Sklep Ipart
części samochodowe
Tarcze, hamulce
Sklep Bestdrive
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl


felgi - sklep internetowy ucando.pl

[All] Ciekawostka - jak działa turbina i intercooler ?

Pomysły, pytania, spostrzeżenia odnośnie tuningu zawieszenia, silnika, układu napędowego.
adasrogas

Post autor: adasrogas » 02 sty 2008, 21:51

Vision pisze:żeby nie zaśmiecać
kombinujesz coś.

KYJO nie wiem czy ci o to chodziło ale te 2 wirniki są od siebie odizolowane. połączone są ze sobą tylko wałkiem który przekazuje siłe. to jest tak jak silnik i skrzynia. kręcą sie razem ale to 2 oddzielne rzeczy

Awatar użytkownika
Vision
Audi 80 Klub
Audi 80 Klub
Posty: 992
Rejestracja: 18 kwie 2007, 05:41
Lokalizacja: warszawa

Post autor: Vision » 02 sty 2008, 21:51

EGR dostaje się syf do komory spalania i gorąco co zmniejsza efektywność

Awatar użytkownika
Motostacja pl
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 6966
Rejestracja: 07 mar 2007, 19:03
Imię: Motostacja PL
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan quattro
Silnik: 2.8 AAH
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: Motostacja pl » 02 sty 2008, 21:59

Co to jest silnik wolnossący?? Hmy najprościej powiedzieć że to taki który sam zasysa sobie powietrze, to znaczy ruch tłoku w duł powoduje zassanie powietrza atmosferycznego. W przypadku silników turbodoładowanych powietrze nie tyle jest zasysane co wpompowywane pod ciśnieniem za pomocą właśnie turbiny.

Dlaczego turbo nie tak łatwo zamontować do benzyny :?: Specjalistą nie jestem ale jest to związane po pierwsze z tym że silnik benzynowy pracuje nie co inaczej. Potrzebuje specjalnie wyważonej dawki paliwa i tlenu. Za dużo jednego lub drugiego jest nie wskazane w jego pracy (spalanie stukowe, wypalanie zaworów). W przypadku Diesla jest to znacznie łatwiejsze do opanowania, zazwyczaj pracują one na większej dawce tlenu niż jest wymagana do spalenia paliwa.

Kolejna sprawa to sama budowa silników. Silniki Diesla są mocniejsze, lepiej przystosowane do dużych obciążeń. Jednym słowem silniki benzynowe mogą się po prostu rozlecieć. Na pewno jest jeszcze sporo innych czynników.

I jeszcze jedno. Powołując się na jednego z kolegów z tego forum który opisywał problem "nitro" w silnika diesla. Otóż z tego co pisał wynika że również znacznie łatwiej zastosować nitro w silniku diesla niż w silniku benzynowym.

A tu jeszcze taki trochę lepszy rysunek budowy turbiny:

Obrazek

Awatar użytkownika
kyjo
Audi 80 Klub
Audi 80 Klub
Posty: 877
Rejestracja: 23 wrz 2007, 11:01
Lokalizacja: RKR

Post autor: kyjo » 02 sty 2008, 22:10

więc skoro są to 2 oddzielne wirniki t ow jaki sposób część zpalin zostaje przetłoczona do komory spalania? z twgo wnioskuje że spaliny jedynie stanowią napęd turbiny

[ Dodano: 2008-01-02, 22:18 ]
więc spaliny nie trafiają do komory spalanie a intercooler schładza spaliny żeby więcej napedzało turbinę czy powietrze żeby więcej weszło do komory???


więc dlaczego większośc uzytkowników pisze że spaliny trafiają do turbo gdzie pompuje je spowrotem do silnika????

adasrogas

Post autor: adasrogas » 02 sty 2008, 22:19

czyli silniki wolnossące to silniki bez turbo? i nie montuje sie do nich turbo bo go nie mają?

tak spaliny tylko napędzają turbine które bierze sobie powietrze z filtra. właśnie chyba tam do komory nie dostają spaliny, dostają sie tam te opary z odmy(nie załapałem tego do końca)

[ Dodano: 2008-01-02, 22:24 ]
intercooler schładza powietrze które sie nagrzało po przejściu przez rozgrzaną od spalin turbine


no właśnie pierwsze wyjasnienie działania turbiny jakie usłyszałem to ze ona pompuje spaliny spowrotem do ponownego przepalenia ale z tego co tu zrozumiałem to tak chyba nie jest

Awatar użytkownika
chips
Audi 80 Klub
Audi 80 Klub
Posty: 766
Rejestracja: 04 kwie 2007, 18:55
Lokalizacja: Kraśnik

Post autor: chips » 03 sty 2008, 01:31

Spaliny po napędzeniu turbiny idą dalej w kolektor wydechowy i są wyrzucane poprzez układ wydechowy na zewnątrz. Do cylindrów tłoczone jest jedynie czyste powietrze pobierane z zewnątrz, przechodzące najpierw przez filtr powietrza. Poprzez turbo spaliny nie dostają się do cylindrów.

Ponowne spalanie spalin to jest osobny temat. Odpowiada za to EGR czyli zawór zwrotny spalin (recyrkulator). Na wolnych obrotach jest on otwarty i spaliny są ponownie spalane. Kiedy wzrastają obroty silnika EGR się zamyka i do silnika trafia jedynie czyste powietrze dodatkowo tłoczone przez turbinę.

Co do odmy to jest to odpowietrzenie dołu silnika. Ma ona za zadanie odprowadzić ciśnienie, które wytwarza się w dole silnika w trakcie jego pracy.

Awatar użytkownika
jasiekddd
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 146
Rejestracja: 01 lis 2007, 14:02
Lokalizacja: Biała Podl

Post autor: jasiekddd » 03 sty 2008, 03:30

adasrogas pisze:bo turbiny są montowane w dużej większości w diesleach. a skoro mają taką magiczną siłę to czemu nie ma ich tyle w benzyniakach? bo mają ograniczony stopien sprężania. to znaczy ze głowice mogą wylecieć przez maskę w kosmos?
poniewaz w dieslu są one tańsze i dają lepszy efekt z ekonomicznego punktu widzenia, w benzynie montowanie turba wiąze sie z koniecznościa wzmocnienia wielu elementów silnika, właśnie zeby częsci nie powylatywały w kosmos. w deislu ze wzgledu na duzy stopień spręzania i np tłoki i cylindry i tak muszą być dośc mocne.

w benzynie turbina da i ak mniejszy efekt, bo ma duzo mniejszy stopień spreżania niz diesel, wiec z tej samej ilości dodatkowo "upchnietego" powietrza wytworzy mniej dodatkowej mocy.
jest jeszcze róznica pod względem budowy układu dolotowego. w benzynie jest przepustnica, która reguluje dopływ powietrza do komory spalania, wiec nawet jeśli benzyna ma turbo, to cisnienie jest przez wiekszość czasu blokowane przez przepustnice i jej działanie nie jest w pełni wykorzystane, bo nikt nie jesździ non stop z pedałem w podłodze. W dieslach nie ma przepustnicy, do komory spalania dostaje sie cały czas maksymalna ilośc powietrza (moc jest regulowana tylko przez ilość wtryskiwanego paliwa). tak wiec turbo jeśli pompuje, to jego ciśnienie jest uzywane caly czas z pełna mocą.
miałem o tym na studiach, ale nie pamietam za dobrze ;-) jeśli coś pokręcilem przoszę mnie poprawić.

karol121
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 1077
Rejestracja: 09 lis 2007, 11:06
Lokalizacja: Sandomierz

Post autor: karol121 » 07 sty 2008, 19:35

brawo chips konkretnie to napisales, a co do zastosowania EGR to on zminiejsza zawartość wydzielanego NO poniewaz czesc spalin przedostaje sie do kolektora ssacego (ekologia), a intercooler jest własnie po to aby schłodzic powietrze poniewaz im zimniejsze powietrze to jego gęstość wieksza a co za tym idzie wieksza ilosć tlenu i lepsze spalanie :mrgreen:

Awatar użytkownika
comag
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 127
Rejestracja: 21 kwie 2007, 08:47
Lokalizacja: Małopolska

Post autor: comag » 10 sty 2008, 11:46

Panowie , poproszę o pilną pomoc jadę za godzinkę oglądać (zaliczkowane) 1994 r 1,9 TDI mam podejrzenia odnośnie turbiny ( słabo ciągnie na niskich obrotach) proszę o zdjęcie lub rysunek które węże lub wąż sprawdzić czy twardnieje przy obrotach 2200.

chciałbym sprawdzić czy turbina cokolwiek dmucha czy mam takie wrażenie (brak wciskania w fotel) jakby turbo nie pracowało ,bo niestety diesel to dla mnie czarna magia :oops:

WOJTEK26
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 4041
Rejestracja: 01 lut 2007, 08:15
Lokalizacja: Jelenia G

Post autor: WOJTEK26 » 10 sty 2008, 14:15

Przewód przy kolektorze ssacym powinien twardniec przy daniu gazu. Jeżeli sie tak nie dzieje lub słabo to wtedy juz tylko VAG żeby było widac czy to sterowanie turbo czy przepływka. W tym modelu powinna byc juz przepływka Pierburga

DRED
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 1040
Rejestracja: 23 lis 2006, 09:23
Lokalizacja: stolica

Post autor: DRED » 10 sty 2008, 18:47

a nie lepiej podpiąć pod vaga i zrobić logi wtedy widzisz jak pracuje przepływka ile dmucha turbina i inne elementy

Awatar użytkownika
comag
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 127
Rejestracja: 21 kwie 2007, 08:47
Lokalizacja: Małopolska

Post autor: comag » 10 sty 2008, 23:06

dzięki za pomoc , autko kupione (żałuje że nie dla mnie, bo piękne cacko )
okazało się że turbo działa normalnie , a myślałem że mój na Lpg nie ma lotów do TDI , jednak dużo w tyle nie zostawałem. <ok>

shelby
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 100
Rejestracja: 26 mar 2007, 10:05
Lokalizacja: Zduńska Wola

Post autor: shelby » 19 lut 2008, 11:46

Spalanie benzyny zachodzi w stosunku 14,7:1 (14.7 części powietrza 1 część benzyny). Dołożenie większej ilości powietrza automatycznie powoduje bardzo duży wzrost spalania. Dlatego wyczynowe rajdówki palą po 50litrów.
W silniku diesla w/w stosunek dochodzi do 24:1. Silnik sam nie jest w stanie wchłonąć aż tyle powietrza więc stosuje się turbo by zapewnić optymalne warunki i bardzo duży wzrost mocy przy niewielkim wzroście spalania ON.

vwcorjacek
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 94
Rejestracja: 15 gru 2007, 22:54
Lokalizacja: dolny śląsk

Post autor: vwcorjacek » 24 lut 2008, 17:42

Spalanie benzyny zachodzi w stosunku 14,7:1 (14.7 części powietrza 1 część benzyny). Dołożenie większej ilości powietrza automatycznie powoduje bardzo duży wzrost spalania. Dlatego wyczynowe rajdówki palą po 50litrów.
W silniku diesla w/w stosunek dochodzi do 24:1. Silnik sam nie jest w stanie wchłonąć aż tyle powietrza więc stosuje się turbo by zapewnić optymalne warunki i bardzo duży wzrost mocy przy niewielkim wzroście spalania ON.
Cos cłyszałeś ze dzwonią ale niewiesz w którym kościele :mrgreen:



AFR jest to parametr mówiący o składzie mieszanki.
Dołożenie większej ilości powietrza automatycznie powoduje bardzo duży wzrost spalania.
Samo "dołożenie" większej ilości powietrza może spowodować jedynie spłynięcie tłoków do miski olejowej,poprzez zbyt ubogie AFR. ZAWSZE zwiększając ilość powietrza trzeba przeliczyć ile potrzeba dodać paliwa,i czy wtryski wydolą taką zmiane.
W,moim silniku przy doładowaniu 0.45 bara,ciśnienu paliwa na listwie 3 Atm,wtryski o wydajności 280 ccm3 nie dawały rady. Obecny setup na 0.9-1 atm zakłada wtryski 440 ccm3 na minute.

DRED
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 1040
Rejestracja: 23 lis 2006, 09:23
Lokalizacja: stolica

Post autor: DRED » 24 lut 2008, 17:51

vwcorjacek pisze:Samo "dołożenie" większej ilości powietrza może spowodować jedynie spłynięcie tłoków do miski olejowej,poprzez zbyt ubogie AFR. ZAWSZE zwiększając ilość powietrza trzeba przeliczyć ile potrzeba dodać paliwa,i czy wtryski wydolą taką zmiane.
czepiasz się detali kolego <ok> przecież dołożenie powietrza automatycznie i samoistnie dolewa się paliwo LOL LOL LOL :D:D:D:D:D

ODPOWIEDZ

Wróć do „Tuning mechaniczny”


opony samochodowe opony samochodowe hamulce
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl części samochodowe ucando.pl
części samochodowe iparts.pl