[1.9 1Z] nie łapie temperatury
- hudy
- Forum Audi 80
- Posty: 4865
- Rejestracja: 28 lis 2006, 00:13
- Imię: Robert
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Avant
- Silnik: 2.0 ABT
- Lokalizacja: Alwernia
- Kontakt:
Musisz odkręcić osłonę pod silnikiem gdyż po odkręceniu dolnego węża zleci ci płyn chłodniczy. Odkręcasz opaskę na wężu, odkręcasz dwie śruby przy króćcu w którym jest termostat i termostat masz na wierzchu. Skręcasz w odwrotnej kolejności,zalewasz płyn i odpowietrzasz. Wspomagania w ogóle nie ruszasz.
Czujnik z tyłu możesz sprawdzić miernikiem. Sprawdzasz jego rezystancje. Jakie ma mieć wartości znajdziesz na forum...
Zresztą wszytko było na forum..
Czujnik z tyłu możesz sprawdzić miernikiem. Sprawdzasz jego rezystancje. Jakie ma mieć wartości znajdziesz na forum...
Zresztą wszytko było na forum..
Napiszę tutaj żeby nie zakładać nowego wątku, a problem chyba też dotyczy termostatu.
Wskazówka nigdy nie osiąga 90 stopni. Przez pierwsze kilka-kilkanaście km, w zależności od temperatury na dworze, prawie wcale się nie ruszy, dopiero po dłuższej jeździe podnosi się na te 60-70 stopni i tak już zostaje. Jeżeli dobrze pamiętam, to chyba raz w te ostatnie letnie upały, w dużym korku na mieście, wskazówka podeszła pod ok 80 stopni.
Druga sprawa jest taka, że w kabinie bardzo szybko zaczyna lecieć ciepłe, czy nawet bardzo ciepłe powietrze. Ostatnio jak sprawdzałem, to przy temp ok 0 stopni na dworze, po przejechaniu kilku km (ok 5-6 min jazdy) z nawiewu leciało już "gorące" powietrze. A takie ciepłe/letnie zaczyna być czuć już po 3-4 min jazdy. Wskazówka temp nawet nie drgnie przez ten czas.
Czy to nawala termostat? Bo myślałem, że jak silnik niedogrzany to również z nawiewów powinno iść chłodne powietrze?
Wskazówka nigdy nie osiąga 90 stopni. Przez pierwsze kilka-kilkanaście km, w zależności od temperatury na dworze, prawie wcale się nie ruszy, dopiero po dłuższej jeździe podnosi się na te 60-70 stopni i tak już zostaje. Jeżeli dobrze pamiętam, to chyba raz w te ostatnie letnie upały, w dużym korku na mieście, wskazówka podeszła pod ok 80 stopni.
Druga sprawa jest taka, że w kabinie bardzo szybko zaczyna lecieć ciepłe, czy nawet bardzo ciepłe powietrze. Ostatnio jak sprawdzałem, to przy temp ok 0 stopni na dworze, po przejechaniu kilku km (ok 5-6 min jazdy) z nawiewu leciało już "gorące" powietrze. A takie ciepłe/letnie zaczyna być czuć już po 3-4 min jazdy. Wskazówka temp nawet nie drgnie przez ten czas.
Czy to nawala termostat? Bo myślałem, że jak silnik niedogrzany to również z nawiewów powinno iść chłodne powietrze?
- hudy
- Forum Audi 80
- Posty: 4865
- Rejestracja: 28 lis 2006, 00:13
- Imię: Robert
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Avant
- Silnik: 2.0 ABT
- Lokalizacja: Alwernia
- Kontakt:
Bo tak jest. Z tego co zauważyłem przez kilka lat użytkowania audi 80 gdy nie ma tych 70 - 80 stopni to nie leci gorące powietrze tylko ciepłe , letnie zwał jak zwał. U ciebie problem może leżeć po stronie czujnika lub samego wskaźnika. Jak wskazówka zacznie się podnosić to wtedy sprawdzaj dolny wąż od chłodnicy czy robi się ciepły. Sprawdzaj do momentu kiedy zrobi się ciepły wtedy będziesz wiedział kiedy się otwiera termostat i czy nie za wcześnie. Dobrze było by też podpiąć vag bo tam masz pokazaną temperaturę jaka widzi komp. Będziesz wiedział czy jest zbliżona do tej na zegarach.
-
- Forum Audi 80
- Posty: 6165
- Rejestracja: 16 lip 2007, 23:38
- Imię: Mariusz
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Sedan
- Silnik: 1.9 1Z
- Lokalizacja: Lubelskie
W tym przypadku ,raczej oczywiste że wskażnik nie widzi prawidłowej temperatury ,za co zwykle odpowiada czujnik w króćcu głowicy ,tylko nie ten widoczny niebieski ,bo ten jest dla kompa ,ale ten z tyłu głowicy od strony ściany grodziowej. W przypadku 80 tek z klimą ,sytuacja malo ciekawa ,bo czujnik 6 cio pinowy ,trudno dostępny wśród używek ,a nowy kosztuje kilkaset złotychkrzychu79 pisze:z nawiewu leciało już "gorące" powietrze. A takie ciepłe/letnie zaczyna być czuć już po 3-4 min jazdy. Wskazówka temp nawet nie drgnie przez ten czas.
Tak audiczka jest z klimą. Czyli nie ma innej opcji niż ten czujnik? Termostatu nie ma co wymieniać? Nie wiem czy to ma związek, ale zauważyłem też, że ta 80tka pali mi ok 2 litry więcej od jej rok młodszej "bliźniaczki" którą jeździ żona.MUNIOR pisze:W przypadku 80 tek z klimą ,sytuacja malo ciekawa ,bo czujnik 6 cio pinowy ,trudno dostępny wśród używek ,a nowy kosztuje kilkaset złotych
I jeszcze nie działa podświetlenie regulacji nawiewów i częściowo zegarów.
U mnie właśnie szybko zaczyna lecieć gorące powietrze a wskazówka temp jeszcze dłuuugo się nie rusza z miejsca. Muszę skręcać ogrzewanie bo w kabinie robi się za gorąco, a wskaźnik temp nie ruszy się z pozycji wyjściowej.hudy pisze:Bo tak jest. Z tego co zauważyłem przez kilka lat użytkowania audi 80 gdy nie ma tych 70 - 80 stopni to nie leci gorące powietrze tylko ciepłe , letnie zwał jak zwał. Dobrze było by też podpiąć vag bo tam masz pokazaną temperaturę jaka widzi komp. Będziesz wiedział czy jest zbliżona do tej na zegarach.
Do kompa nie wiem czy mogę podpiąć bo to jest wersja '93 na boshu ?
a gdzie dokładnie znajdę u siebie ten czujnik 3pinowy ??
napięcie zasilania: 5 V (odłączone złącze)
opór: 2 000 - 3 000 omów / 20 °C
opór: 200 - 300 omów / 90 °C
to znalazłem
---------------
krzychu79 - podpiąć pod BOSCHa podepniemy, ale otrzymamy wynik w dziwnych jednostkach, które trzeba przeliczać ... najlepiej byłoby gdyby ktoś z BOSCHem ze sprawnym czujnikiem podał wynik jaki ma przy danej temperaturze na liczniku i wtedy porównać ze swoimi wynikami przy takiej samej temperaturze ... mam rozumieć więc że ten czujnik daje sygnał na zegary i do ECU ??
napięcie zasilania: 5 V (odłączone złącze)
opór: 2 000 - 3 000 omów / 20 °C
opór: 200 - 300 omów / 90 °C
to znalazłem
---------------
krzychu79 - podpiąć pod BOSCHa podepniemy, ale otrzymamy wynik w dziwnych jednostkach, które trzeba przeliczać ... najlepiej byłoby gdyby ktoś z BOSCHem ze sprawnym czujnikiem podał wynik jaki ma przy danej temperaturze na liczniku i wtedy porównać ze swoimi wynikami przy takiej samej temperaturze ... mam rozumieć więc że ten czujnik daje sygnał na zegary i do ECU ??
- Krzysiek 84
- Junior Admin
- Posty: 5478
- Rejestracja: 03 cze 2010, 23:36
- Imię: Krzysiek
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Sedan
- Silnik: 1.9 1Z
- Lokalizacja: Olecko
- hudy
- Forum Audi 80
- Posty: 4865
- Rejestracja: 28 lis 2006, 00:13
- Imię: Robert
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Avant
- Silnik: 2.0 ABT
- Lokalizacja: Alwernia
- Kontakt:
Ja też mam na boschu i się bez problemu łączę. Na boschu jest o tyle problem że nie ma bezpośrednio napisanej temperatury tylko są wartości które należy przeliczyć. Nie pamiętam dokładnie ale chyba w grupie 0 w pozycji 7 jest temperatura płynu. Tam jest wartość 80 - 35 co odpowiada 80 - 110 stopni.
co do rezystancji to wpisz w google rezystancja czujnika temp.
co do rezystancji to wpisz w google rezystancja czujnika temp.
Ostatnio zmieniony 11 sty 2015, 19:14 przez hudy, łącznie zmieniany 1 raz.
- Krzysiek 84
- Junior Admin
- Posty: 5478
- Rejestracja: 03 cze 2010, 23:36
- Imię: Krzysiek
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Sedan
- Silnik: 1.9 1Z
- Lokalizacja: Olecko
oglądałem parę logów BOSCHów tutaj z forum robionych niby w temperaturze ~90`C, w pozycji 7 ( temperatura płynu ) pojawiały się najczęściej wartości 62-67 ... jeżeli ktoś robił logi na nienagrzanym silniku to wtedy były wyższe wartości ( 90-110 ) ... wychodzi więc na to, że przy sprawnym czujniku przy temperaturze na desce ~80-90`C w logach powinno to odpowiadać wartościom 60-70 ... czym mniejsza więc temperatura płynu tym większa wartość w logach, dobrze rozumiem ?? jeżeli mój tok rozumowania jest prawidłowy to wyklucza to czujnik ( moje ostatnie logi: http://vaglog.pl/log_195807.html ) ... zostaje ten nieszczęsny termostat ...
tylko te 'moje wyliczenia' nijak się mają do tej wyżej przedstawionej tabelki ... wychodzi, że wskazania temperatury w logach o:
wartości 60 w logach to temperatura 93,3`C
wartości 65 w logach to temperatura 90,0`C
wartości 70 w logach to temperatura 86,7`C
wartości 100 w logach to temperatura 66,7`C
a większość pisze że przy wartościach 60-70 w logach mięli na desce temperaturę 80-90`C, u mnie na desce przy wartości w logach 63 na desce miałem ~80`C ...
ciekawe jaka będzie wartość w całkowicie zimnym silniku ?? wg tej tabelki powinno być w logach 195 co odpowiadałoby temperaturze płynu 3,3`C ... aż kusi iść sprawdzić
patrząc na moją ciekawość i perypetie z odczytywaniem logów na boschu chyba kiedyś napiszę poradnik jak czytać logi w boschach
tylko te 'moje wyliczenia' nijak się mają do tej wyżej przedstawionej tabelki ... wychodzi, że wskazania temperatury w logach o:
wartości 60 w logach to temperatura 93,3`C
wartości 65 w logach to temperatura 90,0`C
wartości 70 w logach to temperatura 86,7`C
wartości 100 w logach to temperatura 66,7`C
a większość pisze że przy wartościach 60-70 w logach mięli na desce temperaturę 80-90`C, u mnie na desce przy wartości w logach 63 na desce miałem ~80`C ...
ciekawe jaka będzie wartość w całkowicie zimnym silniku ?? wg tej tabelki powinno być w logach 195 co odpowiadałoby temperaturze płynu 3,3`C ... aż kusi iść sprawdzić
patrząc na moją ciekawość i perypetie z odczytywaniem logów na boschu chyba kiedyś napiszę poradnik jak czytać logi w boschach
- hudy
- Forum Audi 80
- Posty: 4865
- Rejestracja: 28 lis 2006, 00:13
- Imię: Robert
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Avant
- Silnik: 2.0 ABT
- Lokalizacja: Alwernia
- Kontakt:
No tak ale niebieski czujnik 2 pinowy daje wskazania na ECU a 3 pinowy daje wskazania na zegary. Możesz dla pewności jeszcze sprawdzić go miernikiem. Na vagu będziesz miał temperaturę 90 stopni a na wskaźniku możesz mieć inną jeśli czujnik jest walnięty.
U kolegi jeśli wskaźnik w ogóle się nie rusza a leci gorące powietrze to nie wina termostatu.
U kolegi jeśli wskaźnik w ogóle się nie rusza a leci gorące powietrze to nie wina termostatu.
wartość 60 w logach odpowiada temperaturze płynu 93,3`C
wartość 65 w logach odpowiada temperaturze płynu 90,0`C
wartość 70 w logach odpowiada temperaturze płynu 86,7`C
wartość 75 w logach odpowiada temperaturze płynu 83,3`C
wartość 80 w logach odpowiada temperaturze płynu 80,0`C
wartość 85 w logach odpowiada temperaturze płynu 76,7`C
wartość 90 w logach odpowiada temperaturze płynu 73,3`C
wartość 95 w logach odpowiada temperaturze płynu 70,0`C
wartość 100 w logach odpowiada temperaturze płynu 66,7`C
wartość 150 w logach odpowiada temperaturze płynu 33,3`C
wartość 200 w logach odpowiada temperaturze płynu 0,0`C
--------------------------------------------------
to są wyliczenia wg tabelki zamieszczonej wyżej ... robiłem teraz logi
wyszły tak: http://vaglog.pl/log_199750.html
temperatura na dworze: ~2`C ... wg tabelki czujnik wskazuje ~-4`C ... zaryzykowałbym stwierdzenie, że czujnik niebieski do ECU jest OK ...
następna kwestia: termostat - całkiem niedawno wymieniałem płyn chłodniczy - chciałem starego pozbyć się w jak największej ilości, dlatego też odłączałem dolny wąż przy pompie wody jeszcze na pracującym silniku ( ciepłym ), wylał się płyn z przewodów i chłodnicy, ale termostat był zamknięty, otworzył się dopiero po chwili, kiedy temperatura podeszła pod 90`C, więc wydaje się, że sprawny ...
ostatnia kwestia: szary czujnik do zegarów - zmierzę jutro jak dam radę jego oporność, zobaczymy co to da ... jakie koszta w ASO ?? Czy ten czujnik odpowiada za coś jeszcze czy tylko daje wynik temperatury na zegary ??
wartość 65 w logach odpowiada temperaturze płynu 90,0`C
wartość 70 w logach odpowiada temperaturze płynu 86,7`C
wartość 75 w logach odpowiada temperaturze płynu 83,3`C
wartość 80 w logach odpowiada temperaturze płynu 80,0`C
wartość 85 w logach odpowiada temperaturze płynu 76,7`C
wartość 90 w logach odpowiada temperaturze płynu 73,3`C
wartość 95 w logach odpowiada temperaturze płynu 70,0`C
wartość 100 w logach odpowiada temperaturze płynu 66,7`C
wartość 150 w logach odpowiada temperaturze płynu 33,3`C
wartość 200 w logach odpowiada temperaturze płynu 0,0`C
--------------------------------------------------
to są wyliczenia wg tabelki zamieszczonej wyżej ... robiłem teraz logi
wyszły tak: http://vaglog.pl/log_199750.html
temperatura na dworze: ~2`C ... wg tabelki czujnik wskazuje ~-4`C ... zaryzykowałbym stwierdzenie, że czujnik niebieski do ECU jest OK ...
następna kwestia: termostat - całkiem niedawno wymieniałem płyn chłodniczy - chciałem starego pozbyć się w jak największej ilości, dlatego też odłączałem dolny wąż przy pompie wody jeszcze na pracującym silniku ( ciepłym ), wylał się płyn z przewodów i chłodnicy, ale termostat był zamknięty, otworzył się dopiero po chwili, kiedy temperatura podeszła pod 90`C, więc wydaje się, że sprawny ...
ostatnia kwestia: szary czujnik do zegarów - zmierzę jutro jak dam radę jego oporność, zobaczymy co to da ... jakie koszta w ASO ?? Czy ten czujnik odpowiada za coś jeszcze czy tylko daje wynik temperatury na zegary ??
MUNIOR pisze:W tym przypadku ,raczej oczywiste że wskażnik nie widzi prawidłowej temperatury ,za co zwykle odpowiada czujnik w króćcu głowicy ,tylko nie ten widoczny niebieski ,bo ten jest dla kompa ,ale ten z tyłu głowicy od strony ściany grodziowej. W przypadku 80 tek z klimą ,sytuacja malo ciekawa ,bo czujnik 6 cio pinowy ,trudno dostępny wśród używek ,a nowy kosztuje kilkaset złotych
Ok termostatu nie ruszam, winny jest czujnik.hudy pisze:jeśli wskaźnik w ogóle się nie rusza a leci gorące powietrze to nie wina termostatu.
Czyli skoro termostat działa poprawnie, silnik jest dogrzany prawidłowo, wszystko z układem chłodzenia teoretycznie działa jak należy, tylko ja mam błędne wskazania na desce przez uszkodzony czujnik tak?
Czy ten czujnik odpowiada jeszcze za coś innego? Czy mogę tak bez stresu jeździć?