[80 B4]- uklad wydechowy a spalanie!
witajcie mam pytanie: czy jak wypróznie kata nie wpłnie to na odczyt sady lambda mam taki metaliczny dzwiek i podejrzewamm ze kat jest uszkodzony wymieniłem juz sonde lambda. kat od strony tłumika srodkowego wyglada jak nowy nie wiem co moze byc od strony kolektora .jaka rada prosze o pomoc pozdrawiam
- luk_OP_Q89
- Forum Audi 80
- Posty: 1288
- Rejestracja: 11 lip 2008, 14:45
- Lokalizacja: OPOLE
- Darecki3037
- Audi 80 Klub
- Posty: 975
- Rejestracja: 09 kwie 2007, 17:46
- Lokalizacja: Krk
z tych postów widać jak mało wiecie o silnikach spalinowych wolnossących , zasadzie zachowania ciśnień komora spalania-układ wydechowy. Naczytaliście się bajek na allegro o cudownych osiągach po strumienicach i innych bajek że wycięcie katalizatora coś tam polepsza. Większość tych bajek bierze się stąd że jak się ma zapchany katalizator to auto nie ciągnie i dużo pali, jak się go wytnie to silnik chodzi jak żyleta z tym że wcale nie jest to tak kolorowo. ABK ma sondę w katalizatorze, katalizator nagrzewa się bardziej żeby dopalić szkodliwe gazy przy czym daję odpowiednią temperaturę dla pracy sondy. Wiadomo że źle pracująca sonda oszukuje ECU i spalanie idzie w górę. Założenie rury czy też strumienicy powoduje oprócz spitolenia odczytu sondy także zachwianie ciśnień w wylocie spalin co powoduje że auto słabiej przyspiesza od średnich obrotów w górę i spada prędkość max. Silnik wolnossący ma tak obliczony opór układu wydechowego żeby optymalnie usuwał spaliny tzn jak najmniejszym kosztem paliwa uzyskiwał najlepsze osiągi, myśleli nad tym deutschland engineres a nie Bolek z warsztatu tuningowego w stodole. Życzę mądrych przemyśleń w tym temacie i pozdrawiam.
Tak jak napisał Darecki3037 poza tym że nie ma to aż takiego wpływu na zachowanie sondy ( w ABK sonda ma własną grzałkę ),jestem już 3 miesiąc po wycięciu kata i poza tym że w kabinie zrobiło się ciszej żadnych większych zmian nie zauważyłem, ale takie było założenie zmniejszenie hałasu w kabinie i teraz jest OK.Wstawiłem zwykły tłumik nie strumienicę.
- Darecki3037
- Audi 80 Klub
- Posty: 975
- Rejestracja: 09 kwie 2007, 17:46
- Lokalizacja: Krk
grzałkę sondy załącza sterownik na podstawie danych z czujnika temperatury płynu chłodzącego, skąd niby ten czujnik ma wiedzieć jaka jest temperatura spalin? Spokojnie rozregulowanie silnika to tylko kwestia czasu. Przy takiej modyfikacji (dobrze że jest to tłumik a nie rura czy strumienica) sondę najlepiej przenieść do kolektora wydechowego tak jak ma ABT.
- Darecki3037
- Audi 80 Klub
- Posty: 975
- Rejestracja: 09 kwie 2007, 17:46
- Lokalizacja: Krk
powiem krótko jezeli kat. jest wstawiony to po cos on tam siedzi. W moim wypadku okazało się ze był pęknięty wkład katalizatora w półowie długosci półówki sie przekreciły wzgledem siebie i zrobił sie korek (zatykał sie wydech) ja postanowiłem zamówic kata jutro siadam do wymianki. ps sonda lambda miała w wyniku tego inny odczyt i tez głupiała pzdr audimobili
Witam podepnę się pod temat jeśli można moja sytuacja wygląda tak, że katalizator mam niby cały (228000 nabite przy tym nie wiadomo ile razy cofane ;P) nie jest wypalony tyle że jest zapchany sadzą przy czym wiadomo silnik jest bardzo zamulony... no to w planach była strumienica rzecz jasna tyle że to właśnie 2.0 ABK i moje podejrzenia o sondę lambda się sprawdziły z tego co czytam tutaj na forum... myślałem najpierw żeby umieścić sondę we wcześniej wywierconym otworze w strumienicy (obudowa kata) ale tak jak czytam z forum będzie inne stężenie spalin i odczyt będzie inny Darecki3037, napisał żeby "przenieść sondę do kolektora wydechowego" czy taka operacja przyniesie oczekiwany skutek razem ze strumienicą? No i rzecz jasna w którym miejscu sondę umieścić i w jaki sposób :-> bo trochę jestem w kropce bo co mi po pełnym katalizatorze skoro i tak jest zapchany a oczyścić podejrzewam się go nie da.... :roll:
pozdrawiam
pozdrawiam
- Darecki3037
- Audi 80 Klub
- Posty: 975
- Rejestracja: 09 kwie 2007, 17:46
- Lokalizacja: Krk
nowy katalizator kupisz z allegro z wkładem metalowym (lepszy bo dedykowany do diesli i aut zasilanych LPG, ma zwiększoną przepustowość spalin) za 280zł norma Euro2, sam taki kupiłem i jestem zadowolony. Dobry spawacz wstawi tam gniazdo dla sondy i wspawa cały katalizator. Wydasz jednorazowo ok 400zł ale będziesz miał wszystko OK zaoszczędzisz sobie za to potem nerwów awarii i odwiedzin u mechaników.
- Darecki3037
- Audi 80 Klub
- Posty: 975
- Rejestracja: 09 kwie 2007, 17:46
- Lokalizacja: Krk
http://allegro.pl/item740115405_kataliz ... szawa.html
ten pasuje, nic że rura ma średnicę 54mm, przy wspawywaniu wchodzi na zakładkę i jest ok.
ten pasuje, nic że rura ma średnicę 54mm, przy wspawywaniu wchodzi na zakładkę i jest ok.