[B4 AAH ] Wszystkie informacje na temat tego silnika
[B4 AAH ] Wszystkie informacje na temat tego silnika
Witam wszystkich posiadaczy tej wspanialej marki. założylem ten tag z myśla o posiadaczach silników 2.8 choć 2.6 tez ponieważ sa podobne przeczytałem już wiele postów na temat tego silnika ale nie znalazlem wszystkich informacji które mnie dreczą. Prosze Was jeśli wiecie co to za cześć na zdjeciu tutaj link:
piszcie co to jest jak to można zmierzyc czy działa prawidłowo i jakie objawy odpowiadaja za uszkodzenie tego czegoś piszcie co wiecie podzielcie sie wiedza z tymi którzy jej jeszcze nie maja po to jest to forum zeby sobie pomagac pozdrawiam wszystkich audi maniaków :mrgreen:
więc nr 3 na zdjęciu to czujnik temperatury silnika który daje sygnał do ecu czy na polu jest zimno czy nie czyli czy silnik ma właczyc ssanie ale jesli jest walniety i caly czas pokazuje np ze jest zimno to siniczek bedzie buzo paliwa połykal bedzie sie zalewał przy odpalaniu na ciepłym. Jesli chcecie go sprawdzic u mnie jest 2- pinowy poprost mierzymy jego opornosc jesli jest zimny powinien wskazywac 3 000 ohm a jak ciepły to 300 ohm jesli sie myle niech mnie ktos poprawi
nr.9 sonda lambda jest ich dwie druga z drugiej strony daje sygnał do komputera o składzie mieszanki czy jest za uboga czy za bogata. mierzymy ja najprostszym sposobem woltomierzem jeden do czarnego kabla sygnałowego a drugi koniec do masy wskazanie powinno szybko skakac od 0.2 do 0.9 tam i z powrotem. mozna terz mierzyc oscyloskopem lub vag-iem ale to juz dla bardziej wtajemniczonych jesli wskazanie stoi w miejscu lub zmienia sie p o w o l i to sonda do wymiany. objawami jej uszkodzenia sa przeważnie szarpanie na zimnym silniku duże spalanie jednakowe niezależne od stylu jazdy przyduszanie sie silnika ps. nie kupujcie tych za 70 zl z allegro sam wiem co mówie zadna oszczedosc :evil:
EDIT: Sonda z prawej strony samochodu to sonda nr. 1 a z lewej (strona kierowcy) sonda 2. To na przyszłość jakby komuś pokazało kod usterki sondy 1 i miał zagwozdkę która to sonda
nr 4. czyjnik temperatury odpowiedzalny za wskazania na desce rozdzielczej u mnie brazowy niestety nie wiem jak mozna go sprawdzic ale to chyba widac po wskazaniach na desce rozdzielczej
nr.6 to silnik krokowy odpowiedzialn za obroty biegu jałowego a ja myslalem ze on jest tam przy filtrze powietrza :oops: ale dużo przewalonych postów i gdzies to znalazlem ja jesli go odepne to silnik gasnie jesli go szybko zapne to obroty wracaja do normy a jesli obroty faluja to moze byc jego wina niestety nie wiem jak go sprawdzic jesli ktos ma metode niech pisze
EDIT: właściwie to elektromagnetyczny zawór stabilizacji wolnych obrotów bo nie jest on zbudowany na silniku krokowym. W ABC jest już prawdziwy silniczek krokowy.
nr.2 to czujnik położenia wału ( przez niektórych chyba nazywany czujnik halla ale nie jestem pewny czy to jedno i to samo to wywnioskowalem jesli sie myle niech mnie ktoś poprawi :oops: ) niestety nie wiem jak dziala ani jak go sprawdzic na drugiej głowicy jest z przodu silnika pod osłona rozrządu ( chyba )
EDIT: to nie czujnik położenia wału tylko wałka rozrządu i jest tylko jeden a nie dwa. Można sprawdzić go diodą LED 12V albo miernikiem. Diodę LED podłączyć pod plus na akumulatorze i do śrokowego pinu halla. Podczas kręcenia rozrusznikiem ma migać. Należy pamiętać o właściwym podłączeniu LEDa bo przy złej polaryzacji nie będzie migać. Miernikiem można sprawdzić w podobny sposób do śrokowego halla i do masy. Należy powoli pokręcać silnikiem (popychając na biegu czy kręcąc kluczem) napięcie powinno się zmieniać między 0 a 12V (na włączonym zapłonie) jeśli nie dochodzi do zera albo 12V to hall jest zepsuty.
EDIT: Jeszcze są dwa indukcyjne czujniki położenia wału: https://audi80.pl/download.htm?id=13467 (G4 czujnik punktu zapłonu, G28 czujnik obrotów). Bez nich samochód nie odpali.
Można doraźnie sprawdzić opór na ich kostkach miernikiem: https://audi80.pl/download.htm?id=13594
piszcie co to jest jak to można zmierzyc czy działa prawidłowo i jakie objawy odpowiadaja za uszkodzenie tego czegoś piszcie co wiecie podzielcie sie wiedza z tymi którzy jej jeszcze nie maja po to jest to forum zeby sobie pomagac pozdrawiam wszystkich audi maniaków :mrgreen:
więc nr 3 na zdjęciu to czujnik temperatury silnika który daje sygnał do ecu czy na polu jest zimno czy nie czyli czy silnik ma właczyc ssanie ale jesli jest walniety i caly czas pokazuje np ze jest zimno to siniczek bedzie buzo paliwa połykal bedzie sie zalewał przy odpalaniu na ciepłym. Jesli chcecie go sprawdzic u mnie jest 2- pinowy poprost mierzymy jego opornosc jesli jest zimny powinien wskazywac 3 000 ohm a jak ciepły to 300 ohm jesli sie myle niech mnie ktos poprawi
nr.9 sonda lambda jest ich dwie druga z drugiej strony daje sygnał do komputera o składzie mieszanki czy jest za uboga czy za bogata. mierzymy ja najprostszym sposobem woltomierzem jeden do czarnego kabla sygnałowego a drugi koniec do masy wskazanie powinno szybko skakac od 0.2 do 0.9 tam i z powrotem. mozna terz mierzyc oscyloskopem lub vag-iem ale to juz dla bardziej wtajemniczonych jesli wskazanie stoi w miejscu lub zmienia sie p o w o l i to sonda do wymiany. objawami jej uszkodzenia sa przeważnie szarpanie na zimnym silniku duże spalanie jednakowe niezależne od stylu jazdy przyduszanie sie silnika ps. nie kupujcie tych za 70 zl z allegro sam wiem co mówie zadna oszczedosc :evil:
EDIT: Sonda z prawej strony samochodu to sonda nr. 1 a z lewej (strona kierowcy) sonda 2. To na przyszłość jakby komuś pokazało kod usterki sondy 1 i miał zagwozdkę która to sonda
nr 4. czyjnik temperatury odpowiedzalny za wskazania na desce rozdzielczej u mnie brazowy niestety nie wiem jak mozna go sprawdzic ale to chyba widac po wskazaniach na desce rozdzielczej
nr.6 to silnik krokowy odpowiedzialn za obroty biegu jałowego a ja myslalem ze on jest tam przy filtrze powietrza :oops: ale dużo przewalonych postów i gdzies to znalazlem ja jesli go odepne to silnik gasnie jesli go szybko zapne to obroty wracaja do normy a jesli obroty faluja to moze byc jego wina niestety nie wiem jak go sprawdzic jesli ktos ma metode niech pisze
EDIT: właściwie to elektromagnetyczny zawór stabilizacji wolnych obrotów bo nie jest on zbudowany na silniku krokowym. W ABC jest już prawdziwy silniczek krokowy.
nr.2 to czujnik położenia wału ( przez niektórych chyba nazywany czujnik halla ale nie jestem pewny czy to jedno i to samo to wywnioskowalem jesli sie myle niech mnie ktoś poprawi :oops: ) niestety nie wiem jak dziala ani jak go sprawdzic na drugiej głowicy jest z przodu silnika pod osłona rozrządu ( chyba )
EDIT: to nie czujnik położenia wału tylko wałka rozrządu i jest tylko jeden a nie dwa. Można sprawdzić go diodą LED 12V albo miernikiem. Diodę LED podłączyć pod plus na akumulatorze i do śrokowego pinu halla. Podczas kręcenia rozrusznikiem ma migać. Należy pamiętać o właściwym podłączeniu LEDa bo przy złej polaryzacji nie będzie migać. Miernikiem można sprawdzić w podobny sposób do śrokowego halla i do masy. Należy powoli pokręcać silnikiem (popychając na biegu czy kręcąc kluczem) napięcie powinno się zmieniać między 0 a 12V (na włączonym zapłonie) jeśli nie dochodzi do zera albo 12V to hall jest zepsuty.
EDIT: Jeszcze są dwa indukcyjne czujniki położenia wału: https://audi80.pl/download.htm?id=13467 (G4 czujnik punktu zapłonu, G28 czujnik obrotów). Bez nich samochód nie odpali.
Można doraźnie sprawdzić opór na ich kostkach miernikiem: https://audi80.pl/download.htm?id=13594
Ostatnio zmieniony 30 gru 2017, 08:47 przez misial0, łącznie zmieniany 4 razy.
- IC69
- Przyjaciele
- Posty: 4800
- Rejestracja: 05 sty 2007, 22:48
- Imię: Irek
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Avant quattro
- Silnik: 2.8 AAH
- Lokalizacja: Warszawa
Jak to się stało, że ja wcześniej tego tematu nie zauważyłem. Sam miałem ochotę takowy założyć, bo jest trochę tych dupereli przy silniku, a ja pojęcia nie mam co jest od czego :roll: Dobra robota misial0
Ja, do swojego krokowca dobrałem w sposób, który opisałem w tym temacie 28-aah-auto-gasnie-na-sprzegle-t25890.html , tylko u mnie silnik gasł na wolnych obrotach, nic nie falowało.misial0 pisze:nr.6 to silnik krokowy odpowiedzialn za obroty biegu jałowego a ja myslalem ze on jest tam przy filtrze powietrza :oops: ale dużo przewalonych postów i gdzies to znalazlem ja jesli go odepne to silnik gasnie jesli go szybko zapne to obroty wracaja do normy a jesli obroty faluja to moze byc jego wina niestety nie wiem jak go sprawdzic jesli ktos ma metode niech pisze
Ostatnio zmieniony 01 sty 1970, 01:00 przez IC69, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Forum Audi 80
- Posty: 298
- Rejestracja: 01 lut 2007, 18:05
no wreszcie jakis odzew w tym temacie moze przez to ze zostal przeniesiony do inne a tam nikt nie zaglada szkoda. maciek259 ja smigam na mineralnym shela 15/w40 shel helix super bo moja niunia nie jest taka sczelna i nie chce rzadszego ale na tym smigam juz 40 tys i jest ok. teraz wymienilem kable wn na ngk bo tamte mi siały w nocy jak choinka janmory jeszczenie nie ptrzylem na ngk czy sa dobre ale juz lepiej maszyna smiga w poniedz robie kolo zawieszenia w przodzie bo juz sie tlucze. pozdrawiam i dzieki za odpowiedz <ok>
[ Dodano: 2009-03-30, 12:53 ]
nr 5 to cos o nazwie egr czy cos takiego wyczytalem ze to dziadostwo wymyslono po to aby oszczedzic srodowisko i spaliny wracaly spowrotem(pewna ich czesc) do silnika ja mam juz to wymontowane taka kupilem ale to chyba lepiej az takim ekologiem nie jestem to tak jak by na glowe czlowiek mial sobie co drugi oddech zakladac reklamówke jednorazowa i oddychac zeby zmnieszyc co2 :mrgreen: watpie czy to bardziej nie szkodzi niz pomaga :-|
[ Dodano: 2009-03-30, 12:54 ]
a nr.1 to sterowanie do tego egr chyba bo tez go nie mam
[ Dodano: 2009-03-30, 12:53 ]
nr 5 to cos o nazwie egr czy cos takiego wyczytalem ze to dziadostwo wymyslono po to aby oszczedzic srodowisko i spaliny wracaly spowrotem(pewna ich czesc) do silnika ja mam juz to wymontowane taka kupilem ale to chyba lepiej az takim ekologiem nie jestem to tak jak by na glowe czlowiek mial sobie co drugi oddech zakladac reklamówke jednorazowa i oddychac zeby zmnieszyc co2 :mrgreen: watpie czy to bardziej nie szkodzi niz pomaga :-|
[ Dodano: 2009-03-30, 12:54 ]
a nr.1 to sterowanie do tego egr chyba bo tez go nie mam
-
- Forum Audi 80
- Posty: 1
- Rejestracja: 07 kwie 2009, 22:59
No Panowie, dobrzy jesteście brawo za chęci ale po co tworzyć coś co już jest i to na wyciągnięcie dłoni - STRONA INTERNETOWA POŚWIĘCONA JEDNOSTCE AAH, ACK i AFC
www.12v.org Strona po angielsku ale można ją przetłumaczyć tłumaczem stronke google.
Nic tylko zgłębiać wiedzę...[/quote]
www.12v.org Strona po angielsku ale można ją przetłumaczyć tłumaczem stronke google.
Nic tylko zgłębiać wiedzę...[/quote]
Świetny temat, chodzi mi po głowie zmiana motoru właśnie na AAH i wszelkie informacje na jego temat bardzo mi sie przydadzą.
Jeżeli chodzi o czujniki położenia wału korbowego to jest ich kilka rodzai, ale wszystkie spełniają tą samą role.
Czujnik indukcyjny składa się z części nieruchomej i ruchomej. Częścią ruchomą zespołu takiego czujnika jest tarcza z materiału ferromagnetycznego, zamocowana w jednoznaczny sposób na wale korbowym silnika. Na obwodzie tarczy wykonane są wycięcia. Jedno z nich wykonane jest w takim miejscu, aby ściśle określało położenie wału korbowego silnika. Jako tarcza ferromagnetyczna wykorzystywane jest często koło pasowe lub zamachowe silnika. Część nieruchomą czujnika stanowi cylinder, w którym na rdzeniu jest umieszczona cewka. Wyprowadzenia cewki są podłączone do wtyczki wyjściowej. Rdzeń oraz cewka zamknięte są w nierozbieralnej obudowie. Kąt położenia wału korbowego określa się na podstawie sygnału z czujnika, mierząc czas pomiędzy amplitudami sygnału.
Czujnik Halla ten czujnik wykorzystuje zjawisko (efekt) Halla, który polega na indukowaniu się niewielkiego napięcia UH (rzędu miliwoltów) w płytce półprzewodnikowej. Warunkiem wystąpienia tego zjawiska jest znajdowanie się płytki w polu magnetycznym B oraz prostopadły do linii sił pola B przepływ niewielkiego prądu IV. Zmieniając natężenie pola magnetycznego uzyskuje się modulowany sygnał elektryczny, którego częstotliwość jest proporcjonalna do prędkości, z jaką następują te zmiany. Aby uzyskać zmianę pola, czujnik umieszcza się prostopadle do metalowego wirnika posiadającego okienko (deflektor). Gdy w polu hallotronu znajdzie się część wirnika bez deflektora, wówczas sygnał z hallotronu jest maksymalny, gdy w tym polu znajdzie się części wirnika z deflektorom, wówczas sygnał jest minimalny.
Jeżeli chodzi o czujniki położenia wału korbowego to jest ich kilka rodzai, ale wszystkie spełniają tą samą role.
Czujnik indukcyjny składa się z części nieruchomej i ruchomej. Częścią ruchomą zespołu takiego czujnika jest tarcza z materiału ferromagnetycznego, zamocowana w jednoznaczny sposób na wale korbowym silnika. Na obwodzie tarczy wykonane są wycięcia. Jedno z nich wykonane jest w takim miejscu, aby ściśle określało położenie wału korbowego silnika. Jako tarcza ferromagnetyczna wykorzystywane jest często koło pasowe lub zamachowe silnika. Część nieruchomą czujnika stanowi cylinder, w którym na rdzeniu jest umieszczona cewka. Wyprowadzenia cewki są podłączone do wtyczki wyjściowej. Rdzeń oraz cewka zamknięte są w nierozbieralnej obudowie. Kąt położenia wału korbowego określa się na podstawie sygnału z czujnika, mierząc czas pomiędzy amplitudami sygnału.
Czujnik Halla ten czujnik wykorzystuje zjawisko (efekt) Halla, który polega na indukowaniu się niewielkiego napięcia UH (rzędu miliwoltów) w płytce półprzewodnikowej. Warunkiem wystąpienia tego zjawiska jest znajdowanie się płytki w polu magnetycznym B oraz prostopadły do linii sił pola B przepływ niewielkiego prądu IV. Zmieniając natężenie pola magnetycznego uzyskuje się modulowany sygnał elektryczny, którego częstotliwość jest proporcjonalna do prędkości, z jaką następują te zmiany. Aby uzyskać zmianę pola, czujnik umieszcza się prostopadle do metalowego wirnika posiadającego okienko (deflektor). Gdy w polu hallotronu znajdzie się część wirnika bez deflektora, wówczas sygnał z hallotronu jest maksymalny, gdy w tym polu znajdzie się części wirnika z deflektorom, wówczas sygnał jest minimalny.
-
- Forum Audi 80
- Posty: 22
- Rejestracja: 10 wrz 2008, 12:09
- Lokalizacja: Kielce / Bilcza
Numer 10 to siłownik skracania dolotu.Zbiornik podciśnienia to taka mała, czarna, okrągła puszka z przodu silnika obok pompy wspomagania.
Numer 7 to zdaje, się podciśnieniowy(membranowy) regulator ciśnienia benzyny w listwie zasilającej wtryski. Podłączony cienką rurką do kolektora ssącego. Jak jej koniec jest wilgotny to membrana jest sparciała i regulator do wymiany. Objawia się to nierównymi obrotami jałowymi.
Numer 4 to także czujnik cieczy dla klimatyzacji-nie tylko wskaźnika temperatury na desce. Nowe są 3 pinowe-bimetaliczne, stare to czysta elektronika-strasznie zawodne były. W nowych bimetalicznych 4. pin jest niepotrzebny-to było zasilanie +12V. Można je stosować zamiennie bez problemów, jeśli autko nie ma klimatronika.
Numer 3 to dokładnie przełącznik termiczny:
pon. 30 st C silnik zimny - pracuje ssanie, lambdy "olewane" przez ECU
30 st C - 80 st C silnik na dogrzaniu - bez ssania, lambdy maja już wpływ na mieszankę
pow. 80 st C silnik rozgrzany.
(jak miałem strzelony ten czujnik to silnik przy rozgrzewaniu potrafił "bujać" obrotami, gdy czujnik pokonywał barierę 30st C)
Numery 1, 5, 11 nie występują w silnikach starszych niż '94-takich jak mój(matowy kolektor). Nie wiem co to za elementy.
Ale czujnik (chyba)ciśnienia oleju na dod. wskaźniki jest u mnie wkręcony obok filtra oleju 8-)
Numer 8 to z pewnością kostka potencjometru przepustnicy
Odnośnie sond lambda to nie mają żadnego wpływu na pracę zimnego silnika!
Jest to pewne. Sondy nie mają wpływu na odpalanie silnika.
Z tego co wiem:
Gorący silnik po odłączeniu sond dostaje przez ECU mieszankę ciut za bogatą. Da się jechać normalnie. Możecie sprawdzić jak audka chodzi bez sond :mrgreen:
Numer 7 to zdaje, się podciśnieniowy(membranowy) regulator ciśnienia benzyny w listwie zasilającej wtryski. Podłączony cienką rurką do kolektora ssącego. Jak jej koniec jest wilgotny to membrana jest sparciała i regulator do wymiany. Objawia się to nierównymi obrotami jałowymi.
Numer 4 to także czujnik cieczy dla klimatyzacji-nie tylko wskaźnika temperatury na desce. Nowe są 3 pinowe-bimetaliczne, stare to czysta elektronika-strasznie zawodne były. W nowych bimetalicznych 4. pin jest niepotrzebny-to było zasilanie +12V. Można je stosować zamiennie bez problemów, jeśli autko nie ma klimatronika.
Numer 3 to dokładnie przełącznik termiczny:
pon. 30 st C silnik zimny - pracuje ssanie, lambdy "olewane" przez ECU
30 st C - 80 st C silnik na dogrzaniu - bez ssania, lambdy maja już wpływ na mieszankę
pow. 80 st C silnik rozgrzany.
(jak miałem strzelony ten czujnik to silnik przy rozgrzewaniu potrafił "bujać" obrotami, gdy czujnik pokonywał barierę 30st C)
Numery 1, 5, 11 nie występują w silnikach starszych niż '94-takich jak mój(matowy kolektor). Nie wiem co to za elementy.
Ale czujnik (chyba)ciśnienia oleju na dod. wskaźniki jest u mnie wkręcony obok filtra oleju 8-)
Numer 8 to z pewnością kostka potencjometru przepustnicy
Odnośnie sond lambda to nie mają żadnego wpływu na pracę zimnego silnika!
Jest to pewne. Sondy nie mają wpływu na odpalanie silnika.
Z tego co wiem:
Gorący silnik po odłączeniu sond dostaje przez ECU mieszankę ciut za bogatą. Da się jechać normalnie. Możecie sprawdzić jak audka chodzi bez sond :mrgreen:
Dziwne bo w Etce (silnik AAH)czujnik ciśnienia oleju jest na trójniku przy filtrze oleju ,a czujnik temp. oleju
z przodu od strony kierowcy pod osłonami rozrządu.
1---> Wakupompa
11--->Czujnik ciśnienia oleju od 0-5 bar (dla silników z nr.1)
5---->to jakieś AGR temperatur sensor(recyrkulacja spalin) ???? <osohozi>
z przodu od strony kierowcy pod osłonami rozrządu.
1---> Wakupompa
11--->Czujnik ciśnienia oleju od 0-5 bar (dla silników z nr.1)
5---->to jakieś AGR temperatur sensor(recyrkulacja spalin) ???? <osohozi>
Ostatnio zmieniony 14 kwie 2009, 20:41 przez chybo101, łącznie zmieniany 1 raz.
- shellah
- Forum Audi 80
- Posty: 3081
- Rejestracja: 08 wrz 2007, 09:08
- Imię: Artur
- Model: Inny
- Nadwozie: Coupe
- Silnik: 2.8 AAH+lpg
- Lokalizacja: Reading UK
fajnie opisane tylko zjdęcie jest odwrócone i tak naprawdę do niektórych elementów ciężkobędzie się doatać bez wyjęcia silnika
to znaczy że mogę wywalić tego egra i zaślepić??czy to wpłynie na pracę silnika szczególnie tego?Czytałem gdzieś o tym na forum i mam zamiar cos takiego zrobić ale czy warto?
to znaczy że mogę wywalić tego egra i zaślepić??czy to wpłynie na pracę silnika szczególnie tego?Czytałem gdzieś o tym na forum i mam zamiar cos takiego zrobić ale czy warto?
-
- Forum Audi 80
- Posty: 22
- Rejestracja: 10 wrz 2008, 12:09
- Lokalizacja: Kielce / Bilcza
Hmmm..jakby to powiedzieć?...ale to jest jakaś profanacja Mianowicie ktoś sobie zrobił klapę przeciwwybuchową! Masz cyklona...
Jak pieprznie gaz w kolektorze to gazy z eksplozji tędy się wydostaną, zamiast iść dalej w rurę ssącą itd.
I poprawna reakcja:zrobisz lewe powietrze otwierając ten zawór i silnik spada z obrotów.
Ciekawie zbudowane.
Na pewno nie fabryczne-żaden silnik takiego czegoś nie ma-nie tylko AAH.
Jak pieprznie gaz w kolektorze to gazy z eksplozji tędy się wydostaną, zamiast iść dalej w rurę ssącą itd.
I poprawna reakcja:zrobisz lewe powietrze otwierając ten zawór i silnik spada z obrotów.
Ciekawie zbudowane.
Na pewno nie fabryczne-żaden silnik takiego czegoś nie ma-nie tylko AAH.