skifa pisze:i u niego w aucie lekko sprzęgło sie wciska a u mnie ciężej ,czemu tak ??
Jesli ciężko wciska się pedał sprzęgła to znaczy ze któryś z elementów wykonawczych jest przytarty.
Możliwe przyczyny:
1. zacinająca (przytarta) pompka sprzęgła
2. przytarte prowadzenie pedału sprzęgła
3. zacinający się (przytarty) wysprzęglik
4. zatarte prowadzenie łożyska wyciskowego na flanszy przy wałku sprzęgłowym brak lub niewłasciwie nasmarowane
5. uszkodzone słoneczko docisku sprzęgła
skifa pisze:czyżby było zapowietrzone sprzęgło
Jeśli sprzęgło byłoby zapowietrzone pedał sprzegła wpadał by w podłoge lub miał bardzo duży luz roboczy. Jeśli pedał pracuje "twardo" bez wyraźnego wpadania w podłoge to na pewno nie jest zapowietrzone.
skifa pisze:ale jeśli ciężej sie wciska to przyczyna że się już na dobre kończy jego żywot???
Jeśli ciężej się wciska sprzęgło, a nie ma widocznego ubytku płynu hamulcowego z obwodu sprzęgła to znaczy, że któryś element wykonawczy sie zaciera.
Najprostrzą metodą zdiagnozowania sprzęgła to :
1. Ocena brania sprzęgła (powinno brać w połowie pedału. Im bierze wyżej tym bardziej zużyte)
2. Ocena stanu łożyska wyciskowego
(odpalamy auto i nasłuchujemy czy coś szumi, śwista, etc z okolicy skrzyni biegów. następnie wciskamy sprzęgło i znowu nasłuchujemy czy dany szum, świst ustaje)
Jeśli po naciśnieciu sprzęgła świst/szum/huczenie ustaje to znak że łożysko wyciskowe jest już zużyte.
3. Bicie na pedale sprzęgła : krzywa tarcza lub docisk, zużyte lub zniszczone sprzężyny tłumików drgań skrętnych.
4. ocena slizgania tarczy sprzęgła: jedziemy na II biegu bez gazu i wciskamy gaz do oporu
Jeśli obroty silnika narastają powoli i samochód przyspiesza sprzęgło jeszcze jest OK
jeśli obroty będą szybko narastać a predkość będzie taka sama sprzęgło jest zużyte.