[B4 ABT] Wymiana tulei sanek i wahaczy
[B4 ABT] Wymiana tulei sanek i wahaczy
Na początek bohaterowie całej zabawy czyli kolega djbeat bez którego operacja nigdy by się nie udała
i który użyczył garażu z kanałem, niezbędnych narzędzi oraz poświęcił popołudnie i wieczór na pomoc przy wymianie za co jeszcze raz wielkie dzięki
oraz tuleje sanek (trawersu)
i tuleje wahaczy
Pierwsza czynność to zdjęcie przednich kół i postawienie auta na klockach, później odkręcamy śrubę zabezpieczającą sworzeń wahacza zarówno z lewego jak i z prawego.
Wybijamy sworzeń dzięki czemu wahacz trzyma się tylko na tulejach.
Kolejna czynność to odkręcenie stabilizatora od trawersu za pomocą klucza #13
oczywiście lewa i prawa strona.
Trzeba pamiętać o zabezpieczeniu skrzyni biegów do czego nam posłużyła zwyczajna decha.
Po wykonaniu wstępnych czynności przygotowawczych przechodzimy do demontażu sanek
Odkręcamy cztery śruby M12 i wyciągamy sanki razem z wahaczami.
Po udanym rozmontowaniu połowy zawiecha zabieramy się za wyciskanie silentblock'ów
Do wyprasowania i ponownego wprasowania tulei posłużył nam przyrząd własnej roboty czyli długa śruba i wiele tulei (krótka rurka) o różnych rozmiarach. Nikt nie mówił że będzie łatwo i nie było. Po wyciśnięciu większych silentblock'ów okazało się że otwór w nowych jest 10 mm a w starych 12. :evil: Uczulam żeby sprawdzić co się kupuje.
W naszym przypadku pomocna okazała się tokarka oraz wiertarka stołowa i tuleja przybrała nowy rozmiar otworu czyli 12 mm.
Po wyciśnięciu tulei czyścimy gniazdo papierkiem ściernym i niezapominając o zasadzie "kto smaruje ten jedzie" wciskamy tuleje na swoje miejsce.
Tak przygotowane sanki i wahacze montujemy na swoje miejsce. Wszystko składamy w odwrotnej kolejności do demontażu. Trzeba pamiętać że śruby mocujące wahacze można dokręcić dopiero jak auto stanie na kołach w innym razie tuleje trafi szl...
Po udanym zabiegu wymiany tulei możemy się cieszyć bezstukową jazdą. <ok>
i który użyczył garażu z kanałem, niezbędnych narzędzi oraz poświęcił popołudnie i wieczór na pomoc przy wymianie za co jeszcze raz wielkie dzięki
oraz tuleje sanek (trawersu)
i tuleje wahaczy
Pierwsza czynność to zdjęcie przednich kół i postawienie auta na klockach, później odkręcamy śrubę zabezpieczającą sworzeń wahacza zarówno z lewego jak i z prawego.
Wybijamy sworzeń dzięki czemu wahacz trzyma się tylko na tulejach.
Kolejna czynność to odkręcenie stabilizatora od trawersu za pomocą klucza #13
oczywiście lewa i prawa strona.
Trzeba pamiętać o zabezpieczeniu skrzyni biegów do czego nam posłużyła zwyczajna decha.
Po wykonaniu wstępnych czynności przygotowawczych przechodzimy do demontażu sanek
Odkręcamy cztery śruby M12 i wyciągamy sanki razem z wahaczami.
Po udanym rozmontowaniu połowy zawiecha zabieramy się za wyciskanie silentblock'ów
Do wyprasowania i ponownego wprasowania tulei posłużył nam przyrząd własnej roboty czyli długa śruba i wiele tulei (krótka rurka) o różnych rozmiarach. Nikt nie mówił że będzie łatwo i nie było. Po wyciśnięciu większych silentblock'ów okazało się że otwór w nowych jest 10 mm a w starych 12. :evil: Uczulam żeby sprawdzić co się kupuje.
W naszym przypadku pomocna okazała się tokarka oraz wiertarka stołowa i tuleja przybrała nowy rozmiar otworu czyli 12 mm.
Po wyciśnięciu tulei czyścimy gniazdo papierkiem ściernym i niezapominając o zasadzie "kto smaruje ten jedzie" wciskamy tuleje na swoje miejsce.
Tak przygotowane sanki i wahacze montujemy na swoje miejsce. Wszystko składamy w odwrotnej kolejności do demontażu. Trzeba pamiętać że śruby mocujące wahacze można dokręcić dopiero jak auto stanie na kołach w innym razie tuleje trafi szl...
Po udanym zabiegu wymiany tulei możemy się cieszyć bezstukową jazdą. <ok>
Ostatnio zmieniony 14 mar 2010, 20:23 przez Kubik, łącznie zmieniany 1 raz.
Nie do końca tak jest. W B4 występują oba rozmiary otworu w tulejach przednich. Do sierpnia 1992 (do numeru podwozia 8C-P-053 245) były montowane tuleje z otworem 10mm, później już 12mm.czarekj pisze:Trzeba pamiętać przy zakupie, że w modelu B3 sa śruby 10 mm a w B4 12mm, wtedy tokarka nie będzie potrzebna.
U mnie są 10tki. Miałem wymieniony komplet tulei sanek i przy okazji silentblocki tylnego mostu . Zupełnie inna jazda po takiej operacji .
Jak kupowałem te tuleje to trzy razy mówiłem gościowi że to do B4 z 94 roku, ale chyba nie usłyszałyawor pisze:Nie do końca tak jest. W B4 występują oba rozmiary otworu w tulejach przednich. Do sierpnia 1992 (do numeru podwozia 8C-P-053 245) były montowane tuleje z otworem 10mm, później już 12mm.czarekj pisze:Trzeba pamiętać przy zakupie, że w modelu B3 sa śruby 10 mm a w B4 12mm, wtedy tokarka nie będzie potrzebna.
U mnie są 10tki. Miałem wymieniony komplet tulei sanek i przy okazji silentblocki tylnego mostu . Zupełnie inna jazda po takiej operacji .
-
- Forum Audi 80
- Posty: 66
- Rejestracja: 20 sie 2007, 19:10
- Lokalizacja: Świdnica
-
- Forum Audi 80
- Posty: 66
- Rejestracja: 20 sie 2007, 19:10
- Lokalizacja: Świdnica
Nie sądzę. Moim zdnaiem na 100% zmieni się pochylenie kół i zbieżność. Tylko kąt wyprzedzenia sworznia pozostanie niezmienny (teoretycznie).yawor pisze:ptasior1988, nie ma takiej potrzeby. Mechanik, który mi wymieniał tuleje (tak jak już pisałem wcześniej 4 z przodu i 2 z tyłu samochodu) powiedział, że geometria po wymianie się nie zmieni.
Nakrętki ławy podsilnikowej umieszczone w podłużnicach można przesuwać w zakresie ok. 5 mm, co powoduje, że przykręcając ramę podsilnikową musimy celować "na stare ślady" lub ponownie ustawić zbiezność. Kąt pochylenia jednego koła to ok. 3 mm, więc ten luz nie jest bez znaczenia, gdyż w skrajnych przypadkach kąt pochylenia może nawet zmienic swój znak.
-
- Forum Audi 80
- Posty: 66
- Rejestracja: 20 sie 2007, 19:10
- Lokalizacja: Świdnica
Starałem się jak mogłem, ale musiałem być mechanikiem i fotografem jednocześnie. Tuleje wymieniałem pierwszy raz w życiu, a aparat był trochę drogi więc nie chciałem uwalić go uwalonymi rękami.No niezła robota ale troche nie dokładny opis
Z jednej strony nad trawersem jest taka łapa połączona ze skrzynią. Od kilku osób słyszałem że należy podeprzeć więc też podparłem dla bezpieczeństwa. <ok>wilu8 pisze:dlaczego piszesz o podpieraniu skrzyni jak nic nie pisze o jej odkrecaniu tak więc
- radziobiker
- Forum Audi 80
- Posty: 346
- Rejestracja: 09 gru 2007, 14:29
- Lokalizacja: Bożepole Małe
Są 4 tuleje. Te przednie to są właśnie takie jak na zdjęciu. Średnica ich otworu zależy w B4 od rocznika (było w tym wątku).radziobiker pisze:Witam. Ile jest tuleji sanek? Bo mi sprzedali cztery(dwie takie jak są na zdjęciu i dwie metalowe ze średnicą otworu 10 mm). Pozdrawiam
Tylne są troszkę inne.
Numer VAG tylnych to 893 199 419.