[B4 ABK] Restart zegarów
- pawelrybak15
- Forum Audi 80
- Posty: 4321
- Rejestracja: 27 sty 2007, 21:15
- Lokalizacja: Miasto
- Kontakt:
Miał być film video pokazujący reset obrotomierza w akcji no ale przypadkowo mi się usunął więc go nie będzie :evil:
W zamian daje schemat, układ działa bez problemowo, pewnie dobierając inne wartości poszczególnych elementów udałoby się uzyskać jeszcze lepsze działanie, ale moim zdaniem to wystarczy
Podając napięcie na zasilanie ori elektroniki obrotka (te piny które wchodzą w płytę główną licznika, napięcie pojawia się na nich po włączeniu zapłonu) powodujemy chwilowe załączenie przekaźnika PK1 który przełącza cewkę obrotomierza z ori elektroniki na układ resetera, czyli po prostu zasilenie jej z 12V przez odpowiednio dobrany rezystor (tak dobrany aby wskazówka wychyliła się do końca skali ale żeby nie wychodziła poza skalę i aby nie spalić cewki w obrotomierzu). Jako że przekaźnik zasilany jest przez kondensator C1 to działa on tylko przez krótki czas, wystarczający do tego by wskazówka zdążyła wychylić się do końca skali. Gdy przekaźnik "puści" cewka zostanie przełączona na ori elektronikę obrotka i obrotomierz będzie już pracować normalnie, tzn wskazywać obroty silnika . Równolegle do kondensatora C1 włączono rezystor R2 który ma za zadanie rozładowywać ten kondensator w odpowiednio krótkim czasie (bez niego będzie się rozładowywać bardzo długo i może być taka sytuacja, że nawet po dniu od ostatniego włączenia zapłonu reset nie zadziała ).
Jeśli zdarzy nam się że samochód zgaśnie na skrzyżowaniu, to przy szybkim wyłączeni i ponownym włączeniu zapłonu reseter nie zadziała, obrotomierz od razu będzie gotów do pracy. Układ działa bez zarzutu, dlatego jak ktoś jest zainteresowany resetem zegarów to może go śmiało zbudować. Taki sam układ na 100% zadziała także z prędkościomierzem, możliwe że będą potrzebne nieco inne wartości zastosowanych elementów, ale to już pozostawiam do rozpracowania osobom zainteresowanym
Dla ułatwienia sprawy podaje wartości zastosowanych przeze mnie elementów <ok>
C1 - 1000uF jego napięcie musi być wyższe lub równe 14V inaczej możemy mieć małe bum :mrgreen:
R1 - złożony z 3 rezystorów stałych oraz PRka, u mnie całość ma wartość około 0,6kOhm
R2 - 2,2k
Od pojemności C1 zależy czas "trzymania" przekaźnika, im większa, tym dłużej będzie trzymał, przy dobieraniu R1 radzę nie schodzić poniżej 0,5kOhm i do tych 0,5kOhm warto doczepić jakiegoś PRka, może być nawet 100ohm i ustawiony na max rezystancję (doregulować aby wskazówka dochodziła do końca skali, ale nie wychodziła poza nią), od rezystancji R2 zależy szybkość rozładowywania kondensatora C1 (im wyższa tym wolniejsze rozładowywanie, im niższa tym szybciej, ale nie radzę przesadzać, bo może dojść do tego że przekaźnik będzie ciągle trzymał i wskazówka będzie ciągle na końcu skali )
Jak ktoś ma jakieś pytania, to pisać tu lub na PW <ok>
W zamian daje schemat, układ działa bez problemowo, pewnie dobierając inne wartości poszczególnych elementów udałoby się uzyskać jeszcze lepsze działanie, ale moim zdaniem to wystarczy
Podając napięcie na zasilanie ori elektroniki obrotka (te piny które wchodzą w płytę główną licznika, napięcie pojawia się na nich po włączeniu zapłonu) powodujemy chwilowe załączenie przekaźnika PK1 który przełącza cewkę obrotomierza z ori elektroniki na układ resetera, czyli po prostu zasilenie jej z 12V przez odpowiednio dobrany rezystor (tak dobrany aby wskazówka wychyliła się do końca skali ale żeby nie wychodziła poza skalę i aby nie spalić cewki w obrotomierzu). Jako że przekaźnik zasilany jest przez kondensator C1 to działa on tylko przez krótki czas, wystarczający do tego by wskazówka zdążyła wychylić się do końca skali. Gdy przekaźnik "puści" cewka zostanie przełączona na ori elektronikę obrotka i obrotomierz będzie już pracować normalnie, tzn wskazywać obroty silnika . Równolegle do kondensatora C1 włączono rezystor R2 który ma za zadanie rozładowywać ten kondensator w odpowiednio krótkim czasie (bez niego będzie się rozładowywać bardzo długo i może być taka sytuacja, że nawet po dniu od ostatniego włączenia zapłonu reset nie zadziała ).
Jeśli zdarzy nam się że samochód zgaśnie na skrzyżowaniu, to przy szybkim wyłączeni i ponownym włączeniu zapłonu reseter nie zadziała, obrotomierz od razu będzie gotów do pracy. Układ działa bez zarzutu, dlatego jak ktoś jest zainteresowany resetem zegarów to może go śmiało zbudować. Taki sam układ na 100% zadziała także z prędkościomierzem, możliwe że będą potrzebne nieco inne wartości zastosowanych elementów, ale to już pozostawiam do rozpracowania osobom zainteresowanym
Dla ułatwienia sprawy podaje wartości zastosowanych przeze mnie elementów <ok>
C1 - 1000uF jego napięcie musi być wyższe lub równe 14V inaczej możemy mieć małe bum :mrgreen:
R1 - złożony z 3 rezystorów stałych oraz PRka, u mnie całość ma wartość około 0,6kOhm
R2 - 2,2k
Od pojemności C1 zależy czas "trzymania" przekaźnika, im większa, tym dłużej będzie trzymał, przy dobieraniu R1 radzę nie schodzić poniżej 0,5kOhm i do tych 0,5kOhm warto doczepić jakiegoś PRka, może być nawet 100ohm i ustawiony na max rezystancję (doregulować aby wskazówka dochodziła do końca skali, ale nie wychodziła poza nią), od rezystancji R2 zależy szybkość rozładowywania kondensatora C1 (im wyższa tym wolniejsze rozładowywanie, im niższa tym szybciej, ale nie radzę przesadzać, bo może dojść do tego że przekaźnik będzie ciągle trzymał i wskazówka będzie ciągle na końcu skali )
Jak ktoś ma jakieś pytania, to pisać tu lub na PW <ok>
- pawelrybak15
- Forum Audi 80
- Posty: 4321
- Rejestracja: 27 sty 2007, 21:15
- Lokalizacja: Miasto
- Kontakt:
No cóż, jeśli chce się dokonywać tak ryzykownych modów, to najlepszym wyjściem jest zakup zegarów z allegro, mogą być nawet najbiedniejsza wersja aby tylko miały sprawny obrotomierz i prędkościomierz
Co do obrotka to podałem bezpieczne wartości elementów, natomiast jak o speedo chodzi, to może jutro coś więcej napiszę. Cały mój układ bez problemu zmieści się w środku licznika, największy jest kondensator 1000uF i przekaźnik, reszta to elementy bardzo małe.
Zegary VDO są dość odporne na modzenie, tak jak mówiłem najgorsze zdjęcie wskazówek, bo reszta demontażu to jest pikuś Mój obrotek przetrwał nawet odwrotną polaryzację napięcia zasilania (pilnowałem by się nie pomylić i niestety się pomyliłem :evil:) więc są to dosyć odporne urządzenia <ok>
P.S. Osobiście to nie popieram takiego moda, myślę, że do poważnej marki jaką jest Audi i model 80 nie pasuje takie coś
Co do obrotka to podałem bezpieczne wartości elementów, natomiast jak o speedo chodzi, to może jutro coś więcej napiszę. Cały mój układ bez problemu zmieści się w środku licznika, największy jest kondensator 1000uF i przekaźnik, reszta to elementy bardzo małe.
Zegary VDO są dość odporne na modzenie, tak jak mówiłem najgorsze zdjęcie wskazówek, bo reszta demontażu to jest pikuś Mój obrotek przetrwał nawet odwrotną polaryzację napięcia zasilania (pilnowałem by się nie pomylić i niestety się pomyliłem :evil:) więc są to dosyć odporne urządzenia <ok>
P.S. Osobiście to nie popieram takiego moda, myślę, że do poważnej marki jaką jest Audi i model 80 nie pasuje takie coś
- pawelrybak15
- Forum Audi 80
- Posty: 4321
- Rejestracja: 27 sty 2007, 21:15
- Lokalizacja: Miasto
- Kontakt:
- Szara80tkaTdi
- Forum Audi 80
- Posty: 2662
- Rejestracja: 19 maja 2008, 18:07
- Imię: Przemek
- Model: Audi 80 B4
- Nadwozie: Avant
- Silnik: 1.9 1Z
- Lokalizacja: Timbuktu
ale jest plus ze nietrzeba rzezbic w zegarach,pawelrybak15 pisze: że generatory częstotliwości emulujące sygnał obrotów lub sygnał prędkości to przerost formy nad treścią
kurde jesli faktycznie jest tak jak piszesz z tym kondensatorem i rownolegle opornikiem w szergu z przekaznikiem, ze zalacza na krotki czas to git nowina, napewno dla mnie
Ostatnio zmieniony 18 cze 2013, 15:26 przez Szara80tkaTdi, łącznie zmieniany 1 raz.
- pawelrybak15
- Forum Audi 80
- Posty: 4321
- Rejestracja: 27 sty 2007, 21:15
- Lokalizacja: Miasto
- Kontakt:
- 12adriatexs15
- Forum Audi 80
- Posty: 140
- Rejestracja: 23 paź 2010, 18:30
- Lokalizacja: Lublin
- pawelrybak15
- Forum Audi 80
- Posty: 4321
- Rejestracja: 27 sty 2007, 21:15
- Lokalizacja: Miasto
- Kontakt:
- 12adriatexs15
- Forum Audi 80
- Posty: 140
- Rejestracja: 23 paź 2010, 18:30
- Lokalizacja: Lublin
- pawelrybak15
- Forum Audi 80
- Posty: 4321
- Rejestracja: 27 sty 2007, 21:15
- Lokalizacja: Miasto
- Kontakt:
- jomiskin13
- Forum Audi 80
- Posty: 93
- Rejestracja: 18 cze 2015, 20:41
- Lokalizacja: Koszalin
trzeba podpatrzyć w zegarach z innych aut z starymi licznikami ( nie w pełni elektronicznymi jak w nowych a6 ) jak tam jest to zrobione i porównać zasadę działania tamtego zegara z zegarami vodo
A jakby zbudować układ który po przekreceniu stacyjki podaje fałszywy impuls na piny od zegarów o prędkości 220km/h i obrotów?
A jakby zbudować układ który po przekreceniu stacyjki podaje fałszywy impuls na piny od zegarów o prędkości 220km/h i obrotów?
Ostatnio zmieniony 19 gru 2015, 22:59 przez jomiskin13, łącznie zmieniany 1 raz.