Sklep Ipart
części samochodowe
Tarcze, hamulce
Sklep Bestdrive
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl


felgi - sklep internetowy ucando.pl

[B4 1.9 TDI 1Z] Kilka problemów

ODPOWIEDZ
TheDoman
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 35
Rejestracja: 27 lut 2016, 22:48

[B4 1.9 TDI 1Z] Kilka problemów

Post autor: TheDoman » 28 maja 2016, 16:02

Witam wszystkich!

Swoją przygodę z audi zacząłem od modelu 80 B4 1.9 TDI 1992r. Autko bardzo fajne tyle że...
...mam je od 3 miesiecy; wymienione płyny eksploatacyjne i filtry, wymieniona uszczelka chłodniczki oleju bo ciekła jak głupia. Jeździłem po mieście i w trasy do 150km - wszystko ok, tylko zawieszenie do poprawki.
Teraz wrocilem z wyjazdu, jakieś 1300km w 5 dni i pojawilo sie kilka problemow... cisnalem mocno, temp silnika 95C max...

1. Pojawił się olej w zbiorniczku wyrownawczym płynu chłodniczego, raczej niewiele, ale barwę zmienił no i czuć olej po odkręceniu. Trochę się wpienilem, no ale życie. Sprawdzę chłodniczke oleju bo może być dziurawa, a tak to rozumiem że uszczelka pod głowicą... innych opcji nie biorę pod uwagę. Przed wyjazdem oleju nie było w chlodziwie...

2. Ubyło oleju. Był na full, a teraz jest 3/4. Pewny zwiazek z pkt 1 ale... Mimo wymiany uszczelki przy chlodniczce oleju nadal mam wrażenie ze trochę się poci w jej okolicy, może faktycznie to ona jest walnieta?
Przy turbinie, tam gdzie jest wlot oleju też się poci, nawet sporo, więc to jest kolejne miejsce ucieczki oleju. W obydwu miejscach pocilo się wcześniej, jednak nie było widać ubytku oleju.

3. Trzy, cztery razy zdarzyło mi się, iż po odpaleniu silnik nie chciał równo pracować, obroty spadały jakby miał zaraz zgasnąć po czym jakby odpalił na nowo... i tak w kółko... jak gazu dodawalem to pracował normalnie, jazda też była normalna, tylko po puszceniu gazu takie szarpanie. Problem samoistnie znikał po przejechanu np. 5km i pojawiał się czasem znikąd. Co to jest, nastawnik?

4. Samochód osiąga 175km/h max, co jest normalne. Nienormalne jest to że czasem osiąga tą prędkość wolniej a czasem szybciej. Jakby czasami przyspieszenie było mniejsze o połowę. Przyklad; 3 bieg, daje do dechy i nagle od 50km/h dostaje kopa i idzie 2x szybciej, czasem ten kop jest juz od dolu np od 40km/h a czasem nie ma go wogole. Calkowicie losowo. O co biega?

Proszę o pomoc i porady. Chętnie spotkam się z kimś z warszawy lub okolic w celu podłączenia pod kompa i odczytaniu oraz przeanalizowaniu logów. Poszukuję również jakiegoś godnego polecenia warsztatu lub mechanika który zna się na rzeczy i wie co i jak. Jeden warsztat znalazłem i byłem, ale mam swoje wątpliwości, może niesluszne (choć polecany na forum).

Dodam tylko że z modyfikacji to EGR jest zatkany - był tak zasyfiony że był ciągle otwarty więc to całkowicie zaslepilem.

Autko jest naprawdę fajne i warte doinwestowania, chcę to tylko zrobić z głową, bo nie śpię na kasie by wszystko od razu wymienić :-)

PS pisałem z komórki więc moga być bledy

Awatar użytkownika
grig0ri
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 28
Rejestracja: 04 wrz 2014, 13:35
Lokalizacja: Kielce

Post autor: grig0ri » 29 maja 2016, 23:08

Proponuję na początek nawiązać kontakt z naszym specem od TDI- Muniorem. Pseudo kompetentnych mechaników nie polecam.
Prio to ogarnąć olej w układzie chłodzenia, potem jak chcesz zainwestować w auto to pewnie na pierwszy ogień pójdzie przekładka na HDK. Bez tego w logach niewiele zobaczysz.
Pozniej chip, wieksze turbo, wtryski, wałki, cuda wianki- apetyt rośnie w miare jedzenia ;)

MUNIOR
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 6165
Rejestracja: 16 lip 2007, 23:38
Imię: Mariusz
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan
Silnik: 1.9 1Z
Lokalizacja: Lubelskie

Post autor: MUNIOR » 29 maja 2016, 23:21

TheDoman pisze: Chętnie spotkam się z kimś z warszawy lub okolic w celu podłączenia pod kompa i odczytaniu oraz przeanalizowaniu logów.
Przy aucie z tym osprzętem i z objawami które opisujesz ,na podłaczanie pod vaga , raczej szkoda czasu i odpuść to sobie w tej chwili...niczego przydatnego się po tym nie dowiesz ,bo większosć twoich problemów ,to typowo mechaniczne usterki ...Fiksowanie obrotów i utrata mocy to na 99,9% wina nastawnika potencjometrycznego .Ale to drobiazg ,bo masz większy problem z olejem w zbiorniczku i od tego należało by zaczać ,bo jak "bajpas '' przewodów z płynem przy chłodniczce oleju nie pomoże i nadal będzie się w wyrównawczym zbierał olej ,to niestety ale będziesz musiał zwalać glowicę i robić uszczelkę .Nastawnik i związane z nim fiksacje obrotów i utraty mocy ,zostaw sobie na póżniej ,bo to akurat dużo mniejszy i łatwiejszy do usuniecia problem

Awatar użytkownika
hudy
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 4865
Rejestracja: 28 lis 2006, 00:13
Imię: Robert
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Avant
Silnik: 2.0 ABT
Lokalizacja: Alwernia
Kontakt:

Post autor: hudy » 31 maja 2016, 16:54

To że ubyło ci oleju to raczej nic strasznego jak jechałeś szybko. Ja kilka lat temu na trasie 400km autostradą straciłem połowę oleju między max a min ale przez 70% tej trasy miałem 160 - 170 na budziku.
Najpierw zaślep chłodniczkę jak radzi Munior i w tedy obserwuj płyn w chłodnicy.
samochód masz od 3 miesięcy wiec może być tak że ktoś widział co się święci i jakie są koszty doprowadzenia wszystkiego do stanu używalności więc opchnął samochód. Niech inni sie martwią...
Sam nastawnik (przeróbka) i uszczelka pod chłodnicą to już koszt 1500 w górę. Kompletne zawieszenie kolejny tysiak. No i jeszcze kilka drobnostek i sie uzbiera więcej niż wart samochód :/

No i uzupełnij profil to może ktoś z twoich okolic ogarnie samochód.

TheDoman
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 35
Rejestracja: 27 lut 2016, 22:48

Post autor: TheDoman » 31 maja 2016, 20:38

Hej,

ok. Wpierw olej w układzie chłodzenia. Czy ominięcie chłodzenia oleju może jakoś zaszkodzić silnikowi?
Rozumiem że omijam temat w następujący sposób; po prostu omijam chłodniczkę kawałkiem rurki i tyle? Czy mogę użyć tylko np. wody destylowanej w chłodnicy (na próby), czy mam lać Borygo?

Co do nastawnika. Czy podmianka na indukcyjny, czy regeneracja tego co mam - mocno się zastanawiam. Rozumiem że po rozebraniu nastawnika, wyczyszczeniu i np. zregenerowaniu ścieżek (jestem w stanie to zrobić) będę potrzebował dostępu do kompa by coś ustawić? Co dokładnie? I jak bardzo jest to trudne?

Hudy, nie starsz kosztami, bo znam takowe :-) I wcale nie są takie duże jak przedstawiasz. A Audiulka pikna jest bez rdzy, więc warto dłubać :-)

Pozdrawiam, Doman.
Warszawa i okolice...

Awatar użytkownika
Krzysiek 84
Junior Admin
Junior Admin
Posty: 5478
Rejestracja: 03 cze 2010, 23:36
Imię: Krzysiek
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan
Silnik: 1.9 1Z
Lokalizacja: Olecko

Post autor: Krzysiek 84 » 31 maja 2016, 20:48

TheDoman pisze:Co do nastawnika. Czy podmianka na indukcyjny, czy regeneracja tego co mam - mocno się zastanawiam. Rozumiem że po rozebraniu nastawnika, wyczyszczeniu i np. zregenerowaniu ścieżek (jestem w stanie to zrobić) będę potrzebował dostępu do kompa by coś ustawić? Co dokładnie? I jak bardzo jest to trudne?
Najlepsza opcja to przekładka na indukcyjny i problem już nigdy nie powróci.

Przed zdjęciem nastawnika trzeba zaznaczyć sobie jego położenie na pompie.
A przy zakładaniu trzeba trafić w pierścien dozownika i ustawic nastawnik na miejscu gdzie było zaznaczone jego położenie.
Na koniec po rozgrzaniu silnika można sobie sprawdzić dawke paliwa i kąt wtrysku , a w razie czego dokonać korekty.


Obrazek

bociek22
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 125
Rejestracja: 23 sty 2011, 18:28
Lokalizacja: Tarnawa

Post autor: bociek22 » 31 maja 2016, 21:12

ominięcie chłodzenia oleju napewno nie zaszkodzi silnikowi bo nie wszystkie tdi miały chłodniczki orginalnie montowane

Awatar użytkownika
grig0ri
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 28
Rejestracja: 04 wrz 2014, 13:35
Lokalizacja: Kielce

Post autor: grig0ri » 31 maja 2016, 21:42

Gdybym był na Twoim miejscu i chciał jeździć autem w najbliższej przyszłości, bo jak twierdzisz skorupa ładna, to nad przekładką nastawnika nie zastanawiałbym się nawet chwili tylko ją zrobił. Oprócz spokoju zyskujesz pełną możliwość diagnostyki i w przypadku gdyby te 90KM po pewnym czasie przestalo wystarczć- możliwość modzenia. Nastawnik, nastawnikiem ale w tej wersji 1z jest klapowy przepływomierz powierza, który po tylu latach też może mieć wytartą warstwę oporową- przerabiałem temat ostatnio w ABK u mojego brata.
W ktorymś temacie czytałem, że te chłodniczki oleju ciężko zdjagnozować- potrafią trzymać ciśnienie, a zaczynają puszczać dopiero w wysokiej temperaturze! Bajpas pomoże stwierdzić, czy to chlodnica, czy głowica. Zamiast wody wolałbym chyba wlać najtańszy glikol jakiś.
Z doświadczenia podpowiem Ci, że trzeba racjonalnie z kosztami bo dziś jest auto pikne, a jutro grad obije, jakiś baran na parkingu przytrze albo uchowaj Boże żona się dowie o kochance zly_
Nie żeby znowu wszystko śnurkiem i drutem (trzymaj się z daleka od Toprana) ale to ponad 20letni gruźlik, co prawda jeździ lepiej niż niejeden nowy lecz wydanych na niego pieniędzy raczej nie odzyskasz nigdy.

TheDoman
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 35
Rejestracja: 27 lut 2016, 22:48

Post autor: TheDoman » 02 cze 2016, 21:51

Ok, dzięki za info :-)

Z czasem krucho, ale znalazłem 30min... i nagrałem dzisiaj filmik z pracy silnika:
https://www.dropbox.com/s/587opmzbc8akh ... 8.3gp?dl=0

Oraz... zdjąłem dolny dekielek na pompie - czysto brak opiłków. Zdjąłem więc górę nastawnika, a tam... nic, czyściutki jak nowy, brak jakiegokolwiek syfu, no i ścieżki jak nowe. Przeczyściłem je dodatkowo specjalnym siuwaksem, zmieniłem też ich położenie(na wszelki wypadek), sprawdziłem czy stykają... złożyłem wszytko... dałem się pompie zalać, odpaliłem i bez zmian. Czy to na 100% pompa/nstawnik? Bo trochę zwątpiłem, serio, wszystko czyściutkie i świeci jak nowe. Jak nie nastawnik, to co innego?

MUNIOR
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 6165
Rejestracja: 16 lip 2007, 23:38
Imię: Mariusz
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan
Silnik: 1.9 1Z
Lokalizacja: Lubelskie

Post autor: MUNIOR » 02 cze 2016, 22:06

Niestety ale wszystkie objawy wskazują właśnie na winę nastawnika.To że scieżki wyglądają jak nowe ,i że jest tam czysciutko ,to o niczym nie swiadczy ...takie "sprawdzenie'' w tym przypadku jest kompletnie nie przydatne .Mam całe pudlo takich ładnych i czysciutkich ... wszystkim coś dolegało ,mimo ze wśrodku bylo czyścitko i nic złego nie było widać
TheDoman pisze: Czy to na 100% pompa/nstawnik?
Taki odglos jak na nagraniu ,czyli falujące obroty ,powodują tylko dwie rzeczy ,fiksujacy nastawnik,lub zbyt duża dawka paliwa.Dawka jak nie popuszczałeś śrub nastawnika ,sama się na pewno nie zmieniła ,więc pozostaje tylko wina samego nastawnika ...niestety ale wraz z upływem czasu ,te nastawniki będą padać jeden po drugim i nic tego nie zmieni ...dwadzieścia parę lat uzytkowania i kilkaset tys km,to i tak niezły wynik ,swiadczący że mimo niedoskonalości tej konstrukcji ,to i tak wytrzymała wyjątkowo długo ...ale taka to konstrukcja ze się po prostu zużywa mechanicznie i w pewnym momencie musi zacząć fiksować

Awatar użytkownika
Krzysiek 84
Junior Admin
Junior Admin
Posty: 5478
Rejestracja: 03 cze 2010, 23:36
Imię: Krzysiek
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan
Silnik: 1.9 1Z
Lokalizacja: Olecko

Post autor: Krzysiek 84 » 03 cze 2016, 07:27

Jeszcze wtryski jedno-sprężynowe ma.
Po takim przebieraniu obrotami , to jak Mariusz mówi:
Jesli dawka paliwa w normie , to pozostaje CI tylko padnięty nastawnik.

Szybka decyzja , przekładka na indukcyjny i po problemie.

Awatar użytkownika
hudy
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 4865
Rejestracja: 28 lis 2006, 00:13
Imię: Robert
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Avant
Silnik: 2.0 ABT
Lokalizacja: Alwernia
Kontakt:

Post autor: hudy » 03 cze 2016, 22:47

TheDoman pisze:ok. Wpierw olej w układzie chłodzenia. Czy ominięcie chłodzenia oleju może jakoś zaszkodzić silnikowi?
Nie zaszkodzi. Ja już jeżdżę 10 lat z ominiętą chłodniczką a poprzedni właściciel jeździł też sporo czasu i nic sie nie dzieje.
grig0ri pisze:Z doświadczenia podpowiem Ci, że trzeba racjonalnie z kosztami bo dziś jest auto pikne, a jutro grad obije, jakiś baran na parkingu przytrze albo uchowaj Boże żona się dowie o kochance
Święte słowa. Ja 24 kwietnia miałem stłuczkę. 10 lat chuchania dmuchania a tu baran zajedzie ci drogę i dwie noce nieprzespane. W sumie mało co się uszkodziło, zderzak, błotnik wahacz, ale zawsze to żal i 1000zł w plecy...

TheDoman
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 35
Rejestracja: 27 lut 2016, 22:48

Post autor: TheDoman » 26 cze 2016, 19:33

Hej wszystkim,

uaktualniam, może się komuś przyda.

Można powiedzieć że silnik dałem do remontu - wymieniona kupa uszczelek, oringów, szimeringów, śrub, przewodów itd. itp. Głowica rozebrana, wymienione popychacze i inne takie, frezowanie na kompie gniazd zaworów i samych zaworów itp. itd., splanowana i sprawdzone ciśnieniowo...
...ciekawostka; okazało się iż 1 zawór był krzywy (!).
Ogólnie uszczelka pod głowicą miała mikropęknięcia niewidzialne gołym okiem, przez co mieszał się olej z płynem chłodniczym i były przedmuchy. Popychacze były zajechane i pokrzywione, no i zawór był krzywy. Wszystko to wpływało na złą prace silnika.
Po trzykrotnym wypłukaniu układu chłodzenia płyn wreszcie ma kolor inny niż czarny, płynu nie uybywa, wszystko wygląda dobrze. Dodatkowo wymieniłem termowłącznik od chłodnicy na 3 stykowy (miałem jakąś przeróbkę na zwykły 2 stykowy). Od tej pory temperatura silnika ładnie trzyma się 90C, wiatrak sporadycznie się załącza.

Drugą sprawą był nastawnik. O dziwo po zabawie z silnikiem zaczął się dobrze zachowywać, ale i tak wolałem go wymienić - ma być pewnie, a nie na "taśmę". Tutaj Kolega MUNIOR sprawę załatwił. Wymieniony nastawnik na indukcyjny, zmieniona mapa kompa i... samochód zapier***a jak szalony :-D Wymieniliśmy również N75 bo wyszło na to że turbo ma max 0.5 BAR'a, a po wymianie full turbo.

Po trasie 200km w pełnym słońcu (ok 33C w cieniu) i ciśnięciu samochodu, temp. silnika trzymała się ok 93C do 95C MAX. Zbiera się baaardzo ładnie, V-MAX ok, a jałowe równe jak linijką zmierzone.

Jedyne co zauważyłem, to "chyba" przegięliśmy z dawką paliwa :-D Jak mocno cisnę to zostawiam chmurę gradową :-D Kupię interfejs do kompa i zmienię trochę, bo w mieście nie chcę tak kopcić, w trasie to ok.

Wybieram się niedługo w trasę ok 1500km, zdam relację, trzymajcie kciuki coby wszystko było ok.

Pozdro dla MUNIORA i kolegi od czerwonego Avanta. Post dedykuję również dzielnemu podlotowi wróbla co nam towarzyszył przez jakiś czas ;-)

ODPOWIEDZ

Wróć do „Silniki TDi”


opony samochodowe opony samochodowe hamulce
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl części samochodowe ucando.pl
części samochodowe iparts.pl