Od 2008 roku użytkuję ABK z LPG i chciałbym się podzielić swoimi spostrzeżeniami.
ABK ma wtrysk Fullgroup, a to znaczy że:
Jeśli twój komputer gazowy nie umie sobie poradzić z tym typem wtrysku (tak jak mój STAG200) to wtryskiwacze gazowe tak jak i benzynowe muszą pracować cztery razy szybciej niż w aucie z wtryskiem sekwencyjnym. To całkowicie eliminuje większość tanich wtryskiwaczy LPG. Regulując sekwencję w fullgrupie trzeba sprawdzić jakie najkrótsze czasy wtrysków LPG występują i czy wtryskiwacz gazowy jest w stanie nadążyć (jeśli nie nadąży to będzie szarpać silnikiem na wolnych obrotach, dławić etc.).1. Wszystkie cztery wtryski benzynowe są podłączone do ECU równolegle. Sterowane jednym tranzystorem, najczęściej przez jego przywieranie do masy.
2. Wtryskują paliwo na jeszcze zamknięty zawór dolotowy - komorę pośredniczącą - chwilę przed rozpoczęciem suwu ssania.
Z nagrzanego (z czasem) zaworu paliwo lepiej odparowuje i miesza się z zasysanym przez dany cylinder powietrzem. To tłumaczy zwiększone zużycie paliwa na zimnym silniku - musi być bogatsza mieszanka.
3. Wtryski następują co pół obrotu wału korbowego. Cały cykl zapłonu dla czterech cylindrów trwa 2 obroty wału korbowego - jeden wałka rozrządu.
4. Ilość paliwa potrzebna dla jednego cylindra jest podzielona na cztery porcje.
U mnie na wolnych z powyłączanym wszystkim co się da czas wtrysku LPG wychodzi 4,5ms. Reg Fasty mają minimalny czas cyklu 4,5ms
Żeby to osiągnąć trzeba mieć wysoki mnożnik, a żeby taki był trzeba mieć niskie ciśnienie gazu albo małe dysze. Rodzi to problem przy dużym bucie, bo zabraknie nam żarcia dla silnika.
Żeby to jakoś pożenić trzeba mieć reduktor który zapewni stabilne ciśnienie przy dużym obciążeniu.
Na 100% nie jest to Tomasetto AT09 Artic !
Artic z racji swojej spaszczonej konstrukcji generuje spadki ciśnienia gazu z 1,2 bar do 0,6 bar przy pracy z silnikiem o mocy 115KM. Porażka...
Żeby w/w reduktor jako tako pracował trzeba go porozwiercać w wielu miejscach, taki przerobiony nazywam roboczo subartic. Ciśnienie w ABK spada z 1,15 do 0,8 bar.
W Regach mam dysze 2mm i żeby najkrótsze czasy wtrysku były większe niż 4,5ms ciśnienie musiałem ustawić na 0,95 bar, a żeby samochód dostawał odpowiednią ilość gazu to ciśnienie nie może spaść niżej niz 0,75 bar, gdyż przy tym ciśnieniu zapętlają się wtyskiwacze gazu (całkowicie otwarte, ubogo).
Rozwiązaniem są dwa reduktory sub Artic... do silnika 115KM (brawo Tomasetto!)
Na zdjęciach poniżej macie moją instalację.
Tak dopracowany LPG w ABK nie szarpie na wolnych i zapewnia pełną wydajność silnika na 1/4 mili
Moje rady dla użytkowników fullgrupy i LPG.
Kupcie szybkie wtryskiwacze o cyklu pracy krótszym niż 4ms (Valteki typ 30 na śmietnik od razu).
NIE kupujcie Artica ani Alaski, spadki ciśnienia wręcz dramatyczne.
STAG-200 jest zbyt wolnym i archaicznym komputerem dla tego typu wtrysku.