adasrogas pisze:bo turbiny są montowane w dużej większości w diesleach. a skoro mają taką magiczną siłę to czemu nie ma ich tyle w benzyniakach? bo mają ograniczony stopien sprężania. to znaczy ze głowice mogą wylecieć przez maskę w kosmos?
poniewaz w dieslu są one tańsze i dają lepszy efekt z ekonomicznego punktu widzenia, w benzynie montowanie turba wiąze sie z koniecznościa wzmocnienia wielu elementów silnika, właśnie zeby częsci nie powylatywały w kosmos. w deislu ze wzgledu na duzy stopień spręzania i np tłoki i cylindry i tak muszą być dośc mocne.
w benzynie turbina da i ak mniejszy efekt, bo ma duzo mniejszy stopień spreżania niz diesel, wiec z tej samej ilości dodatkowo "upchnietego" powietrza wytworzy mniej dodatkowej mocy.
jest jeszcze róznica pod względem budowy układu dolotowego. w benzynie jest przepustnica, która reguluje dopływ powietrza do komory spalania, wiec nawet jeśli benzyna ma turbo, to cisnienie jest przez wiekszość czasu blokowane przez przepustnice i jej działanie nie jest w pełni wykorzystane, bo nikt nie jesździ non stop z pedałem w podłodze. W dieslach nie ma przepustnicy, do komory spalania dostaje sie cały czas maksymalna ilośc powietrza (moc jest regulowana tylko przez ilość wtryskiwanego paliwa). tak wiec turbo jeśli pompuje, to jego ciśnienie jest uzywane caly czas z pełna mocą.
miałem o tym na studiach, ale nie pamietam za dobrze
jeśli coś pokręcilem przoszę mnie poprawić.