[B3 2.3 NG] Klimatronik - częste rozłączanie kompresora
No i nareszcie kablolandia z grubsza ogarnięta. Wielkie dzięki manfred19 . Wyrzucona prowizoryczna instalacja wentylatorów bo cholernie raziła i pciągnięta wiązka przewodów klimatyzacji. Ze względu, że jak zauważyłem istnieje kilka konfiguracji podłączenia opornicy w zależności od tego czy są dwa czy trzy stopnie prędkości wiatraków i czy są dwa lub jeden wiatrak pozostawiłem przewody tak jak były. Opornic też są co najmniej dwa rodzaje. Czy dobrze zrobiłem, nie wiem? Mianowicie gruby czerwono-czarny i dwa cieńsze czerwono-czarne przewody od wentylatorów do zacisku dolnego E3 (nie mam E3+A), środkowy E2 wolny, gruby czerwono-biały do górnego zacisku E1. Zwierając kolejno przewody w kostce czujnika temperatury płynu w chłodnicy załączyły się raz jeden, raz drugi stopień prędkości wentylatorów :->
Podekscytowany próbuję załączyć klimę, a tu kicha, nie chce się włączyć sprężarka
1. Sprawdziłem miernikiem czujniki w skraplaczu: czujnik zielony-przerwa, czerwony-zwarcie.
2. Podmieniłem sterownik klimatyzacji 342. Nie pojawia się napięcie na wyprowadzeniu przewodu zielono-żółtego.
3. Załączyłem bezpośrednio sprężarkę podając na przewód żółto-zielony napięcie. Sprzęgło załączyło. Mimo, że pracowała tylko ok. 5s odczuwalnie zimne zrobiły się przewody od osuszacza.
W warsztacie gdzie mi nabili czynnika, powiedzieli, że układ jest szczelny. Nie bardzo w to wierzę bo zauważyłem, że przewód od osuszacza jest bardzo lekko dokręcony. Tą nakrętkę na klucz 30 mogłem ruszyć palcami? Ale nie załączyła się im sprężarka, to może czynnik nie uciekł po tym jak dokręciłem tą nakrętkę zanim załączyłem na krótko sprężarkę?
Czy mogę jakoś domowym sposobem sprawdzić czy faktycznie jest wystarczająca ilość czynnika?
Czy jest jeszcze coś do sprawdzenia domowym sposobem co może wpływać na to, że sprężarka nie chce się włączyć? Jakieś czujniki, przekaźniki i coś jeszcze?
Czy to normalne, że przy wyłączonym silniku gdy włączę przycisk AC od klimy to uruchamiają się wentylatory chłodnicy?
Podekscytowany próbuję załączyć klimę, a tu kicha, nie chce się włączyć sprężarka
1. Sprawdziłem miernikiem czujniki w skraplaczu: czujnik zielony-przerwa, czerwony-zwarcie.
2. Podmieniłem sterownik klimatyzacji 342. Nie pojawia się napięcie na wyprowadzeniu przewodu zielono-żółtego.
3. Załączyłem bezpośrednio sprężarkę podając na przewód żółto-zielony napięcie. Sprzęgło załączyło. Mimo, że pracowała tylko ok. 5s odczuwalnie zimne zrobiły się przewody od osuszacza.
W warsztacie gdzie mi nabili czynnika, powiedzieli, że układ jest szczelny. Nie bardzo w to wierzę bo zauważyłem, że przewód od osuszacza jest bardzo lekko dokręcony. Tą nakrętkę na klucz 30 mogłem ruszyć palcami? Ale nie załączyła się im sprężarka, to może czynnik nie uciekł po tym jak dokręciłem tą nakrętkę zanim załączyłem na krótko sprężarkę?
Czy mogę jakoś domowym sposobem sprawdzić czy faktycznie jest wystarczająca ilość czynnika?
Czy jest jeszcze coś do sprawdzenia domowym sposobem co może wpływać na to, że sprężarka nie chce się włączyć? Jakieś czujniki, przekaźniki i coś jeszcze?
Czy to normalne, że przy wyłączonym silniku gdy włączę przycisk AC od klimy to uruchamiają się wentylatory chłodnicy?
Sprawdź jeszcze czujnik niskiego ciśnienia który jest z tyłu nagrzewnicy pod schowkiem pasażera. Na przekaźniku 305 pod szaro-czarnym kablem powinien być prąd po wciśnięciu AC.jakop13 pisze:Czy jest jeszcze coś do sprawdzenia domowym sposobem co może wpływać na to, że sprężarka nie chce się włączyć? Jakieś czujniki, przekaźniki i coś jeszcze?
Czy to normalne, że przy wyłączonym silniku gdy włączę przycisk AC od klimy to uruchamiają się wentylatory chłodnicy?
Jeśli one się kręcą "po zapłonie" to jest
czynnika domowym sposobem nie da się sprawdzić ale jak na krótko na parę sekund sprężarką szła a przewody już były zimne czyli gaz jest czujnik do sprawdzenia tak jak piszą koledzy wyżej dla sprostowania przedmówców w dieslu jest przekaźnik 342 a w benzynie 305 różnica taka że jeden potrzebuje sygnał obrotów sprężarki a drugi nie
Dzięki jugo007 za informację, że przekaźnik 305 pełni podobną funkcję jak 342. Dla Kolegów bardziej obeznanych w temacie to sprawa oczywista. Ja byłbym nerwowo szukał nie wiadomo czego :mrgreen: .
Kolego GSF dokończ ostatnie zdanie z poprzedniego postu
Ze względu, że do przekaźnika 342 mam podłączone dwa przewody czarno-szare zrobiłem pomiar napięcia na wszystkich pinach przy pracującym silniku.
Przycisk AC wyłączony:
3 zielono-fioletowy 12,75V
4 zielono-niebieski 6,3V
6 szaro-zielony 0V
10 czarno-szary 0V
11 czarno-szary 14,5V
12 brązowy 0V
13 niebiesko-biały 12,58V
15 brązowo-czarny 13,25V
16 niebiesko-żółty 0,07V
17 zielono-żółty 0V
18 czarno-zielony 0V
Przycisk AC włączony:
3 zielono-fioletowy 12,45V
4 zielono-niebieski 6,19V
6 szaro-zielony 0V
10 czarno-szary 0V
11 czarno-szary 14,07V
12 brązowy 0V
13 niebiesko-biały 12,17V
15 brązowo-czarny 12,83V
16 niebiesko-żółty 0,07V
17 zielono-żółty 0V
18 czarno-zielony 13,92V
Kolego GSF dokończ ostatnie zdanie z poprzedniego postu
Ze względu, że do przekaźnika 342 mam podłączone dwa przewody czarno-szare zrobiłem pomiar napięcia na wszystkich pinach przy pracującym silniku.
Przycisk AC wyłączony:
3 zielono-fioletowy 12,75V
4 zielono-niebieski 6,3V
6 szaro-zielony 0V
10 czarno-szary 0V
11 czarno-szary 14,5V
12 brązowy 0V
13 niebiesko-biały 12,58V
15 brązowo-czarny 13,25V
16 niebiesko-żółty 0,07V
17 zielono-żółty 0V
18 czarno-zielony 0V
Przycisk AC włączony:
3 zielono-fioletowy 12,45V
4 zielono-niebieski 6,19V
6 szaro-zielony 0V
10 czarno-szary 0V
11 czarno-szary 14,07V
12 brązowy 0V
13 niebiesko-biały 12,17V
15 brązowo-czarny 12,83V
16 niebiesko-żółty 0,07V
17 zielono-żółty 0V
18 czarno-zielony 13,92V
Jeżeli wciśniesz AC na włączonym zapłonie to wentylatory powinny chodzić.
[ Dodano: 2012-08-27, 20:12 ]
Na schemacie też są dwa przewody czarno-szare. Jeden jest podłączony do czujnika ciśnienia przy parowniku a drugi do sterownika silnika i chyba odpowiada on za podniesienie obrotów biegu jałowego po włączeniu klimatyzacji ale mogę się mylić.
[ Dodano: 2012-08-27, 20:20 ]
Panowie a do czego podłączony jest brązowo-czarny przewód?? Na jednym schemacie idzie do "kickdown switch" a na drugim do "transmission control module". O co kaman?? Drugie pytanie dotyczy przewodu niebiesko-żółtego....do czego jest podłączony?? Jutro przed południem posprawdzam napięcia u siebie w instalacji.
[ Dodano: 2012-08-28, 12:58 ]
Pomierzyłem wszystko i oto wyniki:
AC OFF:
10 czarno-szary 0 ,00 V
11 czarno-szary 13,7 V
12 brązowy 0V
13 niebiesko-biały 13,2 V
15 brązowo-czarny 13,4 V
16 niebiesko-żółty 6,10 V
17 zielono-żółty 0 V
18 czarno-zielony 0,08 V
AC ON:
10 czarno-szary 10,8 V
11 czarno-szary 12,5 V
12 brązowy 0V
13 niebiesko-biały 12,5 V
15 brązowo-czarny 12,0 V
16 niebiesko-żółty 6,10 V
17 zielono-żółty 12,5 V
18 czarno-zielony 12,6 V
[ Dodano: 2012-08-28, 13:03 ]
Jako że mam silnik benzynowy to nie ma u mnie przewodów '3 zielono-fioletowy' i '6 szaro-zielony'.
[ Dodano: 2012-08-27, 20:12 ]
Na schemacie też są dwa przewody czarno-szare. Jeden jest podłączony do czujnika ciśnienia przy parowniku a drugi do sterownika silnika i chyba odpowiada on za podniesienie obrotów biegu jałowego po włączeniu klimatyzacji ale mogę się mylić.
[ Dodano: 2012-08-27, 20:20 ]
Panowie a do czego podłączony jest brązowo-czarny przewód?? Na jednym schemacie idzie do "kickdown switch" a na drugim do "transmission control module". O co kaman?? Drugie pytanie dotyczy przewodu niebiesko-żółtego....do czego jest podłączony?? Jutro przed południem posprawdzam napięcia u siebie w instalacji.
[ Dodano: 2012-08-28, 12:58 ]
Pomierzyłem wszystko i oto wyniki:
AC OFF:
10 czarno-szary 0 ,00 V
11 czarno-szary 13,7 V
12 brązowy 0V
13 niebiesko-biały 13,2 V
15 brązowo-czarny 13,4 V
16 niebiesko-żółty 6,10 V
17 zielono-żółty 0 V
18 czarno-zielony 0,08 V
AC ON:
10 czarno-szary 10,8 V
11 czarno-szary 12,5 V
12 brązowy 0V
13 niebiesko-biały 12,5 V
15 brązowo-czarny 12,0 V
16 niebiesko-żółty 6,10 V
17 zielono-żółty 12,5 V
18 czarno-zielony 12,6 V
[ Dodano: 2012-08-28, 13:03 ]
Jako że mam silnik benzynowy to nie ma u mnie przewodów '3 zielono-fioletowy' i '6 szaro-zielony'.
Z tych pomiarów wynika, że czujniki wysokiego ciśnienia w skraplaczu i czujnik niskiego ciśnienia w parowniku mają prawidłowe wskazania?
Poprzekręcałem jeszcze pokrętłami od nadmuchu i prędkości wentylatora w kabinie ale nic to nie dało.
Wynika z tego, że brak jakiegoś sygnału z komputera głównego?
Może są w aucie jeszcze jakieś czujniki, na których podstawie komputer określa warunki załączenia klimy.
Chyba poniżej jakiejś temperatury klima się nie załącza?
Mam jeszcze problem z podgrzewaczem płynu chłodzącego, też nie chce się uruchomić mimo, że świece żarowe w krućcu sprawne.
Może te niesprawności mają wspólnego winowajcę?
Poprzekręcałem jeszcze pokrętłami od nadmuchu i prędkości wentylatora w kabinie ale nic to nie dało.
Wynika z tego, że brak jakiegoś sygnału z komputera głównego?
Może są w aucie jeszcze jakieś czujniki, na których podstawie komputer określa warunki załączenia klimy.
Chyba poniżej jakiejś temperatury klima się nie załącza?
Mam jeszcze problem z podgrzewaczem płynu chłodzącego, też nie chce się uruchomić mimo, że świece żarowe w krućcu sprawne.
Może te niesprawności mają wspólnego winowajcę?
Co do czujników to wychodzi na to że są sprawne. Brakuje tak jakby sygnału ze sterownika silnika. Klima nie załączy się poniżej ok. 5-7 stopni ale wtedy wentylatory na chłodnicy też nie wystartują.
[ Dodano: 2012-08-29, 13:05 ]
Na sprężarce masz czujnik obrotów?? Podłączony jest do układu?? Nie miałem okazji zobaczyć jak to wszystko przy dieselu wygląda. Nurtuje mnie przewód 16 niebiesko-żółty. Według schematu z 1990 roku podłączony jest do "low coolant switch" i faktycznie we wtyczce przy czujniku w zbiorniczku wyrównawczym znalazłem taki przewód aczkolwiek nie sprawdzałem miernikiem bezpośredniego połączenia do sterownika klimatyzacji. No i skąd na nim takie nietypowe napięcie??
[ Dodano: 2012-08-29, 13:07 ]
Jak włączysz klime to zwiększają Ci się delikatnie obroty na jałowym?? Nie wiem jak w dieselu jest ale na benzynie delikatnie idą w górę.
[ Dodano: 2012-08-29, 13:05 ]
Na sprężarce masz czujnik obrotów?? Podłączony jest do układu?? Nie miałem okazji zobaczyć jak to wszystko przy dieselu wygląda. Nurtuje mnie przewód 16 niebiesko-żółty. Według schematu z 1990 roku podłączony jest do "low coolant switch" i faktycznie we wtyczce przy czujniku w zbiorniczku wyrównawczym znalazłem taki przewód aczkolwiek nie sprawdzałem miernikiem bezpośredniego połączenia do sterownika klimatyzacji. No i skąd na nim takie nietypowe napięcie??
[ Dodano: 2012-08-29, 13:07 ]
Jak włączysz klime to zwiększają Ci się delikatnie obroty na jałowym?? Nie wiem jak w dieselu jest ale na benzynie delikatnie idą w górę.
Na sprężarce jest czujnik obrotów i jest podpięty do układu, ale muszę mu się lepiej przyjrzeć.
Wygląda na to, że zwiera on obwód do masy. Muszę sprawdzić, czy na niewłączonej klimie jest na nim masa. Jeśli jest to go rozepnę żeby mu zmienić stan i zobaczę czy ruszy sprężarka. Natomiast jeśli nie ma na mim masy, gdy sprężarka jest wyłączona to przewód idący do niego zewrę do masy.
Po włączeniu klimy w dieslu też powinny obroty iść w górę, bynajmniej tak było w golfie IV.
U mnie gdy wcisnę przycisk AC jest nieznaczne wahnięcie obrotów, ale myślę, że jest to spowodowane zmianą obciążenia spowodowaną włączeniem wiatraków.
Wygląda na to, że zwiera on obwód do masy. Muszę sprawdzić, czy na niewłączonej klimie jest na nim masa. Jeśli jest to go rozepnę żeby mu zmienić stan i zobaczę czy ruszy sprężarka. Natomiast jeśli nie ma na mim masy, gdy sprężarka jest wyłączona to przewód idący do niego zewrę do masy.
Po włączeniu klimy w dieslu też powinny obroty iść w górę, bynajmniej tak było w golfie IV.
U mnie gdy wcisnę przycisk AC jest nieznaczne wahnięcie obrotów, ale myślę, że jest to spowodowane zmianą obciążenia spowodowaną włączeniem wiatraków.
Zapewne tak. Co do czujnika obrotów to tak jak piszesz sprawdź czy nie ma na nim masy ale i czy nie ma na nim napięcia. Być może ma on jakąś wewnętrzną rezystancję którą rozpoznaje sterownik klimy. To już moje wymysły....brakuje już mi powoli pomysłów. Sprawdzałeś może czy przewód mający dochodzić do sterownika silnika faktycznie podpięty do niego jest??ale myślę, że jest to spowodowane zmianą obciążenia spowodowaną włączeniem wiatraków.
Wypiąłem przekaźnik 342 i sprawdziłem na nim pin idący do czujnika obrotów sprężarki. Miernik wskazuje, że nie ma na nim ani masy, ani żadnego napięcia. Uruchomiłem silnik i włączyłem AC i załączyłem kompresor na krótko i to samo. Żadnej różnicy wskazania, tak jakby przewód nie był nigdzie podpięty. Muszę wleźć pod auto i posprawdzać czy nie jest gdzieś urwany. A swoją drogą trafiłem na informację, że czujnik obrotów kompresora daje na wyjściu przebieg o pewnej częstotliwości, który porównuje komputer z obrotami silnika i określa czy nie ma poślizgu paska wieloklinowego.
I jeszcze jedna ciekawa sprawa. Odczekałem ok. 20 min uruchomiłem silnik, wcisnąłem AC i na ok 2s załączyła się klima i wyłączyła. Może coś gdzieś nie ma prawidłowego styku?
Objaw podobny jak by było za mało czynnika, ale gość który nabijał czynnik mówił, że układ jest szczelny i czynnika jest odpowiednia ilość. Wskazanie czujnika niskiego ciśnienia uzyskane w pomiarach też jest chyba prawidłowe?
Niezła zagwozdka
I jeszcze jedna ciekawa sprawa. Odczekałem ok. 20 min uruchomiłem silnik, wcisnąłem AC i na ok 2s załączyła się klima i wyłączyła. Może coś gdzieś nie ma prawidłowego styku?
Objaw podobny jak by było za mało czynnika, ale gość który nabijał czynnik mówił, że układ jest szczelny i czynnika jest odpowiednia ilość. Wskazanie czujnika niskiego ciśnienia uzyskane w pomiarach też jest chyba prawidłowe?
Niezła zagwozdka
Ile gram czynnika nabito Ci w układ?? Według pomiary napięć wychodzi że czynnik jest skoro dochodzą do sterownika klimy napięcia przez czujniki w układzie. Tak jak piszesz sprawdź ten czujnik obrotów sprężarki. Może to właśnie on blokuje cały układ. Tak czy inaczej jesteś już coraz bliżej ogarnięcia w pełni tematu
[ Dodano: 2012-08-30, 14:27 ]
Ewentualnie wykręć ten czujnik i przeczyść go. Może to być czujnik indukcyjny i jak jest zanieczyszczony lub uszkodzony to całość układu nie będzie chodzić.
[ Dodano: 2012-08-31, 11:49 ]
Tak sobie pomyślałem przez noc że właśnie ten czujnik może być uwalony. Sprężarka załączyła się na 2 sekundy ale z czujnika obrotów nie było sygnału i sterownik ją odłączył.
[ Dodano: 2012-08-30, 14:27 ]
Ewentualnie wykręć ten czujnik i przeczyść go. Może to być czujnik indukcyjny i jak jest zanieczyszczony lub uszkodzony to całość układu nie będzie chodzić.
[ Dodano: 2012-08-31, 11:49 ]
Tak sobie pomyślałem przez noc że właśnie ten czujnik może być uwalony. Sprężarka załączyła się na 2 sekundy ale z czujnika obrotów nie było sygnału i sterownik ją odłączył.
Dzięki manfred19 diagnoza pierwsza klasa, masz czuja
Przyczyną niezałączania się kompresora był brak masy na czujniku obrotów kompresora.
Jak się kapnąłem? Już piszę :mrgreen:
Wlazłem pod auto i rozłączyłem kostki od czujnika obrotów i od sprzęgła kompresora
Multimetrem z funkcją pomiaru częstotliwości podpiąłem się bezpośrednio do obu przewodów czujnika. Gdy sprężarka nie pracuje jest 0Hz. Gdy załączyłem sprzęgło podając bezpośrednio napięcie z akumulatora na przewód sprzęgła miernik wskazał ok.950-1050Hz. Ten pomiar dał mi przypuszczenie, że czujnik może być dobry. Z tym założeniem przeszedłem do sprawdzania przewodów w obwodzie czujnik obrotów-masa i czujnik obrotów-przekaźnik sprzęgła.
Teraz tylko pozostaje czekać czy czynnik nie ucieknie przy pracy sprężarki pod długotrwałym obciążeniem, no i odgrzybianie
Przyczyną niezałączania się kompresora był brak masy na czujniku obrotów kompresora.
Jak się kapnąłem? Już piszę :mrgreen:
Wlazłem pod auto i rozłączyłem kostki od czujnika obrotów i od sprzęgła kompresora
Multimetrem z funkcją pomiaru częstotliwości podpiąłem się bezpośrednio do obu przewodów czujnika. Gdy sprężarka nie pracuje jest 0Hz. Gdy załączyłem sprzęgło podając bezpośrednio napięcie z akumulatora na przewód sprzęgła miernik wskazał ok.950-1050Hz. Ten pomiar dał mi przypuszczenie, że czujnik może być dobry. Z tym założeniem przeszedłem do sprawdzania przewodów w obwodzie czujnik obrotów-masa i czujnik obrotów-przekaźnik sprzęgła.
Teraz tylko pozostaje czekać czy czynnik nie ucieknie przy pracy sprężarki pod długotrwałym obciążeniem, no i odgrzybianie