[B4 1z 1.9TDi] jak potwierdzić poprawną wymianę rozrządu
[B4 1z 1.9TDi] jak potwierdzić poprawną wymianę rozrządu
Zbliża się termin w którym powinienem wymienić rozrząd (minęło już 50k km), więc mam następujące pytania z tym związane (niestety życie nauczyło mnie, że każdemu trzeba patrzyć na ręce, bo mogą zrypać auto totalnie, więc ufam zaledwie dwóm osobom w PL, a wymianę przyjdzie mi zrobić za granicą):
- czy poza wymianą rozrządu (rolka+pasek) należy też wymienić pompę wody?
- czy coś jeszcze oprócz powyższego należy wymienić?
- w jaki sposób po wykonanej wymianie zweryfikować poprawność wykonania? Posiadam interfejs i VAGa wiec mogę sprawdzić parametry silnika po wykonanej usłudze. Jeśli to jest metoda, to które parametry należy zweryfikować? Czy podczas wymiany rozrządu przestawia się kąt wtrysku, albo dawka paliwa? Jeśli tak, to rozumiem, że po wymianie wartości te muszą być ponownie ustawione za pomocą interfejsu.
Po prostu czytałem wcześniej o "profesjonalnych wymianach rozrządu" w Audi A6, gdzie przy takiej wymianie trzeba było używać jakiś "blokad" czy coś i w ten sposób (brak wykorzystania tego) można było stwierdzić, czy wymiana rozrządu była wykonana poprawnie, czy nie.
A nie chcę się niemile zdziwić po wymianie
Z góry dziękuję za informacje.
- czy poza wymianą rozrządu (rolka+pasek) należy też wymienić pompę wody?
- czy coś jeszcze oprócz powyższego należy wymienić?
- w jaki sposób po wykonanej wymianie zweryfikować poprawność wykonania? Posiadam interfejs i VAGa wiec mogę sprawdzić parametry silnika po wykonanej usłudze. Jeśli to jest metoda, to które parametry należy zweryfikować? Czy podczas wymiany rozrządu przestawia się kąt wtrysku, albo dawka paliwa? Jeśli tak, to rozumiem, że po wymianie wartości te muszą być ponownie ustawione za pomocą interfejsu.
Po prostu czytałem wcześniej o "profesjonalnych wymianach rozrządu" w Audi A6, gdzie przy takiej wymianie trzeba było używać jakiś "blokad" czy coś i w ten sposób (brak wykorzystania tego) można było stwierdzić, czy wymiana rozrządu była wykonana poprawnie, czy nie.
A nie chcę się niemile zdziwić po wymianie
Z góry dziękuję za informacje.
-
- Forum Audi 80
- Posty: 145
- Rejestracja: 18 mar 2010, 15:43
- Lokalizacja: Żary
generalnie do wymiany musi pójść:
- pasek
- napinacz
- rolka prowadząca
pompa nie jest na pasku rozrządu ale wymienić nie zaszkodzi.
ja jestem również zdania, że powinno się wymienić koło pasowe wału (to na dole)
najlepiej mieć blokady ale bez nich też się da.
po ściągnięciu pokrywy rozrządu wkłady się płaskownik (o ile się nie mylę 4mm)
na zero ustawia się na kole zamachowym
na pompie w otwór blokady (o ile się nie mylę 16mm)
jeśli auto po wymianie rozrządu dobrze się sprawuje to najprawdopodobniej jest ok.
Kąt wtrysku też należy ustawić.
Jeśli masz Vaga to możesz to sprawdzić. Grupa OOO BS i wartość ok 50-60 będzie ok
Kąta nie ustawia się za pomocą interfejsu a poprzez mechaniczne ustawienie pompy. na vagu się po prostu sprawdza jaka wartość jest aktualna
dawka się nie zmienia i nie trzeba jej ustawiać
- pasek
- napinacz
- rolka prowadząca
pompa nie jest na pasku rozrządu ale wymienić nie zaszkodzi.
ja jestem również zdania, że powinno się wymienić koło pasowe wału (to na dole)
najlepiej mieć blokady ale bez nich też się da.
po ściągnięciu pokrywy rozrządu wkłady się płaskownik (o ile się nie mylę 4mm)
na zero ustawia się na kole zamachowym
na pompie w otwór blokady (o ile się nie mylę 16mm)
jeśli auto po wymianie rozrządu dobrze się sprawuje to najprawdopodobniej jest ok.
Kąt wtrysku też należy ustawić.
Jeśli masz Vaga to możesz to sprawdzić. Grupa OOO BS i wartość ok 50-60 będzie ok
Kąta nie ustawia się za pomocą interfejsu a poprzez mechaniczne ustawienie pompy. na vagu się po prostu sprawdza jaka wartość jest aktualna
dawka się nie zmienia i nie trzeba jej ustawiać
- hudy
- Forum Audi 80
- Posty: 4865
- Rejestracja: 28 lis 2006, 00:13
- Imię: Robert
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Avant
- Silnik: 2.0 ABT
- Lokalizacja: Alwernia
- Kontakt:
wymieniasz pasek,rolkę i napinacz,pompę możesz zostawić choć niektórzy twierdzą że należy ją wymieniać przy każdej wymianie rozrządu.ale jeśli nie cieknie i nie wydaje dziwnych dźwięków no i jeśli była ostatnio wymienia to możesz ja zostawić.moim zdaniem co drugą wymianę rozrządu można wymieniać pompę wody... u mnie pompa śmiga już prawie od 110 tys km i dopiero teraz ją zmienię... co do sprawdzenia rozrządu to chyba tylko po znakach możesz to rozpoznać ale jak samochód normalnie się zachowuje to powinno wszystko być ok...na kont też trzeba zerknąć bo pewnie się przestawi. nie wiem jak jest za granicą ale większość mechaników w Polsce, także ten u którego ja robię ma wykupione ubezpieczenie i jeśli po wymianie rozrządu coś padnie to on zwraca kasę czyli robi kompletny remont silnika z własnej kasy także nie powinieneś się martwić <ok>
dzięki za odpowiedzi. Tak, wiem że kąt wtrysku ustawia się mechanicznie pompą. Chodziło mi o właśnie sprawdzenie VAGiem wartości. Zerkę teraz jak to śmiga.
Nie wiem jak to jest z ubezpieczeniem, ale wiesz jak jest - coś ktoś zrypie i jeśli mieszkasz gdzieś niedalego, to luz, ale jak masz się bujać kilkaset kilometrów, żeby odzyskać kase, to już jest inna bajka (tu akurat zakładam pełen profesjonalizm, bo gościu też czipuje tdi, więc zna się na rzeczy). Dzięki wielkie.
Nie wiem jak to jest z ubezpieczeniem, ale wiesz jak jest - coś ktoś zrypie i jeśli mieszkasz gdzieś niedalego, to luz, ale jak masz się bujać kilkaset kilometrów, żeby odzyskać kase, to już jest inna bajka (tu akurat zakładam pełen profesjonalizm, bo gościu też czipuje tdi, więc zna się na rzeczy). Dzięki wielkie.
mlubinski, przy naciąganiu paska powinno się poluzować koło pasowe na wałku rozrządu (jest na stożku). Po założeniu nowego rozrządu przed odpaleniem silnika obróć wałem silnika kilka razy (kluczem) a będziesz miał pewność, że wszystko jest dobrze poskładane.
[ Dodano: 2010-08-23, 09:56 ]
Sorry zrozumiałem, że będziesz to robił sam
[ Dodano: 2010-08-23, 09:56 ]
Sorry zrozumiałem, że będziesz to robił sam
taa.. i jeszcze obrócić silnikiem żeby się tłoki z zaworami spotkały :mrgreen:ptaak pisze:mlubinski, przy naciąganiu paska powinno się poluzować koło pasowe na wałku rozrządu (jest na stożku)
koło na wałku rozrządu luzuje się i zdejmuje tylko podczas demontażu wałka, np. przy wymianie uszczelniaczy zaworowych, szklanek, itp. ale nigdy przy zmianie paska :!: jak jest dobrze ustawione to nie należy go zaczepiać i luzować bo potem w najgorszym przypadku może obrócić koło względem wałka (z racji braku klina) i zabawa z silnikiem na tym się kończy :!:
chyba nie słyszałeś powiedzenia "nadgorliwość gorsza od faszyzmu" i powiedz jaki jest cel luzowania koła na wałku i ustawiania na nowo skoro było dobrze ustawione :?:
i tu się przyjacielu mylisz do prawidłowego ustawienia rozrządu i naciągu paska konieczne jest zbicie koła wałka rozrządu.ptaak napisał/a:
mlubinski, przy naciąganiu paska powinno się poluzować koło pasowe na wałku rozrządu (jest na stożku)
taa.. i jeszcze obrócić silnikiem żeby się tłoki z zaworami spotkały :mrgreen:
koło na wałku rozrządu luzuje się i zdejmuje tylko podczas demontażu wałka, np. przy wymianie uszczelniaczy zaworowych, szklanek, itp. ale nigdy przy zmianie paska :!: jak jest dobrze ustawione to nie należy go zaczepiać i luzować bo potem w najgorszym przypadku może obrócić koło względem wałka (z racji braku klina) i zabawa z silnikiem na tym się kończy :!:
chyba nie słyszałeś powiedzenia "nadgorliwość gorsza od faszyzmu" i powiedz jaki jest cel luzowania koła na wałku i ustawiania na nowo skoro było dobrze ustawione :?:
jeżeli masz zablokowany wałek i pompę to zbicie koła powinno nastąpić a to z prostej przyczyny.
Nie naprężysz prawidłowo paska między pompą a wałkiem , a po zdjęciu blokad skutkuje to minimalnym poluzowaniem paska i przesunięciu któregoś z kół.
Ale to są minimalne odchyłki nie mające znaczenia na prawidłową prace silnika.
ja sam rzadko blokuję wałek, ale pompę zawsze tu nie może być większych odchyleń.
Z resztą wszystkie instrukcje napraw zalecają blokady i zbijanie koła czy to w tym silniku czy innym.
Sam pracuję w serwisie sam. i nie mam blokad do wszystkich samochodów a radzić sobie jakoś trzeba i jakoś nikt nie narzekał że coś jest nie ok.
Jak ktoś jest kumaty i zna się na rzeczy to w 90% silnikach można zmienić pasek bez blokad.
Aaaa mała przestroga dla mniej doświadczonych żeby komuś nie przyszło do głowy zbijać koło bez blokowania wałka bo dopiero może być niezły bajzel.
Pozdro
tak, ale przy pierwszym składaniu rozrządu a nie wymianie paska :roll:peyo32 pisze:...i tu się przyjacielu mylisz do prawidłowego ustawienia rozrządu i naciągu paska konieczne jest zbicie koła wałka rozrządu.
no tak, nowy pasek inna długość... stary dłuższy (trochę rozciągnięty) a nowy krótszy, tylko czym się różni nowy zakładany od tego co był nowy przy poprzedniej wymianie :?: no chyba że ustawiasz komuś od nowa koło na wałku co kilka tys. km i wtedy będzie różnica rzędu max. 1mm na obwodzie koła :roll:peyo32 pisze:jeżeli masz zablokowany wałek i pompę to zbicie koła powinno nastąpić a to z prostej przyczyny.
Nie naprężysz prawidłowo paska między pompą a wałkiem , a po zdjęciu blokad skutkuje to minimalnym poluzowaniem paska i przesunięciu któregoś z kół.
więc po co sobie nakładać dodatkowej roboty skoro to nic nie zmieni :?: ...no tak "profesjonalizm" i odpowiednio wyższa cena za usługę :roll:peyo32 pisze:Ale to są minimalne odchyłki nie mające znaczenia na prawidłową prace silnika.
wow :roll: to jak ustawiasz koło względem wałka :?: na oko :?: skoro zbijasz koło podczas wymiany paska :mrgreen:peyo32 pisze:ja sam rzadko blokuję wałek, ale pompę zawsze tu nie może być większych odchyleń.
a to żeby "mechanik" miał więcej roboty i nie pił piwa z nudów :mrgreen:peyo32 pisze:Z resztą wszystkie instrukcje napraw zalecają blokady i zbijanie koła czy to w tym silniku czy innym.
zbij koło na wałku i spróbuj bez blokad prawidłowo złożyć i ustawić rozrząd.. powodzenia <ok>peyo32 pisze:Sam pracuję w serwisie sam. i nie mam blokad do wszystkich samochodów a radzić sobie jakoś trzeba i jakoś nikt nie narzekał że coś jest nie ok.
ja tak robię, koła nie zbijam i wszystko jest złożone jak fabryka nakazała <ok> no to jesteś albo mistrzem albo partaczem skoro potrafisz tak zrobić i zawsze zbijasz koło z wałka, chyba że mało znasz się na rzeczy...peyo32 pisze:Jak ktoś jest kumaty i zna się na rzeczy to w 90% silnikach można zmienić pasek bez blokad.
a ja raz zbiłem i wałek wyjąłem (konieczne przy wymianie uszczelniaczy zaworowych) i jakoś bez problemu poskładałem i wszystko śmiga jak należypeyo32 pisze:Aaaa mała przestroga dla mniej doświadczonych żeby komuś nie przyszło do głowy zbijać koło bez blokowania wałka bo dopiero może być niezły bajzel.
Pozdro
Nie czytasz kolego ze zrozumieniem nie blokuję wałka więc nie zbijam koła bo to bez sensu i niebezpieczneja sam rzadko blokuję wałek, ale pompę zawsze tu nie może być większych odchyleń.
wow :roll: to jak ustawiasz koło względem wałka :?: na oko :?: skoro zbijasz koło podczas wymiany paska :mrgreen:
Bez najmniejszego problemu ale pokrywa zaworowa musi być zdjęta.Sam pracuję w serwisie sam. i nie mam blokad do wszystkich samochodów a radzić sobie jakoś trzeba i jakoś nikt nie narzekał że coś jest nie ok.
zbij koło na wałku i spróbuj bez blokad prawidłowo złożyć i ustawić rozrząd.. powodzenia <ok>
Już napisałem rzadko zbijam koło chyba że muszę ,jak już muszę to się odpowiednio zabezpieczam.Jak ktoś jest kumaty i zna się na rzeczy to w 90% silnikach można zmienić pasek bez blokad.
ja tak robię, koła nie zbijam i wszystko jest złożone jak fabryka nakazała <ok> no to jesteś albo mistrzem albo partaczem skoro potrafisz tak zrobić i zawsze zbijasz koło z wałka, chyba że mało znasz się na rzeczy...
Zapytam kolegi tak teoretycznie przyjmijmy taką sytuację urywa się pasek silnik 4 cylindrowy 2 wałki 16 zaworów zdejmujesz głowicę itd.ustawiasz rozrząd a tu się okazuje nie masz blokad nie masz klinów na żadnym kole ani innych znaków co robisz?
właśnie czytam ze zrozumieniem, chyba że nie rozumiesz tego co piszesz teraz piszesz że to bez sensu a poprzednio:peyo32 pisze:Nie czytasz kolego ze zrozumieniem nie blokuję wałka więc nie zbijam koła bo to bez sensu i niebezpieczne
wymiana rozrządu w B4 TDI jest banalnie prosta: ustawiasz 0 na kole zamachowym, następnie zaznaczasz położenie koła wałka rozrządu i pompy wtryskowej, potem zdejmujesz pasek, rolkę, napinacz i zakładasz nowy (koła mają być w tym samym położeniu co podczas zdejmowania paska :!: ) następnie napinasz pasek i wszystko składasz, zajmuje to ok 5-10 minut, złożenie reszty to max pół godziny.....do prawidłowego ustawienia rozrządu i naciągu paska konieczne jest zbicie koła wałka rozrządu
i nie trzeba wcale zdejmować pokrywy zaworów ani szukać blokad, po prostu złożyć jak było i się nie martwić
co do tego:
chcesz powiedzieć, że wałki gładkie bez żadnego znaku i jedyne co posiadają to krzywki :?:peyo32 pisze:Zapytam kolegi tak teoretycznie przyjmijmy taką sytuację urywa się pasek silnik 4 cylindrowy 2 wałki 16 zaworów zdejmujesz głowicę itd.ustawiasz rozrząd a tu się okazuje nie masz blokad nie masz klinów na żadnym kole ani innych znaków co robisz?
ustawiłbym 1(4) tłok w GMP, następnie krzywki wałka na ssących w pozycji zamknięty-->otwarty a na wydechowych otwarty-->zamknięty i założył pasek oraz skręcił koła rozrządu, a potem kręcąc wałem ustawił 2(3) tłok w GMP i sprawdził czy jest ok (brak kolizji) potem wziąłbym się za ustawianie zapłonu, coś jeszcze zapomniałem dodać :?:
UKI_XX, nie zgadzam się z tobą i twierdze, że jest dokładnie tak jak napisał peyo32. Oczywiście da się wymienić rozrząd tak jak piszesz i może będzie trwało to nawet krócej ale po to są blokady aby z nich korzystać! Pamiętaj, że twoją wypowiedź może przeczytać ktoś kto będzie robił to po raz pierwszy, namaluje sobie znaki, któryś ze znaków przypadkiem się zamaże i może być problem. Najpierw należy nauczyć się jak to robić poprawnie a dopiero później można kombinować jak tu zaoszczędzić czas i jeszcze sprawdzić czy na pewno wszystko jest ok.
Tam jest stożek i wcale nie musi być żadnego klina. Jeśli śruba mocująca koło jest dokręcona odpowiednim momentem to nic nie ma prawa się obrócić.UKI_XX pisze:jak jest dobrze ustawione to nie należy go zaczepiać i luzować bo potem w najgorszym przypadku może obrócić koło względem wałka (z racji braku klina) i zabawa z silnikiem na tym się kończy
chcesz powiedzieć że on ma rację tak samo jak i Ty :?: szczególnie pisząc że należy zbijać koło z wałka :?: niech zrobi tak ktoś kto pierwszy raz wykonuje taką robotę, wytłumaczysz mu potem na forum czy też przez telefon czy dobrze dokręcił koło na wałku :?: blokady są wskazane, chociaż jeden mechanik kumplowi mimo blokad złożył rozrząd z przestawionym kołem pompy wtryskowej o 1 ząbek i żeby ktoś wcześniej nie zaznaczył czerwoną farbą prawidłowego położenia koła pompy to ciężko byłoby dojść co się dziejeptaak pisze:UKI_XX, nie zgadzam się z tobą i twierdze, że jest dokładnie tak jak napisał peyo32..... twoją wypowiedź może przeczytać ktoś kto będzie robił to po raz pierwszy, namaluje sobie znaki, któryś ze znaków przypadkiem się zamaże i może być problem.
jeśli śruba jest dokręcona odpowiednim momentem to nie należy jej ruszać :!: obaj piszecie głupoty i wymyślacie listę rzeczy które są zbędne i mogą tylko komuś kłopotów narobić :!:ptaak pisze:Tam jest stożek i wcale nie musi być żadnego klina. Jeśli śruba mocująca koło jest dokręcona odpowiednim momentem to nic nie ma prawa się obrócić.
odrobina farby nitro (najlepiej białej), blokada w kole pompy i suwmiarka z tyłu w wałek w zupełności wystarcza, a jedynym kołem jakie należy zdemontować jest koło pasowe na wale silnika :!: więc nie wprowadzajcie ludzi w błąd :!:
może jeszcze poradzicie koledze żeby wyjął chłodnicę i zdemontował pas przedni to wtedy pewnie skutecznie go zniechęci i postawi auto w warsztacie
-
- Forum Audi 80
- Posty: 6165
- Rejestracja: 16 lip 2007, 23:38
- Imię: Mariusz
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Sedan
- Silnik: 1.9 1Z
- Lokalizacja: Lubelskie
Zgadzam się w całej rozciągłości z wypowiedzią UKI_XX, i dodam tylko że nadgorliwość jest szkodliwa a przy wymianie rozrządu w szczególności .Niech sobie każdy wymienia jak chce ,zbija koło z wałka ,wymienia dolne koło na wale itd. jego sprawa .Już widzę człowieka który robi to pierwszy raz książkowo :roll: Ważny jest efekt końcowy czyli silnik który chodzi nie gorze niż przed wymianą .Wyminę rozrządu da się zrobić robiąc znaki i nie będzie ona gorzej zrobiona niż robiona książkowo ,zależy kto ją robi bo spieprzyć można nawet robiąc książkowo .I coś mi się robi jak czytam że rozrząd może się rozlecieć bo nie był robiony książkowo ,bzdury i tyleUKI_XX pisze:jeśli śruba jest dokręcona odpowiednim momentem to nie należy jej ruszać :!: obaj piszecie głupoty i wymyślacie listę rzeczy które są zbędne i mogą tylko komuś kłopotów narobić :!:
odrobina farby nitro (najlepiej białej), blokada w kole pompy i suwmiarka z tyłu w wałek w zupełności wystarcza, a jedynym kołem jakie należy zdemontować jest koło pasowe na wale silnika :!: więc nie wprowadzajcie ludzi w błąd :!: