[wszystkie]Jednopunkt z AAE do...Mercedesa.
[wszystkie]Jednopunkt z AAE do...Mercedesa.
Nieco nietypowo. Mam Mercedesa w124 z gaźnikiem Pierburg 2ee o mocy deklarowanej 105KM. Ok -ogarniam gaźnik, jest w super stanie i działa jak należy. Auto ma LPG z BLOSem. I to wszystko chodzi zacnie ale....
...kto jeździł autem na gaźniku z LPG wie jakie to upierdliwe zwłaszcza w dużym ruchu i dodatkowo zimą. Momenty zmiany zasilania powodują czkawkę auta, szarpanie i ogólną upierdliwość. Ja z tym daję radę, moja Pani nie chce auta znać zimą, a szkoda, bo naprawdę zadbane i niezawodne. Do Audi w zasadzie przez to już nie mam dostępu :mrgreen:
Teraz sedno -2ee to zasadniczo prawtrysk. Ma zdaje się wszystko w osprzęcie co leży w wymaganiach wtrysku jednopunktowego -w sensie czujników.
Pomyślałem o swapie gaźnika na jednopunkt. Pomijając zagadnienia typu pompka mechaniczna na elektryczną, czy mocowanie zespołu wtryskowego(z tym sobie dam radę) powstaje pytanie -od którego auta wtryskiwacz?
Najpopularniejsze weń wyposażane są(z grupy VAGa, Solexa i podobnie jakoś nie biorę pod uwagę) silniki ABS/RP z VW i ABT z Audi(o ile nie pokręciłem z pamięci). Najogólniej 1.8 -2.0 o mocach od 75 -90KM.
Chyba mało wydajne, a może niekoniecznie?
Pomyślałem o AAE z C4, rzadkim jednak, lecz o mocy już 101KM. Blisko mojego silnika....
Czym się te układy z różnych silników różnią? Sterownikiem? Wtryskiwaczem? Gardzielą? A może to kolektor robi różnicę?
Czasem czytam, że "wtrysk jednopunktowy do B4, C4..." -czyżby to był ten sam? W którejś z galerii czytałem, że wymiana sterownika robi robotę. Brzmi to logicznie ale wolę się upewnić, zwłaszcza, że było tam też o kolektorze i przepustnicy. Owszem, może po numerach części żmudnie szukając doszedłbym ale chciałem popytać u źródła no i wiedzę mieć zusamen w jednym wątku o ile to możliwe.
Przejścia na wtrysk wielopunktowy nie przewiduję, by uprzedzić ewentualne rady, zmiany silnika również(jest naprawdę w super kondycji, ciśnienia itp.).
Jakieś sugestie?
Nieco może nieskładnie dziś piszę(niedospałem po trasie) ale już dość długo nad tym rozmyślam, wiem też, że takie mody były robione. Chcę jedynie dobrać w miarę rozsądnie zespół wtryskowy, żeby na starcie nie polec.
Może źle googlaków spytałem? Jeżeli tak to zjebka mnie nie minie
N o i wreszcie -wiem, że to forum Audi, nie MB, lecz gdzie mam szukać ludzi obeznanych z jednopunktem Audi jak nie tu?
Problem ewentualnego zakupu kompletu układu zasilania od AAE na razie zostawiam, choć łatwo chyba nie będzie.
...kto jeździł autem na gaźniku z LPG wie jakie to upierdliwe zwłaszcza w dużym ruchu i dodatkowo zimą. Momenty zmiany zasilania powodują czkawkę auta, szarpanie i ogólną upierdliwość. Ja z tym daję radę, moja Pani nie chce auta znać zimą, a szkoda, bo naprawdę zadbane i niezawodne. Do Audi w zasadzie przez to już nie mam dostępu :mrgreen:
Teraz sedno -2ee to zasadniczo prawtrysk. Ma zdaje się wszystko w osprzęcie co leży w wymaganiach wtrysku jednopunktowego -w sensie czujników.
Pomyślałem o swapie gaźnika na jednopunkt. Pomijając zagadnienia typu pompka mechaniczna na elektryczną, czy mocowanie zespołu wtryskowego(z tym sobie dam radę) powstaje pytanie -od którego auta wtryskiwacz?
Najpopularniejsze weń wyposażane są(z grupy VAGa, Solexa i podobnie jakoś nie biorę pod uwagę) silniki ABS/RP z VW i ABT z Audi(o ile nie pokręciłem z pamięci). Najogólniej 1.8 -2.0 o mocach od 75 -90KM.
Chyba mało wydajne, a może niekoniecznie?
Pomyślałem o AAE z C4, rzadkim jednak, lecz o mocy już 101KM. Blisko mojego silnika....
Czym się te układy z różnych silników różnią? Sterownikiem? Wtryskiwaczem? Gardzielą? A może to kolektor robi różnicę?
Czasem czytam, że "wtrysk jednopunktowy do B4, C4..." -czyżby to był ten sam? W którejś z galerii czytałem, że wymiana sterownika robi robotę. Brzmi to logicznie ale wolę się upewnić, zwłaszcza, że było tam też o kolektorze i przepustnicy. Owszem, może po numerach części żmudnie szukając doszedłbym ale chciałem popytać u źródła no i wiedzę mieć zusamen w jednym wątku o ile to możliwe.
Przejścia na wtrysk wielopunktowy nie przewiduję, by uprzedzić ewentualne rady, zmiany silnika również(jest naprawdę w super kondycji, ciśnienia itp.).
Jakieś sugestie?
Nieco może nieskładnie dziś piszę(niedospałem po trasie) ale już dość długo nad tym rozmyślam, wiem też, że takie mody były robione. Chcę jedynie dobrać w miarę rozsądnie zespół wtryskowy, żeby na starcie nie polec.
Może źle googlaków spytałem? Jeżeli tak to zjebka mnie nie minie
N o i wreszcie -wiem, że to forum Audi, nie MB, lecz gdzie mam szukać ludzi obeznanych z jednopunktem Audi jak nie tu?
Problem ewentualnego zakupu kompletu układu zasilania od AAE na razie zostawiam, choć łatwo chyba nie będzie.
Ostatnio zmieniony 21 lip 2011, 22:49 przez miron72, łącznie zmieniany 1 raz.
- Lukaszbroz
- Forum Audi 80
- Posty: 611
- Rejestracja: 22 kwie 2010, 09:40
- Lokalizacja: Milejewo
- Lukaszbroz
- Forum Audi 80
- Posty: 611
- Rejestracja: 22 kwie 2010, 09:40
- Lokalizacja: Milejewo
Podejrzewam, że tak. Układy wtryskowe z elektronicznie regulowanym wyprzedzeniem zapłonu posiadają takie ustrojstwo w celu uniknięcia spalania detonacyjnego. W AAE jest jeden pomiędzy 2 a 3 cylindrem. Bez niego możesz mieć spore problemy z rozruchem a dodatkowo nawet przykręcenie takiego czujnika ze złym momentem obrotowym prowadzi do wadliwego działania. Jak wywalisz ten gaźnik to ECU od niego nie będzie Ci potrzebne tak samo jak wspomniany TPS. Podejrzewam, że parametry chociażby oporności poszczególnych elementów z instalacji gaźnika a tego mono wtrysku będą powodowały generowanie błędnych nastaw przez ECU mono wtrysku.
Musisz zmienić wszystkie elementy instalacji wątpię i to bardzo, że wykorzystasz jakiś element z układu gaźnika.
Musisz zmienić wszystkie elementy instalacji wątpię i to bardzo, że wykorzystasz jakiś element z układu gaźnika.
Nie no -to jasne, zwłaszcza, że ECU jest wyłącznie do tego gaźnika, a TPS jest z nim w zasadzie skręcony no i również dedykowany do tej konstrukcjiLukaszbroz pisze:Jak wywalisz ten gaźnik to ECU od niego nie będzie Ci potrzebne tak samo jak wspomniany TPS.
To w ich miejsce wpakuję czujniki od AAE, ewentualnie poprzez redukcje. Ewentualnie może da się dobrać inny czujnik z palety MB(a jest tu pewien wybór), również czasem da się to skalibrować.Podejrzewam, że parametry chociażby oporności poszczególnych elementów z instalacji gaźnika a tego mono wtrysku będą powodowały generowanie błędnych nastaw przez ECU mono wtrysku.
Uważam, że czujnik na wale akurat da się wykorzystać, również element grzewczy. Zasadniczo lambda też, problemem, acz niewielkim mogą być czujniki temperatury.Musisz zmienić wszystkie elementy instalacji wątpię i to bardzo, że wykorzystasz jakiś element z układu gaźnika.
Zasadniczo mój silnik obywa się bez czujnika spalania detonacyjnego, zapłon korygowany jest podciśnieniowo, zdaje się, że ktoś tu na forum już adaptował osprzęt AAE do....chyba ABK(???) bez tego czujnika. wybacz -dziś kompletnie nie trybię więc mi to szumi w głowie. Dużo jazdy, jedno piwo i mała drzemka = kompletny kipisz w głowie :lol: .
Myślę, że coś w kwestii tego czujnika da się zrobić...
W VW było kilka co najmniej przekładek na silnikach z takim samym gaźnikiem(1.6 PN) -montaż wtrysku jednopunktowego. Nawet jakieś filmiki widziałem. Ale tam nie ma problemu wydajności wtryskiwacza....
Ogólnie uważam, że mod jest możliwy -w końcu mój gaźnik realizuje zadania wtrysku jednopunktowego poprzez pracę różnorakich nastawników/modułów.
Nie przeszkadzałby mi gdyby nie jedna sprawa -posiada komorę pływakową powodującą wspomniane perturbacje przy zmianach zasilania. To cholernie wkurzające. Kiedyś jak był mały ruch to sobie można było przełączać. Dziś jak w korku koniec gazu złapie to pozostaje męczenie rozrusznikiem aż napełni gaźnik paliwem...a potem wypalanie tego przy powrocie do gazu...
Ostatecznie pozostanie np. montaż mniej wydajnego układu wtrysku(Auto na BLOSie i tak buja lepiej niż fabryka deklaruje dla zasilania benzyną). Może korekta jego nastawów?
- Lukaszbroz
- Forum Audi 80
- Posty: 611
- Rejestracja: 22 kwie 2010, 09:40
- Lokalizacja: Milejewo
W blokach audi kiedy ktoś szczepił wtrysk do gaźnika najczęściej miał przygotowane miejsce pod zamontowanie czujnika detonacyjnego i tu jest istotna różnica. Bloki począwszy od 1,6 z B2 do 1.8 B5 praktycznie się nie różnią. Tu istotna role odgrywa osprzęt, głowica zaś blok od lat jest niezmieniony.
Patrząc na jednostkę 1.8 20V to po odkręceniu głowicy mamy miejsce na włożenie standardowego aparatu zapłonowego i dany blok możemy zaadoptować do innego auta. Jeśli mietek posiada taki czujnik, a podejrzewam, że musi go mieć skoro ten gaźnik jest taki zaawansowany.
Wspomniana przez Ciebie przekładka AAE do ABK mnie trochę dziwi bo pełną szpryce zamienić na jedno punkt ? Ale nawet jeśli tak było to ABK ma te czujniki podobnie jak ABT czy ACE. Tylko, ż eto jest jedna rodzina aut.
Z uwagi na to że Mietek to tez Niemiec powinien mieć bardzo podobny ten czujnik.
Przypomniało mi się teraz jak maiłem pdf gdzie pokazany był mechaniczny wtrysk mercedesa identyczny jak ja miałem w swojej audi. Zajrzyj pod maskę może masz ten czujnik.
Patrząc na jednostkę 1.8 20V to po odkręceniu głowicy mamy miejsce na włożenie standardowego aparatu zapłonowego i dany blok możemy zaadoptować do innego auta. Jeśli mietek posiada taki czujnik, a podejrzewam, że musi go mieć skoro ten gaźnik jest taki zaawansowany.
Wspomniana przez Ciebie przekładka AAE do ABK mnie trochę dziwi bo pełną szpryce zamienić na jedno punkt ? Ale nawet jeśli tak było to ABK ma te czujniki podobnie jak ABT czy ACE. Tylko, ż eto jest jedna rodzina aut.
Z uwagi na to że Mietek to tez Niemiec powinien mieć bardzo podobny ten czujnik.
Przypomniało mi się teraz jak maiłem pdf gdzie pokazany był mechaniczny wtrysk mercedesa identyczny jak ja miałem w swojej audi. Zajrzyj pod maskę może masz ten czujnik.
Zasadniczo mogę się obyć bez 101 koni dla benzyny, niemniej nastawy jednopunktu są niejako parowane z właściwościami dolotu. Dlatego wolałbym możliwie zbliżone parametry silników dobrać dawcy do mojego.
Pod maskę nie muszę zaglądać(starczy mi już tego hehe) -nie ma u mnie żadnego czujnika spalania stukowego. Realizacja zapłonu odbywa się poprzez adekwatny moduł, zmiana nastawów(kąta) wyłącznie poprzez korektor oktanowy, a realizacja przyśpieszenia zapłonu według potrzeb silnika poprzez podciśnienie.
Z tym ABK to po prostu pomyliłem oznaczenie. Dawno nie operowałem nimi więc...
Wtrysk KE-jetronic w MB i Audi jest oparty na tej samej zasadzie podobnie jak zbliżone są wtryski elektroniczne wielu aut i marek.
O ile dobrze pamiętam Mono Jetronic(w odróżnieniu od Mono Motronica w AAE) nie wymaga obecności czujnika spalania stukowego, nie realizuje bowiem regulacji zapłonu. Merda mi się to wszystko -za dużo naraz rozdłubałem i za mało czasu, by solidnie przysiąść
Koniec końców mogę przemyśleć kwestię montażu takiego czujnika spalania detonacyjnego ale wówczas musiałbym modyfikować układ zapłonowy.
Pod maskę nie muszę zaglądać(starczy mi już tego hehe) -nie ma u mnie żadnego czujnika spalania stukowego. Realizacja zapłonu odbywa się poprzez adekwatny moduł, zmiana nastawów(kąta) wyłącznie poprzez korektor oktanowy, a realizacja przyśpieszenia zapłonu według potrzeb silnika poprzez podciśnienie.
Z tym ABK to po prostu pomyliłem oznaczenie. Dawno nie operowałem nimi więc...
Wtrysk KE-jetronic w MB i Audi jest oparty na tej samej zasadzie podobnie jak zbliżone są wtryski elektroniczne wielu aut i marek.
O ile dobrze pamiętam Mono Jetronic(w odróżnieniu od Mono Motronica w AAE) nie wymaga obecności czujnika spalania stukowego, nie realizuje bowiem regulacji zapłonu. Merda mi się to wszystko -za dużo naraz rozdłubałem i za mało czasu, by solidnie przysiąść
Koniec końców mogę przemyśleć kwestię montażu takiego czujnika spalania detonacyjnego ale wówczas musiałbym modyfikować układ zapłonowy.
Ostatnio zmieniony 21 lip 2011, 17:21 przez miron72, łącznie zmieniany 1 raz.
- Lukaszbroz
- Forum Audi 80
- Posty: 611
- Rejestracja: 22 kwie 2010, 09:40
- Lokalizacja: Milejewo
No właśnie w tym kierunku raczej pójdę z musu. Przecież benzyna u mnie to zasilanie awaryjne LPG mam naprawdę pieczołowicie dobrane i zadbane, zero prymitywnego druciarstwa, nawet dolot ciężką pracą dobudowałem żeby nie pakować odkurzającego garaż stożka.
W świetle tego nieco mniej mocy na benie da się przełknąć -w zamian i tak otrzymałbym wygodę użytkowania monowtrysku z LPG(a już używałem kilku).
Może udałoby się nieco pokombinować ze sterownikiem....
Ściągam literaturę i w miarę czasu zgłębiam. Bardzo się zaparłem na modyfikację. Środki mam wystarczające, warsztat wyposażony aż nadto. Myślę, że góra na początku września pierwsze jazdy(czas, czas, czas....wciąż mało).
Wątku nie opuszczę -każda pomoc(dzięki za Twoją, klikam Ci "pomógł" za całokształt wysiłku w wątku <ok> ) może być zbawienna, czy choć sugestia.
Zadbany 2ee jest w porządku ale jak pisałem -z LPG ma pewne cienie jak każdy gaźnik.
W świetle tego nieco mniej mocy na benie da się przełknąć -w zamian i tak otrzymałbym wygodę użytkowania monowtrysku z LPG(a już używałem kilku).
Może udałoby się nieco pokombinować ze sterownikiem....
Ściągam literaturę i w miarę czasu zgłębiam. Bardzo się zaparłem na modyfikację. Środki mam wystarczające, warsztat wyposażony aż nadto. Myślę, że góra na początku września pierwsze jazdy(czas, czas, czas....wciąż mało).
Wątku nie opuszczę -każda pomoc(dzięki za Twoją, klikam Ci "pomógł" za całokształt wysiłku w wątku <ok> ) może być zbawienna, czy choć sugestia.
Zadbany 2ee jest w porządku ale jak pisałem -z LPG ma pewne cienie jak każdy gaźnik.
- Lukaszbroz
- Forum Audi 80
- Posty: 611
- Rejestracja: 22 kwie 2010, 09:40
- Lokalizacja: Milejewo
Słuchaj, a myślałeś nad osprzętem od VW 1.8RP albo AUDI 1.8PM Tam układ jest mocno uproszczony. Brak sterowania zapłonem z ECU brak czujnika detonacyjnego. Zapłon wyprzedzany podciśnieniowo. Jedyna różnica jaka byś poczynił to zmiana wtrysku na większy (sam wtryskiwacz) docelowo od AAE jeśli by podszedł.
Swego czasu byłem świadkiem jak kolega szczepił do audi właśnie z gaźnika 2ee wtrysk od RP VW. Mam gdzieś filmik jeszcze. Wszystko grało i buczało także zakasać rękawy i do roboty:) Jaki masz silnik w mietku? Rożnica w mocy może wynikać z innej konstrukcji głowicy innym wałku rozrządu (co wiąże się z innymi kątami pokrycia zaworów) oraz odmiennym stopniem sprężania:)
Swego czasu byłem świadkiem jak kolega szczepił do audi właśnie z gaźnika 2ee wtrysk od RP VW. Mam gdzieś filmik jeszcze. Wszystko grało i buczało także zakasać rękawy i do roboty:) Jaki masz silnik w mietku? Rożnica w mocy może wynikać z innej konstrukcji głowicy innym wałku rozrządu (co wiąże się z innymi kątami pokrycia zaworów) oraz odmiennym stopniem sprężania:)
gibaj, przepraszam, mam nadzieję, że teraz lepiej. Ciężko mi wskazać dokładniej sedno w tytule.
Pozostałaby zabawa czasem wtrysku w sterowniku oryginalnie do układu dedykowanym. JA tego nie robiłem -rzekomo da się.
Ogólnie priorytetem staje się dla mnie nie tyle otrzymanie mocy zbliżonej do fabrycznej przy zmianie zasilania -najistotniejsze jest, by utrzymać prawidłowe proporcje mieszanki z ewentualną odchyłką na nieco bogatszą. Czego nie znoszę to ubogich mieszanek.
A że z mieszanki prawidłowej wynika pośrednio moc...
No właśnie Mono Jetronic tam siedzi....Lukaszbroz pisze:Słuchaj, a myślałeś nad osprzętem od VW 1.8RP albo AUDI 1.8PM
Jak pisałem -tak jak u mnie z tym, że korektę wstępną mam nie poprzez kręcenie rozdzielaczem zapłonu(to nic nie daje), a poprzez korektor oktanowy.Zapłon wyprzedzany podciśnieniowo
Podejść to bym mu pomógł w razie W ale to chyba bez sterownika AAE niewiele zmieni.Jedyna różnica jaka byś poczynił to zmiana wtrysku na większy (sam wtryskiwacz) docelowo od AAE jeśli by podszedł.
Pozostałaby zabawa czasem wtrysku w sterowniku oryginalnie do układu dedykowanym. JA tego nie robiłem -rzekomo da się.
2.0 105 koni. To były jedyne z 2ee. Robota będzie, to pewne.Wszystko grało i buczało także zakasać rękawy i do roboty:) Jaki masz silnik w mietku?
...również z objętości i konstrukcji kolektora dolotowego.Rożnica w mocy może wynikać z innej konstrukcji głowicy innym wałku rozrządu (co wiąże się z innymi kątami pokrycia zaworów) oraz odmiennym stopniem sprężania:)
Ogólnie priorytetem staje się dla mnie nie tyle otrzymanie mocy zbliżonej do fabrycznej przy zmianie zasilania -najistotniejsze jest, by utrzymać prawidłowe proporcje mieszanki z ewentualną odchyłką na nieco bogatszą. Czego nie znoszę to ubogich mieszanek.
A że z mieszanki prawidłowej wynika pośrednio moc...
- Lukaszbroz
- Forum Audi 80
- Posty: 611
- Rejestracja: 22 kwie 2010, 09:40
- Lokalizacja: Milejewo
Sterownik zostawiasz taki jak jest oryginalnie w Mono Jetronicu. Skąd sterownik ma "wiedzieć "ze założyłeś większy wtrysk. Przecież on ma zapisane czasy otwarcia i tak otwiera, a że dostaje się więcej paliwa to jedyna korekta może nastąpić przez sondę lambda.miron72 pisze:gibaj
Podejść to bym mu pomógł w razie W ale to chyba bez sterownika AAE niewiele zmieni.
Pozostałaby zabawa czasem wtrysku w sterowniku oryginalnie do układu dedykowanym. JA tego nie robiłem -rzekomo da się.
Prosty przykład tuningowanych aut. Zwiększenie ciśnienia doładowania, czyli wzrost masy medium roboczego w cylindrze wymusza założenie większych wtrysków. Aby mieszanka nie była za uboga. Zawsze są jakieś granice wydajności ale najpierw pokombinowałbym z założeniem standardowej podstawki bez zmiany wtrysku.
[ Dodano: 2011-07-22, 07:03 ]
ECU musi być od Jetronica jak założysz od AAE to będzie wywalało błąd czujnika detonacyjnego.
W sumie i tak większość jak sądzę to gdybanie -niby można dociekać, lecz rzeczywistość dopiero to zweryfikuje ostatecznie. Bo to będzie nie z VAGa na VAGa szło więc nieco mniej jasna sytuacja. Posadzę oczywiście komplet powiązany technicznie, a jak zadziała to będę wnikał, czy działa satysfakcjonująco.
W gruncie rzeczy ciężko znaleźć prostszy system zasilania od M-Jetronica co jest niewątpliwym plusem.
W gruncie rzeczy ciężko znaleźć prostszy system zasilania od M-Jetronica co jest niewątpliwym plusem.
-
- Forum Audi 80
- Posty: 7334
- Rejestracja: 25 sty 2007, 08:37
- Imię: Andrzej Cz
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Sedan quattro
- Silnik: 2.8 AAH
- Lokalizacja: Kraków
Czy na pewno wtrysk w AAE miał czujnik spalania stukowego? Bo mono-motronic silnika ABT z audi 80 nie miał go, zapewne przez stopień sprężania 9:1. Ciekawe jaki stopień sprężania ma AAE...
Chyba wtrysk z AAE taki sam wtryskiwacz i średnicę przepustnicy w tym temacie pod koniec była rozmowa o tym: https://audi80.pl/b4-20-abt-modyfika ... t43800.htm Tutaj też były omawiane różnice między nimi.
A gaźnik pierburg (solex) 2ee montowany też był w audi 80 do silnika 1,6 70KM, ciekawe czy w tym mercedesie ma on większe gardziele.
Z czujnikiem temperatury nie powinno być problemów bo przy 2ee (przynajmniej tym montowanym w audi 80) idzie czujnik boscha podobny jak do mono-wtrysku.
Chyba wtrysk z AAE taki sam wtryskiwacz i średnicę przepustnicy w tym temacie pod koniec była rozmowa o tym: https://audi80.pl/b4-20-abt-modyfika ... t43800.htm Tutaj też były omawiane różnice między nimi.
A gaźnik pierburg (solex) 2ee montowany też był w audi 80 do silnika 1,6 70KM, ciekawe czy w tym mercedesie ma on większe gardziele.
Z czujnikiem temperatury nie powinno być problemów bo przy 2ee (przynajmniej tym montowanym w audi 80) idzie czujnik boscha podobny jak do mono-wtrysku.