Sklep Ipart
części samochodowe
Tarcze, hamulce
Sklep Bestdrive
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl


felgi - sklep internetowy ucando.pl

[B4 ABT] Wymiana tulei sanek i wahaczy

Wszelkiego rodzaju opisu napraw, instrukcje napraw itp.
Awatar użytkownika
Kubik
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 2399
Rejestracja: 04 cze 2007, 22:10
Lokalizacja: Sosnowiec

[B4 ABT] Wymiana tulei sanek i wahaczy

Post autor: Kubik » 02 sie 2008, 00:10

Na początek bohaterowie całej zabawy czyli kolega djbeat bez którego operacja nigdy by się nie udała

Obrazek

i który użyczył garażu z kanałem, niezbędnych narzędzi oraz poświęcił popołudnie i wieczór na pomoc przy wymianie za co jeszcze raz wielkie dzięki <piwo>

oraz tuleje sanek (trawersu)

Obrazek Obrazek
i tuleje wahaczy
Obrazek

Pierwsza czynność to zdjęcie przednich kół i postawienie auta na klockach, później odkręcamy śrubę zabezpieczającą sworzeń wahacza zarówno z lewego jak i z prawego.
Wybijamy sworzeń dzięki czemu wahacz trzyma się tylko na tulejach.

Obrazek

Kolejna czynność to odkręcenie stabilizatora od trawersu za pomocą klucza #13

Obrazek

oczywiście lewa i prawa strona.

Trzeba pamiętać o zabezpieczeniu skrzyni biegów do czego nam posłużyła zwyczajna decha.

Obrazek

Po wykonaniu wstępnych czynności przygotowawczych przechodzimy do demontażu sanek :-D

Odkręcamy cztery śruby M12 i wyciągamy sanki razem z wahaczami.

Obrazek Obrazek Obrazek

Po udanym rozmontowaniu połowy zawiecha zabieramy się za wyciskanie silentblock'ów

Obrazek Obrazek

Do wyprasowania i ponownego wprasowania tulei posłużył nam przyrząd własnej roboty czyli długa śruba i wiele tulei (krótka rurka) o różnych rozmiarach. Nikt nie mówił że będzie łatwo i nie było. Po wyciśnięciu większych silentblock'ów okazało się że otwór w nowych jest 10 mm a w starych 12. :evil: Uczulam żeby sprawdzić co się kupuje.
W naszym przypadku pomocna okazała się tokarka oraz wiertarka stołowa i tuleja przybrała nowy rozmiar otworu czyli 12 mm.

Obrazek

Po wyciśnięciu tulei czyścimy gniazdo papierkiem ściernym i niezapominając o zasadzie "kto smaruje ten jedzie" wciskamy tuleje na swoje miejsce.

Obrazek Obrazek Obrazek

Tak przygotowane sanki i wahacze montujemy na swoje miejsce. Wszystko składamy w odwrotnej kolejności do demontażu. Trzeba pamiętać że śruby mocujące wahacze można dokręcić dopiero jak auto stanie na kołach w innym razie tuleje trafi szl...

Obrazek Obrazek

Po udanym zabiegu wymiany tulei możemy się cieszyć bezstukową jazdą. <ok>
Ostatnio zmieniony 14 mar 2010, 20:23 przez Kubik, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
czarekj
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 2768
Rejestracja: 15 sty 2007, 19:30
Lokalizacja: Warszawa/Zambrów

Post autor: czarekj » 02 sie 2008, 07:08

Trzeba pamiętać przy zakupie, że w modelu B3 sa śruby 10 mm a w B4 12mm, wtedy tokarka nie będzie potrzebna.

Awatar użytkownika
yawor
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 441
Rejestracja: 29 mar 2008, 14:12
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: yawor » 02 sie 2008, 08:35

czarekj pisze:Trzeba pamiętać przy zakupie, że w modelu B3 sa śruby 10 mm a w B4 12mm, wtedy tokarka nie będzie potrzebna.
Nie do końca tak jest. W B4 występują oba rozmiary otworu w tulejach przednich. Do sierpnia 1992 (do numeru podwozia 8C-P-053 245) były montowane tuleje z otworem 10mm, później już 12mm.

U mnie są 10tki. Miałem wymieniony komplet tulei sanek i przy okazji silentblocki tylnego mostu :). Zupełnie inna jazda po takiej operacji :).

Awatar użytkownika
Kubik
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 2399
Rejestracja: 04 cze 2007, 22:10
Lokalizacja: Sosnowiec

Post autor: Kubik » 02 sie 2008, 11:14

yawor pisze:
czarekj pisze:Trzeba pamiętać przy zakupie, że w modelu B3 sa śruby 10 mm a w B4 12mm, wtedy tokarka nie będzie potrzebna.
Nie do końca tak jest. W B4 występują oba rozmiary otworu w tulejach przednich. Do sierpnia 1992 (do numeru podwozia 8C-P-053 245) były montowane tuleje z otworem 10mm, później już 12mm.

U mnie są 10tki. Miałem wymieniony komplet tulei sanek i przy okazji silentblocki tylnego mostu :). Zupełnie inna jazda po takiej operacji :).
Jak kupowałem te tuleje to trzy razy mówiłem gościowi że to do B4 z 94 roku, ale chyba nie usłyszał :-/

ptasior1988
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 66
Rejestracja: 20 sie 2007, 19:10
Lokalizacja: Świdnica

Post autor: ptasior1988 » 02 sie 2008, 13:42

Opis fajny ale przydało by się dodać ze po takiej operacji przydało by sie geometrie ustawić

Awatar użytkownika
yawor
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 441
Rejestracja: 29 mar 2008, 14:12
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: yawor » 02 sie 2008, 13:51

ptasior1988, nie ma takiej potrzeby. Mechanik, który mi wymieniał tuleje (tak jak już pisałem wcześniej 4 z przodu i 2 z tyłu samochodu) powiedział, że geometria po wymianie się nie zmieni.

ptasior1988
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 66
Rejestracja: 20 sie 2007, 19:10
Lokalizacja: Świdnica

Post autor: ptasior1988 » 04 sie 2008, 12:27

a wyciągał sworznie wahacza jezeli tak to geometria sie zmieniła nie zmienila się jedynie zbieżność

Awatar użytkownika
czarekj
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 2768
Rejestracja: 15 sty 2007, 19:30
Lokalizacja: Warszawa/Zambrów

Post autor: czarekj » 04 sie 2008, 12:47

yawor pisze:ptasior1988, nie ma takiej potrzeby. Mechanik, który mi wymieniał tuleje (tak jak już pisałem wcześniej 4 z przodu i 2 z tyłu samochodu) powiedział, że geometria po wymianie się nie zmieni.
Nie sądzę. Moim zdnaiem na 100% zmieni się pochylenie kół i zbieżność. Tylko kąt wyprzedzenia sworznia pozostanie niezmienny (teoretycznie).
Nakrętki ławy podsilnikowej umieszczone w podłużnicach można przesuwać w zakresie ok. 5 mm, co powoduje, że przykręcając ramę podsilnikową musimy celować "na stare ślady" lub ponownie ustawić zbiezność. Kąt pochylenia jednego koła to ok. 3 mm, więc ten luz nie jest bez znaczenia, gdyż w skrajnych przypadkach kąt pochylenia może nawet zmienic swój znak.

WOJTEK26
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 4041
Rejestracja: 01 lut 2007, 08:15
Lokalizacja: Jelenia G

Post autor: WOJTEK26 » 04 sie 2008, 13:23

Napewno gemoteria sie lekko zmieni nie ma siły zeby było idealnie poza tym przy wymianie tulejek sanek sa 2 tuleje przednie i 2 tuleje tylne które róznią sie

ptasior1988
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 66
Rejestracja: 20 sie 2007, 19:10
Lokalizacja: Świdnica

Post autor: ptasior1988 » 05 sie 2008, 17:24

Jaki z tego morał ??? Trzeba ustawić geometrię i zbieżność

Awatar użytkownika
wilu8
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 1226
Rejestracja: 28 lis 2006, 23:12
Lokalizacja: lubsko
Kontakt:

Post autor: wilu8 » 06 sie 2008, 00:08

No niezła robota ale troche nie dokładny opis dlaczego piszesz o podpieraniu skrzyni jak nic nie pisze o jej odkrecaniu tak więc :-/

Awatar użytkownika
Kubik
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 2399
Rejestracja: 04 cze 2007, 22:10
Lokalizacja: Sosnowiec

Post autor: Kubik » 06 sie 2008, 21:20

No niezła robota ale troche nie dokładny opis
Starałem się jak mogłem, ale musiałem być mechanikiem i fotografem jednocześnie. Tuleje wymieniałem pierwszy raz w życiu, a aparat był trochę drogi więc nie chciałem uwalić go uwalonymi rękami.
wilu8 pisze:dlaczego piszesz o podpieraniu skrzyni jak nic nie pisze o jej odkrecaniu tak więc :-/
Z jednej strony nad trawersem jest taka łapa połączona ze skrzynią. Od kilku osób słyszałem że należy podeprzeć więc też podparłem dla bezpieczeństwa. <ok>

Awatar użytkownika
radziobiker
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 346
Rejestracja: 09 gru 2007, 14:29
Lokalizacja: Bożepole Małe

Post autor: radziobiker » 22 sie 2008, 19:53

Witam. Ile jest tuleji sanek? Bo mi sprzedali cztery(dwie takie jak są na zdjęciu i dwie metalowe ze średnicą otworu 10 mm). Pozdrawiam

Awatar użytkownika
yawor
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 441
Rejestracja: 29 mar 2008, 14:12
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: yawor » 22 sie 2008, 21:22

radziobiker pisze:Witam. Ile jest tuleji sanek? Bo mi sprzedali cztery(dwie takie jak są na zdjęciu i dwie metalowe ze średnicą otworu 10 mm). Pozdrawiam
Są 4 tuleje. Te przednie to są właśnie takie jak na zdjęciu. Średnica ich otworu zależy w B4 od rocznika (było w tym wątku).

Tylne są troszkę inne.
Obrazek

Numer VAG tylnych to 893 199 419.

Awatar użytkownika
Słonik
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 6359
Rejestracja: 02 sie 2007, 12:58
Lokalizacja: Łowicz

Post autor: Słonik » 08 wrz 2008, 19:25

yawor pisze:Numer VAG tylnych to 893 199 419.
Móglby ktoś podac numer VAG przednich?
I jeszcze wiecie moze czy wszystkie sanki w B4 sa takie same niezaleznie od silnika i napedu, chce kupic nowe sanki i wszystkie gumy do nich a nie chce sie naciac na niepasujace.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Naprawy”


opony samochodowe opony samochodowe hamulce
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl części samochodowe ucando.pl
części samochodowe iparts.pl