Sklep Ipart
części samochodowe
Tarcze, hamulce
Sklep Bestdrive
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl


felgi - sklep internetowy ucando.pl

[ B3 80 2.0 16V 6A ]Problem z ładowaniem i wskaźnikiem.

Wszystko co znajduje się w komorze silnika.
krzysztofNH
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 87
Rejestracja: 19 lis 2008, 20:34
Lokalizacja: KRAKÓW

[ B3 80 2.0 16V 6A ]Problem z ładowaniem i wskaźnikiem.

Post autor: krzysztofNH » 23 lis 2009, 17:24

Witam ponownie Wszystkich! <mikolaj>
Drodzy mam dość dziwny jak dla mnie problem a mianowicie jak odpalam Czarnulkę to wskaźnik ładowania w środku auta pokazuje 14V podnoszę maskę sprawdzam ładowanie 14,2V na aku. i 14.3V na alternatorze, wiec niby oki. Jadę 10-15 kilometrów autko się zagrzeje wskaźnik ładowania w środku auta pokazuje 13,2V :shock: podnoszę maskę miernik na auk. pokazuje 13,6V <jeszcze większy szok> nie wiem ile na alternatorze bo nie zdążyłem sprawdzić.
I teraz moje pytanie co z tym zrobić? Czyżby jedną diodę coś trafiło??
Regulator wymieniony tydzień temu.
Pozdrawiam wszystkich <piwo>

Awatar użytkownika
widmo
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 1267
Rejestracja: 18 sie 2007, 11:57
Lokalizacja: Kraków

Post autor: widmo » 23 lis 2009, 23:40

Siemano !

Pytanie(a) zasadnicze i szybkie objaśnienia:

1. Czy Akku jest sprawny ?
Bo jeśli jest już zużyty (stary, zasiarczony, niski poziom elektrolitu, zwarcie na którejś celi) to wtedy ładowanie będzie niższe, bo akku ciągnie wiecej prądu a co za tym idzie spada napięcie ładowania.

2. Jakiej firmy (klasy) regulator ?
Jeśli chinszczyna lub typu Topran/HansPreis itp za 20-40zł to bardzo często tak jest że regulator po chwili obniża napięcie. Ba często tak jest że nowy regulator typu chinczyk jest uwalony

3. Czy żarzy się kontrolka ładowania ?
Jeśli była by uwalona dioda prostownicza to nie było by ładowania. Jeśli padła by dioda wzbudzenia to prawdopodobnie świeciła (żarzyła) by kontrolka ładowania.


Zrób prosty test w momencie występowania tego spadku napięcia ładowania:
Uruchom autko na swoim akku i podepnij sie przez kable rozruchowe do innego akku.
Klemę Plusową od swojego akku wtedy odepnij i wtedy zmierz napięcie ładowania.
Jesli wtedy napięcie będzie 14,3 (14,4) to wiadomo ze wina lezy po stronie Akku
Jeśli spadnie jak poprzednio to albo siadają diody albo regulator wariuje.

krzysztofNH
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 87
Rejestracja: 19 lis 2008, 20:34
Lokalizacja: KRAKÓW

Post autor: krzysztofNH » 24 lis 2009, 00:13

Siemanko :mrgreen: Dawno Cie nie widziałem na drodze gdzie sie ukrywasz??
Ale wróćmy do tematu:
Ad1 Aku raczej sprawny bo nie robiłem testu tylko na jednym ale na dwóch akumulatorach.
Ale dla pewności spróbuje jeszcze z jednym :-P
Ad2 No fakt mój błąd bo wsadziłem jakiś za 30 zł ale na starym ori też występował ten problem, ewentualnie załatwię gdzieś same szczotki i prze lutuję do starego.
Ale dziwniejsze jest to że z początku jest ładowanie wzorowe a później po nagrzaniu spada.
Ad3 Dioda przy przekręceniu kluczyka świeci się a później po odpaleniu prawidłowo gaśnie.

A jeśli chodzi o diody to orientujesz się może czy kupie je gdzieś bo może sam bym sobie je wymienił choć jeszcze nigdy nie rozbierałem alternatora :mrgreen: Ale jak to mówią zawsze musi być ten pierwszy raz :-P

A i jeszcze jedno co zrobić z tym wskaźnikiem ładowania który ma takie przekłamania?? :-/
Pozdro <piwo>

Awatar użytkownika
widmo
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 1267
Rejestracja: 18 sie 2007, 11:57
Lokalizacja: Kraków

Post autor: widmo » 24 lis 2009, 02:05

krzysztofNH pisze:Ad1 Aku raczej sprawny bo nie robiłem testu tylko na jednym ale na dwóch akumulatorach.
Ale dla pewności spróbuje jeszcze z jednym
czyli Akku można juz wykluczyć jak próbowałeś na innym
krzysztofNH pisze:Ad2 No fakt mój błąd bo wsadziłem jakiś za 30 zł ale na starym ori też występował ten problem, ewentualnie załatwię gdzieś same szczotki i prze lutuję do starego.
tu masz nazwy firm co mają szczotki

"Bendiks"
Sergiusza Piaseckiego 7
30-447 Kraków
12 268 13 36

"AUTO-WIRNIK"
31-436 Kraków, ul.Wieniawskiego 63
tel. sklep (012) 411-22-33
tel. serwis (012) 411-49-45
sklep@autowirnik.pl

Tam mają pewne części do rozruchalników i alternatorów.
krzysztofNH pisze:Ale dziwniejsze jest to że z początku jest ładowanie wzorowe a później po nagrzaniu spada.
Ad3 Dioda przy przekręceniu kluczyka świeci się a później po odpaleniu prawidłowo gaśnie.

A jeśli chodzi o diody to orientujesz się może czy kupie je gdzieś bo może sam bym sobie je wymienił choć jeszcze nigdy nie rozbierałem alternatora Ale jak to mówią zawsze musi być ten pierwszy raz
Biorę pod uwagę, że na układzie diodowym występują zimne luty, które w wyniku rozgrzewania alternatora powodują spadek napięcia ładowania.
Miałem ostatnio taki przypadek tylko na zimnym było 13,2V a jak sie rozgrzał 14,4V
Oczywiscie wczesniej zmieniłem regulator napięcia bo poprzedni się spalił.

Z wymianą diód nie ma większych problemów.
Kilka kluczy srubokręty, lutownica, spoiwo i chwila czasu ;-) Jedynie trzeba porozginać styki na układzie diodowym żeby wyjąć koncówki uzwojeń stojana.
Później je trzeba zalutować, najlepiej lutownicą kolbową wiekszej mocy i najlepiej spoiwem twardym. Nie polecam używać spoiwa RoHS - przyczepność do podłoża kiepska, a spoina podatna na uszkodzenia i wibracje.

Układ diodowy kompletny (plug & play) lub osobno diody na sztuki jak i szczotki kupisz w tych sklepach co podałem. Pasuje wtedy podać numery i oznaczenia alternatora z tabliczki (naklejki lub obudowy) wtedy bankowo kupisz właściwe czesci.
krzysztofNH pisze:co zrobić z tym wskaźnikiem ładowania który ma takie przekłamania
ale to ori wskaznik czy dokładany (chodzi mi o podłączenie w instalacji) ?
krzysztofNH pisze:Dawno Cie nie widziałem na drodze gdzie sie ukrywasz??
Ostatnio nawał pracy mnie przytłacza i staram sie odrobić ;-)

krzysztofNH
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 87
Rejestracja: 19 lis 2008, 20:34
Lokalizacja: KRAKÓW

Post autor: krzysztofNH » 24 lis 2009, 15:04

Hej :-)
Dzięki wielkie za adresy na pewno się przydadzą ;-)
Ale teraz sie tak zastanawiam czy jest sens się bawić bo kolega zaproponował mi alternator z ABK za 45zł z możliwością sprawdzenia :mrgreen: Choć i tak chciałbym się tamtym pobawić więc nawet jak kupie od kumpla to i tak tamten naprawię:-P A masz może jakieś zdjęcia z rozbiórki alternatora??
Co do wskaźników to żebyś mnie zabił ale wydaje mi się że to ori, choć głowy sobie uciąć nie dam. A masz jakiś pomysł jak się do nich zabrać??
A tak swoja drogą to dzisiaj spotkała mnie rano niemiła niespodzianka a mianowicie rozładował się do zera aku :-/ założyłem drugi ale coś mnie podkusiło żeby sprawdzić pobór i miałem takie oczy :shock: pobór prądu sięgał 3.5 mA normalnie zwariowałem. Ale ponieważ bardzo mi się spieszyło to sprawdziłem tylko dwa bezpieczniki nr4 pobór spadł na 1,3mA a później 19 i pobór spadł do 0,7-0,67 mA. Więc mam duży problem. Pytanie 4 była również od radia??

Awatar użytkownika
widmo
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 1267
Rejestracja: 18 sie 2007, 11:57
Lokalizacja: Kraków

Post autor: widmo » 25 lis 2009, 01:33

krzysztofNH pisze:masz może jakieś zdjęcia z rozbiórki alternatora??
Gdzies mam zdjęcia, robilem kiedyś FAQ ale brakło czasu .... jak je znajde to podeśle.
krzysztofNH pisze:A tak swoja drogą to dzisiaj spotkała mnie rano niemiła niespodzianka a mianowicie rozładował się do zera aku założyłem drugi ale coś mnie podkusiło żeby sprawdzić pobór i miałem takie oczy pobór prądu sięgał 3.5 mA normalnie zwariowałem. Ale ponieważ bardzo mi się spieszyło to sprawdziłem tylko dwa bezpieczniki nr4 pobór spadł na 1,3mA a później 19 i pobór spadł do 0,7-0,67 mA. Więc mam duży problem. Pytanie 4 była również od radia??
Troche sie juz pogubiłem w Twoim opisie i jednostkach ale z tego co pamietam to spoczynkowy pobór prądu nie powinien być większy niż 20mA (przyjmując ze się ma alarm lub jakieś pikadełka) to dopuszcza się pobór 30mA

1A = 1000mA
0,1A = 100mA
0,01 A = 10mA

czyli na mierniku nie powinno być wiecej niz 30mA czyli 0,03A
krzysztofNH pisze:pobór prądu sięgał 3.5 mA normalnie zwariowałem
Jesli miałbyś pobór na poziomie 3,5mA to wtedy akku by się praktycznie nie rozładowywało ....
Zmierz jeszcze raz ten prąd spoczynkowy i napisz we własciwych jednostkach
bo szczerze powiem że nie potrafie wymyślić czy chodzi o 3.5mA, 35mA czy 350mA
:?:

Awatar użytkownika
ziemor
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 1456
Rejestracja: 12 paź 2007, 00:19
Lokalizacja: Bielsko

Post autor: ziemor » 25 lis 2009, 07:28

Pomiary w mojej audioli :
Aku 65 Ah

silnik zimny:
14.51 - bez obciązenia
14.43 - z światłami mijania

silnik nagrzany :
14.11 - bez obciązenia
14.03 - z światłami mijania

mam regulator Huco 14.5 V

Te różnice napięca zimny - ciepły hm ja dziś do pracy biorę regulator 14.4 V Bosch'a i będę robił testy - napiszę co i jak

Może kup regulator Hella 14.5 V

krzysztofNH
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 87
Rejestracja: 19 lis 2008, 20:34
Lokalizacja: KRAKÓW

Post autor: krzysztofNH » 25 lis 2009, 09:22

Yyy Widmo przepraszam ale w zasadzie to ja sam się teraz zastanowiłem nad tym co napisałem :-? :oops:
Teraz takie pytanko bo albo ja świruje albo miernik: jeśli miernik<cyfrowy> ustawiłem na zakres 20mA i jeśli na wyświetlaczu mam 3,5 to jeśli dobrze rozumie to pobór jest = 3,5mA :?:
Widmo zrobiłem jeszcze raz pomiary tak jak pisałeś na tym samym zakresie 20mA i wyniki były następując:
1 pomiar = 5,9
2 pomiar <wyciągnięty bezpiecznik nr 4> = 2,3
3 pomiar < wyciągnięty bezpieczniki nr 4 i 19> = 1,3
Pomiary robione na jednym zakresie 20 mA.

Szczerze mówiąc to teraz mam troszkę małe zamieszanie w głowie, ale liczę że mi pomożecie to rozgryźć :oops:

Co do regulatorów to właśnie dorwałem dwa stare regulatory jeden firmy Halla 14,1V, a drugi Boscha 14V więc będę się bawił i pewnie jeśli nie dzisiaj to jutro pojadę po nowe szczotki.
Ziemor jak będziesz miał jakieś wyniki to wrzucaj.
pozdrawiam i <piwo>

Awatar użytkownika
ziemor
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 1456
Rejestracja: 12 paź 2007, 00:19
Lokalizacja: Bielsko

Post autor: ziemor » 25 lis 2009, 20:11

Mały teścik oryginalnego regulatora Bosch 14.4 V
Napięcia :
Pierwsza wartość to napięcie przy którym rozpoczyna się obniżanie prądu na wirniku alternatora
Druga wartość to napięcie przy którym zanika całkowicie napięcie na wirniku alternatora

przy ok. 20 st.cel ; 14.30 V - 14.58 V
przy ok. 60 st.cel ; 14.05 V - 14.36 V
przy ok.-10 st.cel ; 14.80 V - 15.01 V

I link do filmu z testu
----------------------------------------------------------

----------------------------------------------------------

Audi 80 Polska
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 7334
Rejestracja: 25 sty 2007, 08:37
Imię: Andrzej Cz
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan quattro
Silnik: 2.8 AAH
Lokalizacja: Kraków

Post autor: Audi 80 Polska » 25 lis 2009, 23:30

krzysztofNH pisze:A masz może jakieś zdjęcia z rozbiórki alternatora??
W którejś z ksiązek (chyba w "Obsługa i naprawa Audi 80") są rozrysowane części alternatora i jest do tego jakiś opis.

krzysztofNH
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 87
Rejestracja: 19 lis 2008, 20:34
Lokalizacja: KRAKÓW

Post autor: krzysztofNH » 27 lis 2009, 12:44

Więc tak szczotki wymienione w starym regulatorze boscha ale niestety problem nadal jest wiec w najbliższym czasie diody pójdą do wymiany.
Ale jeszcze jeden mam problem ze wskaźnikiem ładowania, ma ktoś jakiś pomysł co z nim zrobić aby nie przekłamywał?
Aldi zgadza się w "Obsługa i naprawa Audi 80" jest to ładnie rozrysowane, dzięki za podpowiedz <piwo>

Awatar użytkownika
ziemor
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 1456
Rejestracja: 12 paź 2007, 00:19
Lokalizacja: Bielsko

Post autor: ziemor » 27 lis 2009, 14:26

krzysztofNH pisze:Więc tak szczotki wymienione w starym regulatorze boscha ale niestety problem nadal jest wiec w najbliższym czasie diody pójdą do wymiany.
Ale jeszcze jeden mam problem ze wskaźnikiem ładowania, ma ktoś jakiś pomysł co z nim zrobić aby nie przekłamywał?
Aldi zgadza się w "Obsługa i naprawa Audi 80" jest to ładnie rozrysowane, dzięki za podpowiedz <piwo>
1 - ja bym postawił że regulator jest do bani w związku za spadkiem napięcia jak się silnik rozgrzeje

2 - wskazanie wskaźnika ładowania można przestawić potencjometrem który jest w środku wskaźnika - jest to bardzo trudne ale do zrobienia - przerobiłem to
Jest tylko jedno ale - pomiędzy wskaźnikiem a akumulatorem jest spadek napięcia rzędu paru dziesiątych volta więc najlepiej by było go skalować jak wskaźnik jest zapięty w aucie a woltomierz wzorcowy bezpośrednio na aku

[ Dodano: 2009-11-27, 15:30 ]
krzysztofNH pisze:podnoszę maskę miernik na auk. pokazuje 13,6V <jeszcze większy szok> nie wiem ile na alternatorze bo nie zdążyłem sprawdzić.
Może sprawdź czy jak się nagrzeje to nie robi się spadek napięcia na kablach
Zmierz napięcie jak się nagrzeje pomiędzy śrubą plusową alternatora a jego obudową

krzysztofNH
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 87
Rejestracja: 19 lis 2008, 20:34
Lokalizacja: KRAKÓW

Post autor: krzysztofNH » 28 lis 2009, 14:34

Witam ponownie ;-)
Dzisiaj od rana mam dostęp do nowego miernika wiec postanowiłem wszystko sprawdzić jeszcze raz. I oto wyniki moich pomiarów:
Pomiar dokonany bezpośrednio na akumulatorze:
na zimnym silniku ładowanie = 14,36V
na rozgrzanym = 14,06V

Pomiar na alternatorze z masa na jego obudowie:
zimny = 14,48V
rozgrzany = 14,24V

Pomiary dokonane na włączonych światłach, wiec tragedii niema ale nowe kable z aku na alternator i dodatkową masę założę w poniedziałek żeby było jeszcze lepiej :mrgreen:

Co do wskaźnika to również będę się bawił w przyszłym tygodniu. Ale martwi mnie bardziej problem padającego akumulatora, dzisiaj znowu moja Czarnulka mnie zawiodła. Akumulator był rozładowany do tego stopnia że nawet centralka nie zadziałała :-/
Założyłem drugi akumulator i zacząłem mierzyć pobór prądu ale pobór według jednego i drugiego miernika jest na poziomie 6mA :-/ Więc niby wszystko jest w porządku a aku pada na łeb na szyję jeden i drugi. Regulator zwarcia nie robi bo nawet nie iskrzy przy zakładaniu kabla... Panowie pomocy bo mi już ręce opadają :cry:

Awatar użytkownika
ziemor
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 1456
Rejestracja: 12 paź 2007, 00:19
Lokalizacja: Bielsko

Post autor: ziemor » 28 lis 2009, 23:29

krzysztofNH pisze:Panowie pomocy bo mi już ręce opadają
Tylko spokojnie

Jeśli dwa mierniki pokazują 6 mA to nie ma siły by aku się rozładowało !!!!!!!! no niemożliwe i koniec

Może klapa z maski gdzieś dotyka

Możesz jeszcze zapiąć miernik na długich kablach i zamknąć maskę , potrzaskać drzwiami i klapą maski i bagażnika , potrząś całym autem , druga osoba niech patrzy uważnie na miernik co się dzieje - może jak zamkniesz auto to gdzieś ciągnie prąd z aku

Rób pomiary na zakresie 1 A jeśli takowy masz i co najważniejsze to sprawdź miernik przed pomiarami małą żarówką !!!!!!!!!!!
1V razy 1A = 1W - to chyba wiesz
np. żarówka 5 W przy 12 V ma brać 416 mA
np. żarówka 1 W przy 12 V ma brać 83 mA
Sprawdzony miernik to podstawa

Jeszcze od nośnie różnicy napięcia alternator - aku 0.2 Volta no ja bym nad tym popracował ; napewno to wiesz ale napiszę - wszystkie styki plus i minus pomiędzy aku a alternatorem trzeba rozkręcić przeczyścić do żywego metalu papierem np. tysiączką potem posmarować wazeliną bezkwasową by więcej nie zaśniedziały i poskręcać mocno

Pozdro - na pewno naprawisz - czekam na relację z udanej naprawy !

krzysztofNH
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 87
Rejestracja: 19 lis 2008, 20:34
Lokalizacja: KRAKÓW

Post autor: krzysztofNH » 01 gru 2009, 16:08

Witam po długiej przerwie i mękach.
Niestety Ziemor nie udało mi się nic zrobić,w sobotę i niedziele zrobiłem tak jak proponowałeś. Trzaskałem, bujałem przechylałem autem i nic pobór jak był 6mA tak jest nadal. Więc już postanowiłem pożyczyć 3 aku od narzeczonej co prawda 44 ale sprawny. Po czym to wnioskuje a no po tym że ona jeździ raz w tygodniu max dwa razy i robi trasy po 8-9km i aku trzyma. Przełożyłem go wiec do siebie co prawda miernik wskazywał jego naładowanie 12,3V ale oczko się świeciło i kręcił bez problemu. No i jest nadal problem bo auto stało nie całe 2 dni i dzisiaj ledwie zakręciłem :-( Już nie mam zielonego pojęcia co mam zrobić i gdzie szukać.
Jeszcze zastanawia mnie jedna rzecz ,pewnie palne gafę na maxa ale mówi się trudno: Panowie może być tak że alternator ładuje na granicy około 14V ale prąd jakim ładuje jest za mały i to daje w kość??
Jeśli ktokolwiek ma jeszcze jakiś pomysł to proszę o pomoc.
Pozdrawiam Krzysztof.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Komora silnika”


opony samochodowe opony samochodowe hamulce
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl części samochodowe ucando.pl
części samochodowe iparts.pl