Sklep Ipart
części samochodowe
Tarcze, hamulce
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl


felgi - sklep internetowy ucando.pl

[B4 AAH ] Wszystkie informacje na temat tego silnika

Wszystko co tyczy się silników V6
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
misial0
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 59
Rejestracja: 05 kwie 2007, 22:55
Lokalizacja: Gorlice

[B4 AAH ] Wszystkie informacje na temat tego silnika

Post autor: misial0 » 04 sty 2009, 22:52

Witam wszystkich posiadaczy tej wspanialej marki. założylem ten tag z myśla o posiadaczach silników 2.8 choć 2.6 tez ponieważ sa podobne :-) przeczytałem już wiele postów na temat tego silnika ale nie znalazlem wszystkich informacji które mnie dreczą. Prosze Was jeśli wiecie co to za cześć na zdjeciu tutaj link:

Obrazek

piszcie co to jest jak to można zmierzyc czy działa prawidłowo i jakie objawy odpowiadaja za uszkodzenie tego czegoś :-) piszcie co wiecie podzielcie sie wiedza z tymi którzy jej jeszcze nie maja po to jest to forum zeby sobie pomagac :-) pozdrawiam wszystkich audi maniaków :mrgreen:

więc nr 3 na zdjęciu to czujnik temperatury silnika który daje sygnał do ecu czy na polu jest zimno czy nie czyli czy silnik ma właczyc ssanie ale jesli jest walniety i caly czas pokazuje np ze jest zimno to siniczek bedzie buzo paliwa połykal bedzie sie zalewał przy odpalaniu na ciepłym. Jesli chcecie go sprawdzic u mnie jest 2- pinowy poprost mierzymy jego opornosc jesli jest zimny powinien wskazywac 3 000 ohm a jak ciepły to 300 ohm jesli sie myle niech mnie ktos poprawi :-)

nr.9 sonda lambda jest ich dwie druga z drugiej strony :-) daje sygnał do komputera o składzie mieszanki czy jest za uboga czy za bogata. mierzymy ja najprostszym sposobem woltomierzem jeden do czarnego kabla sygnałowego a drugi koniec do masy wskazanie powinno szybko skakac od 0.2 do 0.9 tam i z powrotem. mozna terz mierzyc oscyloskopem lub vag-iem ale to juz dla bardziej wtajemniczonych ;-) jesli wskazanie stoi w miejscu lub zmienia sie p o w o l i to sonda do wymiany. objawami jej uszkodzenia sa przeważnie szarpanie na zimnym silniku duże spalanie jednakowe niezależne od stylu jazdy przyduszanie sie silnika ps. nie kupujcie tych za 70 zl z allegro sam wiem co mówie zadna oszczedosc :evil:
EDIT: Sonda z prawej strony samochodu to sonda nr. 1 a z lewej (strona kierowcy) sonda 2. To na przyszłość jakby komuś pokazało kod usterki sondy 1 i miał zagwozdkę która to sonda

nr 4. czyjnik temperatury odpowiedzalny za wskazania na desce rozdzielczej u mnie brazowy :-) niestety nie wiem jak mozna go sprawdzic ale to chyba widac po wskazaniach na desce rozdzielczej ;-)

nr.6 to silnik krokowy odpowiedzialn za obroty biegu jałowego a ja myslalem ze on jest tam przy filtrze powietrza :oops: ale dużo przewalonych postów i gdzies to znalazlem :-D ja jesli go odepne to silnik gasnie jesli go szybko zapne to obroty wracaja do normy a jesli obroty faluja to moze byc jego wina niestety nie wiem jak go sprawdzic jesli ktos ma metode niech pisze :-)
EDIT: właściwie to elektromagnetyczny zawór stabilizacji wolnych obrotów bo nie jest on zbudowany na silniku krokowym. W ABC jest już prawdziwy silniczek krokowy.


nr.2 to czujnik położenia wału ( przez niektórych chyba nazywany czujnik halla ale nie jestem pewny czy to jedno i to samo to wywnioskowalem jesli sie myle niech mnie ktoś poprawi :oops: ) niestety nie wiem jak dziala ani jak go sprawdzic na drugiej głowicy jest z przodu silnika pod osłona rozrządu ( chyba :-) )
EDIT: to nie czujnik położenia wału tylko wałka rozrządu i jest tylko jeden a nie dwa. Można sprawdzić go diodą LED 12V albo miernikiem. Diodę LED podłączyć pod plus na akumulatorze i do śrokowego pinu halla. Podczas kręcenia rozrusznikiem ma migać. Należy pamiętać o właściwym podłączeniu LEDa bo przy złej polaryzacji nie będzie migać. Miernikiem można sprawdzić w podobny sposób do śrokowego halla i do masy. Należy powoli pokręcać silnikiem (popychając na biegu czy kręcąc kluczem) napięcie powinno się zmieniać między 0 a 12V (na włączonym zapłonie) jeśli nie dochodzi do zera albo 12V to hall jest zepsuty.

EDIT: Jeszcze są dwa indukcyjne czujniki położenia wału: https://audi80.pl/download.htm?id=13467 (G4 czujnik punktu zapłonu, G28 czujnik obrotów). Bez nich samochód nie odpali.
Można doraźnie sprawdzić opór na ich kostkach miernikiem: https://audi80.pl/download.htm?id=13594
Ostatnio zmieniony 30 gru 2017, 08:47 przez misial0, łącznie zmieniany 4 razy.
michal 2.8 quattro :) kiedy przyjdzie ta zima :)

Awatar użytkownika
IC69
Przyjaciele
Przyjaciele
Posty: 4800
Rejestracja: 05 sty 2007, 22:48
Imię: Irek
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Avant quattro
Silnik: 2.8 AAH
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: IC69 » 30 mar 2009, 00:03

Jak to się stało, że ja wcześniej tego tematu nie zauważyłem. Sam miałem ochotę takowy założyć, bo jest trochę tych dupereli przy silniku, a ja pojęcia nie mam co jest od czego :roll: Dobra robota misial0 <spoko>
misial0 pisze:nr.6 to silnik krokowy odpowiedzialn za obroty biegu jałowego a ja myslalem ze on jest tam przy filtrze powietrza :oops: ale dużo przewalonych postów i gdzies to znalazlem :-D ja jesli go odepne to silnik gasnie jesli go szybko zapne to obroty wracaja do normy a jesli obroty faluja to moze byc jego wina niestety nie wiem jak go sprawdzic jesli ktos ma metode niech pisze :-)
Ja, do swojego krokowca dobrałem w sposób, który opisałem w tym temacie :arrow: 28-aah-auto-gasnie-na-sprzegle-t25890.html , tylko u mnie silnik gasł na wolnych obrotach, nic nie falowało.
Ostatnio zmieniony 01 sty 1970, 01:00 przez IC69, łącznie zmieniany 1 raz.

boskijacek447
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 298
Rejestracja: 01 lut 2007, 18:05

Post autor: boskijacek447 » 30 mar 2009, 12:32

Świetny temat misial0 <piwo> w szczególności z tymi opisami i sposobami na sprawdzenie, niestety to o czym wiem jest juz opisane wiec nie pomoge za bardzo ale licze że bardziej wtajemniczeni rozwina temat bo jest naprawde przydatny <ok>

Awatar użytkownika
misial0
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 59
Rejestracja: 05 kwie 2007, 22:55
Lokalizacja: Gorlice

Post autor: misial0 » 30 mar 2009, 12:40

no wreszcie jakis odzew w tym temacie moze przez to ze zostal przeniesiony do inne :-( a tam nikt nie zaglada szkoda. maciek259 ja smigam na mineralnym shela 15/w40 shel helix super bo moja niunia nie jest taka sczelna i nie chce rzadszego ;-) ale na tym smigam juz 40 tys i jest ok. teraz wymienilem kable wn na ngk bo tamte mi siały w nocy jak choinka janmory :-) jeszczenie nie ptrzylem na ngk czy sa dobre ale juz lepiej maszyna smiga w poniedz robie kolo zawieszenia w przodzie bo juz sie tlucze. pozdrawiam i dzieki za odpowiedz <ok>

[ Dodano: 2009-03-30, 12:53 ]
nr 5 to cos o nazwie egr czy cos takiego wyczytalem ze to dziadostwo wymyslono po to aby oszczedzic srodowisko i spaliny wracaly spowrotem(pewna ich czesc) do silnika ja mam juz to wymontowane taka kupilem ale to chyba lepiej az takim ekologiem nie jestem to tak jak by na glowe czlowiek mial sobie co drugi oddech zakladac reklamówke jednorazowa i oddychac :-P zeby zmnieszyc co2 :mrgreen: watpie czy to bardziej nie szkodzi niz pomaga :-|

[ Dodano: 2009-03-30, 12:54 ]
a nr.1 to sterowanie do tego egr chyba bo tez go nie mam :-P
michal 2.8 quattro :) kiedy przyjdzie ta zima :)

duchmaster
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 1
Rejestracja: 07 kwie 2009, 22:59

Post autor: duchmaster » 07 kwie 2009, 23:02

No Panowie, dobrzy jesteście :) brawo za chęci ale po co tworzyć coś co już jest i to na wyciągnięcie dłoni - STRONA INTERNETOWA POŚWIĘCONA JEDNOSTCE AAH, ACK i AFC
www.12v.org Strona po angielsku ale można ją przetłumaczyć tłumaczem stronke google.

Nic tylko zgłębiać wiedzę...[/quote]

mewa
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 52
Rejestracja: 01 lut 2009, 13:37
Lokalizacja: Wrocław/Tarnobrzeg

Post autor: mewa » 08 kwie 2009, 13:47

Świetny temat, chodzi mi po głowie zmiana motoru właśnie na AAH i wszelkie informacje na jego temat bardzo mi sie przydadzą.

Jeżeli chodzi o czujniki położenia wału korbowego to jest ich kilka rodzai, ale wszystkie spełniają tą samą role.
Czujnik indukcyjny składa się z części nieruchomej i ruchomej. Częścią ruchomą zespołu takiego czujnika jest tarcza z materiału ferromagnetycznego, zamocowana w jednoznaczny sposób na wale korbowym silnika. Na obwodzie tarczy wykonane są wycięcia. Jedno z nich wykonane jest w takim miejscu, aby ściśle określało położenie wału korbowego silnika. Jako tarcza ferromagnetyczna wykorzystywane jest często koło pasowe lub zamachowe silnika. Część nieruchomą czujnika stanowi cylinder, w którym na rdzeniu jest umieszczona cewka. Wyprowadzenia cewki są podłączone do wtyczki wyjściowej. Rdzeń oraz cewka zamknięte są w nierozbieralnej obudowie. Kąt położenia wału korbowego określa się na podstawie sygnału z czujnika, mierząc czas pomiędzy amplitudami sygnału.
Czujnik Halla ten czujnik wykorzystuje zjawisko (efekt) Halla, który polega na indukowaniu się niewielkiego napięcia UH (rzędu miliwoltów) w płytce półprzewodnikowej. Warunkiem wystąpienia tego zjawiska jest znajdowanie się płytki w polu magnetycznym B oraz prostopadły do linii sił pola B przepływ niewielkiego prądu IV. Zmieniając natężenie pola magnetycznego uzyskuje się modulowany sygnał elektryczny, którego częstotliwość jest proporcjonalna do prędkości, z jaką następują te zmiany. Aby uzyskać zmianę pola, czujnik umieszcza się prostopadle do metalowego wirnika posiadającego okienko (deflektor). Gdy w polu hallotronu znajdzie się część wirnika bez deflektora, wówczas sygnał z hallotronu jest maksymalny, gdy w tym polu znajdzie się części wirnika z deflektorom, wówczas sygnał jest minimalny.

UFOtm
Moderator
Moderator
Posty: 1240
Rejestracja: 23 lis 2006, 00:23
Imię: Michał
Model: Inny
Nadwozie: Coupe quattro
Silnik: 2.8 AAH
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Post autor: UFOtm » 08 kwie 2009, 15:55

:arrow: numer 11 to czujnik cisnienia od dodatkowych zegarow pod nim czujnik niezaznaczony od temp oleju...w 2.6 czujnik cisnienia jest od przodu po lewej stronie na wysokosci kratek zderzaka tylko glebiej...

:arrow: numer 8 to z tego co pamietam kostka od skrzyni biegow
2.8 AAH >>> 4.2 AHC

Awatar użytkownika
IC69
Przyjaciele
Przyjaciele
Posty: 4800
Rejestracja: 05 sty 2007, 22:48
Imię: Irek
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Avant quattro
Silnik: 2.8 AAH
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: IC69 » 08 kwie 2009, 17:31

UFOtm pisze:numer 11 to czujnik cisnienia od dodatkowych zegarow
No patrz, dałbym sobie rękę uciąć, że jest przy filtrze.
UFOtm pisze:numer 8 to z tego co pamietam kostka od skrzyni biegow
Eee, to jest chyba potencjometr przepustnicy.

Michal_Z28
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 22
Rejestracja: 10 wrz 2008, 12:09
Lokalizacja: Kielce / Bilcza

Post autor: Michal_Z28 » 14 kwie 2009, 14:11

Numer 10 to siłownik skracania dolotu.Zbiornik podciśnienia to taka mała, czarna, okrągła puszka z przodu silnika obok pompy wspomagania.

Numer 7 to zdaje, się podciśnieniowy(membranowy) regulator ciśnienia benzyny w listwie zasilającej wtryski. Podłączony cienką rurką do kolektora ssącego. Jak jej koniec jest wilgotny to membrana jest sparciała i regulator do wymiany. Objawia się to nierównymi obrotami jałowymi.

Numer 4 to także czujnik cieczy dla klimatyzacji-nie tylko wskaźnika temperatury na desce. Nowe są 3 pinowe-bimetaliczne, stare to czysta elektronika-strasznie zawodne były. W nowych bimetalicznych 4. pin jest niepotrzebny-to było zasilanie +12V. Można je stosować zamiennie bez problemów, jeśli autko nie ma klimatronika.

Numer 3 to dokładnie przełącznik termiczny:
pon. 30 st C silnik zimny - pracuje ssanie, lambdy "olewane" przez ECU
30 st C - 80 st C silnik na dogrzaniu - bez ssania, lambdy maja już wpływ na mieszankę
pow. 80 st C silnik rozgrzany.
(jak miałem strzelony ten czujnik to silnik przy rozgrzewaniu potrafił "bujać" obrotami, gdy czujnik pokonywał barierę 30st C)

Numery 1, 5, 11 nie występują w silnikach starszych niż '94-takich jak mój(matowy kolektor). Nie wiem co to za elementy.

Ale czujnik (chyba)ciśnienia oleju na dod. wskaźniki jest u mnie wkręcony obok filtra oleju 8-)

Numer 8 to z pewnością kostka potencjometru przepustnicy ;)

Odnośnie sond lambda to nie mają żadnego wpływu na pracę zimnego silnika!
Jest to pewne. Sondy nie mają wpływu na odpalanie silnika.
Z tego co wiem:
Gorący silnik po odłączeniu sond dostaje przez ECU mieszankę ciut za bogatą. Da się jechać normalnie. Możecie sprawdzić jak audka chodzi bez sond :mrgreen:
A80 B4 2.8 AAH Quattro '92
Doświadczenie z 4x4? 2 lata z Golfem II 1.8 Syncro.
W zimowym poślizgu było bosko :D

Awatar użytkownika
chybo101
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 1454
Rejestracja: 30 gru 2007, 15:40
Lokalizacja: Chotomów

Post autor: chybo101 » 14 kwie 2009, 14:50

Dziwne bo w Etce (silnik AAH)czujnik ciśnienia oleju jest na trójniku przy filtrze oleju ,a czujnik temp. oleju
z przodu od strony kierowcy pod osłonami rozrządu.

1---> Wakupompa
11--->Czujnik ciśnienia oleju od 0-5 bar (dla silników z nr.1)
5---->to jakieś AGR temperatur sensor(recyrkulacja spalin) ???? <osohozi>
Ostatnio zmieniony 14 kwie 2009, 20:41 przez chybo101, łącznie zmieniany 1 raz.
"Strup"
Kolejny strup, ale oszczędny



Najlepsze części do Audi 80. Polecam.
KLIK

UFOtm
Moderator
Moderator
Posty: 1240
Rejestracja: 23 lis 2006, 00:23
Imię: Michał
Model: Inny
Nadwozie: Coupe quattro
Silnik: 2.8 AAH
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Post autor: UFOtm » 14 kwie 2009, 20:38

:arrow: nie wszystkie AAH byly takie same jak juz to zauwazono...starsze mialy np. rolke napinajaca i prowadzaca przy pasku alternatora i wspomagania a nowsze mialy tylko rolke napinajaca - te po lewej stronie patrzac od przodu (gladka) <ok>
2.8 AAH >>> 4.2 AHC

Awatar użytkownika
shellah
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 3081
Rejestracja: 08 wrz 2007, 09:08
Imię: Artur
Model: Inny
Nadwozie: Coupe
Silnik: 2.8 AAH+lpg
Lokalizacja: Reading UK

Post autor: shellah » 16 kwie 2009, 20:58

fajnie opisane tylko zjdęcie jest odwrócone i tak naprawdę do niektórych elementów ciężkobędzie się doatać bez wyjęcia silnika :-(


to znaczy że mogę wywalić tego egra i zaślepić??czy to wpłynie na pracę silnika szczególnie tego?Czytałem gdzieś o tym na forum i mam zamiar cos takiego zrobić ale czy warto? :-/

Awatar użytkownika
chybo101
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 1454
Rejestracja: 30 gru 2007, 15:40
Lokalizacja: Chotomów

Post autor: chybo101 » 03 maja 2009, 17:48

I teraz moje pytanie :mrgreen:
Co to jest znajduje się w tylnej obudowie od dolotu powietrza, jest na jakiejś sprężynie, a jak to odciągnę to silnik schodzi z obrotów ?
Obrazek
Obrazek
Tu rysunek z Etka
Obrazek
Prosiłbym o sprostowanie tego czy tylko u mnie jest coś takiego czy wszystkie tak mają ?
"Strup"
Kolejny strup, ale oszczędny



Najlepsze części do Audi 80. Polecam.
KLIK

Michal_Z28
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 22
Rejestracja: 10 wrz 2008, 12:09
Lokalizacja: Kielce / Bilcza

Post autor: Michal_Z28 » 03 maja 2009, 20:40

Hmmm..jakby to powiedzieć?...ale to jest jakaś profanacja ;-) Mianowicie ktoś sobie zrobił klapę przeciwwybuchową! Masz cyklona...
Jak pieprznie gaz w kolektorze to gazy z eksplozji tędy się wydostaną, zamiast iść dalej w rurę ssącą itd.
I poprawna reakcja:zrobisz lewe powietrze otwierając ten zawór i silnik spada z obrotów.
Ciekawie zbudowane.
Na pewno nie fabryczne-żaden silnik takiego czegoś nie ma-nie tylko AAH.
A80 B4 2.8 AAH Quattro '92
Doświadczenie z 4x4? 2 lata z Golfem II 1.8 Syncro.
W zimowym poślizgu było bosko :D

Awatar użytkownika
chybo101
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 1454
Rejestracja: 30 gru 2007, 15:40
Lokalizacja: Chotomów

Post autor: chybo101 » 03 maja 2009, 22:15

Ciekawa sprawa bo ten samochód nie miał i nie ma gazu :-|
Muszę podjechać do brata i obejrzeć inne obudowy. Powiem tylko tyle że jest to zrobione bardzo elegancko prawie jak przez fabrykę :lol:
"Strup"
Kolejny strup, ale oszczędny



Najlepsze części do Audi 80. Polecam.
KLIK

ODPOWIEDZ

Wróć do „Silniki V6”


opony samochodowe hamulce
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl części samochodowe ucando.pl
części samochodowe iparts.pl
Prilo.com - Transport międzynarodowy samochodów
Tooles.pl - Sklep z elektronarzędziami
Pilarki akumulatorowe Stiga