[Wszystkie] Olej opałowy vs. olej napędowy
moim zdaniem tak jest :mrgreen: zprawdziwym opałem w anglii to paliwo rolnicze rózni sie tym tez ze w oleju napedowym brana jest poduwage liczba cetanowa a w opale wartość opałowa energetyczna
[ Dodano: 2008-06-02, 21:52 ]
codo artykulu to nie zgodze sie z tym ze naopale gorzej bedzie odpalal przy -5C czy nizszych temp w stosunku do ropy ludzie jezdza na opale nawet o tym nie wiedzac
[ Dodano: 2008-06-02, 21:52 ]
codo artykulu to nie zgodze sie z tym ze naopale gorzej bedzie odpalal przy -5C czy nizszych temp w stosunku do ropy ludzie jezdza na opale nawet o tym nie wiedzac
- Zlosliwy_Dzin
- Forum Audi 80
- Posty: 119
- Rejestracja: 02 sty 2008, 19:27
- Lokalizacja: Suwałki
- hudy
- Forum Audi 80
- Posty: 4865
- Rejestracja: 28 lis 2006, 00:13
- Imię: Robert
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Avant
- Silnik: 2.0 ABT
- Lokalizacja: Alwernia
- Kontakt:
coś wam chyba ten nauczyciel ściemniał.nie wiem, ale jak by tak było to np: v power diesel to byłby zwykły ON tylko dlatego sie tak nazywa żeby był troche droższy... tu musi byc coś innego.dzis juz nie mam czasu ale poszperam cos w książkach i w necie jaka jest różnica międzu ON a opałem...Zlosliwy_Dzin pisze:opał to jest ON tylko pod ta nazwo zeby był trochę tańszy
Znalazłem coś takiego co do różnic między on, a oo. Napisał to dr Ludwik Kossowicz. Nie mam pojęcia kto to jest ale wkońcu doktor :mrgreen: :mrgreen:hudy pisze:coś wam chyba ten nauczyciel ściemniał.nie wiem, ale jak by tak było to np: v power diesel to byłby zwykły ON tylko dlatego sie tak nazywa żeby był troche droższy... tu musi byc coś innego.dzis juz nie mam czasu ale poszperam cos w książkach i w necie jaka jest różnica międzu ON a opałem...Zlosliwy_Dzin pisze:opał to jest ON tylko pod ta nazwo zeby był trochę tańszy
Kod: Zaznacz cały
Olej napędowy posiada właściwości, które są oznaczane w laboratoriach poprzez zastosowanie dwudziestu metod badań. Praktyczna wiedza zdobyta podczas wieloletnich eksploatacji silników Diesla na całym świecie potwierdza, że wszystkie określane właściwości są niezbędne dla zapewnienia niezawodnego uruchamiania silnika oraz przedłużenia jego życia do tysięcy godzin nienagannej pracy.
Z wymienionych dwudziestu metod badań oleju napędowego jedynie pięć stosuje się do oznaczenia właściwości handlowych. Wskazują one, że olej napędowy, podobnie jak każde bez wyjątku paliwo, nie powinien zawierać wody oraz brudu, czyli zanieczyszczeń związkami nieorganicznymi i organicznymi.
Natomiast olej opałowy lekki, który sprzedaje się na stacjach paliwowych, posiada właściwości oznaczane w laboratoriach jedynie przez dziesięć metod badań. Jeśli uwzględnimy, że pięć z nich ma charakter handlowy, to jedynie pięć pozostałych charakteryzuje specyficzne cechy oleju opałowego. Uzyskujemy więc stosunek ilościowy w metodach badań właściwości omawianych dwóch paliw 5:15 na korzyść oleju napędowego. To pierwszy z powodów kwalifikujących olej opałowy do spalania w piecach centralnego ogrzewania, a nie w silnikach Diesla.
Kolejną ogromną różnicę właściwości jakościowych między porównywanymi cieczami stanowi liczba cetanowa. Jest to własność, która tworzy zasadniczy próg kwalifikacji paliwa do silników z zapłonem samoczynnym.
Oleje napędowe powinny mieć liczbę cetanową powyżej 50 jednostek. Wymaganie to dotyczy głównie samochodów i autobusów, które posiadają silniki wysokoobrotowe. Dla silników zainstalowanych w ciągnikach oraz w silnikach Diesla typu stacjonarnego, liczba cetanowa, zgodnie z instrukcjami producentów tych silników, może być nieco niższa, co praktycznie ocenia się na granicę 40 jednostek, jakkolwiek granica ta jest krytycznie ocenia na jako zbyt liberalna.
Oleje opałowe nie posiadają żadnych wymagań dotyczących oznaczania liczb cetanowych. Praktycznie liczba cetanowa przeważających ilości oleju opałowego lekkiego, wytwarzanego przez rafinerie polskie, tj. PKN ORLEN oraz Rafinerię Gdańską (Grupa LOTOS) ce@@@e poziom liczb cetanowych w granicach 20 jednostek i nieco poniżej!!! Niebezpieczeństwo eksploatacji silnika Diesla na oleju opałowym, który ma liczbę cetanową w granicach 20 jednostek jest dla silnika Diesla bardzo duże. Dłuższe okresy pracy na takim paliwie prowadzą do stopniowego zalakowa nia i zażywiczenia całego układu silnika.
Dotyczy to przede wszystkim tłoków i cylindra oraz całego systemu wydechowego.
Niska liczba cetanowa daje nie tylko obniżoną moc silnika, lecz także objawia się zwiększoną zawartością niespalonych węglowodorów w gazach wydechowych z silnika. Eksploatacja silnika Diesla na takim paliwie jest równoznaczna z jego doprowa dzeniem do stanu awaryjnego.
Drugą właściwością oleju napędowego, która posiada decydujące znaczenie dla bezawaryjnej eksploatacji silnika, jest od porność paliwa na utlenianie w czasie magazynowania lub przechowywania. Właściwość ta nazywana jest "stabilnością oksydacyjną". Stabilność na utlenianie paliwa jest szczególnie ważna w krajach takich jak nasz.
W polskich rafineriach nafty wykorzystuje się bowiem procesy destrukcji (rozkładu długich łańcuchów węglowodorów red.) stosowane do produkcji benzyny i oleju napędowe go z ciężkich frakcji ropy naftowej. Otrzymywane w ten sposób paliwa w czasie magazynowania tworzą żywice i podobne substancje smoliste. Niestety w oleju opałowym nie bada się "stabilności oksydacyjnej" i stąd wynika niebezpieczeń stwo jako paliwa dla silnika Diesla.
Liczba cetanowa, a także stabilność oksydacyjna to jednak pojęcia mało zrozumiałe dla przeciętnego użytkownika silnika spalinowego. Dlatego też można z całym powodzeniem powołać się na bardzo prostą właściwość, a mianowicie gęstość paliw. Także w gęstości leży duża różnica między paliwami, bowiem oleje opałowe zawierają wyższe węglowodory, które mają wyższą gęstość. Spalając się w silniku dają znaczne zawartości sadzy w gazach spalinowych. Wprowadzenie zatem oleju opałowe go jako paliwa do silnika Diesla stanowi zagrożenie dla jego pracy i dla jego okresu dłuższej bezawaryjnej eksploatacji.
W zakończeniu rozważań konsekwencji wprowadzania oleju opałowego jako substancji napędzającej silnik z zapłonem samoczyn nym wspomnieć należy o problemie dodatków uszlachetniających. Dodatki te to czyste związki chemiczne, otrzymywane synte tycznie, a wprowadzane w ilości miligramów na litr paliwa lub gramów na metr sześcienny paliwa. Substancje te są powszechnie wprowadzane do wszystkich paliw silnikowych, w tym także do oleju napędowego. Polskie rafinerie nafty wprowadzają do olejów napędowych dodatki uszlachetniające, które doskonalą proces spalania w silniku i chronią go przed szybkim zużyciem.
Natomiast oleje opałowe mają zupełnie inne dodatki niż oleje napędowe. Stosowanie zatem oleju opałowego jako napędu do silników Diesla, daje bardzo ujemne efekty w eksploatacji silnika.
Te wszystkie różnice pomiędzy olejem napędowym a jego kotlarskim bratem prowadzą, krótko rzecz biorąc, do dewastacji silnika zasilanego opałówką. Taka eksploatacja spowoduje w dłuższej perspektywie czasu konieczność napraw i remontów silnika. Ponadto do otoczenia dostają się wtedy gazy spalinowe, niosące
Osobiście nie jeździłem na oo, wiec nie mam zdania na ten temat, ale patrząc na ceny ON chyba zaleje troszke opału na próbe
- Motostacja pl
- Forum Audi 80
- Posty: 6966
- Rejestracja: 07 mar 2007, 19:03
- Imię: Motostacja PL
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Sedan quattro
- Silnik: 2.8 AAH
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
Też słyszałem takie opinie. Sam osobiście nie do końca w to wierze. Pewnie prawda jak zwykle leży po środku. Moim zdaniem OO różni sie od ON, ale są to bardzo nie wielkie różnice.Zlosliwy_Dzin pisze:Ja jak sie uczyłem w technikum mechanicznym i to nauczyciel od mechaniki pojazdowej czy jakos tak mowil, ze opał to jest ON tylko pod ta nazwo zeby był trochę tańszy. Opał idzie do domów i dlatego i barwią go zeby była różnica tańszy bo jest mniejsza akcyza i dlatego tak ścigają opal=ON
[ Dodano: 2008-06-03, 12:33 ]
IwaN, coś mi sie w tym opisie nie podoba. Jeśl opał faktycznie miałby takie właściwości jak opisuje autor to na opale auta faktycznie szybko by siadały i powinny mieć mniejszą moc - według autora. A fakty mówią co innego. Po pierwsze większość użytkowników opału nigdy nie miała żądnych problemów a po za tym wbrew temu co twierdzi autor diesle na opale mają większą moc nież na zwykłym ON. Potwierdzi to wielu dieslowców.
- IC69
- Przyjaciele
- Posty: 4800
- Rejestracja: 05 sty 2007, 22:48
- Imię: Irek
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Avant quattro
- Silnik: 2.8 AAH
- Lokalizacja: Warszawa
Wypowiedź tego doktora, pachnie mi tzw. "opinią na zamówienie". Swego czasu, słyszałem wypowiedź pewnego rzeczoznawcy samochodowego, na temat aut powypadkowych. Twierdził on iż przesunięcie się w wyniku kolizji, punktu konstrukcyjnego karoserii (mocowanie wahacza, kołyski, amortyzatora, itd, itp...) o kilkanaście milimetrów, jest nie do naprawienia (idiota). Było to w czasach kiedy to ówczesny rząd próbował wszelkimi sposobami, ograniczyć napływ "bitych" samochodów do Polski.
Do oleju opałowego polecam dodatek oleju roślinnego w proporcji 80/20. Już 5% dodatek oleju roślinnego poprawia właściwości smarne paliwa o 50%. A jeżeli chcecie się przekonać jaka jest różnica pomiędzy ON a OO polecam zrobić małe doświadczenie - poddać obydwa paliwa działaniu temp poniżej 0°C i obserwować co się będzie działo, doświadczenie to najlepiej jest przeprowadzić w warunkach zimowych ale od czego mamy zamrażarki!
- Motostacja pl
- Forum Audi 80
- Posty: 6966
- Rejestracja: 07 mar 2007, 19:03
- Imię: Motostacja PL
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Sedan quattro
- Silnik: 2.8 AAH
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
Z tego co mi wiadomo to olej opałowy różni się od ON , liczbą cetanową i z tego powodu OO wolniej sie spala a to co nie zdąży sie spalić idzie w wydech oraz jest bardziej zanieczyszczony . A jeszcze jedna ważna rzecz przy produkcji ON dodaje sie dodatki które poprawiają jakość paliwa a v power posiada jeszcze więcej tych dodatków .
- Motostacja pl
- Forum Audi 80
- Posty: 6966
- Rejestracja: 07 mar 2007, 19:03
- Imię: Motostacja PL
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Sedan quattro
- Silnik: 2.8 AAH
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt: