Sklep Ipart
części samochodowe
Tarcze, hamulce
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl


felgi - sklep internetowy ucando.pl

[All diesel] Rozbieganie turbo diesla.

Awatar użytkownika
trepek
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 5446
Rejestracja: 23 wrz 2008, 21:16
Imię: Grzegorz
Model: Inny
Nadwozie: Sedan
Silnik: 2.6 ABC+lpg
Lokalizacja: Olkusz

[All diesel] Rozbieganie turbo diesla.

Post autor: trepek » 12 gru 2010, 16:41

Jak zapewne część z Was wie a część jeszcze nie, w turbo dieslach istnieje takie zjawisko jak "rozbieganie silnika".

Pierw filmik:

http://www.joemonster.org/filmy/30891/Zatarcie_silnika

Pacjent: Volvo V40.

Przyczyna: padnięty pierścień uszczelniający łożysko w turbinie.

Efekt końcowy: zatarcie silnika, turbiny, pompa równiez mogła zostać uszczkodzona od obrotów, najprawdopodobniej urwanie wału korbowego, rozwalenie bloku, głowicy i maski przez latające tłoki.

Co robić w takim wypadku:

1) Wyłączenie zapłonu nic nie da, ponieważ silnik spala olej wypluwany przez turbine a powyżej 1700-2000 obrotów hamując silnikiem, pompa wtryskowa nie podaje paliwa więc jej wpłyn na przyśpieszanie silnika będzie żaden a zawsze możemy kręcić kierownicą.
2) Nie zatrzymywać się tylko postarać się zdusić silnik na jak najwyższym biegu naciskając z całej siły hamulec.
3) Jeśli zdarzy się to na postoju to wyłączyć silnik, otworzyć maskę i uciąć/wyrwać przewód łączący turbo z kolektorem - pozbawimy wtedy silnik źródła paliwa, czyli oleju wyrzucanego przez turbo. Raczej nie próbować wbić biegu i starać się zgasić silnik bo NM turbo diesla zmielą sprzęgło od razu i mogą dodatkowo skrzynie uszkodzić.
4) Jeśli nie uda się wyłączyć silnika to po 2 minutach uciekać gdzie pieprz rośnie bo latający tłok może zabić. Uciekać w kiesunku równoległym z osią wału korbowego.

Jak zapobiegać?
- dobry olej
- terminowa wymiana
- nie pałować na zimnym oleju, szczególnie zaraz po odpaleniu



Komentarze mile widziane. Treść postu zawiera przemyślenia autora poparte obserwacjami i zdobytą wiedzą.
Ostatnio zmieniony 12 gru 2010, 16:55 przez trepek, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
goldi j51
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 3625
Rejestracja: 01 kwie 2007, 19:01
Imię: Robert
Model: Audi A6
Nadwozie: Sedan
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Post autor: goldi j51 » 12 gru 2010, 16:46

Po pierwsze link nie działa

Awatar użytkownika
trepek
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 5446
Rejestracja: 23 wrz 2008, 21:16
Imię: Grzegorz
Model: Inny
Nadwozie: Sedan
Silnik: 2.6 ABC+lpg
Lokalizacja: Olkusz

Post autor: trepek » 12 gru 2010, 16:55

Już poprawione.

Awatar użytkownika
goldi j51
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 3625
Rejestracja: 01 kwie 2007, 19:01
Imię: Robert
Model: Audi A6
Nadwozie: Sedan
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Post autor: goldi j51 » 12 gru 2010, 16:59

Temat z forum A4 ;-) ale niech będzie :-D

Awatar użytkownika
trepek
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 5446
Rejestracja: 23 wrz 2008, 21:16
Imię: Grzegorz
Model: Inny
Nadwozie: Sedan
Silnik: 2.6 ABC+lpg
Lokalizacja: Olkusz

Post autor: trepek » 12 gru 2010, 17:05

goldi j51 pisze:Temat z forum A4 ;-) ale niech będzie :-D
Serio? Pokaż linka ;-) Raczej trudno by był to plagiat, gdy filmik na JM pojawił się dopiero wczoraj i po obejrzeniu tego filmiku postanowiłem sam od siebie założyć odpowiedni temat.
Z chęcią przeczytam co autor podobnego temat na forum A4 zawarł w swojej wypowiedzi, co przeoczyłem w toku swojego rozumowania a czego On nie zawarł (o ile takie coś oczywiście jest).

MUNIOR
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 6165
Rejestracja: 16 lip 2007, 23:38
Imię: Mariusz
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan
Silnik: 1.9 1Z
Lokalizacja: Lubelskie

Post autor: MUNIOR » 12 gru 2010, 17:05

Dobre "wrzuć bieg i puść sprzegło "słychać poradę ...tak jak piszesz trepek, przy takich obrotach tarcza od razu spalona ,ewentualnie skrzynia idzie w proszek .Jedyne wyjście to tak jak piszesz zerwać dolot z turbiny ...tylko jak to zrobić gołymi rękami i mając śmierć w oczach od latających tłoków :mrgreen: Dla zdających sobie sprawę że tak sie moze zdazyć ,jedyne wyjscie jak turbo diesel zaczyna przyspieszać bez gazu ,dusić hamulec na biegu i modlić się żeby sprzęgło nie klękło
Ostatnio zmieniony 12 gru 2010, 17:09 przez MUNIOR, łącznie zmieniany 1 raz.
Forum A6Klub i Audi80 oraz Motostacja i Multifonika

Awatar użytkownika
leszek_gdansk
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 95
Rejestracja: 29 sie 2010, 14:39
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: leszek_gdansk » 12 gru 2010, 17:05

Bardzo dobra uwaga nie życząc nikomu takiej sytuacji. Niech będzie to dla nas przestrogą aby pilnować oleju <ok>

Awatar użytkownika
trepek
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 5446
Rejestracja: 23 wrz 2008, 21:16
Imię: Grzegorz
Model: Inny
Nadwozie: Sedan
Silnik: 2.6 ABC+lpg
Lokalizacja: Olkusz

Post autor: trepek » 12 gru 2010, 17:06

MUNIOR pisze:tylko jak to zrobić gołymi rękami i mając śmierć w oczach od latających tłoków
W bagażniku mam zestaw narzędzi oraz nożyk techniczny z dobrym ostrzem. Powinien gumę dolotową bez problemu przeciąć.

MUNIOR
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 6165
Rejestracja: 16 lip 2007, 23:38
Imię: Mariusz
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan
Silnik: 1.9 1Z
Lokalizacja: Lubelskie

Post autor: MUNIOR » 12 gru 2010, 17:13

trepek pisze:MUNIOR napisał/a:
tylko jak to zrobić gołymi rękami i mając śmierć w oczach od latających tłoków


W bagażniku mam zestaw narzędzi oraz nożyk techniczny z dobrym ostrzem. Powinien gumę dolotową bez problemu przeciąć.
Do tego trzeba zimnej krwi i wiedzy że tak sie moze zdarzyć .Najlepiej od razu przywiesić ten nożyk przy rurze od dolotu :mrgreen: jak młoteczek przy szybie w autobusie ,a fabryka powinna umieścić napis "w razie rozbiegania się silnika ciąć tutaj "i strzałeczka :mrgreen: Dobra żartowałem bo temat poważny a ja sobie jaja robię :roll:
Forum A6Klub i Audi80 oraz Motostacja i Multifonika

Awatar użytkownika
goldi j51
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 3625
Rejestracja: 01 kwie 2007, 19:01
Imię: Robert
Model: Audi A6
Nadwozie: Sedan
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Post autor: goldi j51 » 12 gru 2010, 20:57

Generalnie nie wożę narzędzi żeby odkręcić osłone silnika z góry wrzucił bym piąty bieg i bym go zdławił i niech się dzieje wola boga a jak by korbowody bokiem wyleciały to trudno wtedy bym usiadł i :oops:

Awatar użytkownika
trepek
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 5446
Rejestracja: 23 wrz 2008, 21:16
Imię: Grzegorz
Model: Inny
Nadwozie: Sedan
Silnik: 2.6 ABC+lpg
Lokalizacja: Olkusz

Post autor: trepek » 12 gru 2010, 21:37

goldi j51 pisze:żeby odkręcić osłone silnika z góry
Sądzę, że pod wpływem adrenaliny spokojnie by się ją wyrwało.

Napewno rozbieganie silnika nie jest zdarzeniem typu "złapanie kapcia" i człowiek różnie może zareagować. Najważniejsze by być świadomym, co kiedyś pewnego czarnego poranka może się stać i jak temu ewentualnie przeciwdziałać.
Chociaż zdaję sobie sprawę, że przedstawianie sytuacji na forum a doświadczenie takiej sytuacji w życiu codziennym to dwa różne światy.

Awatar użytkownika
comd89
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 297
Rejestracja: 02 wrz 2010, 08:30
Lokalizacja: TOS

Post autor: comd89 » 12 gru 2010, 21:51

Ale fakt faktem trzeba być hardcorem zeby to zrobić:D

Awatar użytkownika
tokarka606
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 606
Rejestracja: 07 mar 2009, 09:21
Lokalizacja: ZKO

Post autor: tokarka606 » 12 gru 2010, 21:53

Ja tylko dodam ,że w dieslu bez turbo takie zjawisko również może mieć miejsce :-P >Mój kolega miał kiedyś taki przypadek w golfie 1.6D a przyczyna były zużyte pierścienie zgarniające.
"TVN -wstajesz i nic nie wiesz"

Aktualnie w stajni:
330d touring
powered by endriu210
Honda Accord VIII
Było Audi 80 TDI
Było Audi A4 1.8T

A4 1.8T <sprzedane>

Awatar użytkownika
trepek
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 5446
Rejestracja: 23 wrz 2008, 21:16
Imię: Grzegorz
Model: Inny
Nadwozie: Sedan
Silnik: 2.6 ABC+lpg
Lokalizacja: Olkusz

Post autor: trepek » 12 gru 2010, 21:56

W 1.6 D to chyba tylka zatkanie kolektora dolotowego pomogło ;-)

Awatar użytkownika
comd89
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 297
Rejestracja: 02 wrz 2010, 08:30
Lokalizacja: TOS

Post autor: comd89 » 12 gru 2010, 21:59

Ja tylko dodam ,że w dieslu bez turbo takie zjawisko również może mieć miejsce >Mój kolega miał kiedyś taki przypadek w golfie 1.6D a przyczyna były zużyte pierścienie zgarniające.
I co wtedy zrobić? Bo raczej weza od turbo sie nie urwie:)

Ktoś mnie uprzedził
Ostatnio zmieniony 12 gru 2010, 22:17 przez comd89, łącznie zmieniany 1 raz.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Inne.”


opony samochodowe hamulce
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl części samochodowe ucando.pl
części samochodowe iparts.pl
Prilo.com - Transport międzynarodowy samochodów
Tooles.pl - Sklep z elektronarzędziami
Pilarki akumulatorowe Stiga