[2.3 NG] Jak ustawić zapłon. Ustawienie zapłonu / rozrządu.
-
zukreator
[2.3 NG] Jak ustawić zapłon. Ustawienie zapłonu / rozrządu.
Na prośbę jednego użytkownika, napisałem poradnik jak ustawić zapłon. Pisany dosadnie starając się nie pozostawiać żadnych niedomówień.
Procedura
Kolejność nie jest dowolna:
1. Ustawiamy koło zamachowe w pozycji GMP tłoka pierwszego (cylindry liczymy od rozrządu), jest to równoznaczne z pojawieniem się w okienku skrzyni znaku "0" wybitego na kole zamachowym.
Owe "0" powinno zostać "przecięte" przez prawą krawędź okienka - stojąc przodem do auta - sprawdzamy przy okazji, czy na kole pasowym wałka rozrządu znak z tyłu koła (wcięcie/zagłębienie) jest na poziomie płaszczyzny pokrywy zaworów - jesli w ogóle znaku nie widzimy, obracamy WAŁEM silnika o 360 stopni, aż ponownie pojawi się "0" wybite w zamachu.
Jeżeli po tym, te znaki się zgrywają, tj. "0" na kole zamachowym jest "przecięte" przez prawą krawędź okienka w skrzyni, a "wgłębienie" znajdujące się z tyłu koła zębatego wałka rozrządu znajduje się na poziomie płaszczyzny pokrywy zaworów (miejsce styku pokrywy z głowicą), oznacza to, że fazy rozrządu są zgrane poprawnie.
2. Z pozycji ustawioenj w pkt 1, kręcimy wałem silnika w lewo, aż na kole zamachowym zacznie pojawiać nam się podziałka wyrażona w stopniach kolejno 9-12-15-18 (co 3 stopnie, wartości 12 i 15 na pewno są, co do reszty nie pamiętam czy 18 jeszcze jest), patrząc oczywiście w okienko skrzyni.
Wybitym wartościom liczbowym przynależy wybita przy niej kreska (biegnąca równolegle do prawej czy lewej krawędzi okienka w skrzyni), a owe wartości liczbowe oznaczają stopień wyprzedzenia zapłonu.
3. Poprawiamy tą kreskę białym markerem/ korektorem w płynie i czekamy aż farba wyschnie
4. Usuwamy wszystkie klucze z gniazd i okolic kół pasowych, odpalamy silnik i czekamy aż się rozgrzeje. Ta procedura nie musi być w pełni zachowana, można sie autem przejechać - szybciej sie rozgrzeje. Wymagana jest temperatura pracy (90 stopni).
Obroty biegu jałowego powinny być w okolicy 750 - 800 rpm.
5. Na włączonym silniku mostkujemy odpowiednie piny w złączu serwisowym (w skrzynce bezpieczników w specjalnym złączu lub w przekaźniku pompy paliwa w miejscu na bezpiecznik - wsuwamy bezpiecznik) na conajmniej 4 sekundy.
6. Podpinamy lampę stroboskopową pod przewód wysokiego napięcia świecy nr 1 (cylindra pierwszego). Lampą ustawioną na 0 stopni (bez ustawionego wyprzedzenia - jeżeli lampa ma regulacje oczywiście) błyskamy w okienko skrzyni kontrolując czy poprawiona przez nas markerem kreska pojawia się w okienku.
7. Jeżeli rzeczona kreska pokrywa się z prawą krawędzią okienka w skrzyni, lub jest w jej okolicy - oznacza to, że mamy ustawione 15 stopni wyprzedzenia zapłonu - jeżeli nie, patrz pkt następny.
8. Luzujemy aparat zapłonowy poprzez częściowe odkręcenie nakrętki na klucz nr 13 przytrzymującej aparat, tak aby można było obracać aparatem zapłonowym.
9. Kręcimy aparatem w prawo - aby opóźnić moment zapłonu, lub w lewo - aby przyśpieszyć moment zapłonu. Moment zapłonu obserwujemy w okienku skrzyni patrząc jak zmienia się położenie kreski zaznaczonej przez nas markerem (lub czy pojawia się w ogóle w okienku).
10. Ustawiamy aparat zapłonowy tak, aby poprawiona przez nas kreska odpowiadająca 15 stopniom wyprzedzenia zapłonu pokrywała się z prawą krawędzią okienka w skrzyni.
11. Dokręcamy aparat zapłonowy i ponownie kontrolujemy zapłon lampą.
12. Test drogowy.
Należy wystrzegać się zbyt dużych wyprzedzeń zapłonu. Przy lpg optymalne jest 18 stopniowe wyprzedzenie zapłonu - wymagana jest po tym regulacja składu mieszanki celem poprawy osiągów. Konieczna ponowna regulacja wynika z zależnego wpływu momentu zapłonu i proporcji mieszanki paliwowo-powietrznej. Osiąga się poprzez to mniejsze spalanie - wzrasta sprawność silnika na paliwie LPG. Z reguły po zmianie np z 15stopni wyprzedzenia, na 18 należy nieco zubożyć mieszankę.
Jeżeli silnik jest składany np po remoncie, lub była demontowana głowica i aparat, przed pierwszym uruchomieniem palec aparatu powinien wskazywać na kreskę, nacięcie na aparacie zapłonowym równocześnie gdy w okienku skrzyni pojawia sie znak "0", a na kole rozrządu znak z tyłu koła znajduje się na poziome pokrywy zaworów.
Dla silnika pracującego na benzynie odpowiednie wyprzedzenie zapłonu to 15 stopni przed GMP.
Procedura
Kolejność nie jest dowolna:
1. Ustawiamy koło zamachowe w pozycji GMP tłoka pierwszego (cylindry liczymy od rozrządu), jest to równoznaczne z pojawieniem się w okienku skrzyni znaku "0" wybitego na kole zamachowym.
Owe "0" powinno zostać "przecięte" przez prawą krawędź okienka - stojąc przodem do auta - sprawdzamy przy okazji, czy na kole pasowym wałka rozrządu znak z tyłu koła (wcięcie/zagłębienie) jest na poziomie płaszczyzny pokrywy zaworów - jesli w ogóle znaku nie widzimy, obracamy WAŁEM silnika o 360 stopni, aż ponownie pojawi się "0" wybite w zamachu.
Jeżeli po tym, te znaki się zgrywają, tj. "0" na kole zamachowym jest "przecięte" przez prawą krawędź okienka w skrzyni, a "wgłębienie" znajdujące się z tyłu koła zębatego wałka rozrządu znajduje się na poziomie płaszczyzny pokrywy zaworów (miejsce styku pokrywy z głowicą), oznacza to, że fazy rozrządu są zgrane poprawnie.
2. Z pozycji ustawioenj w pkt 1, kręcimy wałem silnika w lewo, aż na kole zamachowym zacznie pojawiać nam się podziałka wyrażona w stopniach kolejno 9-12-15-18 (co 3 stopnie, wartości 12 i 15 na pewno są, co do reszty nie pamiętam czy 18 jeszcze jest), patrząc oczywiście w okienko skrzyni.
Wybitym wartościom liczbowym przynależy wybita przy niej kreska (biegnąca równolegle do prawej czy lewej krawędzi okienka w skrzyni), a owe wartości liczbowe oznaczają stopień wyprzedzenia zapłonu.
3. Poprawiamy tą kreskę białym markerem/ korektorem w płynie i czekamy aż farba wyschnie
4. Usuwamy wszystkie klucze z gniazd i okolic kół pasowych, odpalamy silnik i czekamy aż się rozgrzeje. Ta procedura nie musi być w pełni zachowana, można sie autem przejechać - szybciej sie rozgrzeje. Wymagana jest temperatura pracy (90 stopni).
Obroty biegu jałowego powinny być w okolicy 750 - 800 rpm.
5. Na włączonym silniku mostkujemy odpowiednie piny w złączu serwisowym (w skrzynce bezpieczników w specjalnym złączu lub w przekaźniku pompy paliwa w miejscu na bezpiecznik - wsuwamy bezpiecznik) na conajmniej 4 sekundy.
6. Podpinamy lampę stroboskopową pod przewód wysokiego napięcia świecy nr 1 (cylindra pierwszego). Lampą ustawioną na 0 stopni (bez ustawionego wyprzedzenia - jeżeli lampa ma regulacje oczywiście) błyskamy w okienko skrzyni kontrolując czy poprawiona przez nas markerem kreska pojawia się w okienku.
7. Jeżeli rzeczona kreska pokrywa się z prawą krawędzią okienka w skrzyni, lub jest w jej okolicy - oznacza to, że mamy ustawione 15 stopni wyprzedzenia zapłonu - jeżeli nie, patrz pkt następny.
8. Luzujemy aparat zapłonowy poprzez częściowe odkręcenie nakrętki na klucz nr 13 przytrzymującej aparat, tak aby można było obracać aparatem zapłonowym.
9. Kręcimy aparatem w prawo - aby opóźnić moment zapłonu, lub w lewo - aby przyśpieszyć moment zapłonu. Moment zapłonu obserwujemy w okienku skrzyni patrząc jak zmienia się położenie kreski zaznaczonej przez nas markerem (lub czy pojawia się w ogóle w okienku).
10. Ustawiamy aparat zapłonowy tak, aby poprawiona przez nas kreska odpowiadająca 15 stopniom wyprzedzenia zapłonu pokrywała się z prawą krawędzią okienka w skrzyni.
11. Dokręcamy aparat zapłonowy i ponownie kontrolujemy zapłon lampą.
12. Test drogowy.
Należy wystrzegać się zbyt dużych wyprzedzeń zapłonu. Przy lpg optymalne jest 18 stopniowe wyprzedzenie zapłonu - wymagana jest po tym regulacja składu mieszanki celem poprawy osiągów. Konieczna ponowna regulacja wynika z zależnego wpływu momentu zapłonu i proporcji mieszanki paliwowo-powietrznej. Osiąga się poprzez to mniejsze spalanie - wzrasta sprawność silnika na paliwie LPG. Z reguły po zmianie np z 15stopni wyprzedzenia, na 18 należy nieco zubożyć mieszankę.
Jeżeli silnik jest składany np po remoncie, lub była demontowana głowica i aparat, przed pierwszym uruchomieniem palec aparatu powinien wskazywać na kreskę, nacięcie na aparacie zapłonowym równocześnie gdy w okienku skrzyni pojawia sie znak "0", a na kole rozrządu znak z tyłu koła znajduje się na poziome pokrywy zaworów.
Dla silnika pracującego na benzynie odpowiednie wyprzedzenie zapłonu to 15 stopni przed GMP.
-
Audi 80 Polska
- Forum Audi 80

- Posty: 7334
- Rejestracja: 25 sty 2007, 08:37
- Imię: Andrzej Cz
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Sedan quattro
- Silnik: 2.8 AAH
- Lokalizacja: Kraków
-
zborek_k-kozle
- Forum Audi 80

- Posty: 472
- Rejestracja: 01 lut 2012, 17:53
- Lokalizacja: Kędzierzyn-Kożle
Zukreator, na pewno 0 zero ma być przecięte przez prawą krawędź okienka ? A nie przez lewą? Jak sprawdzałem zapłon i rozrząd to 0 jest stojąc przodem z lewej strony czyli lewa aku prawa serwo. I wtedy wszystkie znaki się pokrywają i zapłon jest na 15 stopni. Z tego co piszesz to mógłbym mieć przestawiony wałek rozrządu o jakieś 2-3 zęby? Z tym, że nie czuje żeby był słabszy, aczkolwiek nie mam do czego porównać.
-
zukreator
no idealnie przecinać nie musi, ale powinno sie znaleźć przy prawej stronie krawędzi okienka.
kwestia też pod jakim kątem patrzysz na znak z tyłu wałka rozrządu, który to znak musi być na wysokości płaszczyzny pokrywy zaworów.
a w kwestii przestawienia - co najwyżej o 1 ząbek. pasek rozrządu wraz ze zwiększonym przebiegiem sie rozciąga, co też wpływa na rozjeżdżanie sie timingu silnika.
jak chcesz to ustaw zamach na znak, dopasuj do tego koło pasowe wałka rozrządu i zobacz czy da sie inaczej założyć pasek niż miałeś, tj czy da sie przerzucić o ten jeden ząb
kwestia też pod jakim kątem patrzysz na znak z tyłu wałka rozrządu, który to znak musi być na wysokości płaszczyzny pokrywy zaworów.
a w kwestii przestawienia - co najwyżej o 1 ząbek. pasek rozrządu wraz ze zwiększonym przebiegiem sie rozciąga, co też wpływa na rozjeżdżanie sie timingu silnika.
jak chcesz to ustaw zamach na znak, dopasuj do tego koło pasowe wałka rozrządu i zobacz czy da sie inaczej założyć pasek niż miałeś, tj czy da sie przerzucić o ten jeden ząb
-
zborek_k-kozle
- Forum Audi 80

- Posty: 472
- Rejestracja: 01 lut 2012, 17:53
- Lokalizacja: Kędzierzyn-Kożle
- Pieterb
- Forum Audi 80

- Posty: 11744
- Rejestracja: 02 sty 2009, 17:59
- Imię: Piotr
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Sedan
- Silnik: 2.0 ABK+lpg
- Lokalizacja: Zamość
a ja zapytam tak czyli jeśli chodzi o mostkowania złącza diagnostycznego to piny we wtyczce koloru białego tak :?: bo czarna to zasilanie chyba że coś pomyliłem. Bo kolega ma jeszcze brązową ale to chyba od automatycznej skrzyni biegów.zukreator pisze:5. Na włączonym silniku mostkujemy odpowiednie piny w złączu serwisowym (w skrzynce bezpieczników w specjalnym złączu lub w przekaźniku pompy paliwa w miejscu na bezpiecznik - wsuwamy bezpiecznik) na conajmniej 4 sekundy.
I drugie pytanie, czy ten mostek ma być aż do ustawienia zapłonu czy tylko na ok 4 s jak w przypadku przekaźnika pompy paliwa :?:
-
zukreator
W kwestii koloru złącz, jakie należy zmostkować - tego niestety nie pamiętam.a ja zapytam tak czyli jeśli chodzi o mostkowania złącza diagnostycznego to piny we wtyczce koloru białego tak :?: bo czarna to zasilanie chyba że coś pomyliłem.
W którejś z książek sam naprawiam jest ta procedura opisana i drogą dedukcji można dojść co z czym należy mostkować.
Ja robiłem tylko na ok 4 sekundy i efekty były moim zdaniem zgodne z oczekiwanymi.PieterB pisze:I drugie pytanie, czy ten mostek ma być aż do ustawienia zapłonu czy tylko na ok 4 s jak w przypadku przekaźnika pompy paliwa
- Pieterb
- Forum Audi 80

- Posty: 11744
- Rejestracja: 02 sty 2009, 17:59
- Imię: Piotr
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Sedan
- Silnik: 2.0 ABK+lpg
- Lokalizacja: Zamość
a w której jakbyś mógł podpowiedzieć bo w tych co mam nie ma nic na ten temat bo akurat przestudiowałem obiezukreator pisze:W którejś z książek sam naprawiam jest ta procedura opisana
hmm, w kilku temat znalazłem takie info że
tylko pytanie które to są wewnętrzne :?: bo to mi nie wiele mówi tym bardziej że kolega ma w środku auta a nie w skrzynce.dan197 pisze:Teraz bierzemy drucik laczymy ze soba dwa wewnetrzne piny z gniazd diagnostycznych w skrzynce bezpiecznikow
edit,
oki czyli już mam - to trzeba podobnie jak do odczytywania kodów migowych <ok>
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
-
pawslaw1601
- Forum Audi 80

- Posty: 57
- Rejestracja: 08 lis 2016, 18:52
-
pawslaw1601
- Forum Audi 80

- Posty: 57
- Rejestracja: 08 lis 2016, 18:52
Przekręciłem 4 razy i nie ma nawet śladu. Wcięcie na kole pasowym ustawiłem w stronę wypustki na obudowie, a koło zamachowe w pozycji GMP i nic. Można ustawić zapłon korzystając jedynie z lampy stroboskopowej?
Ostatnio zmieniony 17 gru 2016, 21:33 przez pawslaw1601, łącznie zmieniany 1 raz.









