowania ważne jakich tarcz używasz ( powinny być specjalne do stali nierdzewnych ) , podczas cięcia i fazowania starasz się nie przegrzewać tych miejsc które obrabiasz , ma to bardzo duży wpływ na jakość spoiny , nawet gradacja materiałów ściernych ma znaczenie , po kilku latach bedziesz widział każdą ryskę na fazie i zrozumiesz co jest czynnikiem budującym jakośc spoiny
6. przy spawaniu wielościegowym po wykonaniu przetopu czyścisz spoinę szczotką do nierdzewki , wypełnienie i lico też , ważne też ile przerw i zatrzymań , najlepiej jak najmniej , kwasówka jest bardzo plastyczna podczas spawania , mocno ściąga , mogą pojawiać sie pęknięcia
7. do zaklejania spoin polecam tasme papierową nie aluminiową , ale to wymaga praktyki....

i praktyka , praktyka , po 100 spoinach zbadanych rtg , zobaczysz klisze , pokażą ci wady i zrozumiesz dlaczego powstaja i jak to poprawić , wtedy zrozumiesz że najważniejsza jest praktyka
Ja sie przyznam ze jeszcze nie probowalem z poduszka gazowa bo nie mam reduktora z trojnikiem ale juz blizej niz dalej.
Forum A6Klub i Audi80

Awatar użytkownika
FranoF1
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 2983
Rejestracja: 10 sty 2007, 10:37
Lokalizacja: Schönbach
Kontakt:

Post autor: FranoF1 » 07 maja 2013, 19:06

Dzięki Słonik ;-) już coś wiemy :-P

Awatar użytkownika
Słonik
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 6359
Rejestracja: 02 sie 2007, 12:58
Lokalizacja: Łowicz

Post autor: Słonik » 07 maja 2013, 22:30

Szkoda ze nie ma tutaj "dobrego praktyka" który by mogl podpowiedziec w kilku kwestiach i pare rzeczy wyjasnic.
Forum A6Klub i Audi80

Awatar użytkownika
goldi j51
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 3625
Rejestracja: 01 kwie 2007, 19:01
Imię: Robert
Model: Audi A6
Nadwozie: Sedan
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Post autor: goldi j51 » 08 maja 2013, 20:41

ja jestem spawaczem tig mig mag spawam w osłonie argonu 4.6 a co chce cie wiedzieć :?: spawa sie w osłonie argonu zaślepiając z jednej strony podając argon przetop i lico powi9nno wyjśc idealne

Awatar użytkownika
Słonik
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 6359
Rejestracja: 02 sie 2007, 12:58
Lokalizacja: Łowicz

Post autor: Słonik » 09 maja 2013, 00:22

Umowmy sie, stal nierdzewna 304/304L/308, rura 60x1,5/2.
Jaki przeplyw argonu do wewnatrz i jaki na dysze?
Jaki prad?
Doczołowo czy z przerwa i spoiwo podawane od wewnatrz?
Forum A6Klub i Audi80

Awatar użytkownika
goldi j51
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 3625
Rejestracja: 01 kwie 2007, 19:01
Imię: Robert
Model: Audi A6
Nadwozie: Sedan
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Post autor: goldi j51 » 10 maja 2013, 15:16

prąd około 50 amper szczelina do spawania 1 mm drut do chromo niklu 1.5 co do ilości przepływu argonu nie ma jakiejś określonej tabeli jak dasz za dużo będzie jakby porować zaślepiasz rurę z dwóch stron taśmą robisz otwory i podajesz osłonę tylko napisałęś że spawane od wewnątrz :?:

Awatar użytkownika
Słonik
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 6359
Rejestracja: 02 sie 2007, 12:58
Lokalizacja: Łowicz

Post autor: Słonik » 10 maja 2013, 16:31

O spawaniu od wewnatrz chodzilo mi o podawanie spoiny od wewnetrznej strony rury przekladajac przez szczeline czy zle mysle i podajemy normalnie od zewnetrznej strony spoiwo :?:
Forum A6Klub i Audi80

Awatar użytkownika
FranoF1
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 2983
Rejestracja: 10 sty 2007, 10:37
Lokalizacja: Schönbach
Kontakt:

Post autor: FranoF1 » 10 maja 2013, 19:20

Z tego co słyszałem, normalnie, od zewnętrznej strony.
Mówicie zaślepiać wszystkie otwory, czy nie grozi to później jakimś pożarem? gdyby sie za dużo tego argonu nazbierało? Trochę mnie to martwi...

Awatar użytkownika
goldi j51
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 3625
Rejestracja: 01 kwie 2007, 19:01
Imię: Robert
Model: Audi A6
Nadwozie: Sedan
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Post autor: goldi j51 » 10 maja 2013, 20:03

podajesz drut od zewnątrz co do zaślepienia rury to tak jak pisałęm taśmą z dwóch stron z jednej strony podajesz argon a w drugiej stronie robisz małę otworki żeby ten argoń sie miał gdzieś ulatniać

Awatar użytkownika
IC69
Przyjaciele
Przyjaciele
Posty: 4800
Rejestracja: 05 sty 2007, 22:48
Imię: Irek
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Avant quattro
Silnik: 2.8 AAH
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: IC69 » 10 maja 2013, 21:10

FranoF1 pisze:nie grozi to później jakimś pożarem? gdyby sie za dużo tego argonu nazbierało?
Krzysiek, ale co tam ma się zapalić? Argon jest gazem niepalnym i służy do wyparcia tlenu z okolic spoiny. Nie ma tlenu, nie ma płomienia.

Awatar użytkownika
FranoF1
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 2983
Rejestracja: 10 sty 2007, 10:37
Lokalizacja: Schönbach
Kontakt:

Post autor: FranoF1 » 10 maja 2013, 21:42

IC69 pisze:Krzysiek, ale co tam ma się zapalić? Argon jest gazem niepalnym i służy do wyparcia tlenu z okolic spoiny. Nie ma tlenu, nie ma płomienia.
W sumie masz racje, trzeba będzie kiedyś potrenować spawanie na poduszce ;-)

Dzięki Chłopaki <pijaczek>

Awatar użytkownika
Kubik
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 2399
Rejestracja: 04 cze 2007, 22:10
Lokalizacja: Sosnowiec

Post autor: Kubik » 10 maja 2013, 23:10

FranoF1 pisze:W sumie masz racje, trzeba będzie kiedyś potrenować spawanie na poduszce ;-)
Ja spawam głównie TIGiem i różne rzeczy od drobnych elementów do grubych części maszyn itp. Cała zabawa z takim spawaniem polega na tym że na blachach lub rurach o nie wielkiej grubości ale przenoszących większe obciążenia jest konieczność przetopić cały materiał i wtedy jest problem ponieważ spoina bez obecności odpowiedniego gazu się nie zamknie. Jeżeli spawa się elementy gdzie spoina nie przetapia całego materiału nie ma konieczności podawania dodatkowo argonu.

Dla przykładu:

Kilka dni temu spawałem znajomemu cały wydech z nierdzewki. Tłumiki kupił gotowe. Rura 50 x 1,5. Zrobiłem kilka prób i spawałem bez poduszki bo spoina nie przechodziła przez cały materiał. Ciśnienie w układzie wydechowym jest nie wielkie a przetop na 1,0 - 1,2 spokojnie wystarczy.

Awatar użytkownika
Słonik
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 6359
Rejestracja: 02 sie 2007, 12:58
Lokalizacja: Łowicz

Post autor: Słonik » 11 maja 2013, 10:39

Drugi powod dla ktorego spawa sie na poduszce to gladkosc spoiny od wewnatrz co przeklada sie na opory przeplywu, prawda?

Nie no Krzysiek o wybuch to sie nie ma co martwic, jedynie co to pomieszczenie raczej musi byc dobrze wentylowane ze wzgledu na organizmy zywe[spawacz] :-D
Forum A6Klub i Audi80

Awatar użytkownika
KORU
Audi 80 Klub
Audi 80 Klub
Posty: 910
Rejestracja: 23 lis 2006, 14:32
Lokalizacja: EPWR

Post autor: KORU » 11 maja 2013, 12:23

Ostatnio byłem na szkoleniu w Bielawie w fabryce Lincoln Electric Bester. Spawanie mozna nazwac smarkaniem raz elektroda przyczepiła mi sie do blachy. (spawanie elektroda rutylową) :mrgreen: Dobra każdy kiedys zaczynał.

Wracajac do tematu spawania w osłonie gazów czyli TIG to przydatne informacje sa w linku. Krótko i na temat. Podany jest też orientacyjny prąd spawania w zależności od średnicy elektrody i grubości materiału.

http://www.icd.pl/technika_spawania_tig.xml

ODPOWIEDZ

Wróć do „Inne”


opony samochodowe hamulce
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl części samochodowe ucando.pl
części samochodowe iparts.pl
Prilo.com - Transport międzynarodowy samochodów
Tooles.pl - Sklep z elektronarzędziami
Pilarki akumulatorowe Stiga