
Już od dawien dawna męczyła mnie kontrolka CHECK ENGINE na naszych tablo a właściwie jej brak. No dobra, nie będziemy dużo garać tylko zabieramy się do roboty

PODZIĘKOWANIE dla klubowicza ALDIego, który nie stał obojętnie i doradził w potrzebie

Na wstępie powiem do jakich modeli prawdopodobnie możemy sobie zrezać kontrolkę:
1. 80/90 B3 od 7/88 bo starsze mają w standardzie a jak nie to żarówa się zjarała:

* 1,6 PP 70KM (na 100% możemy),
* 1,8 JN,PM 90KM (na 100% możemy),
* 1,8 DZ 112KM (na 100% możemy),
* 1,9 SD 113KM (na 100% możemy),
* 2,0 3A 113KM (na 100% możemy),
* 2,0 AAD 115KM (na 100% możemy),
* 2,0 PS 115KM (na 100% możemy),
* 2,3 KV 136KM (na 100% możemy),
* 1,6 Diesel (nie możliwe),
* 1,6 TurboDiesel (nie możliwe),
* 1,9 Diesel (nie możliwe).
2. 80/90 B4:
(jeśli nie mamy kontrolki to raczej jej nie będziemy już mieli)
* 1,9 AAZ 75KM TurboDiesel (rezanko nie możliwe).
W B4 do końca się nie oriętuje jak tam jest ale jeśli nie mamy OBD i mamy diesla na stanie szkoda naszych wypocin bo i tak nam niestety nie wypali, jest tak w przypadku B4 1,9 AAZ.
Natomiast jeśli jesteśmy pewni, że mamy złącze OBD nie zamykaj strony i czytaj dalej

W B3 zlącza OBD szukamy we wnęce na nogi kierowcy u góry z lewej strony.
W B4 złącze to może być w tym samym miejscu co w B3 lub w skrzynce z przekażnikami i bezpiecznikami z prawej strony (po otwarciu napewno dostrzeżemy dwie kostki).
Jeśli mamy tylko jedną czarną kostke należy sobie dać spokój bo nic nie wskóramy. Do szczęścia niezbędna będzie nam jeszcze biała.
Dobra, jeśli już wiemy co nasza niunia ma w zanadrzu bierzemy się do rozkręcania

Potrzebne nam będą:
1. Wysoce zaawansowane narzędzia technologiczne:
* śróbokręt kwiazdkowy,
* -- || -- płaski,
* klucz 8mm (rurkowy).
2. Troszkę z elektryki:
* max 2m kabla dwużyłowego ( ok 1zł ),
* 3 złodziejki ( 0,50 zł/szt. )
* żarówa z oprawką (należy pamiętać, żeby oprawka nie robiła nam zwarcia z zegarem),
* switch (włącznik) do wskrzeszenia wybłyskiwania błędów (ja mam taki, mały i w zupełności wystarcza) ( 1,5zł )
* nooo i na koniec najważniejsze


No i jedziemy dalej

Najpierw musimy wydrzeć licznik (nie będę się nad tym roczulal bo chyba wszyscy wiemy jak) i looknąć jaki mamy zestaw folii kontrolek nasz CHECK powinien się znajdować w prawym górnym rogu ale było ich 2 rodzaje w B3 i zamiast pomarańczowej kontrolki CHECK możemy mieć czerwony AIR BAG
a w B4 duuużo wiecej różnych różnistych, to juz zależało od wyposażenia, np najprostrze
Następnie odkręcamy wnękę nad nogami kierowcy, to tylko 4 śróby piątki na klucz 8mm (nie przestraszyć mi się tam kabli bo jest ich sporo)

Teraz szukamy zawzięcie takiego czegoś

Są to dwie kostki (czarna i biała) tzw zlącze OBD. Jeśli znajdziemy podpinamy się zgodnie z rysunkiem (uważać mi tam na ścięte krawędzie kostek one nam pomagają w orientacji).
Po podłączeniu puszczamy kable do żarówy, wiercimy otwór w odpowiadającym nam miejscu do włącznika wywoływania kodów błyskowych (ja mam schowany głęboko we wnęce pod kierownicą i nikt o tym nie wie


U mnie to wygląda tak
Sądze, że wszyscy zrozumieli co i jak z czym i gdzie

Po przekręceniu kluczyka powinna nam się zapalic razem z ładowaniem itp a po dopaleniu zgasnąć. Odczyt błędów robimy na pracującym silniku po przejechaniu nim jazdy próbnej na każdych prędkościach obrotowych silnika (tylko tak, żeby go nie zarżnąć)





Zyczę powodzonka
