[2.3 NG] Jak ustawić zapłon. Ustawienie zapłonu / rozrządu.
[2.3 NG] Jak ustawić zapłon. Ustawienie zapłonu / rozrządu.
Na prośbę jednego użytkownika, napisałem poradnik jak ustawić zapłon. Pisany dosadnie starając się nie pozostawiać żadnych niedomówień.
Procedura
Kolejność nie jest dowolna:
1. Ustawiamy koło zamachowe w pozycji GMP tłoka pierwszego (cylindry liczymy od rozrządu), jest to równoznaczne z pojawieniem się w okienku skrzyni znaku "0" wybitego na kole zamachowym.
Owe "0" powinno zostać "przecięte" przez prawą krawędź okienka - stojąc przodem do auta - sprawdzamy przy okazji, czy na kole pasowym wałka rozrządu znak z tyłu koła (wcięcie/zagłębienie) jest na poziomie płaszczyzny pokrywy zaworów - jesli w ogóle znaku nie widzimy, obracamy WAŁEM silnika o 360 stopni, aż ponownie pojawi się "0" wybite w zamachu.
Jeżeli po tym, te znaki się zgrywają, tj. "0" na kole zamachowym jest "przecięte" przez prawą krawędź okienka w skrzyni, a "wgłębienie" znajdujące się z tyłu koła zębatego wałka rozrządu znajduje się na poziomie płaszczyzny pokrywy zaworów (miejsce styku pokrywy z głowicą), oznacza to, że fazy rozrządu są zgrane poprawnie.
2. Z pozycji ustawioenj w pkt 1, kręcimy wałem silnika w lewo, aż na kole zamachowym zacznie pojawiać nam się podziałka wyrażona w stopniach kolejno 9-12-15-18 (co 3 stopnie, wartości 12 i 15 na pewno są, co do reszty nie pamiętam czy 18 jeszcze jest), patrząc oczywiście w okienko skrzyni.
Wybitym wartościom liczbowym przynależy wybita przy niej kreska (biegnąca równolegle do prawej czy lewej krawędzi okienka w skrzyni), a owe wartości liczbowe oznaczają stopień wyprzedzenia zapłonu.
3. Poprawiamy tą kreskę białym markerem/ korektorem w płynie i czekamy aż farba wyschnie
4. Usuwamy wszystkie klucze z gniazd i okolic kół pasowych, odpalamy silnik i czekamy aż się rozgrzeje. Ta procedura nie musi być w pełni zachowana, można sie autem przejechać - szybciej sie rozgrzeje. Wymagana jest temperatura pracy (90 stopni).
Obroty biegu jałowego powinny być w okolicy 750 - 800 rpm.
5. Na włączonym silniku mostkujemy odpowiednie piny w złączu serwisowym (w skrzynce bezpieczników w specjalnym złączu lub w przekaźniku pompy paliwa w miejscu na bezpiecznik - wsuwamy bezpiecznik) na conajmniej 4 sekundy.
6. Podpinamy lampę stroboskopową pod przewód wysokiego napięcia świecy nr 1 (cylindra pierwszego). Lampą ustawioną na 0 stopni (bez ustawionego wyprzedzenia - jeżeli lampa ma regulacje oczywiście) błyskamy w okienko skrzyni kontrolując czy poprawiona przez nas markerem kreska pojawia się w okienku.
7. Jeżeli rzeczona kreska pokrywa się z prawą krawędzią okienka w skrzyni, lub jest w jej okolicy - oznacza to, że mamy ustawione 15 stopni wyprzedzenia zapłonu - jeżeli nie, patrz pkt następny.
8. Luzujemy aparat zapłonowy poprzez częściowe odkręcenie nakrętki na klucz nr 13 przytrzymującej aparat, tak aby można było obracać aparatem zapłonowym.
9. Kręcimy aparatem w prawo - aby opóźnić moment zapłonu, lub w lewo - aby przyśpieszyć moment zapłonu. Moment zapłonu obserwujemy w okienku skrzyni patrząc jak zmienia się położenie kreski zaznaczonej przez nas markerem (lub czy pojawia się w ogóle w okienku).
10. Ustawiamy aparat zapłonowy tak, aby poprawiona przez nas kreska odpowiadająca 15 stopniom wyprzedzenia zapłonu pokrywała się z prawą krawędzią okienka w skrzyni.
11. Dokręcamy aparat zapłonowy i ponownie kontrolujemy zapłon lampą.
12. Test drogowy.
Należy wystrzegać się zbyt dużych wyprzedzeń zapłonu. Przy lpg optymalne jest 18 stopniowe wyprzedzenie zapłonu - wymagana jest po tym regulacja składu mieszanki celem poprawy osiągów. Konieczna ponowna regulacja wynika z zależnego wpływu momentu zapłonu i proporcji mieszanki paliwowo-powietrznej. Osiąga się poprzez to mniejsze spalanie - wzrasta sprawność silnika na paliwie LPG. Z reguły po zmianie np z 15stopni wyprzedzenia, na 18 należy nieco zubożyć mieszankę.
Jeżeli silnik jest składany np po remoncie, lub była demontowana głowica i aparat, przed pierwszym uruchomieniem palec aparatu powinien wskazywać na kreskę, nacięcie na aparacie zapłonowym równocześnie gdy w okienku skrzyni pojawia sie znak "0", a na kole rozrządu znak z tyłu koła znajduje się na poziome pokrywy zaworów.
Dla silnika pracującego na benzynie odpowiednie wyprzedzenie zapłonu to 15 stopni przed GMP.
Procedura
Kolejność nie jest dowolna:
1. Ustawiamy koło zamachowe w pozycji GMP tłoka pierwszego (cylindry liczymy od rozrządu), jest to równoznaczne z pojawieniem się w okienku skrzyni znaku "0" wybitego na kole zamachowym.
Owe "0" powinno zostać "przecięte" przez prawą krawędź okienka - stojąc przodem do auta - sprawdzamy przy okazji, czy na kole pasowym wałka rozrządu znak z tyłu koła (wcięcie/zagłębienie) jest na poziomie płaszczyzny pokrywy zaworów - jesli w ogóle znaku nie widzimy, obracamy WAŁEM silnika o 360 stopni, aż ponownie pojawi się "0" wybite w zamachu.
Jeżeli po tym, te znaki się zgrywają, tj. "0" na kole zamachowym jest "przecięte" przez prawą krawędź okienka w skrzyni, a "wgłębienie" znajdujące się z tyłu koła zębatego wałka rozrządu znajduje się na poziomie płaszczyzny pokrywy zaworów (miejsce styku pokrywy z głowicą), oznacza to, że fazy rozrządu są zgrane poprawnie.
2. Z pozycji ustawioenj w pkt 1, kręcimy wałem silnika w lewo, aż na kole zamachowym zacznie pojawiać nam się podziałka wyrażona w stopniach kolejno 9-12-15-18 (co 3 stopnie, wartości 12 i 15 na pewno są, co do reszty nie pamiętam czy 18 jeszcze jest), patrząc oczywiście w okienko skrzyni.
Wybitym wartościom liczbowym przynależy wybita przy niej kreska (biegnąca równolegle do prawej czy lewej krawędzi okienka w skrzyni), a owe wartości liczbowe oznaczają stopień wyprzedzenia zapłonu.
3. Poprawiamy tą kreskę białym markerem/ korektorem w płynie i czekamy aż farba wyschnie
4. Usuwamy wszystkie klucze z gniazd i okolic kół pasowych, odpalamy silnik i czekamy aż się rozgrzeje. Ta procedura nie musi być w pełni zachowana, można sie autem przejechać - szybciej sie rozgrzeje. Wymagana jest temperatura pracy (90 stopni).
Obroty biegu jałowego powinny być w okolicy 750 - 800 rpm.
5. Na włączonym silniku mostkujemy odpowiednie piny w złączu serwisowym (w skrzynce bezpieczników w specjalnym złączu lub w przekaźniku pompy paliwa w miejscu na bezpiecznik - wsuwamy bezpiecznik) na conajmniej 4 sekundy.
6. Podpinamy lampę stroboskopową pod przewód wysokiego napięcia świecy nr 1 (cylindra pierwszego). Lampą ustawioną na 0 stopni (bez ustawionego wyprzedzenia - jeżeli lampa ma regulacje oczywiście) błyskamy w okienko skrzyni kontrolując czy poprawiona przez nas markerem kreska pojawia się w okienku.
7. Jeżeli rzeczona kreska pokrywa się z prawą krawędzią okienka w skrzyni, lub jest w jej okolicy - oznacza to, że mamy ustawione 15 stopni wyprzedzenia zapłonu - jeżeli nie, patrz pkt następny.
8. Luzujemy aparat zapłonowy poprzez częściowe odkręcenie nakrętki na klucz nr 13 przytrzymującej aparat, tak aby można było obracać aparatem zapłonowym.
9. Kręcimy aparatem w prawo - aby opóźnić moment zapłonu, lub w lewo - aby przyśpieszyć moment zapłonu. Moment zapłonu obserwujemy w okienku skrzyni patrząc jak zmienia się położenie kreski zaznaczonej przez nas markerem (lub czy pojawia się w ogóle w okienku).
10. Ustawiamy aparat zapłonowy tak, aby poprawiona przez nas kreska odpowiadająca 15 stopniom wyprzedzenia zapłonu pokrywała się z prawą krawędzią okienka w skrzyni.
11. Dokręcamy aparat zapłonowy i ponownie kontrolujemy zapłon lampą.
12. Test drogowy.
Należy wystrzegać się zbyt dużych wyprzedzeń zapłonu. Przy lpg optymalne jest 18 stopniowe wyprzedzenie zapłonu - wymagana jest po tym regulacja składu mieszanki celem poprawy osiągów. Konieczna ponowna regulacja wynika z zależnego wpływu momentu zapłonu i proporcji mieszanki paliwowo-powietrznej. Osiąga się poprzez to mniejsze spalanie - wzrasta sprawność silnika na paliwie LPG. Z reguły po zmianie np z 15stopni wyprzedzenia, na 18 należy nieco zubożyć mieszankę.
Jeżeli silnik jest składany np po remoncie, lub była demontowana głowica i aparat, przed pierwszym uruchomieniem palec aparatu powinien wskazywać na kreskę, nacięcie na aparacie zapłonowym równocześnie gdy w okienku skrzyni pojawia sie znak "0", a na kole rozrządu znak z tyłu koła znajduje się na poziome pokrywy zaworów.
Dla silnika pracującego na benzynie odpowiednie wyprzedzenie zapłonu to 15 stopni przed GMP.
-
- Forum Audi 80
- Posty: 7334
- Rejestracja: 25 sty 2007, 08:37
- Imię: Andrzej Cz
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Sedan quattro
- Silnik: 2.8 AAH
- Lokalizacja: Kraków
-
- Forum Audi 80
- Posty: 472
- Rejestracja: 01 lut 2012, 17:53
- Lokalizacja: Kędzierzyn-Kożle
Zukreator, na pewno 0 zero ma być przecięte przez prawą krawędź okienka ? A nie przez lewą? Jak sprawdzałem zapłon i rozrząd to 0 jest stojąc przodem z lewej strony czyli lewa aku prawa serwo. I wtedy wszystkie znaki się pokrywają i zapłon jest na 15 stopni. Z tego co piszesz to mógłbym mieć przestawiony wałek rozrządu o jakieś 2-3 zęby? Z tym, że nie czuje żeby był słabszy, aczkolwiek nie mam do czego porównać.
no idealnie przecinać nie musi, ale powinno sie znaleźć przy prawej stronie krawędzi okienka.
kwestia też pod jakim kątem patrzysz na znak z tyłu wałka rozrządu, który to znak musi być na wysokości płaszczyzny pokrywy zaworów.
a w kwestii przestawienia - co najwyżej o 1 ząbek. pasek rozrządu wraz ze zwiększonym przebiegiem sie rozciąga, co też wpływa na rozjeżdżanie sie timingu silnika.
jak chcesz to ustaw zamach na znak, dopasuj do tego koło pasowe wałka rozrządu i zobacz czy da sie inaczej założyć pasek niż miałeś, tj czy da sie przerzucić o ten jeden ząb
kwestia też pod jakim kątem patrzysz na znak z tyłu wałka rozrządu, który to znak musi być na wysokości płaszczyzny pokrywy zaworów.
a w kwestii przestawienia - co najwyżej o 1 ząbek. pasek rozrządu wraz ze zwiększonym przebiegiem sie rozciąga, co też wpływa na rozjeżdżanie sie timingu silnika.
jak chcesz to ustaw zamach na znak, dopasuj do tego koło pasowe wałka rozrządu i zobacz czy da sie inaczej założyć pasek niż miałeś, tj czy da sie przerzucić o ten jeden ząb
-
- Forum Audi 80
- Posty: 472
- Rejestracja: 01 lut 2012, 17:53
- Lokalizacja: Kędzierzyn-Kożle
- Pieterb
- Forum Audi 80
- Posty: 11730
- Rejestracja: 02 sty 2009, 17:59
- Imię: Piotr
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Sedan
- Silnik: 2.0 ABK+lpg
- Lokalizacja: Zamość
a ja zapytam tak czyli jeśli chodzi o mostkowania złącza diagnostycznego to piny we wtyczce koloru białego tak :?: bo czarna to zasilanie chyba że coś pomyliłem. Bo kolega ma jeszcze brązową ale to chyba od automatycznej skrzyni biegów.zukreator pisze:5. Na włączonym silniku mostkujemy odpowiednie piny w złączu serwisowym (w skrzynce bezpieczników w specjalnym złączu lub w przekaźniku pompy paliwa w miejscu na bezpiecznik - wsuwamy bezpiecznik) na conajmniej 4 sekundy.
I drugie pytanie, czy ten mostek ma być aż do ustawienia zapłonu czy tylko na ok 4 s jak w przypadku przekaźnika pompy paliwa :?:
W kwestii koloru złącz, jakie należy zmostkować - tego niestety nie pamiętam.a ja zapytam tak czyli jeśli chodzi o mostkowania złącza diagnostycznego to piny we wtyczce koloru białego tak :?: bo czarna to zasilanie chyba że coś pomyliłem.
W którejś z książek sam naprawiam jest ta procedura opisana i drogą dedukcji można dojść co z czym należy mostkować.
Ja robiłem tylko na ok 4 sekundy i efekty były moim zdaniem zgodne z oczekiwanymi.PieterB pisze:I drugie pytanie, czy ten mostek ma być aż do ustawienia zapłonu czy tylko na ok 4 s jak w przypadku przekaźnika pompy paliwa
- Pieterb
- Forum Audi 80
- Posty: 11730
- Rejestracja: 02 sty 2009, 17:59
- Imię: Piotr
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Sedan
- Silnik: 2.0 ABK+lpg
- Lokalizacja: Zamość
a w której jakbyś mógł podpowiedzieć bo w tych co mam nie ma nic na ten temat bo akurat przestudiowałem obiezukreator pisze:W którejś z książek sam naprawiam jest ta procedura opisana
hmm, w kilku temat znalazłem takie info że
tylko pytanie które to są wewnętrzne :?: bo to mi nie wiele mówi tym bardziej że kolega ma w środku auta a nie w skrzynce.dan197 pisze:Teraz bierzemy drucik laczymy ze soba dwa wewnetrzne piny z gniazd diagnostycznych w skrzynce bezpiecznikow
edit,
oki czyli już mam - to trzeba podobnie jak do odczytywania kodów migowych <ok>
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
-
- Forum Audi 80
- Posty: 57
- Rejestracja: 08 lis 2016, 18:52
-
- Forum Audi 80
- Posty: 57
- Rejestracja: 08 lis 2016, 18:52
Przekręciłem 4 razy i nie ma nawet śladu. Wcięcie na kole pasowym ustawiłem w stronę wypustki na obudowie, a koło zamachowe w pozycji GMP i nic. Można ustawić zapłon korzystając jedynie z lampy stroboskopowej?
Ostatnio zmieniony 17 gru 2016, 21:33 przez pawslaw1601, łącznie zmieniany 1 raz.