[B4] regeneracja pompy hamulcowej Lucas
-
- Forum Audi 80
- Posty: 340
- Rejestracja: 08 paź 2015, 10:59
- Imię: Jac
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Sedan
- Silnik: 1.9 1Z
- Lokalizacja: zachodniopomorskie
[B4] regeneracja pompy hamulcowej Lucas
Od pewnego czasu zauważyłem słabsze działanie układu hamulcowego w mojej Audi 80, a objawy wskazywały na pompę hamulcową (po dłuższym naciśnięciu pedał hamulca opadał do podłogi, czasami hamulce zaczynały działać od razu, czasami pedał wpadał o 1/3 i dopiero zaczynał hamować), postanowiłem spróbować zregenerować oryginalną pompę. Jak wiemy jakość obecnie produkowanych części zamiennych często znacznie odbiega od oryginału, ceny OE części potrafią zrujnować, więc ruszyłem w otchłanie internetu w celu zwiększenia swojego zasobu wiedzy w tym temacie.
Według katalogu ETKA w moim aucie powinna znajdować się dwusekcyjna pompa hamulcowa dla ABS o numerze producenta 4A0611021D. Pod maską mojego auta nie znalazłem jednak numeru na pompie, jedynie napis LUCAS. Według katalogów części zamiennych powinien pasować zestaw do regeneracji na średnicę pompy 23,8 mm – np. Autofren D1611. Zestaw zamówiony w sklepie, następnego dnia był w moim posiadaniu.
W celu zapewnienia sobie komfortu przy naprawie pojechałem na nieodległą stację demontażu i pozyskałem drugą pompę hamulcową z takimi oznaczeniami jak moja. Była ona zamontowana do wzmacniacza siły hamowania 4A0612105Q.
Po obejrzeniu kilku filmów, w tym 101 napraw pana Dudy przystąpiłem do rozbiórki zakupionej pompy. I tu zaczynają się schody oraz problemy:
1) Oryginalny pierścień osadczy Segera nie posiada otworów na szczypce, więc jego demontaż jest kłopotliwy.
Mnie udało się po wielu próbach i wygięciu tych blach oraz podważaniu dwoma wkrętakami.
Znajdujący się w zestawie pierścień Segera posiada wprawdzie otwory do szczypiec, nie ma jednak tych 6 wypustek, które utrzymują we właściwej pozycji podkładkę za uszczelniaczem, wskutek czego podkładka się odchyla i może nie utrzymywać we właściwy sposób uszczelniacza.
2) Zestaw Autofren D1611 dedykowany do pompy Lucas posiada jedną inną uszczelkę niż w mojej pompie – zamiast jednej grubej powinny być dwie: jedna to oring do tłoczka o średnicy zewnętrznej około 35 mm, wewnętrznej 30 mm i grubości 2,5 mm oraz druga to uszczelka do wnętrza pierścienia o średnicy 28 mm i głębokości 7 mm.
3) Z pompy udało się wyjąć tylko jedną sekcję, ale dalsza próba rozbiórki stoi pod znakiem zapytania.
Jest tam wprawdzie śruba z łbem na Torx T20 lub T25 utrzymująca sprężynę, ale nie można jej ruszyć.
4) Obudowa pompy jest z aluminium, tak samo trzpień tłoka oraz końcowy tłok o średnicy 33,8 mm – łatwo go porysować.
Według katalogu ETKA w moim aucie powinna znajdować się dwusekcyjna pompa hamulcowa dla ABS o numerze producenta 4A0611021D. Pod maską mojego auta nie znalazłem jednak numeru na pompie, jedynie napis LUCAS. Według katalogów części zamiennych powinien pasować zestaw do regeneracji na średnicę pompy 23,8 mm – np. Autofren D1611. Zestaw zamówiony w sklepie, następnego dnia był w moim posiadaniu.
W celu zapewnienia sobie komfortu przy naprawie pojechałem na nieodległą stację demontażu i pozyskałem drugą pompę hamulcową z takimi oznaczeniami jak moja. Była ona zamontowana do wzmacniacza siły hamowania 4A0612105Q.
Po obejrzeniu kilku filmów, w tym 101 napraw pana Dudy przystąpiłem do rozbiórki zakupionej pompy. I tu zaczynają się schody oraz problemy:
1) Oryginalny pierścień osadczy Segera nie posiada otworów na szczypce, więc jego demontaż jest kłopotliwy.
Mnie udało się po wielu próbach i wygięciu tych blach oraz podważaniu dwoma wkrętakami.
Znajdujący się w zestawie pierścień Segera posiada wprawdzie otwory do szczypiec, nie ma jednak tych 6 wypustek, które utrzymują we właściwej pozycji podkładkę za uszczelniaczem, wskutek czego podkładka się odchyla i może nie utrzymywać we właściwy sposób uszczelniacza.
2) Zestaw Autofren D1611 dedykowany do pompy Lucas posiada jedną inną uszczelkę niż w mojej pompie – zamiast jednej grubej powinny być dwie: jedna to oring do tłoczka o średnicy zewnętrznej około 35 mm, wewnętrznej 30 mm i grubości 2,5 mm oraz druga to uszczelka do wnętrza pierścienia o średnicy 28 mm i głębokości 7 mm.
3) Z pompy udało się wyjąć tylko jedną sekcję, ale dalsza próba rozbiórki stoi pod znakiem zapytania.
Jest tam wprawdzie śruba z łbem na Torx T20 lub T25 utrzymująca sprężynę, ale nie można jej ruszyć.
4) Obudowa pompy jest z aluminium, tak samo trzpień tłoka oraz końcowy tłok o średnicy 33,8 mm – łatwo go porysować.
-
- Forum Audi 80
- Posty: 340
- Rejestracja: 08 paź 2015, 10:59
- Imię: Jac
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Sedan
- Silnik: 1.9 1Z
- Lokalizacja: zachodniopomorskie
Re: [B4] regeneracja pompy hamulcowej Lucas
Próbowałem wywiercić otwory w oryginalnym pierścieniu Segera, jednak jest tak twardy, że nawet twarde punktaki się rozklepują, a wiertła do inoxu się ślizga.
Macie jakieś pomysły jak to zrobić?
W desperacji zacząłem już szlifować to dremelem z końcówką napylaną diamentami.
Macie jakieś pomysły jak to zrobić?
W desperacji zacząłem już szlifować to dremelem z końcówką napylaną diamentami.
-
- Forum Audi 80
- Posty: 11
- Rejestracja: 28 maja 2021, 15:18
- Imię: Wojciech
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Sedan
- Silnik: 1.9 1Z
Re: [B4] regeneracja pompy hamulcowej Lucas
Cześć,
postanowiłem odświeżyć temat, bo borykam się z podobnymi problemami. Hamulce bardzo słabe, pedał wpada w podłogę. Nie zauważyłem żadnych wycieków na dole przy przewodach, więc padła diagnoza na pompę. Czy jest sens ją regenerować kupując taki zestaw uszczelek? Nie odkręcałem jeszcze torxa, muszę zorganizować sobie taką końcówkę. Nowa pompa to już dość spory wydatek.
Czy robił ktoś może taką naprawę? Mój egzemplarz to B4 1.9 TDI 1Z.
Pozdrawiam
postanowiłem odświeżyć temat, bo borykam się z podobnymi problemami. Hamulce bardzo słabe, pedał wpada w podłogę. Nie zauważyłem żadnych wycieków na dole przy przewodach, więc padła diagnoza na pompę. Czy jest sens ją regenerować kupując taki zestaw uszczelek? Nie odkręcałem jeszcze torxa, muszę zorganizować sobie taką końcówkę. Nowa pompa to już dość spory wydatek.
Czy robił ktoś może taką naprawę? Mój egzemplarz to B4 1.9 TDI 1Z.
Pozdrawiam
-
- Forum Audi 80
- Posty: 340
- Rejestracja: 08 paź 2015, 10:59
- Imię: Jac
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Sedan
- Silnik: 1.9 1Z
- Lokalizacja: zachodniopomorskie
Re: [B4] regeneracja pompy hamulcowej Lucas
Jak szukasz oryginalnej (nowej) pompy Lucas, to wydatek może być spory.
Ja zamówiłem i zamontowałem A.B.S. 51907X 4A0611021D, kosztowała niecałe 144 złote. Spełnia swoje zadanie.
Odnośnie wyjmowania oryginalnego pierścienia osadczego Segera to wymyśliłem taki patent - nacięcie korpusu, które umożliwia wypchnięcie pierścienia
Ja zamówiłem i zamontowałem A.B.S. 51907X 4A0611021D, kosztowała niecałe 144 złote. Spełnia swoje zadanie.
Odnośnie wyjmowania oryginalnego pierścienia osadczego Segera to wymyśliłem taki patent - nacięcie korpusu, które umożliwia wypchnięcie pierścienia
-
- Forum Audi 80
- Posty: 11
- Rejestracja: 28 maja 2021, 15:18
- Imię: Wojciech
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Sedan
- Silnik: 1.9 1Z
Re: [B4] regeneracja pompy hamulcowej Lucas
Pierścień zdjęli mi mechanicy w warsztacie. Jest sens próbować ją regenerować, czy raczej nastawiać się na poszukiwanie zamiennika? W Inter Cars proponowali mi nowy zamiennik za 280 ziko.
Dodano po 18 minutach 5 sekundach:
Znalazłem na Iparts identyczną jak Twoja. W 1Z średnica tłoka pompy to 23,8 mm tak?
Link: https://www.iparts.pl/czesc/pompa-hamul ... tml#100026
Dodano po 3 minutach 48 sekundach:
Albo Maxgear na Allegro
https://allegro.pl/oferta/pompa-hamulco ... FdEALw_wcB
Dodano po 18 minutach 5 sekundach:
Znalazłem na Iparts identyczną jak Twoja. W 1Z średnica tłoka pompy to 23,8 mm tak?
Link: https://www.iparts.pl/czesc/pompa-hamul ... tml#100026
Dodano po 3 minutach 48 sekundach:
Albo Maxgear na Allegro
https://allegro.pl/oferta/pompa-hamulco ... FdEALw_wcB
-
- Forum Audi 80
- Posty: 340
- Rejestracja: 08 paź 2015, 10:59
- Imię: Jac
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Sedan
- Silnik: 1.9 1Z
- Lokalizacja: zachodniopomorskie
Re: [B4] regeneracja pompy hamulcowej Lucas
Można zregenerować oryginalną i trzymać w zapasie.
A od ręki założyć nową i jeździć od razu po odpowietrzeniu. W ten sposób masz czas na spokojną regenerację swojej starej pompy.
Jest różnica w pompach hamulcowych z ABS i bez ABS. Te do ABS mają 2 wyjścia, te bez ABS mają 4 wyjścia z pompy.
Odnośnie średnic:
trzpień tłoka 17 mm
tłok sekcji 24 mm
duży tłok 34 mm
A od ręki założyć nową i jeździć od razu po odpowietrzeniu. W ten sposób masz czas na spokojną regenerację swojej starej pompy.
Jest różnica w pompach hamulcowych z ABS i bez ABS. Te do ABS mają 2 wyjścia, te bez ABS mają 4 wyjścia z pompy.
Odnośnie średnic:
trzpień tłoka 17 mm
tłok sekcji 24 mm
duży tłok 34 mm
- Krzysiek 84
- Junior Admin
- Posty: 5478
- Rejestracja: 03 cze 2010, 23:36
- Imię: Krzysiek
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Sedan
- Silnik: 1.9 1Z
- Lokalizacja: Olecko
Re: [B4] regeneracja pompy hamulcowej Lucas
Jeżeli lubisz troche dłubać i majsterkować przy aucie , to najlepsza opcja to wymiana servo ori z pompa hamulcową na servo dwu-komorowe z pompa hamulcową z Audi A4 B7 , ale mogą byc tez inne modele aut : A4 b6 , A6 C5 polift , passat B5 polift , to takie najpopularniejsze auta.
-
- Forum Audi 80
- Posty: 340
- Rejestracja: 08 paź 2015, 10:59
- Imię: Jac
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Sedan
- Silnik: 1.9 1Z
- Lokalizacja: zachodniopomorskie
Re: [B4] regeneracja pompy hamulcowej Lucas
Czy wszystkie modele A6 C5 i Passata B5 po liftingu mogą być dawcami? Chodzi o wersje silnikowe. Czy musi być to np. koniecznie diesel czy podejdą też z benzyniaka?
Czy instalacja do Audi 80 podejdzie bez przeróbek?
Czy instalacja do Audi 80 podejdzie bez przeróbek?
- Krzysiek 84
- Junior Admin
- Posty: 5478
- Rejestracja: 03 cze 2010, 23:36
- Imię: Krzysiek
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Sedan
- Silnik: 1.9 1Z
- Lokalizacja: Olecko
Re: [B4] regeneracja pompy hamulcowej Lucas
Diesle i większe silniki benzynowe to mają dwu-komorowe , w mniejszych wersjach silnikowych typu 1.6 to nie wiem , nie miałem okazji sprawdzić.
Najlepiej w Etka przejrzeć żeby kupić zestaw z większą pompą hamulcową Np 25,4.
Trzeba cięgno przedłużyć , bo tam są krótkie , pręt można sobie wziąć z servo z 80-tki i jeszcze poprawić mocowanie by móc przykręcić je do karoserii.
Jak nie masz ABS , to ori pompa hamulcowa ma 4 wyjścia , a tam są dwa , więc trzeba będzie trójniki wstawić , a i tam wyjścia z pompy są chyba M12.
Najlepiej w Etka przejrzeć żeby kupić zestaw z większą pompą hamulcową Np 25,4.
Trzeba cięgno przedłużyć , bo tam są krótkie , pręt można sobie wziąć z servo z 80-tki i jeszcze poprawić mocowanie by móc przykręcić je do karoserii.
Jak nie masz ABS , to ori pompa hamulcowa ma 4 wyjścia , a tam są dwa , więc trzeba będzie trójniki wstawić , a i tam wyjścia z pompy są chyba M12.
-
- Forum Audi 80
- Posty: 11
- Rejestracja: 28 maja 2021, 15:18
- Imię: Wojciech
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Sedan
- Silnik: 1.9 1Z
Re: [B4] regeneracja pompy hamulcowej Lucas
A jeśli chodzi o odpowietrzanie układu z ABS? Wystarczy standardowo przy każdym kole zaczynając od lewego przedniego czy trzeba coś jeszcze robić przy pompie ABSu?
- Krzysiek 84
- Junior Admin
- Posty: 5478
- Rejestracja: 03 cze 2010, 23:36
- Imię: Krzysiek
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Sedan
- Silnik: 1.9 1Z
- Lokalizacja: Olecko
Re: [B4] regeneracja pompy hamulcowej Lucas
Standardowa procedura, jak nie pójdzie to ciśnieniowo trochę szybciej powinno byc.