[80 B4 TDI 1Z] Jak sprawdzić zawór turbiny N75 ???
na wskazówke nie sprawdzisz ile pali :mrgreen: zalej do pelna i wtedy prubuj, u mnie tak samo dziala n75 jsk u ciebie i jest ok a ile mi pali to napisze pózniej bo jutro zaleje do pelna i zabaczy sie ile zre i moim zdaniem jak tak chodzi n75 (otwiera i zamyka) to jest ok i zanim cos bedziesz wymienial to sprawdz czy to napewno to na 100% a co do spalania to sprawdz vagiem jaka masz dawke, sprawdz ile turbo ładuje, sprawdz czy nie masz zapchanego katalizatora
[ Dodano: 2008-03-21, 22:50 ]
jeszcze takie fotki moze komus sie przydadza
[ Dodano: 2008-03-21, 22:50 ]
jeszcze takie fotki moze komus sie przydadza
VAG a podlaczales ?? diagnostyke robiles ?? Po czym wnosisz ze masz zawór N75 do wymiany ?? Po tych wrozbach z tego topika ??piktorn2016 pisze:Zastosowałem się do w/w obrazka i sam już nie wiem.
Wszytko się zgadza i jest tak jak na obrazku.
Przy wyłączonym silniku powietrze idzie od dołu zaworu w bok a przy uruchomionym silniku powietrze przepływa tylko górą. W takim razie co to znaczy ???
Czyli N75 mam dobry ???
To skąd to spalanie w mieście 9l, a po odłączeniu N75 jeszcze nie mierzyłem dokładnie spalania, ale jakby wskazówka wolniej opadała to naprawdę czuć.
Więc :?:
Sam juz nie wiem co mam o tym wszystkim myśleć.
Proszę o odpowiedź bo mam zamiar kupić nowy N75 i teraz już nie wiem.
Pozdrawiam wszystkich :->
- piktorn2016
- Forum Audi 80
- Posty: 27
- Rejestracja: 16 sty 2008, 22:44
W związku z tym że awaria forum usunęła sporo przydatnych informacji ponownie opiszę jak prawidłowo zdiagnozować problem i ewentualnie naprawić uszkodzony zawór jeżeli nie chce się kupić nowego.
A więc tak, sprawdzanie zaczynamy od wężyków na drodze turbo-N75-gruszka i jeżeli są całe (np. nowe) to do prawidłowej diagnozy uszkodzenia zaworu logi dynamiczne grupy 011 nie zawsze wykażą uszkodzenie, objawami uszkodzenia N75 mogą być przeładowanie turbiny i notlauf (logi wystarczą aby zdiagnozować) lub falowanie doładowania razem z mocą (wtedy logi są zupełnie nieprzydatne ze względu na sample ratio) i do prawidłowej diagnozy służy jedynie manometr, aby dokonać diagnozy należy wykonać dwie próby:
- z podłączonym N75 (wszystko tak jak być powinno)
- na ominiętym N75 (wężyk z wylotu z turbo podłączony bezpośrednio na gruszkę)
jeżeli w pierwszej próbie jest coś nie tak (ciśnienie ponad 1.0bara lub faluje między 0.6 a ok 1.0bara) a w drugiej trzyma równo ok 0.6-0.7bara to ewidentnie jest uszkodzony N75
można też się pobawić podłączając zawór pod zasilacz/akumulator i przy braku napięcia dmuchając w boczny (środkowy, plastikowy) króciec powietrze powinno wychodzić dolnym (metalowym) a po podłączeniu napięcia górnym (plastikowym) ale w ten sposób można zdiagnozować tylko zapchany zawór, u mnie było tak że podłączając pod zasilacz zawór przełączał prawidłowo a w samochodzie się przycinał i dopiero kolega Adamm
ruszył z pomocą i powiedział że zawór jest do wymiany
A w związku z tym że kieszeń cienka a samochód potrzebny podjąłem się próby regeneracji zaworu i oto jakie mogą być uszkodzenia zaworu N75:
- rozklepany na spodzie grzybek i powstały kołnierz
- pęknięta sprężynka
- wyrobiona guma na grzybku
- oberwany króciec
- uszkodzenie cewki zaworu
więc czasem wystarczy tylko spiłować kołnierz na grzybku powstały w wyniku eksploatacji (gdy grzybek uderza o podstawę) czasem dochodzi do tego pęknięta sprężynka i wtedy najbardziej pasuje taka z zapalniczki piezo (jest wewnątrz automatu taka cienka i ona pasuje, w niektórych zapalniczkach jest grubsza i zbyt sztywna ale i tak trzeba skrócić bo jest za długa) a ostatnią rzeczą jest wyrobiona guma, ja wydłubałem starą cyrklem i dociąłem nożykiem inny kawałek gumy (z kondensatora elektrolitycznego na 105st) tylko że robiłem to w pośpiechu i za mocno wcisnąłem do środka gumę co spowodowało że się odkształcała i całkiem blokowała zawór (raz na ok 7-10 dni trzeba było poprawiać) więc wziąłem wiertarkę, włożyłem grzybek w uchwyt i małym śrubokrętem niczym nożem tokarskim wybrałem nadmiar gumy, z drugiej strony było łatwiej bo wystarczyło ściąć nadmiar nożykiem
A więc tak, sprawdzanie zaczynamy od wężyków na drodze turbo-N75-gruszka i jeżeli są całe (np. nowe) to do prawidłowej diagnozy uszkodzenia zaworu logi dynamiczne grupy 011 nie zawsze wykażą uszkodzenie, objawami uszkodzenia N75 mogą być przeładowanie turbiny i notlauf (logi wystarczą aby zdiagnozować) lub falowanie doładowania razem z mocą (wtedy logi są zupełnie nieprzydatne ze względu na sample ratio) i do prawidłowej diagnozy służy jedynie manometr, aby dokonać diagnozy należy wykonać dwie próby:
- z podłączonym N75 (wszystko tak jak być powinno)
- na ominiętym N75 (wężyk z wylotu z turbo podłączony bezpośrednio na gruszkę)
jeżeli w pierwszej próbie jest coś nie tak (ciśnienie ponad 1.0bara lub faluje między 0.6 a ok 1.0bara) a w drugiej trzyma równo ok 0.6-0.7bara to ewidentnie jest uszkodzony N75
można też się pobawić podłączając zawór pod zasilacz/akumulator i przy braku napięcia dmuchając w boczny (środkowy, plastikowy) króciec powietrze powinno wychodzić dolnym (metalowym) a po podłączeniu napięcia górnym (plastikowym) ale w ten sposób można zdiagnozować tylko zapchany zawór, u mnie było tak że podłączając pod zasilacz zawór przełączał prawidłowo a w samochodzie się przycinał i dopiero kolega Adamm
ruszył z pomocą i powiedział że zawór jest do wymiany
A w związku z tym że kieszeń cienka a samochód potrzebny podjąłem się próby regeneracji zaworu i oto jakie mogą być uszkodzenia zaworu N75:
- rozklepany na spodzie grzybek i powstały kołnierz
- pęknięta sprężynka
- wyrobiona guma na grzybku
- oberwany króciec
- uszkodzenie cewki zaworu
więc czasem wystarczy tylko spiłować kołnierz na grzybku powstały w wyniku eksploatacji (gdy grzybek uderza o podstawę) czasem dochodzi do tego pęknięta sprężynka i wtedy najbardziej pasuje taka z zapalniczki piezo (jest wewnątrz automatu taka cienka i ona pasuje, w niektórych zapalniczkach jest grubsza i zbyt sztywna ale i tak trzeba skrócić bo jest za długa) a ostatnią rzeczą jest wyrobiona guma, ja wydłubałem starą cyrklem i dociąłem nożykiem inny kawałek gumy (z kondensatora elektrolitycznego na 105st) tylko że robiłem to w pośpiechu i za mocno wcisnąłem do środka gumę co spowodowało że się odkształcała i całkiem blokowała zawór (raz na ok 7-10 dni trzeba było poprawiać) więc wziąłem wiertarkę, włożyłem grzybek w uchwyt i małym śrubokrętem niczym nożem tokarskim wybrałem nadmiar gumy, z drugiej strony było łatwiej bo wystarczyło ściąć nadmiar nożykiem
przemik, w załączniku masz moje logi z uszkodzonym N75, niewiele na nich widać i nawet Solskier pisał że to przepływomierz jest winowajcą a na manometrze to mało wskazówka się nie urwała, falowanie było z częstotliwością ok 2x/sekundę więc przy samplowaniu 0.59 czy większym na logach wahanie jest co najmniej dwukrotnie mniejsze (niemalże nie zauważalne) a manometr ma dużo mniejszy czas zwłoki i obraz jest bardziej miarodajny i przejrzysty chociaż logi też się przydają ale nie zawsze na ich podstawie widać uszkodzenie N75
Z calym szacunkiem - ale jesli w tych logach widac swirujacy przeplywomierz...to ja jestem ksiądz proboszcz.
Pierwsze co bym obstawial to uklad podcisnienia i N75... to raz
A dwa - z praktyki wiadomo, ze - LOGI W PRÓBIE DYNAMICZNEJ WYKONUJEMY POJEDYNCZO własnie ze wzgledu na SAMPLE RATIO.
Pozdrawiam
Pierwsze co bym obstawial to uklad podcisnienia i N75... to raz
A dwa - z praktyki wiadomo, ze - LOGI W PRÓBIE DYNAMICZNEJ WYKONUJEMY POJEDYNCZO własnie ze wzgledu na SAMPLE RATIO.
Pozdrawiam
ja też tego nie stwierdziłem więc do mnie się to nie tyczy.. układ podciśnienia w 1Z idzie tylko do serwo i EGR a do turbo idzie nadciśnienie, to nie AFN <ok>przemik pisze:Z calym szacunkiem - ale jesli w tych logach widac swirujacy przeplywomierz...to ja jestem ksiądz proboszcz.
Pierwsze co bym obstawial to uklad podcisnienia i N75... to raz
logi gr. 010 są wykonane w pojedynkę <ok>przemik pisze: A dwa - z praktyki wiadomo, ze - LOGI W PRÓBIE DYNAMICZNEJ WYKONUJEMY POJEDYNCZO własnie ze wzgledu na SAMPLE RATIO.
Pozdrawiam
ale temat nie jest o logach tylko o N75 i najlepszym narzędziem do diagnozy jest niewątpliwie w tym przypadku manometr tylko ma jedną wadę.. nie wpisuje wyników do pliku, a VAG jest zraz po nim, koniec dyskusji
-
- Forum Audi 80
- Posty: 6165
- Rejestracja: 16 lip 2007, 23:38
- Imię: Mariusz
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Sedan
- Silnik: 1.9 1Z
- Lokalizacja: Lubelskie
Zrób sobie kolego bajpasa tak na szybko, zawsze to lepsze 0,6 bara niż nic.Jak u siebie sprawdzałem żaróweczką podłączoną do zasilania zworu n75 to po właczeniu zapłonu na n75 napiecie sobie pulsuje a żaróweczka mruga dość szybko i żarzy się dość słabo a w miarę dodawania gazu żaróweczka mi się rozjaśniała cały czas pulsującdany pisze:kiedy powinno być napęcie na n 75 bo w mojej niuni nie ma po włączeniu zapłonu.audi jest słaba jedzie się jak gołym dieslem turbina jest ok sam zawór n 75 też.
u mnie nie ma zasilania jak dałem osobne zasilanie 12 v na n 75 to z tą żaróweczką działo sie tak samo jak u ciebie munior ale mocy nadal brak połączyłem na krótko przewody ciśnieniowe czerwony i niebieski nie ma żadnej różnicy w mocy .kolejną rzeczą którą sprawdziłem to intercooler jest tam dziurka wielkości 1mm na 2 mm naprawie to i dam znać czy jest różnica .dwa pytania skąd idzie zasilanie na n 75 ? czy taka dziurka w intercoolerze może mieć tak wielki wpływ na to ze moj samochód jest okazem braku mocy.
-
- Forum Audi 80
- Posty: 6165
- Rejestracja: 16 lip 2007, 23:38
- Imię: Mariusz
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Sedan
- Silnik: 1.9 1Z
- Lokalizacja: Lubelskie
Z kompadany pisze:skąd idzie zasilanie na n 75 ?
Próbowałeś kiedyś napompować dziurawą oponę ? Oczywiscie że ma przecież ucieka nią ciśnienie .Uszczelnij icka i zmierz ciśnienie doładowania bo ewidentnie z twojego opisu wynika że go brak .A ta jak piszesz "dziurka "1x2mm to raczej DZIURAdany pisze:czy taka dziurka w intercoolerze może mieć tak wielki wpływ na to ze moj samochód jest okazem braku mocy.
-
- Forum Audi 80
- Posty: 6165
- Rejestracja: 16 lip 2007, 23:38
- Imię: Mariusz
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Sedan
- Silnik: 1.9 1Z
- Lokalizacja: Lubelskie
Na wolnych obrotach nie będzie żadnego ciśnienia ,0,4 bara na wolnych nie jest możliwe coś ci żle wsakazuje.
to mi cwieka zabiłeś tym pytaniem bo nie :oops: wiem .Trzeba by na schemat kompa zerknąć.Właśnie zerkałem i wychodzi na to że zasilanie n75 idzie bezpośrednio z kompa .Niech mnie ktoś poprawi bo moge się mylićdany pisze:munior a ten prąd z kompa idzie bezpośrednio do n 75 czy przez jakieś przekażniki czy bezpieczniki bo bede musiał znaleść przyczynę braku napięcia
Ostatnio zmieniony 25 sty 2010, 22:48 przez MUNIOR, łącznie zmieniany 1 raz.