Sklep Ipart
części samochodowe
Tarcze, hamulce
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl


felgi - sklep internetowy ucando.pl

[2.3 NG] Jak ustawić zapłon. Ustawienie zapłonu / rozrządu.

Wszystko co tyczy się silników rzędowych pięciocylindrowych.
zukreator

[2.3 NG] Jak ustawić zapłon. Ustawienie zapłonu / rozrządu.

Post autor: zukreator » 17 gru 2014, 19:15

Na prośbę jednego użytkownika, napisałem poradnik jak ustawić zapłon. Pisany dosadnie starając się nie pozostawiać żadnych niedomówień.

Procedura

Kolejność nie jest dowolna:

1. Ustawiamy koło zamachowe w pozycji GMP tłoka pierwszego (cylindry liczymy od rozrządu), jest to równoznaczne z pojawieniem się w okienku skrzyni znaku "0" wybitego na kole zamachowym.
Owe "0" powinno zostać "przecięte" przez prawą krawędź okienka - stojąc przodem do auta - sprawdzamy przy okazji, czy na kole pasowym wałka rozrządu znak z tyłu koła (wcięcie/zagłębienie) jest na poziomie płaszczyzny pokrywy zaworów - jesli w ogóle znaku nie widzimy, obracamy WAŁEM silnika o 360 stopni, aż ponownie pojawi się "0" wybite w zamachu.
Jeżeli po tym, te znaki się zgrywają, tj. "0" na kole zamachowym jest "przecięte" przez prawą krawędź okienka w skrzyni, a "wgłębienie" znajdujące się z tyłu koła zębatego wałka rozrządu znajduje się na poziomie płaszczyzny pokrywy zaworów (miejsce styku pokrywy z głowicą), oznacza to, że fazy rozrządu są zgrane poprawnie.

2. Z pozycji ustawioenj w pkt 1, kręcimy wałem silnika w lewo, aż na kole zamachowym zacznie pojawiać nam się podziałka wyrażona w stopniach kolejno 9-12-15-18 (co 3 stopnie, wartości 12 i 15 na pewno są, co do reszty nie pamiętam czy 18 jeszcze jest), patrząc oczywiście w okienko skrzyni.
Wybitym wartościom liczbowym przynależy wybita przy niej kreska (biegnąca równolegle do prawej czy lewej krawędzi okienka w skrzyni), a owe wartości liczbowe oznaczają stopień wyprzedzenia zapłonu.

3. Poprawiamy tą kreskę białym markerem/ korektorem w płynie i czekamy aż farba wyschnie

4. Usuwamy wszystkie klucze z gniazd i okolic kół pasowych, odpalamy silnik i czekamy aż się rozgrzeje. Ta procedura nie musi być w pełni zachowana, można sie autem przejechać - szybciej sie rozgrzeje. Wymagana jest temperatura pracy (90 stopni).
Obroty biegu jałowego powinny być w okolicy 750 - 800 rpm.

5. Na włączonym silniku mostkujemy odpowiednie piny w złączu serwisowym (w skrzynce bezpieczników w specjalnym złączu lub w przekaźniku pompy paliwa w miejscu na bezpiecznik - wsuwamy bezpiecznik) na conajmniej 4 sekundy.

6. Podpinamy lampę stroboskopową pod przewód wysokiego napięcia świecy nr 1 (cylindra pierwszego). Lampą ustawioną na 0 stopni (bez ustawionego wyprzedzenia - jeżeli lampa ma regulacje oczywiście) błyskamy w okienko skrzyni kontrolując czy poprawiona przez nas markerem kreska pojawia się w okienku.

7. Jeżeli rzeczona kreska pokrywa się z prawą krawędzią okienka w skrzyni, lub jest w jej okolicy - oznacza to, że mamy ustawione 15 stopni wyprzedzenia zapłonu - jeżeli nie, patrz pkt następny.

8. Luzujemy aparat zapłonowy poprzez częściowe odkręcenie nakrętki na klucz nr 13 przytrzymującej aparat, tak aby można było obracać aparatem zapłonowym.

9. Kręcimy aparatem w prawo - aby opóźnić moment zapłonu, lub w lewo - aby przyśpieszyć moment zapłonu. Moment zapłonu obserwujemy w okienku skrzyni patrząc jak zmienia się położenie kreski zaznaczonej przez nas markerem (lub czy pojawia się w ogóle w okienku).

10. Ustawiamy aparat zapłonowy tak, aby poprawiona przez nas kreska odpowiadająca 15 stopniom wyprzedzenia zapłonu pokrywała się z prawą krawędzią okienka w skrzyni.

11. Dokręcamy aparat zapłonowy i ponownie kontrolujemy zapłon lampą.

12. Test drogowy.

Należy wystrzegać się zbyt dużych wyprzedzeń zapłonu. Przy lpg optymalne jest 18 stopniowe wyprzedzenie zapłonu - wymagana jest po tym regulacja składu mieszanki celem poprawy osiągów. Konieczna ponowna regulacja wynika z zależnego wpływu momentu zapłonu i proporcji mieszanki paliwowo-powietrznej. Osiąga się poprzez to mniejsze spalanie - wzrasta sprawność silnika na paliwie LPG. Z reguły po zmianie np z 15stopni wyprzedzenia, na 18 należy nieco zubożyć mieszankę.

Jeżeli silnik jest składany np po remoncie, lub była demontowana głowica i aparat, przed pierwszym uruchomieniem palec aparatu powinien wskazywać na kreskę, nacięcie na aparacie zapłonowym równocześnie gdy w okienku skrzyni pojawia sie znak "0", a na kole rozrządu znak z tyłu koła znajduje się na poziome pokrywy zaworów.

Dla silnika pracującego na benzynie odpowiednie wyprzedzenie zapłonu to 15 stopni przed GMP.

Awatar użytkownika
Multifonika
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 7334
Rejestracja: 25 sty 2007, 08:37
Imię: Motostacja
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan quattro
Silnik: 2.8 AAH
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: Multifonika » 17 gru 2014, 19:36

Dobry poradnik. Przyklejam na górze działu.
Części samochodowe online - Motostacja

strugar
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 63
Rejestracja: 03 lis 2014, 12:03

Post autor: strugar » 17 gru 2014, 23:05

Jeszce raz dziekuje

Wydrukowałem sonbie i zapisałem na dysku bo znająć moje szcęscie za miesiąc bym szukał instrukcji jak usatwić zaplon.
Once Audi always Audi
było :
80 B3 1986r 1,8
A4 B5 1996r 1,8T quattro
A6 Avant C5 2000r 2,6

Jest
A4 Avant B5 2001r 1,9 TDI
Coupe Quattro 1990r 2,3

gregor 12
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 9
Rejestracja: 08 sty 2015, 16:40
Lokalizacja: złocieniec

Post autor: gregor 12 » 08 sty 2015, 16:48

witam mam taki problem ustawilem wszystko tak jak napisałes i nic niechce zapalic niewiem co jest a wymienialem czujnik halla bo nie bylo iskry teraz iskra jest paliwo dochodzi pompka chodzi a nie pali prosze o pomoc
grzesiek

zborek_k-kozle
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 472
Rejestracja: 01 lut 2012, 17:53
Lokalizacja: Kędzierzyn-Kożle

Post autor: zborek_k-kozle » 25 sty 2015, 20:59

Zukreator, na pewno 0 zero ma być przecięte przez prawą krawędź okienka ? A nie przez lewą? Jak sprawdzałem zapłon i rozrząd to 0 jest stojąc przodem z lewej strony czyli lewa aku prawa serwo. I wtedy wszystkie znaki się pokrywają i zapłon jest na 15 stopni. Z tego co piszesz to mógłbym mieć przestawiony wałek rozrządu o jakieś 2-3 zęby? Z tym, że nie czuje żeby był słabszy, aczkolwiek nie mam do czego porównać.

zukreator

Post autor: zukreator » 25 sty 2015, 21:58

no idealnie przecinać nie musi, ale powinno sie znaleźć przy prawej stronie krawędzi okienka.

kwestia też pod jakim kątem patrzysz na znak z tyłu wałka rozrządu, który to znak musi być na wysokości płaszczyzny pokrywy zaworów.

a w kwestii przestawienia - co najwyżej o 1 ząbek. pasek rozrządu wraz ze zwiększonym przebiegiem sie rozciąga, co też wpływa na rozjeżdżanie sie timingu silnika.

jak chcesz to ustaw zamach na znak, dopasuj do tego koło pasowe wałka rozrządu i zobacz czy da sie inaczej założyć pasek niż miałeś, tj czy da sie przerzucić o ten jeden ząb

zborek_k-kozle
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 472
Rejestracja: 01 lut 2012, 17:53
Lokalizacja: Kędzierzyn-Kożle

Post autor: zborek_k-kozle » 26 sty 2015, 08:43

Pasek jest nowy, więc myślę że się jeszcze nie rozciągnął. Teraz przez tydzień będę bez auta bo się upiększa jak go będę miał to sprawdzę, ale pamiętam że 0 jest z lewej strony.

Gamoń
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 1
Rejestracja: 02 wrz 2015, 21:13

Post autor: Gamoń » 02 wrz 2015, 21:39

czy zasada ustawienia zapłonu w NG jest taka jak w 7a???

maciek889
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 4657
Rejestracja: 30 wrz 2009, 19:10
Imię: Maciej
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan
Silnik: 2.3 NG
Lokalizacja: Wchsut.

Post autor: maciek889 » 02 wrz 2015, 21:54

Gamoń pisze:czy zasada ustawienia zapłonu w NG jest taka jak w 7a???
W 7A nie ustawia się zapłonu bo tam za zapłon odpowiadają dwa czujniki położenia wału które chyba są montowane na stałe. A hall w aparacie służy jako czujnik położenia wałka dla sekwencyjnego wtrysku benzyny.
Gdybym miał więcej pieniędzy to nie jeździłbym bym Audi 80... Wtedy byłoby mnie stać na zakup jeszcze starszego auta.

Kiedy gaz zniszczy mój silnik bo zeswapował bym coś. 250 tys. km na gazie nie robi na nim wrażenia.

Awatar użytkownika
Pieterb
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 11726
Rejestracja: 02 sty 2009, 17:59
Imię: Piotr
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan
Silnik: 2.0 ABK+lpg
Lokalizacja: Zamość

Post autor: Pieterb » 20 mar 2016, 09:09

zukreator pisze:5. Na włączonym silniku mostkujemy odpowiednie piny w złączu serwisowym (w skrzynce bezpieczników w specjalnym złączu lub w przekaźniku pompy paliwa w miejscu na bezpiecznik - wsuwamy bezpiecznik) na conajmniej 4 sekundy.
a ja zapytam tak czyli jeśli chodzi o mostkowania złącza diagnostycznego to piny we wtyczce koloru białego tak :?: bo czarna to zasilanie chyba że coś pomyliłem. Bo kolega ma jeszcze brązową ale to chyba od automatycznej skrzyni biegów.
I drugie pytanie, czy ten mostek ma być aż do ustawienia zapłonu czy tylko na ok 4 s jak w przypadku przekaźnika pompy paliwa :?:
WRC is for boys.
Group B was for men.

zukreator

Post autor: zukreator » 20 mar 2016, 15:20

a ja zapytam tak czyli jeśli chodzi o mostkowania złącza diagnostycznego to piny we wtyczce koloru białego tak :?: bo czarna to zasilanie chyba że coś pomyliłem.
W kwestii koloru złącz, jakie należy zmostkować - tego niestety nie pamiętam.
W którejś z książek sam naprawiam jest ta procedura opisana i drogą dedukcji można dojść co z czym należy mostkować.
PieterB pisze:I drugie pytanie, czy ten mostek ma być aż do ustawienia zapłonu czy tylko na ok 4 s jak w przypadku przekaźnika pompy paliwa
Ja robiłem tylko na ok 4 sekundy i efekty były moim zdaniem zgodne z oczekiwanymi.

Awatar użytkownika
Pieterb
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 11726
Rejestracja: 02 sty 2009, 17:59
Imię: Piotr
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan
Silnik: 2.0 ABK+lpg
Lokalizacja: Zamość

Post autor: Pieterb » 20 mar 2016, 16:52

zukreator pisze:W którejś z książek sam naprawiam jest ta procedura opisana
a w której jakbyś mógł podpowiedzieć bo w tych co mam nie ma nic na ten temat bo akurat przestudiowałem obie

hmm, w kilku temat znalazłem takie info że
dan197 pisze:Teraz bierzemy drucik laczymy ze soba dwa wewnetrzne piny z gniazd diagnostycznych w skrzynce bezpiecznikow
tylko pytanie które to są wewnętrzne :?: bo to mi nie wiele mówi tym bardziej że kolega ma w środku auta a nie w skrzynce.

edit,
oki czyli już mam - to trzeba podobnie jak do odczytywania kodów migowych <ok>
Obraz 090.jpg
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
WRC is for boys.
Group B was for men.

pawslaw1601
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 57
Rejestracja: 08 lis 2016, 18:52

Post autor: pawslaw1601 » 17 gru 2016, 17:40

Witam. Chciałbym się zapytać co mam zrobić jeśli na kole zamachowym nie mam żadnych znaków wybitych? Kręciłem dookoła kołem i nie mam nic oprócz 2 otworów, żadnego 0,9,12,15,18 czy innych numerów.

Awatar użytkownika
Pieterb
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 11726
Rejestracja: 02 sty 2009, 17:59
Imię: Piotr
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan
Silnik: 2.0 ABK+lpg
Lokalizacja: Zamość

Post autor: Pieterb » 17 gru 2016, 19:27

pawslaw1601, nie spotkałem jeszcze takiej wersji więc kręć i szukaj dalej może jest zanieczyszczone i nie widać.
WRC is for boys.
Group B was for men.

pawslaw1601
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 57
Rejestracja: 08 lis 2016, 18:52

Post autor: pawslaw1601 » 17 gru 2016, 19:42

Przekręciłem 4 razy i nie ma nawet śladu. Wcięcie na kole pasowym ustawiłem w stronę wypustki na obudowie, a koło zamachowe w pozycji GMP i nic. Można ustawić zapłon korzystając jedynie z lampy stroboskopowej?
Ostatnio zmieniony 17 gru 2016, 21:33 przez pawslaw1601, łącznie zmieniany 1 raz.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Silniki pięciocylindrowe.”


opony samochodowe hamulce
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl części samochodowe ucando.pl
części samochodowe iparts.pl
Prilo.com - Transport międzynarodowy samochodów
Tooles.pl - Sklep z elektronarzędziami
Pilarki akumulatorowe Stiga