Sklep Ipart
części samochodowe
Tarcze, hamulce
Sklep Bestdrive
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl


felgi - sklep internetowy ucando.pl

[B4 ABC] ocena stanu panewek - jak?

Wszystko co tyczy się silników V6
Awatar użytkownika
Pio80tr
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 165
Rejestracja: 16 wrz 2010, 20:26
Lokalizacja: Poznań

[B4 ABC] ocena stanu panewek - jak?

Post autor: Pio80tr » 17 maja 2011, 21:53

Witam,

Czy możliwa jest dokładna ocena stanu panewek korbowodowych (a może nawet głównych?) zaglądając na dół silnika po zdjęciu miski olejowej? Jak to zrobić, na co zwracać uwagę?

Będę miał możliwość wjazdu na kanał za 1,5 tygodnia i chciałbym sie przygotować do tego tematu.
Z góry dzięki za podpowiedzi!

Awatar użytkownika
Multifonika
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 7334
Rejestracja: 25 sty 2007, 08:37
Imię: Motostacja
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan quattro
Silnik: 2.8 AAH
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: Multifonika » 18 maja 2011, 00:02

Można co najwyżej sprawdzić luz ale wyczuwalny luz byłoby już dawno słychać podczas pracy.

Jeszcze można pooglądać czy panewki nie chcą uciekać ;-)

Obrazek
Obrazek
Obrazek

Awatar użytkownika
Pio80tr
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 165
Rejestracja: 16 wrz 2010, 20:26
Lokalizacja: Poznań

Post autor: Pio80tr » 21 maja 2011, 13:46

aldi pisze:Można co najwyżej sprawdzić luz ale wyczuwalny luz byłoby już dawno słychać podczas pracy.
No niestety nie mam takiego doświadczenia, żeby na słuch oceniać. Czyli rozkręcę i obejrzę.

Czy przy takiej operacji trzeba obracać wałem tak aby sprawdzany korbowód był zawsze w pozycji dolnej?

Rozumiem, jednak że minimalny luz jest dopuszczalny? Wyszytałem w książce, że: luz pomiędzy stopą korbowodu a ramionami wału korbowego - luz osiowy łożyska korbowego nie może przekraczać 0,37mm (pomiar szczelinomierzem).

Awatar użytkownika
Motostacja pl
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 6966
Rejestracja: 07 mar 2007, 19:03
Imię: Motostacja PL
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan quattro
Silnik: 2.8 AAH
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: Motostacja pl » 21 maja 2011, 14:28

Na słuch też nie zawsze da się to ocenić - przykład mojego kumpla z hondą. Brała olej. Zrobił głowicę - nie pomogło. Postanowił wymienić pierścienie i przy okazji panewki. Dodam że silnik chodziło bardzo dobrze, cicho, bez żadnych stuków itp. Jedyna jego wada to było branie oleju - około 1l na 1000km. Przed wyjęciem silnika sam mu nawet mówiłem że panewki korbowodowe to powinien mieć raczej ok bo silnik chodzi cicho, nic nie stuka itp. Wyjęliśmy silnik, rozbieramy a tu zonk. Panewką korbowodowym dużo do szczęścia nie brakowało. Zamków prawie nie było, co niektóre już obracały się w korbie bo były przysmażone i podtarte od zewnątrz. Od wewnątrz też po przycierane. Główne też wcale nie były lepsze. Tłoki miały luzy, gładź cylindrów w bardzo złym stanie. Silnik nadawał się jednym słowem na szrot. Po pracy silnika nigdy bym nie powiedział że jest w stanie agonalnym.

Awatar użytkownika
Multifonika
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 7334
Rejestracja: 25 sty 2007, 08:37
Imię: Motostacja
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan quattro
Silnik: 2.8 AAH
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: Multifonika » 21 maja 2011, 14:51

Pio80tr pisze:Czy przy takiej operacji trzeba obracać wałem tak aby sprawdzany korbowód był zawsze w pozycji dolnej?
W dolej będzie najlepszy dostęp ale kręć aż pociągnie tłok do góry wtedy luz będzie można wyczuć popychając korbę do góry.
Zresztą dokładnych, właściwych i skutecznych procedur sprawdzania nie znam a przynajmniej nigdzie o nich nie czytałem.

Awatar użytkownika
karolas123
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 1616
Rejestracja: 26 mar 2007, 14:25
Lokalizacja: Białystok

Post autor: karolas123 » 21 maja 2011, 15:25

Jeśli zdejmiesz którąś ze stop korbowodu albo podpór wału, to te panewki mozesz juz wywalić. Nie zakłada sie ponownie tych samych panewek, bo obrocą sie momentalnie. Luz bada sie na słuch w takim przypadku, ew szczelinomierzem tam gdzie mozna wejść, tzn na panewkach oporowych.

Awatar użytkownika
Motostacja pl
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 6966
Rejestracja: 07 mar 2007, 19:03
Imię: Motostacja PL
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan quattro
Silnik: 2.8 AAH
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: Motostacja pl » 21 maja 2011, 15:28

karolas123 pisze:Jeśli zdejmiesz którąś ze stop korbowodu albo podpór wału, to te panewki mozesz juz wywalić. Nie zakłada sie ponownie tych samych panewek, bo obrocą sie momentalnie.
A dlaczegóż to miałby się momentalnie obrócić? W swojej A80 przekładałem wał od innego silnika, dałem nowe panewki korbowodowe, główne zostały od drugiego silnika i nic przez 30tyś się nie obróciło.

Awatar użytkownika
Jasiu
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 200
Rejestracja: 03 gru 2006, 20:00
Lokalizacja: Bytom

Post autor: Jasiu » 21 maja 2011, 15:37

Ej Ty karolas 123 nie wiesz - nie pisz!
Wprowadzasz ludzi w błąd.

Awatar użytkownika
karolas123
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 1616
Rejestracja: 26 mar 2007, 14:25
Lokalizacja: Białystok

Post autor: karolas123 » 21 maja 2011, 15:46

Po to jest docieranie, aby panewki ustawiły sie pod dany wał, korbowód i stope i podpore. To ze sie nie obróciły to tylko i wyłacznie przypadek. Skad wiadomo ze inny wał bedzie miał ten sam luz, i skad wiadomo ze panewka nie odkształci sie. Kiedy robisz remont silnika i oryginalne panewki sa wizualnie ok to zakładasz je ponownie? Nie sadze. Odkad pamietam to nie spotkałem sie z mechanikiem któryby montował 2 razy te same panewki.

Awatar użytkownika
Motostacja pl
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 6966
Rejestracja: 07 mar 2007, 19:03
Imię: Motostacja PL
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan quattro
Silnik: 2.8 AAH
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: Motostacja pl » 21 maja 2011, 15:54

Po to jest docieranie, aby panewki ustawiły sie pod dany wał, korbowód i stope i podpore. To ze sie nie obróciły to tylko i wyłacznie przypadek. Skad wiadomo ze inny wał bedzie miał ten sam luz, i skad wiadomo ze panewka nie odkształci sie. Kiedy robisz remont silnika i oryginalne panewki sa wizualnie ok to zakładasz je ponownie? Nie sadze. Odkad pamietam to nie spotkałem sie z mechanikiem któryby montował 2 razy te same panewki.
Tak wygląda sprawa w teorii. W teorii też nigdy nie powinno się planować głowicy - taka głowica według mądrych książek jest już do wywalenia. W teorii nie powinno robić się też wielu rzeczy. Praktyka jednak mówi co innego <ok>

Awatar użytkownika
karolas123
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 1616
Rejestracja: 26 mar 2007, 14:25
Lokalizacja: Białystok

Post autor: karolas123 » 21 maja 2011, 16:21

Oczywiście jesli sprawa dotyczy głowicy to na kazdej głowicy zaznaczony jest punkt do którego możemy z niej zbierać. W końcu nowe panewki kolbenszmita to nie jakis kosmiczny koszt, wiec jeśli rozbierać to zrobić pasowania jak bóg przykazał.

Awatar użytkownika
Motostacja pl
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 6966
Rejestracja: 07 mar 2007, 19:03
Imię: Motostacja PL
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan quattro
Silnik: 2.8 AAH
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: Motostacja pl » 21 maja 2011, 16:23

karolas123 pisze:Oczywiście jesli sprawa dotyczy głowicy to na kazdej głowicy zaznaczony jest punkt do którego możemy z niej zbierać.
Pierwsze słyszę. Nigdy nie widziałem takiego punktu. Co do głowic fabryka mówi jednoznacznie - planowanie głowic jest niedopuszczalne. Jeśli głowica jest krzywa to kupuje się nową.

Awatar użytkownika
karolas123
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 1616
Rejestracja: 26 mar 2007, 14:25
Lokalizacja: Białystok

Post autor: karolas123 » 21 maja 2011, 17:20

Przyjrzyj sie, każda głowica jesli nie wciecie, to posiada odlana linie lub jest napisane symbolem ile mozna zebrać maksymalnie. Poważnie.

Awatar użytkownika
Motostacja pl
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 6966
Rejestracja: 07 mar 2007, 19:03
Imię: Motostacja PL
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan quattro
Silnik: 2.8 AAH
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: Motostacja pl » 21 maja 2011, 17:55

karolas123 pisze:Przyjrzyj sie, każda głowica jesli nie wciecie, to posiada odlana linie
Coś mi się wierzyć nie chce, tym bardziej w linie określającą maksymalny szlif, bo jeśli takie progi ograniczające by były to wielkościach znacznie poniżej 1mm. U siebie w autach nic takiego nie widziałem.

Awatar użytkownika
karolas123
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 1616
Rejestracja: 26 mar 2007, 14:25
Lokalizacja: Białystok

Post autor: karolas123 » 21 maja 2011, 18:05

Próg jest w hondach, w sudi najczesciej w dolnej czesci jest przefrezowany pasek z tajemniczymi numerkami. I nie słuzy to uzytkownikowi ani mechanikowi, bo tak jak mowisz jest to zabronione, a słuzy to fabrykantom którzy jesli w na dolnej płaszczyzdnie pojawia sie jakis defekt to zbieraja odpowiedna warstwę, jesli głowica nie wyda, idzie na wyrzucenie. To samo ma sie z ustaleniem stopnia kompresji i kolizyjności. Nie wiem czy akurat wszystkie głowice maja takie oznaczenia widoczne dla uzytkownika, ale widziałem w hondzie kazdej harakterystyczny próg, a audi przefrezowania z numerami, i spotykałem sie z tym w volvo wiec wiem ze napewno jest. Wyjątkiem moga być glowice w silnikach w ukladach V bo tam nie można zbierać zbyt duzo z jednej tylko głowicy.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Silniki V6”


opony samochodowe opony samochodowe hamulce
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl części samochodowe ucando.pl
części samochodowe iparts.pl