Sklep Ipart
części samochodowe
Tarcze, hamulce
Sklep Bestdrive
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl


felgi - sklep internetowy ucando.pl

[B4 2.3 NG] Własny ECU silnika

Wszystko co tyczy się silników rzędowych pięciocylindrowych.
ODPOWIEDZ
szpilek
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 51
Rejestracja: 19 mar 2017, 12:44

[B4 2.3 NG] Własny ECU silnika

Post autor: szpilek » 26 mar 2019, 08:37

Cześć!

Chciałem się pochwalić :-D i przedstawić działanie sterownika silnika nad którym aktualnie pracuję. Zamontowany jest w moim Audi 80 2.3 NG. Filmik przedstawia pracę silnika na wolnych obrotach.



Obrazek

Pozdrawiam!

kamil199x
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 51
Rejestracja: 15 mar 2016, 19:45
Lokalizacja: Bielsko

Post autor: kamil199x » 26 mar 2019, 11:59

Cześć, powiesz coś więcej? Z czego masz cewki, jak z ich montażem. Jak zbudowany komputer, jak sterujesz zapłonem. Gdzie masz zamontowany czujnik położenia wału pod sygnał z cewek do kompa. Wtrsyki sekwencja czy full grupa

szpilek
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 51
Rejestracja: 19 mar 2017, 12:44

Post autor: szpilek » 26 mar 2019, 13:59

Hej, jasne że powiem :D cewki są od 4.0 tfsi 079905110H. Zamontowane są póki co na wcisk bezpośrednio na świecy która ma nakręconą na gwint płaską z góry nakrętkę w planie jest jeszcze jakaś konstrukcja aluminiowa, ale i bez tego trzymają się dobrze. Komputer zbudowany jest na STM32 M3 i posiada wszystkie potrzebne wejścia i wyjścia:
- temperatura silnika
- temperatura dolotu
- sonda lambda
- ciśnienie w kolektorze dolotowym
- czujnik spalania stukowego
- 5 wyjść do sterowania cewkami
- 5 wyjść do sterowania wtryskiwaczami
- sterowanie zaworem biegu jałowego

Czujnik położenia wału jest zamontowany na konstrukcji przed kołem pasowym - jest to czujnik hala. Na kole pasowym jest mały magnes.
Wtryskiwacze póki co full grupa ale sterownik jest przygotowany pod sekwencję więc pewnie jeszcze wleci tylko do tego potrzebna będzie zmiana sterownika gazu z 4 cyl na 6 cyl.

Awatar użytkownika
Leo
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 3822
Rejestracja: 06 mar 2008, 01:05
Imię: Adam
Model: Inny
Nadwozie: Coupe quattro
Silnik: 2,2 3B
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Post autor: Leo » 26 mar 2019, 14:53

spoko, a będzie tańsze niż EMU ?

Kogutiru
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 172
Rejestracja: 17 gru 2017, 20:07
Imię: Sebastian
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Avant
Silnik: 2.0 AGG+lpg
Lokalizacja: Legnica

Post autor: Kogutiru » 26 mar 2019, 15:18

Jak to sie sprawuje z wyprzedzeniem zapłonu powyżej 4tys. Obr. Jest to uwzględnione?

szpilek
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 51
Rejestracja: 19 mar 2017, 12:44

Post autor: szpilek » 26 mar 2019, 15:39

nie wiem ile kosztuje EMU. Moje koszty to głównie praca własna w porównaniu z częściami elektronicznymi. Pracując nad tym nie kierowałem się stworzeniem urządzenia na sprzedaż, ale zdobyciem doświadczenia, ale kto wie. Oczywiście jak ktoś byłby chętny do wzięcia udziału w programie testowym :D to zapraszam do kontaktu.
Kogutiru pisze:Jak to sie sprawuje z wyprzedzeniem zapłonu powyżej 4tys. Obr. Jest to uwzględnione?
mógłbyś trochę jaśniej

Kogutiru
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 172
Rejestracja: 17 gru 2017, 20:07
Imię: Sebastian
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Avant
Silnik: 2.0 AGG+lpg
Lokalizacja: Legnica

Post autor: Kogutiru » 26 mar 2019, 16:50

No jak jaśniej na jałowych moze być git a przy obciążeniu jakoś cza wyprzedzić/opoźnić zapłon zeby spalania stukowego nie było

maciek889
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 4735
Rejestracja: 30 wrz 2009, 19:10
Imię: Maciej
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan
Silnik: 2.3 NG
Lokalizacja: Wchsut.

Post autor: maciek889 » 26 mar 2019, 18:51

Masz do tego jakiś program kliencki na komputer? Czy na razie wszystkie parametry trzeba wgrywać razem z całym programem. Bo takie strojenie to byłaby trochę prehistoria.
szpilek pisze:nie wiem ile kosztuje EMU
Ponad 2 tysiące. To urządzenie byłoby dobrą konkurencją dla świnek i tańszych ECU jak megasquirt czy easyecu, które nie obsługują silników 5 cylindrowych.

szpilek
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 51
Rejestracja: 19 mar 2017, 12:44

Post autor: szpilek » 26 mar 2019, 19:52

@Kogutiru nie wiedziałem o co ci chodzi z liczbą 4 tys. Oczywiście że jest regulacja kąta wyprzedzenia od obciążenia i obrotów. Póki co mam ustawiony limiter na 4tys. Autkiem przejechałem już ok 300km i spisuje się nieźle.
maciek889 pisze: Masz do tego jakiś program kliencki na komputer
Na razie jak zgadłeś wszystkie mapy są generowane z Excela i wgrywane do procka wraz z programem i jest to dla mnie wystarczające. Natomiast nie ukrywam że wygodniej byłoby napisać jeszcze jakiś soft na pc może i na to przyjdzie czas.

kamil199x
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 51
Rejestracja: 15 mar 2016, 19:45
Lokalizacja: Bielsko

Post autor: kamil199x » 26 mar 2019, 20:36

a jak masz rozwiązaną kwestie zapłonu i sterowanie cewkami, nasz trigera? czy zaplon masz sterowany sygnalem z aparatu zapłonowego w seri 5ciu okienek rozdzielany na cewki? Noi chyba silnik pracuje na full frupie, bo wtryskiwacze dosc głośno pracują

szpilek
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 51
Rejestracja: 19 mar 2017, 12:44

Post autor: szpilek » 26 mar 2019, 20:47

sygnał położenia brany jest z ori czujnika halla w aparacie zapłonowym, impuls z wału brany jest do określenia w której połowie cyklu 720st jest silnik, wtryskiwacze pisałem fullgrupa no i gazowe to słychać wyraźnie stukanie

maciek889
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 4735
Rejestracja: 30 wrz 2009, 19:10
Imię: Maciej
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan
Silnik: 2.3 NG
Lokalizacja: Wchsut.

Post autor: maciek889 » 26 mar 2019, 23:37

szpilek pisze:impuls z wału brany jest do określenia w której połowie cyklu 720st jest silnik
Chyba musi to u ciebie jakoś inaczej działać, bo układy sekwencyjnego wtrysku lub/i zapłonu zawsze potrzebują czujnika wałka rozrządu, bo on definiuje czy w danym momencie tłok jest na górze w momencie wydechu/ssania czy sprężania pracy. A z samego czujnika wału nie odczyta się czy w danym momencie tłok jest w górze na zapłonie czy wydechu.

EDIT

Chyba tobie udało się wykorzystać taką właściwość silników 5 cylindrowych, że zapłon w danym punkcie wału następuje co drugi jego obrót.
W typowym 4 cylindrowym i pewnie 2, 6, 8 by już to nie wyszło, bo sygnał z aparatu pokrywałby się z sygnałem z aparatu co każdy obrót.

Aż musiałem sobie to rozrysować aby zrozumieć jak ci się to udało (zielona kropka to sygnał z czujnika na wale).

Obrazek


Tutaj dla porównania jak wygląda w przypadku 4 cylindrów.

Obrazek

[ Dodano: 2019-03-26, 23:37 ]
Jeszcze 6 cylindrów. Z tego też można wywnioskować dlaczego prosty zapłon wasted spark z megasquirta czy easy ecu nie zadziała w 5 cylindrach, chyba nawet ecumaster emu wymaga typowego czujnika położenia wałka rozrządu z jednym wycięciem aby uruchomić zapłon w 5 cylindrowcu.
Obrazek

szpilek
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 51
Rejestracja: 19 mar 2017, 12:44

Post autor: szpilek » 31 paź 2019, 12:31

Brawo! Dokładnie tak to u mnie działa impuls z wału raz przypada na szczelinę a raz na zasłonę czujnika hala dlatego mogę określić dokładne położenie silnika, ale jest to podyktowane tym, że chciałem wykorzystać ori czujnik halla na wałku. Dlatego tylko takie rozwiązanie wchodziło w grę. Oczywiście mógłbym zastosować koło triggera na wale plus jakiś trigger na wałku, ale wiąże się to z większym nakładem pracy mechanicznej.
maciek889 pisze:W typowym 4 cylindrowym i pewnie 2, 6, 8 by już to nie wyszło bo sygnał z aparatu pokrywałby się z sygnałem z aparatu co każdy obrót.
trzeba by podmienić koło aparatu na takie z nieparzystą ilością szczelin :D

[ Dodano: 2019-10-31, 12:31 ]
Cześć, czy ktoś zakładał trigger 36-1 lub 60-2 do Audi 80 NG albo podobnego i chce się podzielić doświadczeniami? Póki co mam sterownik na czujniku halla i jednym impulsie z wału jak wyżej opisane a chciałbym mieć dokładniejszy trigger na wale. Pozdrawiam

j0tp3
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 1
Rejestracja: 23 gru 2021, 12:04
Imię: Jakub
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan
Silnik: 2.3 NG+lpg

Re:

Post autor: j0tp3 » 12 sie 2022, 17:02

szpilek pisze:
31 paź 2019, 12:31
Brawo! Dokładnie tak to u mnie działa impuls z wału raz przypada na szczelinę a raz na zasłonę czujnika hala dlatego mogę określić dokładne położenie silnika, ale jest to podyktowane tym, że chciałem wykorzystać ori czujnik halla na wałku. Dlatego tylko takie rozwiązanie wchodziło w grę. Oczywiście mógłbym zastosować koło triggera na wale plus jakiś trigger na wałku, ale wiąże się to z większym nakładem pracy mechanicznej.
maciek889 pisze:W typowym 4 cylindrowym i pewnie 2, 6, 8 by już to nie wyszło bo sygnał z aparatu pokrywałby się z sygnałem z aparatu co każdy obrót.
trzeba by podmienić koło aparatu na takie z nieparzystą ilością szczelin :D

[ Dodano: 2019-10-31, 12:31 ]
Cześć, czy ktoś zakładał trigger 36-1 lub 60-2 do Audi 80 NG albo podobnego i chce się podzielić doświadczeniami? Póki co mam sterownik na czujniku halla i jednym impulsie z wału jak wyżej opisane a chciałbym mieć dokładniejszy trigger na wale. Pozdrawiam
Można założyć czujnik położenia wału z silników MPI/TSI od VW (pojemności 1.0 1.2 1.4 1.6)
Obrazek
Obrazek
Zdjęcia pochodzą z forum:
https://www.s2forum.com/forum/technical ... 60-2-wheel

Sam próbuję stworzyć sterownik do NG w oparciu o firmware speeduino

ODPOWIEDZ

Wróć do „Silniki pięciocylindrowe.”


opony samochodowe opony samochodowe hamulce
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl części samochodowe ucando.pl
części samochodowe iparts.pl