[80 B3 PM] Ustawienie silnika, żeby palił jak najmniej
- Patrique
- Forum Audi 80
- Posty: 1399
- Rejestracja: 27 paź 2009, 13:08
- Imię: Patryk
- Model: Audi A4
- Nadwozie: Avant
- Silnik:
- Lokalizacja: Sosnowiec
[80 B3 PM] Ustawienie silnika, żeby palił jak najmniej
Panowie, chciałbym abyśmy wspólnie rozważyli poziom konsumpcji na paliwo silnika 1.8 PM.
Nie oczekuję tutaj odpowiedzi w stylu co mam zrobić żeby palił 6 litrów na 100km, bo to jest przecież nie realne. Jest to prawie dwu litrowy motor który musi swoje wziąść.
Również nie należę do osób popierających LPG i wszelkiego rodzaju magnetyzery i inne tego typu wy8nalazki z kosmosu.
Jednak słyszałem dość dużo na temat wprowadzania ustawień np. zapłonu które spowodowały lekko odczuwalne zmniejszenia spalania.
Silnik jest po kapitalnym remoncie i chodzi jak zegarek. Jednak spalanie jest równe 10litrów na 100km Pb95. Przed remontem było około 8-9 max litrów etyliny.
Analizując to jak pracuje układ zasilający PM-ki wpadłem na pomysł (i tutaj częściowo kilka pytań do osób zajmujących się elektroniką i programowaniem).
Sprawa tyczyłaby się zaprojektowania sterownika który by:
emulował pracę sondy lambda, tak aby mieszanka nie była zbyt bogata
rozruch zimnego silnika byłby wspomagany maksymalnym otwarciem krokowca i tylko chwilowo bogatą mieszanką;
Czy takie rozwiązanie miałoby prawo bytu? Nawet kosztem radykalnego spadku mocy i nm?
Myśląc nad tym kieruję się myśleniem osób szukających ekonomii. Niestety w żadnym z audi 80 b3 nie było silnika który sam z siebie byłby ekonomiczny. Wydaje mi się, że warto by (szczególnie w wersjach ze skrzynią z długimi przełożeniami) pomyśleć nad tym aby chociaż raz zmniejszyć osiągi silnika a zrobić go ekonomicznym.
Dla tych którzy zaproponują mi zaraz zakup Fiata CC 700cm czy tico z góry podziękuję <ok> . Mam jedno z takich cudnych wynalazków i jakoś mnie to nie przekonuje. Chciałbym aby każdy w dobie 5,50zl-6,00zł za litr Pb95 mimo wszystko mógł sobie spokojnie jeździć Audi 80 .
Nie oczekuję tutaj odpowiedzi w stylu co mam zrobić żeby palił 6 litrów na 100km, bo to jest przecież nie realne. Jest to prawie dwu litrowy motor który musi swoje wziąść.
Również nie należę do osób popierających LPG i wszelkiego rodzaju magnetyzery i inne tego typu wy8nalazki z kosmosu.
Jednak słyszałem dość dużo na temat wprowadzania ustawień np. zapłonu które spowodowały lekko odczuwalne zmniejszenia spalania.
Silnik jest po kapitalnym remoncie i chodzi jak zegarek. Jednak spalanie jest równe 10litrów na 100km Pb95. Przed remontem było około 8-9 max litrów etyliny.
Analizując to jak pracuje układ zasilający PM-ki wpadłem na pomysł (i tutaj częściowo kilka pytań do osób zajmujących się elektroniką i programowaniem).
Sprawa tyczyłaby się zaprojektowania sterownika który by:
emulował pracę sondy lambda, tak aby mieszanka nie była zbyt bogata
rozruch zimnego silnika byłby wspomagany maksymalnym otwarciem krokowca i tylko chwilowo bogatą mieszanką;
Czy takie rozwiązanie miałoby prawo bytu? Nawet kosztem radykalnego spadku mocy i nm?
Myśląc nad tym kieruję się myśleniem osób szukających ekonomii. Niestety w żadnym z audi 80 b3 nie było silnika który sam z siebie byłby ekonomiczny. Wydaje mi się, że warto by (szczególnie w wersjach ze skrzynią z długimi przełożeniami) pomyśleć nad tym aby chociaż raz zmniejszyć osiągi silnika a zrobić go ekonomicznym.
Dla tych którzy zaproponują mi zaraz zakup Fiata CC 700cm czy tico z góry podziękuję <ok> . Mam jedno z takich cudnych wynalazków i jakoś mnie to nie przekonuje. Chciałbym aby każdy w dobie 5,50zl-6,00zł za litr Pb95 mimo wszystko mógł sobie spokojnie jeździć Audi 80 .
Re: [80 B3 PM] Ustawienie silnika, żeby palił jak najmniej
pierwszy pomysł nie jest dobry, bo zbyt uboga mieszanka (rozumie że piszesz o PB) wypali zawory i gniazda.Patrique pisze:...
Sprawa tyczyłaby się zaprojektowania sterownika który by:
emulował pracę sondy lambda, tak aby mieszanka nie była zbyt bogata
rozruch zimnego silnika byłby wspomagany maksymalnym otwarciem krokowca i tylko chwilowo bogatą mieszanką;
...
Czy takie rozwiązanie miałoby prawo bytu? Nawet kosztem radykalnego spadku mocy i nm?
drugi pomysł jest lepszy, choć nie wiem czy w PM jest sterowanie paliwem na podstawie odczytu temp z niebieskiego czujnika. Jeśli tak to można by oszukać Sterownik poprzez pokazanie mu że silnik jest rozgrzany i nie podawałby "ssania". Oczywiście takie coś mozna by zastosować tylko jeśli auto jest po odpaleniu zaraz "jechane".
- Patrique
- Forum Audi 80
- Posty: 1399
- Rejestracja: 27 paź 2009, 13:08
- Imię: Patryk
- Model: Audi A4
- Nadwozie: Avant
- Silnik:
- Lokalizacja: Sosnowiec
No właśnie o taką wypowiedź mi chodziło. Wiele nowych samochodów ma zaszczepione odpowiednie programy w komputerach przez co wtrysk paliwa jest precyzyjniej obliczany.spiczi pisze:pierwszy pomysł nie jest dobry, bo zbyt uboga mieszanka (rozumie że piszesz o PB) wypali zawory i gniazda.
drugi pomysł jest lepszy, choć nie wiem czy w PM jest sterowanie paliwem na podstawie odczytu temp z niebieskiego czujnika.
Sądzę, że to właśnie archaiczne rozwiązania jednopunktowych silników przyczyniają się do dużej konsumpcji na paliwo.
To nie chodzi o to, że nie stać mnie na utrzymanie. Dywagując na ten temat myślę, o tych wszystkich nieszczęśnikach pytających o koszta i eksploatację związaną z LPG :mrgreen: .Pitras pisze:Zaraz wpadnie tutaj Kolczat i Ci napisze, że jak Cie nie stać na utrzymanie samochodu to żebyś zaczął jeździć busami.
A ja Ci powiem, że to jest stara konstrukcja i jednak silnik musi swoje spalić, bo tak jest skonstruowany.
Gaz idzie w górę, wiec wydaje mi się dopóki nie zaczniemy wydobywać i eksploatować gazu łupkowego to zakładanie LPG w perspektywach jeżdżenia na zagranicznym to mija się to z celem. Poza tym wiele osób jeździ na podtlenku z źle wyregulowaną instalacją przez co niszczą silnik.
Jedynie co mógłbyś w tym wtrysku zrobić to oszukać komputer a raczej niebieski czujnik przez wprowadzenie go w stan kiedy cały czas miałby informację ze płyn ma ponad 60* wieć nie trzeba juz ssania. Jak to zrobić to ciężka sprawa, dodatkowo w ziemie mogą być problemy z rozruchem plus ogólne z moca itd. Wg. mnie PM swoje musi spalić, ew. wywal wtrysk a daj gaźnik to moze dobrze ustawiony spali te 05- 0,8l. mniej. Na mniejsze spalanie jak 10l. po mieście w tym silniku nie licz.
- karolas123
- Forum Audi 80
- Posty: 1616
- Rejestracja: 26 mar 2007, 14:25
- Lokalizacja: Białystok
Spalanie w silniku nie wynika z tego co baodaje czujnik tylko od osprzetu i kierującego. Może masz juz liche wtryski i słabo rozpylaja, moze pompa paliwa, regulatror. Może poprostu nie dotarty silnik albo układ zapłonowy w złej kondycji. Zadne oszukiwanie sondy lambda nie da efektów, no moze poza jej upaleniem.
Chcecie oszukać kompa, na czujnik... nic to wam nie da. Ale skoro juz koniecznie chcecie, odepnijcie go całkiem. Komp przyjmie watrość dla niego 90 stopni.
Chcecie oszukać kompa, na czujnik... nic to wam nie da. Ale skoro juz koniecznie chcecie, odepnijcie go całkiem. Komp przyjmie watrość dla niego 90 stopni.
karolas123, nie do końca nie ma wpływu na spalanie bo jak jest uwalony to chodzi non stop na ssaniu i nie zawsze to zobaczysz po podwyższonych obrotach, akurat w PM na zepsutym czujnika paliła mi 2l. wiecej niz zwykle, nawet sonda w tym wtrysku nie powoduje tak duzego wzrostu spalania. A z odpiętym czujnikiem prawdopodobnie nawet sie nie odpali auta.
- karolas123
- Forum Audi 80
- Posty: 1616
- Rejestracja: 26 mar 2007, 14:25
- Lokalizacja: Białystok
- Lukaszbroz
- Forum Audi 80
- Posty: 611
- Rejestracja: 22 kwie 2010, 09:40
- Lokalizacja: Milejewo
Jak na moje to silnik pali trochę dużo 10 litrów można osiągnąć ale po dość agresywnej jeździe. Mam kilka pytań:
1. Jaki był powód remontu kapitalnego silnika?
2. Jakie masz ciśnienie sprężania po remoncie?
3. Jaki masz ustawiony kat wyprzedzenia zapłonu?
4. Czy silniki po remoncie jest dotarty?
5. Jaki jest Twój styl jazdy.
6. Czy pompa daje dobre ciśnienie?
7. Czy podciśnienie masz podłączone prawidłowo i czy jest szczelne?
Co do LPG to dziwie się, że tak się przed tym wybraniasz. Gaz ma 100 oktanów wiec przy odpowiedniej korekcji zapłonu (nie fabryczny) przeróbce dolotu taki silnik pali w granicach 8L w trybie mieszanym przy spokojnej jeździe. Przy mocnym wciskaniu gazu moja PM-ka paliła góra 11 gazu. Jeśli lubisz PB to Ok ale odpowiedz na pytania.
1. Jaki był powód remontu kapitalnego silnika?
2. Jakie masz ciśnienie sprężania po remoncie?
3. Jaki masz ustawiony kat wyprzedzenia zapłonu?
4. Czy silniki po remoncie jest dotarty?
5. Jaki jest Twój styl jazdy.
6. Czy pompa daje dobre ciśnienie?
7. Czy podciśnienie masz podłączone prawidłowo i czy jest szczelne?
Co do LPG to dziwie się, że tak się przed tym wybraniasz. Gaz ma 100 oktanów wiec przy odpowiedniej korekcji zapłonu (nie fabryczny) przeróbce dolotu taki silnik pali w granicach 8L w trybie mieszanym przy spokojnej jeździe. Przy mocnym wciskaniu gazu moja PM-ka paliła góra 11 gazu. Jeśli lubisz PB to Ok ale odpowiedz na pytania.
- Patrique
- Forum Audi 80
- Posty: 1399
- Rejestracja: 27 paź 2009, 13:08
- Imię: Patryk
- Model: Audi A4
- Nadwozie: Avant
- Silnik:
- Lokalizacja: Sosnowiec
Lukaszbroz,
1. Nadmierne zużycie oleju spodowane przez uszczelniacze
2. Nie sprawdzane, ale rozrusznik prawie nie jest potrzebny bo silnikowi wystarczy pół obroty :mrgreen:
3. Kąt ustawiony tak, że ustawiając rozrząd na znakach, wałek pośredni ustawiłem żeby palec rozdzielacza pokazywał pierwszy cylinder, późniejsza regulacja już na słuch
4. Przejechałem nim około 200km
5. Styl emerytowanego audi maniaka tj. miasto łagodnie do 2000-2700rpm; autostrada jak się dobrze rozgrzeje do przyśpieszanie od drugiego biegu do 4500-5000rpm a potem już stała prędkość 110-140km/h
6. Nie sprawdzane
7. Tak, wszystkie przewody wymienione na nowe (tekelan fi4 i przewody elastyczne)
Co do LPG to naprawdę nie wiem . Znajomy ma identiko silnik ale w VW Passacie i to kombi B3 i jemu to auto pali 6 litrów Pb ale nie chce powiedzieć jak to osiągnął bolek jeden :-x . Mnie naprawdę spalanie rzędu 7,5 litrów by w zupełności wystarczało.
Jak się zdenerwuje to zrobię swapa na 1,4 16V z fabii :mrgreen: , to dopiero będzie rezanko.
[ Dodano: 2011-12-20, 10:05 ]
Powiem tak, że generalnie zdesperowany to ja nie jestem :mrgreen: , bo mam jeszcze drugie auto które pali mi 4,5 litra Pb95 tj. Citroena AX`a Mk2 z silnikiem 953cm³ 8V i chodzi to naprawdę fajnie. Także mam czym naprawdę tanio jeździć :mrgreen:. Zakładając ten temat, chciałem poruszyć kwestię spalania tego silnika inspirując się nowymi samochodami. Podstawowa zasada działania silników spalinowych się nie zmieniła od lat, jedynie auta zostały nafaszerowane sterownikami i dodatkowym osprzętem. W ogólnym założeniu chodzi mi o kwestię która właśnie była poruszona już przez GerB3. Zauważyłem już, że w nowszych jednostkach o zbliżonych pojemnościach silnik dużo szybciej łapie temperaturę i regulator biegu jałowego nawet zimą dość szybko zmniejsza obroty do 850-900obr/min. Czyli coś chyba jest w tym?
Kiedyś jak miałem problem z czujnikiem od ECU musiałem odpalać auto robiąc zwarcie styków kostki czujnika czyli komputer odczytywał rezystancje równą 0Ὠ = silnik zimny i zapalał normalnie. Po około 30sekundach odłączałem swój "magiczny" kabelek obroty spadały na 900rpm, zamykałem machę i jechałem. Jedynym efektem ubocznym było to, że trzeba było mocniej deptać po gazie. Pamiętam, że dopóki jeździłem z tym uwalonym czujnikiem to spalanie było dużo niższe.
1. Nadmierne zużycie oleju spodowane przez uszczelniacze
2. Nie sprawdzane, ale rozrusznik prawie nie jest potrzebny bo silnikowi wystarczy pół obroty :mrgreen:
3. Kąt ustawiony tak, że ustawiając rozrząd na znakach, wałek pośredni ustawiłem żeby palec rozdzielacza pokazywał pierwszy cylinder, późniejsza regulacja już na słuch
4. Przejechałem nim około 200km
5. Styl emerytowanego audi maniaka tj. miasto łagodnie do 2000-2700rpm; autostrada jak się dobrze rozgrzeje do przyśpieszanie od drugiego biegu do 4500-5000rpm a potem już stała prędkość 110-140km/h
6. Nie sprawdzane
7. Tak, wszystkie przewody wymienione na nowe (tekelan fi4 i przewody elastyczne)
Co do LPG to naprawdę nie wiem . Znajomy ma identiko silnik ale w VW Passacie i to kombi B3 i jemu to auto pali 6 litrów Pb ale nie chce powiedzieć jak to osiągnął bolek jeden :-x . Mnie naprawdę spalanie rzędu 7,5 litrów by w zupełności wystarczało.
Jak się zdenerwuje to zrobię swapa na 1,4 16V z fabii :mrgreen: , to dopiero będzie rezanko.
[ Dodano: 2011-12-20, 10:05 ]
Powiem tak, że generalnie zdesperowany to ja nie jestem :mrgreen: , bo mam jeszcze drugie auto które pali mi 4,5 litra Pb95 tj. Citroena AX`a Mk2 z silnikiem 953cm³ 8V i chodzi to naprawdę fajnie. Także mam czym naprawdę tanio jeździć :mrgreen:. Zakładając ten temat, chciałem poruszyć kwestię spalania tego silnika inspirując się nowymi samochodami. Podstawowa zasada działania silników spalinowych się nie zmieniła od lat, jedynie auta zostały nafaszerowane sterownikami i dodatkowym osprzętem. W ogólnym założeniu chodzi mi o kwestię która właśnie była poruszona już przez GerB3. Zauważyłem już, że w nowszych jednostkach o zbliżonych pojemnościach silnik dużo szybciej łapie temperaturę i regulator biegu jałowego nawet zimą dość szybko zmniejsza obroty do 850-900obr/min. Czyli coś chyba jest w tym?
Kiedyś jak miałem problem z czujnikiem od ECU musiałem odpalać auto robiąc zwarcie styków kostki czujnika czyli komputer odczytywał rezystancje równą 0Ὠ = silnik zimny i zapalał normalnie. Po około 30sekundach odłączałem swój "magiczny" kabelek obroty spadały na 900rpm, zamykałem machę i jechałem. Jedynym efektem ubocznym było to, że trzeba było mocniej deptać po gazie. Pamiętam, że dopóki jeździłem z tym uwalonym czujnikiem to spalanie było dużo niższe.
- Lukaszbroz
- Forum Audi 80
- Posty: 611
- Rejestracja: 22 kwie 2010, 09:40
- Lokalizacja: Milejewo
- Patrique
- Forum Audi 80
- Posty: 1399
- Rejestracja: 27 paź 2009, 13:08
- Imię: Patryk
- Model: Audi A4
- Nadwozie: Avant
- Silnik:
- Lokalizacja: Sosnowiec
Hihi 5 biegów wstecznych jeden do przodu <rotfl> .Lukaszbroz pisze:...Co do 1.4 16V to może być problem gdyż one chyba kręcą się w druga stronę;)
Tak na poważnie to myślałem kiedyś nad swapem z pojazdu zupełnie innej marki, ale za dużo cudowania z wiązkami elektrycznymi, imobiliserami i w ogóle za dużo robienia nowych patentów <ok> hihi.
Mimo wszystko silniki audi są najlepsze. Właściwie to sobie zrobiłem nowy silnik, jedynie chciałbym mieć większą kontrolę nad spalaniem. Koncepcja wiążąca się z "przerobieniem" nieco układu sterowania wtryskiem wiąże się z nadzieją że w 1989 roku komputery nie były jeszcze aż tak szybkie, a już na pewno nie ten sterownik silnika w B3 nazywany dumnie komputerem <ok> . Stąd też może mniej precyzyjne dawkowanie paliwa? Już wydaje mi się że B4 są bardziej zaawansowane elektronicznie. Jak ze spalaniem w B4 2.0 (jednopunkt oczywiście)?