Sklep Ipart
części samochodowe
Tarcze, hamulce
Sklep Bestdrive
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl


felgi - sklep internetowy ucando.pl

[A4 1.8TDi AFN] Jak dbać o silnik?

k615
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 71
Rejestracja: 29 sty 2011, 15:49

[A4 1.8TDi AFN] Jak dbać o silnik?

Post autor: k615 » 29 sie 2011, 08:09

Witam, mam pytanie.Jak dbać o turbinę tak żeby długo posłużyła? Czytałem gdzieś, że nie można zmieniać biegów przy 2000 obr bo to coś tam psuje :roll: Prawda to? Ogólnie to jak się odpala silnik zimny to trzeba mu pozwolić pochodzić na wolnych obrotach?
Ostatnio zmieniony 31 sie 2011, 08:14 przez k615, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Mabrothrax
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 2442
Rejestracja: 05 kwie 2009, 10:40
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: Mabrothrax » 29 sie 2011, 08:39

Ekhm. Masz AFN z turbiną typu VNT - czyli zmienna geometria.

Wygląda to tak w skrócie:

- Po odpaleniu czekamy chwile aby turbo dostało smarowania
- Przed osiągnięciem przez silnik temp roboczej - 90 stopni nie pałujemy auta
- Po osiągnięciu temp roboczej zmieniamy biegi przy około 2500 obr, najlepiej podczas jednego przejazdu raz przegonić auto na biegach trochę wyżej - na rozgrzanym !

Wynika to z tego, że jeżeli jeździmy jak emeryt turbo nie wydmuchuje wszystkich zanieczyszczeń które jak wiemy powstają podczas procesu spalania ropy. Zanieczyszczenia te zapiekają łopatki w turbinie co później prowadzi do jej awarii itd etc.

Aha i jak kończymy jazdę, należy chwile postać na jałowym - co by turbawke schłodzić.

lukwoj21
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 617
Rejestracja: 29 lis 2008, 16:07
Lokalizacja: Żary

Post autor: lukwoj21 » 29 sie 2011, 08:40

Olej olej i jeszcze raz olej(dobry min 10w40) <ok> , filtry i nie katowac zimnej turbiny.Przepis na sukces <ok>

Awatar użytkownika
kojak85
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 607
Rejestracja: 28 mar 2010, 10:54
Lokalizacja: Łódzkie

Post autor: kojak85 » 29 sie 2011, 09:09

To przy jakich obrotach zmieniamy biegi jak silnik jest zimny? Ja mam 1z z turbiną T2.

Awatar użytkownika
trepek
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 5446
Rejestracja: 23 wrz 2008, 21:16
Imię: Grzegorz
Model: Inny
Nadwozie: Sedan
Silnik: 2.6 ABC+lpg
Lokalizacja: Olkusz

Post autor: trepek » 29 sie 2011, 10:02

Ok 2000 rpm. Ale i tak ważniejsze jest ciśnienie doładowania a nie obroty.

Awatar użytkownika
kojak85
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 607
Rejestracja: 28 mar 2010, 10:54
Lokalizacja: Łódzkie

Post autor: kojak85 » 29 sie 2011, 10:11

Hmm. Jak ja zmienię przy 2000 to na wyższym biegu już czuć, że mu ciężko i że tak powiem przytupuje chyba. Wydaje mi się, że to raczej niedobrze dla silnika. Delikatnie więc wkręcam na 2300-2400 i dopiero zmieniam. Cisnąć to nigdy nie cisnę na zimnym.

Awatar użytkownika
levis1991
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 1181
Rejestracja: 04 sie 2009, 00:29
Lokalizacja: Łuków

Post autor: levis1991 » 29 sie 2011, 10:16

no wystarczy że efektywanie sie zmienia biegi i nie jedzie sie na niskim biegu tylko na wyzszym... jak złapie te 60-70stopni mozna juz 2,5tyś

Awatar użytkownika
Dreamer
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 277
Rejestracja: 03 cze 2011, 17:44

Post autor: Dreamer » 29 sie 2011, 10:25

Niedawno zakładałem nawet podobny temat :-)
KLIK

Awatar użytkownika
kojak85
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 607
Rejestracja: 28 mar 2010, 10:54
Lokalizacja: Łódzkie

Post autor: kojak85 » 29 sie 2011, 11:10

Ok Dreamer.
Co znaczy efektywnie zmieniać biegi na zimnym silniku? Normalnie to uważam, że efektywna zmiana jest taka, żeby auto po zmianie miało jak najbliżej maksymalny moment obrotowy - zwłaszcza jak chcemy przyspieszyć. Normalnie staram się jeździć tak, żeby po zmianie obroty były ok 1700-1800 - ale to na ciepłym.
Na zimnym prosiłbym Was o jakiś przykład, np. prędkość bieg, albo obroty bieg, bo jestem ciekaw jak jeździcie. Może się jeszcze czegoś nauczę. Z góry dzięki.

Awatar użytkownika
Ross
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 689
Rejestracja: 17 sty 2008, 20:09
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: Ross » 29 sie 2011, 14:24

jak mam zimny silnik to po prostu nie rozpędzam się dynamicznie. 1 bieg do 2000 (bo jest krotki i szybko rosną obroty), drugi bieg nakręcam do 2200 bo wtedy 3 bieg wypadnie na ok 1600, rozpedzam sie do 50, max 60 i utrzymuje te 2000 obrotow.

Wg mnie nie mozna sie bac przekraczania 2200 obrotow na 2 biegu przy rozpedzaniu na zimnym silniku. Jak zmeinimy na 3 bieg przy 2tys to bedziemy dusic z za niskich obrotow wtedy jest slabe cisnienie oleju... Chodzi o to zeby gwaltownie nei przyspieszac tylko plynnie i delikatnie. Lepiej na zinym dojechac na 2200 czy 2300 obrotow na chwile niz szybko zmienic bieg i kolejny dusic od 1300 obr....

Awatar użytkownika
kojak85
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 607
Rejestracja: 28 mar 2010, 10:54
Lokalizacja: Łódzkie

Post autor: kojak85 » 29 sie 2011, 14:25

Dzięki Ross. Ja właśnie wyznaję podobną zasadę :)

Awatar użytkownika
goldi j51
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 3625
Rejestracja: 01 kwie 2007, 19:01
Imię: Robert
Model: Audi A6
Nadwozie: Sedan
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Post autor: goldi j51 » 29 sie 2011, 15:00

I jeszcze wydłubać katalizator jeśli jest raz że dla turbiny lepszy przepływ spalin po za tym jak coś już ma tyle lat to nie spełnia swojego zadania i cieszyć sie z bardziej gwizdającej turbinki ;-)

Awatar użytkownika
sagem
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 3373
Rejestracja: 31 paź 2007, 14:30
Imię: Sebek
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan
Silnik: 1.9 1Z
Lokalizacja: Olsztyn
Kontakt:

Post autor: sagem » 29 sie 2011, 15:03

Wszystkie wypowiedzi sa wporzo, też się z nimi zgadzam po czesci, ale wg. mnie przesadzacie. Mam w domu vw sharana od 4 lat z 1Z pod maska - tam jest prawie zawsze noga w podłodze ( choć nie mówie tu o kreceniu do 5.500 rpm), auto ani nie kopci, ani nie bierze oleju, turbo dmucha tyle ile powinno, w zime pali na dotyk bo stoi na dworze z racji tego ze audi jest w garazu, rocznie jest jeżdzone ok 50.tyś km, na blacie jest juz 350 000 i silnik wg. mojej opini jest bardzo dobrej kondycji.

Podobnie jeździ moj brat cioteczny passatem b5fl z AVF pod maska, nie ma jakiegos czekania na rozgrzanie oleju, czy studzenia turbo, a auto jezdzi, robie kupe kilometrów i ma sie na prawde dobrze.

Moje zdanie jest takie ze jesli silnik ma chodzic to chodził bedzie, i takie zamulanie predzej go doprowadzi do zniszczenia, bo kazdy silnik trzeba troche pokrecic i go przeczyscic.

Nawet w książce obsługi Audi 80 jest wyraźnie napisane, że, czy w zimę czy w lato po odpaleniu zimnego auta nie nalezy czekac na rozgrzanie się silnika, tylko od razu ruszać.

Awatar użytkownika
kojak85
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 607
Rejestracja: 28 mar 2010, 10:54
Lokalizacja: Łódzkie

Post autor: kojak85 » 29 sie 2011, 15:03

goldi j51
Oj, do tego to się zabieram jak pies do jeża. Obiecałem sobie, że to zrobię tylko muszę znaleźć trochę czasu, bo chwilowo ciężko. Zobaczę w jakim stanie są śrubki i się za to wezmę. Nie ma na co czekać.

k615
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 71
Rejestracja: 29 sty 2011, 15:49

Post autor: k615 » 30 sie 2011, 09:48

Tylko,że jak ja zmieniam biegi przy 1800 to strasznie długo mi się nagrzewa a w zasadzie dochodzi do 80 stopni i staje , a jak trochę przeciągnę to wskakuję 90 :D

ODPOWIEDZ

Wróć do „Silniki TDi”


opony samochodowe opony samochodowe hamulce
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl części samochodowe ucando.pl
części samochodowe iparts.pl