Sklep Ipart
części samochodowe
Tarcze, hamulce
Sklep Bestdrive
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl


felgi - sklep internetowy ucando.pl

[80 B4 1,9 TDI 1Z] Regulacja BC (bordcomputer)

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Szara80tkaTdi
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 2662
Rejestracja: 19 maja 2008, 18:07
Imię: Przemek
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Avant
Silnik: 1.9 1Z
Lokalizacja: Timbuktu

[80 B4 1,9 TDI 1Z] Regulacja BC (bordcomputer)

Post autor: Szara80tkaTdi » 30 wrz 2008, 14:51

Witam.
W wielkim skrocie - udalo mi sie ustawic prawidlowe wskazania spalania w BC przy silniku 1Z w Audi 80 z 93 roku :)
A teraz od poczatku.
Jak wiadomo w Audi 80 B4 z silnikiem 1,9TDI 1Z nie byl montowany BC, a juz napewno nie w latach 92-93 wtedy to (ktos mi to z forumowiczow na gg napisal) byla przeplywka Bocsh i komputer 4-ro bitowy, uniemozliwalo to pokazanie prawidlowego spalania. Ta tez ta sama osoba zmienila komputer silnika na AHU i pokazywalo mu dobrze spalanieale on mial o ile dobrze pamietam auto z 94 lub 95r. Sygnal spalania u mnie jest on na 49 pinie ECU. Spalanie dotychczas bylo rzedu 10-11 litrow na setke - gorzej jak w benzyniaku :). Po jakims czasie znalazlem informacje, na jednej z niemieckich stron ze jest montowana dodatkowa plytka ale ona moze tylko wspolpracowac z samochodami od rocznika 94 wzwyz, czyli na razie nic co mogloby mnie zaciekawic. Przedewszystkim na tamtej stronie za malo informacji co to za uklad scalony o jakims niedostepnym nr w polsce - jakies 520, ma 8 wyprowadzen, dzwoniac do sklepow elektronicznych w poznaniu nie udalo sie ustalic co to za uklad w jednym sklepie w katalogu bylo 80 stron ukladow scalonych o tym numerze :) Nie pozostalo nic innego jak zrobic cos na wlasnym pomysle. Nie posiadam niestety zadnych zdjec z mojej pracy, jedynie moge sie podzielic schematami. Dla elektronika zaden problem. Uzylem do tego najzwyklejszego potencjometra, podlaczylem go jako dzielnik napiecia. Pierwsze podlaczenie wygladalo tak (rys1). Byl to zwykly potencjometr 100kohm od jakiegos starego radia, logarytmiczny zwykly obrotowy. Trudno bylo nim regulowac. Wiec troche to zmodyfikowalem (rys 2). Zastosowalem dwa potencjometry nastawne 50kohm, dziesiecio obrotowe za dwa zeta sztuka :). Regulowalem jak narazie tym od strony masy. Tym drugim tez ale nie bardzo chcialy sie zmieniac wartosci. Wazne aby nie doprowadzic do zwarcia 49 pinu z masa. Niestety niewiem jakie by byly tego skutki. U siebie tego niesprawdzam. W tej chwili mam spalanie okolo 5 litrow, musze troche pojezdzic z tymi ustawieniami i zmierze faktyczne spalanie. Wtedy porownam i ewentualnie skoryguje. Tolerancje spalania na liczniku mam ustawiona na 0%. Mysle ze to chyba jedyny sposob na prawidlowe wskazania spalania dla TDI. Sprawdzalem miernikiem jakie plyna prady przez potencjometry, sa rzedu 2 do 5 mikroamperow. Mozna ewentualnie zastosowac diody germanowe polaczone w szeregu, na jednej diodzie jest spadek okolo 0,3volta

Awatar użytkownika
Solskier
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 4315
Rejestracja: 16 sie 2007, 11:25
Imię: Sebastian
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan quattro
Silnik: 2,2 AAN
Lokalizacja: Kłodzko
Kontakt:

Post autor: Solskier » 30 wrz 2008, 14:59

Dobra robota kolego :!: Teraz moje pytanie czy wartość napiecia po zastosowaniu potencometra jest zmiajszana w cyklu fazowym, tzn czy im dodasz wiecej gazu tym wartosc napeicai rośnie a potencjometr tak jak by filturje to napiecie i obcina (zmniejsza go procentowo), jesli tak to wykonałes to jak najbardizej bedzie to działało i należy Ci sie duze <piwo> za chcec roboty ;-) Co do tego sterownika z AHU doszedłem tez do pewnych ciekawostek... mianowice spalanie na sterowniku AHU jest w normie ale tylko dla tych sterowników które pochodza z silnka ustawionego poprzecznie, dla próby podłaczyłem sterownik AHU ze silnka wzdłuznego to wartości spalanie były podobne do tych jak na boschu, ciekawe prawda :-D A ten wątek mozesz smiało umieścić w dziale z rezaniem <ok>

Awatar użytkownika
Szara80tkaTdi
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 2662
Rejestracja: 19 maja 2008, 18:07
Imię: Przemek
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Avant
Silnik: 1.9 1Z
Lokalizacja: Timbuktu

Post autor: Szara80tkaTdi » 30 wrz 2008, 15:08

Niewiem co ztymi fazami :) w kazdym badz razie wrescie pokazuje ze paliwa starczy na 1200 do 1300 kolometrow przy pelnym baku, anie jak wczesniej na 600 - 700 km, niedawno mialem wynik 900, ale byla radocha :). Mysle ze bedzie dobrze, zwiekszajac gaz spalanie chwilowe powoli rosnie, srednie nie przekracza mi okolo 5 do 5,5 takze czego chciec wiecej. A reszta sie okaze po czasie jazd i po weryfikacji z faktycznym spalaniem. Przydalaby sie jakas trasa. Niewiem tylko czy sygnal spalania ma cos wspolnego ze srednia predkoscia.

Awatar użytkownika
Solskier
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 4315
Rejestracja: 16 sie 2007, 11:25
Imię: Sebastian
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan quattro
Silnik: 2,2 AAN
Lokalizacja: Kłodzko
Kontakt:

Post autor: Solskier » 30 wrz 2008, 19:20

Szara80tkaTdi pisze:Niewiem tylko czy sygnal spalania ma cos wspolnego ze srednia predkoscia.
Sygnał spalania w zasadzie to ma tylko wspólne to ze idzie na nim napiecie (rośnie) symetrycznie do wciśnietego pedału gazu ale pod warunkiem ze auto jest w ruchu - czyli dostaje sygnał z czujnika predkosci tak jak by tylko aktrwujac sygnał spalania. A jak zachowuje sie wyświetlacz jak gwałtownie wciśniesz gaz? Odrazu gwałtownie cyfry wedrują w okolice 50l ? (Choidzi mi o chwilowe spalanie).

Awatar użytkownika
Szara80tkaTdi
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 2662
Rejestracja: 19 maja 2008, 18:07
Imię: Przemek
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Avant
Silnik: 1.9 1Z
Lokalizacja: Timbuktu

Post autor: Szara80tkaTdi » 30 wrz 2008, 21:54

chwilowo auta niemam, bede mial i cos wiecej napisze okolo polnocy, ale na wstecznym np, szybko wzrosnie do 50/ na setke, oczywiscie chwilowe, co do sredniej predkosci, to moze tez jest wazny sygnal obrotow, jeszcze dokladnie niewiem, sprawdze to napisze

[ Dodano: 2008-09-30, 23:43 ]
50 mi pokarze na wstecznym jak juz wczesniej pisalem, a tak normalnie przy gazowaniu pokazuje 20 do 30, cyfry chyba sie tak samo szybko zmieniaja jak wczesniej. Acha jedna bardzo wazna sprawa, ja nikogo do niczego nienamawiam, trzeba z tym obchodzic sie ostroznie, zeby niczego nie zepsuc

Awatar użytkownika
Solskier
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 4315
Rejestracja: 16 sie 2007, 11:25
Imię: Sebastian
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan quattro
Silnik: 2,2 AAN
Lokalizacja: Kłodzko
Kontakt:

Post autor: Solskier » 01 paź 2008, 13:48

Szara80tkaTdi pisze:50 mi pokarze na wstecznym jak juz wczesniej pisalem, a tak normalnie przy gazowaniu pokazuje 20 do 30, cyfry chyba sie tak samo szybko zmieniaja jak wczesniej.
Ale oczywiście mówisz tu o wartościach podczas jazdy bo BC nie pokazuje spalanie na postoju... jesli tak to dziwne ze jadąc do przodu nie masz wartości 50? Czy coś źle zrozumiałem ;-)

Awatar użytkownika
Szara80tkaTdi
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 2662
Rejestracja: 19 maja 2008, 18:07
Imię: Przemek
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Avant
Silnik: 1.9 1Z
Lokalizacja: Timbuktu

Post autor: Szara80tkaTdi » 01 paź 2008, 19:48

Tak, przy jezdzie do przodu. Na postoju spalanie chwilowe nic mi nie pokazuje

Na dzien dzisiejszy jest juz lepsze rozwiazanie, znajduje sie w temacie o rezaniu BC, dokladnie na stronie 3ciej lub 4tej owego tematu

ODPOWIEDZ

Wróć do „Przełączniki zespolone, zegary, stacyjka.”


opony samochodowe opony samochodowe hamulce
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl części samochodowe ucando.pl
części samochodowe iparts.pl